ΑΠΕΡΓΟΥΜΕ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΞΙΟΠΡΕΠΕΙΑ ΜΑΣ!

ΑΠΕΡΓΟΥΜΕ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΞΙΟΠΡΕΠΕΙΑ ΜΑΣ!

To PEIRATIKO REPORTAZ ΠΑΝΤΑ ΚΟΝΤΑ ΣΑΣ!

Παρασκευή 21 Οκτωβρίου 2016

Ναυτική Εκπαίδευση: Μία ρύθμιση, πολλά αγκάθια!

Ημερομηνία δημοσίευσης: 20/10/2016

www.pireas2day.gr

αναδημοσίευση
Ρύθμιση- ανάσα για Ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικού (ΑΕΝ) και τα Κέντρα Επιμόρφωσης Στελεχών Ε.Ν (ΚΕΣΕΝ) προώθησε το Υπουργείο Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής, αντιμετωπίζοντας σημαντικά προβλήματα, που είχε δημιουργήσει το άγριο «ψαλίδι» των οργανικών θέσεων την περίοδο 2009- 2015.

Η ρύθμιση, που κατατέθηκε στη Βουλή υπό μορφή τροπολογίας σε νομοσχέδιο του Υπουργείου Παιδείας και εγκρίθηκε, τη Τρίτη 18/10, με ευρύτατη πλειοψηφία (καταψήφισε μόνο η Δημοκρατική Συμπαράταξη ενώ «παρών» δήλωσαν οι βουλευτές του ΚΚΕ και του Ποταμιού), προβλέπονταν μεταξύ άλλων τα εξής:
•    Συνιστώνται 5 συνολικά οργανικές θέσεις εκ των οποίων οι 4 είναι θέσεις Διευθυντή Σπουδών, μια σε καθεμιά εκ των εκπαιδευτικών μονάδων του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής: ΚΕΣΕΝ/ Πλοιάρχων, ΚΕΣΕΝ/ Μηχανικών, Δημόσια Σχολή Εμπορικού Ναυτικού Σωστικών Πυροσβεστικών Μέσων Ασπροπύργου, Δημόσια Σχολή Εμπορικού Ναυτικού Σωστικών Πυροσβεστικών Μέσων Μακεδονίας και η μία είναι θέση Βοηθού Διευθυντή Σπουδών στο ΚΕΣΕΝ/ Μηχανικών


«Στόχος της προτεινόμενης διάταξης είναι η αντιμετώπιση των προβλημάτων που ανέκυψαν λόγω του οργανωτικού κενού που προκλήθηκε από τη μη συμπερίληψη των ανωτέρω θέσεων στον ισχύοντα Οργανισμό του Υπουργείου Ναυτιλίας στο πλαίσιο της γενικότερης (τότε) μείωσης των οργανικών θέσεων προσωπικού στους Οργανισμούς των Υπουργείων», αναφέρεται, ακόμα, στην αιτιολογική έκθεση.

Όπως επισημάνθηκε σε ανακοίνωση του Υπουργείου Ναυτιλίας η μείωση των οργανικών θέσεων έφτασε στο 70% (!) και τα κενά που δημιουργήθηκαν αφορούσαν μεταξύ άλλων την έλλειψη Διευθυντών και βοηθών Διευθυντών Σπουδών στα Κ.Ε.Σ.Ε.Ν και τη διαδικασία ορισμού Διευθυντών Σπουδών στις Α.Ε.Ν.

«Τα προβλήματα που ανέκυψαν (…) και η επακόλουθη ανάγκη εξασφάλισης της ομαλής και εύρυθμης λειτουργίας τους, επέβαλαν την προώθηση της παρούσας ρύθμισης, δεδομένου ότι ο Διευθυντής και ο Βοηθός Διευθυντή Σπουδών επιτελούν κομβικό ρόλο στην οργάνωση και λειτουργία των Σχολών (…)», επισημαίνεται, ακόμα, στην αιτιολογική έκθεση της ρύθμισης, με την οποία επίσης:
•    Ενσωματώνονται οι απαιτήσεις, όπως προκύπτουν από τη ΔΣ STCW Manila 2010 και εκσυγχρονίζονται οι διατάξεις που ρυθμίζουν τα προσόντα και τον τρόπο επιλογής των Διευθυντών και Βοηθών Διευθυντών των ΚΕΣΕΝ (σ.σ. καθορίζονταν με Προεδρικό Διάταγμα, που είχε εκδοθεί πριν από 32 χρόνια!)
•    (…) διευρύνονται οι ειδικότητες που μπορούν να αναλάβουν καθήκοντα Διευθυντών και Βοηθών Διευθυντών των ΚΕΣΕΝ καθ’ότι έχει παρατηρηθεί α) ότι στο ΚΕΣΕΝ Μηχανικών δεν υπηρετεί Μηχανικός ΕΝ ως ΙΔΑΧ προσωπικό και β) στο ΚΕΣΕΝ Πλοιάρχων υπηρετεί ένας μόνο Πλοίαρχος Ε.Ν ως ΙΔΑΧ προσωπικό και οι άλλοι είναι άλλων ειδικοτήτων.

