Του Γεράσιμου Λιβιτσάνου
Στην πρώτη θέση της παγκόσμιας κατάταξης επανήλθαν οι έλληνες εφοπλιστές διατυμπάνισε η εφημερίδα «Τα ΝΕΑ». Διαθέτουν 4.894 πλοία συνολικής χωρητικότητας 164 εκατομμυρίων τόνων και επανέφεραν την Ελλάδα στην κορυφή της ποντοπόρου ναυτιλίας. Τα στοιχεία προέρχονται από την έκθεση του έγκυρου οίκου Clarkson και η είδηση ήταν κύριο θέμα στις οικονομικές σελίδες της Γαλλικής «Le Monde». Υπάρχει όμως μία ακόμη είδηση σχετική με τους εφοπλιστές, που αγνόησαν «ΤΑ ΝΕΑ» και μάλλον δεν έμαθαν ποτέ οι υπεύθυνοι των οικονομικών σελίδων της «Le Monde»…
Αφορά ένα «πακέτο» δεσμεύσεων και ρυθμίσεων που παρουσίασε στην Βουλή ουπουργός Ναυτιλίας, Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης. Σύμφωνα με αυτό η κυβέρνηση δεν πρόκειται ουσιαστικά να διεκδικήσει τις εφοπλιστικές οφειλές 110 εκατομμυρίων ευρώ προς το ταμείο των ναυτικών, θα καταργήσει τις συλλογικές συμβάσεις των ναυτεργατών, ενώ ειδικά οι ακτοπλόοι εφοπλιστές θα μπορούν να χρησιμοποιούν όποιο πλοίο θέλουν – ανεξαρτήτως μεγέθους- για τις συγκοινωνιακές ανάγκες των νησιών τον χειμώνα. Όλα αυτά για έναν κλάδο που – ως γνωστόν- διαθέτει πλήρη φορολογική ασυλία. Ο υπουργός Ναυτιλίας φυσικά ξεκαθάρισε πως πρόκειται για … «προτάσεις» και «παρατηρήσεις» της «τρόϊκας».
Αποκαλυπτικά για το «πνεύμα συνεργασίας» που διέπει τις σχέσεις τις κυβέρνησης – εφοπλιστών είναι τα όσα είπε στο κοινοβούλιο ο, Μιλιτιάδης Βαρβιτσιώτης παρουσιάζοντας στις 7/5/2013 το συγκεκριμένο «πακέτο»:
Για τα χρέη προς το Ναυτικό Απομαχικό Ταμείο: «Υπάρχουν 110 εκατομμύρια οφειλούμενα στο ΝΑΤ» όμως «εμείς θέλουμε οι εταιρείες να λειτουργούν ώστε να πληρώνουν τις εισφορές τους προς το ΝΑΤ και γι’ αυτό το λόγο έχουμε κάνει πάρα πολλές ρυθμίσεις προς την κάλυψη αυτών» αφού «δεν συμφέρει σε καμία περίπτωση να πηγαίνουμε στη χρεοκοπία εταιρειών, γιατί τελικά και το ΝΑΤ δεν μπορεί να εισπράξει». (Προφανώς δνε ισχύουν τα ίδια κριτήρια για έναν μικροοφειλέτη στο δημόσιο)
Για τις συλλογικές συμβάσεις των ναυτικών: «Οι συλλογικές συμβάσεις αφορούν τα μέλη που τις προσυπογράφουν. Οι ρυθμίσεις των επιχειρησιακών συμβάσεων κατισχύουν των συλλογικών συμβάσεων». Μάλιστα διευκρίνισε πως «η διάταξη αυτή είναι μια από τις διεθνείς υποχρεώσεις που ανέλαβε η χώρα μας στα πλαίσια του MEFP, της συμβάσεως που έχουμε καταρτίσει με το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο μετά από τις συγκεκριμένες παρατηρήσεις τους και μετά από πολύ μακρά διαβούλευση»
Για τις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες: «Αν το κρίνει πρόσφορο (σ.σ με την νέα νομοθετική ρύθμιση) μπορεί κάποια από τις εταιρείες, να μεταφέρει περισσότερες ημέρες ακινησίας σε ένα μεγαλύτερο κοστοβόρο πλοίο για τη χειμερινή περίοδο και να εξυπηρετεί τις ίδιες συγκοινωνιακές ανάγκες με κάποιο μικρότερο. Δεν γίνεται για κανέναν άλλο λόγο παρά μόνον για την τόνωση της ανταγωνιστικότητας του συγκεκριμένου κλάδου». Για το θέμα επίσης επισήμανε ότι «αποτελεί μια από τις προτάσεις του ΟΟΣΑ- η οποία έπρεπε να έχει ήδη ενσωματωθεί στα προηγούμενα νομοθετήματα, δεν είχαμε, όμως, καταλήξει οριστικά με την τρόικα στην ακριβή διατύπωση»
Υ.Γ: Οι ελληνικών συμφερόντων εφοπλιστικές εταιρίες δαπάνησαν για το 2013 9,4 δισεκατομμύρια ευρώ για την κατασκευή 275 καινούργιων πλοίων. Ούτε μία από αυτές τις παραγγελίες δεν πήγε σε ελληνικό ναυπηγείο…