•    Ακόμα, αντιμετωπίζονται δυσλειτουργίες σχετικά με την εκπόνηση των πτυχιακών εργασιών των σπουδαστών των ΑΕΝ που διαπιστώθηκαν σε Σχολές τα τελευταία χρόνια και οφείλονται στην ελλιπή στελέχωσή τους, με αποτέλεσμα καθυστερήσεις των σχετικών πτυχίων χωρίς υπαιτιότητα των σπουδαστών.
Κορυφαίο παράδειγμα αυτής της δυσλειτουργίας ήταν η μεγάλη καθυστέρηση που έχουν περίπου 20 σπουδαστές της ΑΕΝ Πρέβεζας στο να πάρουν το πτυχίο τους!

Πέρα από τη ρύθμιση, όπως έγινε γνωστό από το Υπουργείο Ναυτιλίας μετά από απάντηση του Υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης & Κοινωνικής Αλληλεγγύης σε σχετικό ερώτημα του Υ.Ν.Α.Ν.Π. «οι συνταξιούχοι Πλοίαρχοι – Μηχανικοί Ε.Ν. που απασχολούνται για έκτακτες εκπαιδευτικές ανάγκες των Δημοσίων Σχολών Ε.Ν. δεν εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής του άρθρου 20 του Ν. 4387/2016 (σ.σ. για μείωση των συντάξεών τους). Είναι σημαντικό να διευκρινίσουμε ότι οι συνταξιούχοι ναυτοδάσκαλοι καλύπτουν έκτακτες ανάγκες της Δημόσιας Ναυτικής Εκπαίδευσης, που δεν μπορούν να καλυφθούν από εν ενεργεία Πλοιάρχους και Μηχανικούς και γι’ αυτό το λόγο η έκτακτη απασχόλησή τους εξυπηρετεί λόγους δημόσιου συμφέροντος».
Στη Βουλή

Στη συζήτηση της νομοθετικής ρύθμισης, που προώθησε το Υπουργείο Ναυτιλίας ο υπουργός Θοδωρής Δρίτσας ανέφερε, μεταξύ άλλων, ότι «αφορά ρυθμίσεις και βελτιώσεις υπερώριμες, υποχρεωτικές και πιεστικές τώρα πια και επείγουσες, θα έλεγα, με δεδομένο ότι η τροπολογία ήταν έτοιμη από το καλοκαίρι, αλλά ακριβώς επειδή δεν θέλαμε να την καταθέσουμε σε νομοσχέδια όπου δεν ταίριαζε, δεν βρήκαμε τον τρόπο να έρθει νωρίτερα στη Βουλή».
«Τώρα πια είναι απολύτως αναγκαίο και σας καλώ να την εγκρίνετε, να την ψηφίσετε, με δεδομένο ότι πραγματικά λύνει προβλήματα και δεν δημιουργεί προβλήματα. Λύνει ώριμα προβλήματα -και εξηγούμαι, σε γενικές γραμμές- με τα θέματα που ρυθμίζει:
Κατ’ αρχάς, σε σχέση με τη δημιουργία πέντε συνολικά νέων οργανικών θέσεων για τις θέσεις Διευθυντών στα Κέντρα Επιμόρφωσης Στελεχών Εμπορικού Ναυτικού, κάτι που είναι απολύτως αναγκαίο. Με το Προεδρικό Διάταγμα 103/2014, που πετσόκοψε κυριολεκτικά η προηγούμενη Κυβέρνηση επί τη βάσει των μνημονιακών κατευθύνσεων τις οργανικές θέσεις, έγιναν πολλές και σημαντικές παρεμβάσεις, που σε πολλούς τομείς, κρίσιμους και σοβαρούς, διαμόρφωσαν προϋπόθεση διάλυσης. Τι να σας πω. Οι οργανικές θέσεις στη ναυτική εκπαίδευση ήταν διακόσιες ογδόντα πέντε με το προηγούμενο προεδρικό διάταγμα και περιορίστηκαν στις ογδόντα οκτώ. Αν είναι δυνατόν, πρώτη ναυτιλιακή δύναμη στον κόσμο η Ελλάδα, η ναυτική εκπαίδευση να αποτελεί κεντρικό μοχλό της ναυτιλίας και να περιορίζονται οι οργανικές θέσεις τόσο δραστικά, με τέτοιο πετσόκομμα! Κι όχι μόνο αυτό, αλλά φαίνεται ότι οι εμπνευστές αυτού του προεδρικού διατάγματος της Νέας Δημοκρατίας είχαν και αντιαυταρχικής εκπαίδευσης αντιλήψεις -ένα νέο Σάμερχιλ ήθελαν!- και κατάργησαν τους Διευθυντές. Τι να πω. Αυτό αποκαθιστά η τροπολογία.
Είναι τόσο αναγκαίο, γιατί οι Διευθυντές έχουν την κύρια ευθύνη για την εκτέλεση των εκπαιδευτικών προγραμμάτων, τη διευθέτηση σπουδαστικών ζητημάτων, την κατάργηση ωρολογίων προγραμμάτων. Τα λέει ο Κανονισμός. Αυτοί και μόνο αυτοί μπορούν να τα κάνουν αυτά και δεν υπάρχουν. Το ένα που ρυθμίζει είναι αυτό και επιτέλους μπορέσαμε να κάνουμε πέντε νέες οργανικές θέσεις. Φοβερό! Ενώ πράγματι, συμφωνώ με τον κ. Καρρά –δεν ήμουν εδώ, αλλά ενημερώθηκα ότι παρενέβη-, το ζήτημα είναι ανοικτό. Χρειάζεται σταθερές για να λειτουργήσει η ναυτική εκπαίδευση, όπως κι άλλοι τομείς και κλάδοι, χρειάζεται οργανικές θέσεις και μόνιμο εκπαιδευτικό προσωπικό. Βεβαίως. Και είμαστε στην κατεύθυνση αυτή να διαμορφώσουμε όρους και προϋποθέσεις. Έχει ξεκινήσει η διαδικασία και με τα συναρμόδια Υπουργεία, ακριβώς για να πετύχουμε αύξηση στις νέες συνθήκες των οργανικών θέσεων, που δεν είναι το μεγάλο Δημόσιο, οι προσλήψεις. (…)
Οι υπόλοιπες ρυθμίσεις αφορούν ενσωμάτωση απαιτήσεων που προκύπτουν από την εφαρμογή της Διεθνούς Σύμβασης STCW Manila 2010 που ρυθμίζουν επιμέρους ζητήματα μικρής εμβέλειας, αλλά σημαντικά για την εύρυθμη λειτουργία των Σχολών αλλά και για την αρμονική ενσωμάτωση των διεθνών κανόνων με τα ζητήματα αυτά, όπως επίσης και μια σειρά από ζητήματα που έχουν προκύψει από την πρακτική. Ένα από αυτά είναι αυτό που έχει γίνει και γνωστό ευρέως, που δεν μπορούσαν στην Πρέβεζα να πάρουν τα πτυχία τους οι πτυχιούχοι από τέτοιου είδους δυσλειτουργίες, τα οποία τα ρυθμίζουμε»

Ο κ. Δρίτσας ανέφερε ότι έχει συσταθεί ομάδα εργασίας για τη ναυτική εκπαίδευση «και σε σύντομο διάστημα θα μπορούμε να παρουσιάσουμε τα πορίσματα, για να βάλουμε μπρος μια διαδικασία αναβάθμισης» Και πρόσθεσε ότι:
«(…) έχουμε κάνει πολλά βήματα στην ναυτική εκπαίδευση, λύνοντας επιμέρους ζητήματα και στο κτηριακό και στον εξοπλισμό και στην ένταξη στα προγράμματα ΕΣΠΑ και στην επαναφορά του πάσο στους σπουδαστές της Σχολής Ασπροπύργου, που είχε καταργηθεί πολλά χρόνια, και στην επαναλειτουργία όλων των κτηρίων της Μηχανιώνας και στη δημιουργία -που προγραμματίζουμε και δρομολογήσαμε- νέου ΚΕΣΕΝ Βορείου Ελλάδος στη Μακεδονία, στη Μηχανιώνα (…)»

Η αντιπολίτευση

Από τα κόμματα της αντιπολίτευσης οι τόνοι ήταν… πεσμένοι καθώς τα περισσότερα (Νέα Δημοκρατία, Χρυσή Αυγή και Ένωση Κεντρώων) υπερψήφισαν την τροπολογία. Ωστόσο, δεν έλειψαν ορισμένες κριτικές απόψεις, τις οποίες καταγράφουμε με τη σειρά που έγιναν:

Γεώργιος- Δημήτριος Καρράς (Ένωση Κεντρώων): Βλέπω δύο τροπολογίες που αφορούν τη ναυτιλία και ιδιαίτερα τη σύσταση οργανικών θέσεων στις εκπαιδευτικές μονάδες του Υπουργείου Ναυτιλίας, κάτι που θα έπρεπε να έχει γίνει από καιρό. Η ελληνική ναυτιλία δέχεται έναν ανταγωνισμό τεράστιο από ναυτιλίες άλλων χωρών και δη ουσιαστικά που δεν τις περιμέναμε να είναι ναυτιλιακές δυνάμεις. Αλλά δέχεται και τα ελληνικά πληρώματα, τα οποία είναι τα αξιότερα, ίσως, του κόσμου. Οι Έλληνες είναι ναύτες, είναι ναυτικοί. Δέχεται, λοιπόν, μια πίεση και στα κατώτερα πληρώματα, στα οποία, όπου υπάρχει ελληνικό πλοίο, ανεξάρτητα από τον αριθμό της συνθέσεως που έχουν οι διατάξεις του Υπουργείου Ναυτιλίας, είναι αλλοδαποί και ιδιαίτερα Ινδονήσιοι, Φιλιππινέζοι και μικρός αριθμός αξιωματικών των εμπορικών πλοίων, πλοιάρχων και μηχανικών.
Νομίζουμε, λοιπόν, ότι θα έπρεπε να ενισχυθεί περισσότερο η ναυτική εκπαίδευση, διότι σημειώνω ότι η ναυτική εκπαίδευση δημιουργεί τις προϋποθέσεις και του εφοπλισμού, αν θέλετε. Γιατί το λέω αυτό; Ένας στους δύο Έλληνες εφοπλιστές είναι παραδοσιακός καπετάνιος και έπειτα δημιούργησαν στόλους, ανέπτυξαν τη χώρα. Επομένως, σε αυτό πρέπει να σταθεί η Κυβέρνηση και να φέρει περισσότερες και καλύτερες ρυθμίσεις και, αν θέλετε, και προνομιακές ακόμα για τη ναυτιλία.

Νικόλαος Κούζηλος (Χρυσή Αυγή): (…) Είναι μια τροπολογία που την περιμέναμε από τον Ιούνιο, Ιούλιο. Διάφοροι άνθρωποι που είχαν ασχοληθεί, είχαν πει για αυτό το συγκεκριμένο πρόβλημα ότι θα υπάρχει. Το φώναζαν πάρα πολύ καιρό. Δυστυχώς, το Υπουργείο δεν ήθελε να νομοθετήσει, είχε τα αυτιά του κλειστά, ήθελε να το σκεφτεί καλύτερα, αλλά φτάσαμε σε ένα σημείο που δεν πήγαινε άλλο.
Ευτυχώς, ήρθε τελευταία στιγμή αυτή η τροπολογία. Και δεν θα ερχόταν τόσο σύντομα, γιατί όπως είπε και ο κύριος Υπουργός «δεν θέλαμε να την καταθέσουμε σε άσχετο νομοσχέδιο». Ναι, αλλά είκοσι οκτώ σπουδαστές τελειόφοιτοι που ετοιμαζόντουσαν να πάρουν το πτυχίο τους από την ΑΕΝ Ηπείρου δεν μπορούσαν να πάρουν το πτυχίο τους, με όλα αυτά τα προβλήματα που υπήρχαν, με τις νομοθετικές ατέλειες, τις οποίες τις είχαν επισημάνει πάρα πολλοί. Για του λόγου το αληθές έχω την «Πλοιαρχική Ηχώ» να καταθέσω στα Πρακτικά, Ιούλιος - Αύγουστος του 2016 που επισημαίνει το πρόβλημα.
(…) Σε πιο γενικό πλαίσιο, κύριε Υπουργέ, έχετε πει πολλές φορές -και σας έχουμε πει και εμείς- ότι υπάρχουν πάρα πολλά προβλήματα και συμφωνούμε ότι ΠΑΣΟΚ - Νέα Δημοκρατία διέλυσαν την Ναυτική Εκπαίδευση, αλλά εδώ είμαστε για να τα διορθώσουμε. Και υπάρχει από όλες τις πτέρυγες, θέλω να πιστεύω, καλή πρόθεση για να διορθωθούν όλα τα προβλήματα και όλες οι παθογένειες.
Από το καλοκαίρι ξέραμε ότι μόλις θα έρθει Σεπτέμβρης θα τρέχουν όλοι πανικόβλητοι στο Υπουργείο για την Ναυτική Εκπαίδευση. Ακόμα, από ό,τι γνωρίζω, είναι δεκαεπτά σπουδαστές τελειόφοιτοι που δεν έχουν πάρει υπογραφή για να πάρουν το πτυχίο τους και αν δεν γινόταν αυτό με την ΑΕΝ Ηπείρου, με την διευθύντρια σπουδών, ακόμα δεν θα είχε λυθεί το πρόβλημα, πιστεύω.
Εδώ είμαστε για να λύσουμε όλα τα προβλήματα και όλες τις παθογένειες. Το ΚΕΣΕΝ ακόμα από ό,τι ξέρουμε δεν διαθέτει καθηγητές. Έχει και αυτό πάλι πρόβλημα ακόμα και τώρα. Υπάρχει το πρόβλημα με τους ωρομίσθιους. Μπορεί να γίνει μια πρόβλεψη να υπάρχουν μόνιμοι καθηγητές. Δεν γίνεται Ναυτική Εκπαίδευση και να μην υπάρχουν μόνιμοι καθηγητές και να βασιζόμαστε σε ωρομίσθιους.

Αθανάσιος Δαβάκης (Νέα Δημοκρατία) (…) εν τάχει θα ήθελα να σας πω σχετικά με την ναυτική εκπαίδευση τα εξής: Είναι όλα ωραία στη ναυτική εκπαίδευση της χώρας; Αυτά τα οποία γίνονται κάθε χρόνο και με τους σπουδαστές και με τα ζητήματα της πρακτικής εξάσκησης, που μας παίρνουν τηλέφωνο πολλά παιδιά, απόφοιτοι των ναυτικών σχολών για να παρέμβουμε σε εφοπλιστικές εταιρείες, προκειμένου να κάνουν αυτοί πρακτική εξάσκηση, είναι κάτι το οποίοι περιποιεί περηφάνεια στην πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Ναυτιλίας; Σαφώς είμαι βέβαιος ότι θα μου πείτε «τι κάνατε εσείς;».
Εμείς κάναμε τόσα ούτως ώστε να λειτουργεί μέχρι τώρα η ναυτική εκπαίδευση στη χώρα μας. Σαφώς και δεν έχουν ολοκληρωθεί τα πράγματα. Σαφώς και υπάρχουν ζητήματα τα οποία πρέπει να διορθωθούν. Σαφώς και υπάρχουν θέματα τα οποία ήταν λάθος και πρέπει πάλι να διορθωθούν. Γι’ αυτό εναλλάσσονται οι κυβερνήσεις στη χώρα, προκειμένου να διορθώνουν και τα ημαρτημένα και αυτά τα οποία έχουν παραλειφθεί.

Δημήτριος Κωνσταντόπουλος (Δημοκρατική Συμπαράταξη/ ΠΑΣΟΚ- ΔΗΜΑΡ): (…) Εδώ βλέπουμε στο άρθρο 2 ότι δεν μπορεί ο διευθυντής σπουδών του ΚΕΣΕΝ να έχει λιγότερα προσόντα από τους επιμορφούμενους. Και για να μην έχει, λοιπόν, λιγότερα προσόντα από τους επιμορφούμενους, πρέπει να συνεχίσει να ισχύει το Προεδρικό Διάταγμα 631/1972 ως προς το προσοντολόγιο, που προβλέπει τουλάχιστον ο διευθυντής σπουδών να είναι αν μη τι άλλο απόφοιτος ΑΕΝ.  Επίσης, στο άρθρο 4 θα πρέπει να παραμείνουν τα προσόντα ως προβλεπόταν με το Προεδρικό Διάταγμα 631/1972.

Το ΚΚΕ
Νωρίτερα είχε τοποθετηθεί για την τροπολογία το ΚΚΕ δια του βουλευτή Γιάννη Δελή, ο οποίος υπογράμμισε τα εξής
«Τι κάνετε με την τροπολογία; Δημιουργείτε πέντε οργανικές θέσεις εκπαιδευτικών στη ναυτική εκπαίδευση και θα μπορούσε κανείς να το ονομάσει «?δινεν ?ρος κα? ?τεκεν μ?ν»
Την ώρα που οι ανάγκες εκπαιδευτικών στις ΑΕΝ, το ΚΕΣΕΝ, τα ΕΠΑΛ, σε όλες τις ναυτικές σχολές είναι κυριολεκτικά εκρηκτικές, οι πέντε οργανικές θέσεις εκπαιδευτικών που συστήνετε είναι σταγόνα στον ωκεανό. Την ώρα που η δημόσια ναυτική εκπαίδευση απαξιώνεται και την ίδια στιγμή οι ιδιωτικές ναυτικές σχολές ξεφυτρώνουν σαν τα μανιτάρια και βγάζουν πιστοποιητικά ναυτικής ικανότητας, που τα πληρώνουν οι ναυτεργάτες από δύο μέχρι τέσσερις χιλιάδες ευρώ και απομυζώνται, η πρότασή σας που έρχεται για τις πέντε θέσεις που ιδρύετε είναι πολύ πίσω από τις σημερινές ανάγκες. Ούτε ασπιρίνη κανείς δεν μπορεί να την πει. Είναι κοροϊδία κυριολεκτικά. Συνεχίζετε στον δρόμο των προηγούμενων κυβερνήσεων. Καλύπτετε τις υποχρεώσεις του κράτους στα όρια του τυπικού και συγκεκριμένα, για το θέμα αυτό, στα όρια της Σύμβασης της Μανίλα, μια Σύμβαση που θεσμοθέτησε την ένταση της εκμετάλλευσης των ναυτεργατών και έτσι τα θέματα της ναυτικής εκπαίδευσης οξύνονται κάθε μέρα.
Και να ήταν μόνο οι ελλείψεις εκπαιδευτικών; Είναι και αυτό το αναχρονιστικό εκπαιδευτικό πρόγραμμα της ναυτικής εκπαίδευσης, στο οποίο βεβαίως και έχουν λόγο οι εφοπλιστές.
Είναι, επίσης, οι άθλιες εργασιακές σχέσεις της ωρομισθίας για την πλειοψηφία των εκπαιδευτικών, για να μη μιλήσουμε για το αίσχος της προκλητικής διάταξης νόμου-που το αφήνετε άθικτο- η οποία λέει ότι μέσα από το κεφάλαιο της ναυτικής εκπαίδευσης χρηματοδοτούνται οι εφοπλιστικές ενώσεις. Τα προνόμια και οι φοροαπαλλαγές των εφοπλιστών είναι και για σας η «ιερή αγελάδα».

Απαντώντας ο υπουργός Ναυτιλίας Θοδωρής Δρίτσας ανέφερε τα εξής:

«Σχετικά με το σχόλιο που έκανε ο συνάδελφος κ. Δελής (…), θα ήθελα να πω το εξής. Το κεφάλαιο ναυτικής εκπαίδευσης έχει πολλά προβλήματα και δεν είναι ισχυρό κεφάλαιο πια για να καλύψει τις ανάγκες. Το ότι, όμως, επιστρέφεται στους εφοπλιστές, δεν ισχύει πια. Απλώς διατηρείται ακόμα και κακώς. Θα πρέπει να τακτοποιηθεί και αυτό νομοθετικά. Εδώ και τρία χρόνια η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών έχει αποποιηθεί αυτό το ποσό, που μέσα από έναν συμψηφισμό επιστρεφόταν. 
Για τα δε υπόλοιπα, κατανοώ τις συνδικαλιστικές διεκδικήσεις. Εγώ μιλώ με τους εκπροσώπους των σπουδαστών πολύ συχνά στο Υπουργείο. Πολλά από τα αιτήματά τους τα έχουμε επιλύσει, κάποια άλλα είναι δρομολογημένα να τα επιλύσουμε. Η συνδικαλιστική διεκδίκηση είναι πάντα θεμιτή και αναγκαία, είναι ζωογόνος, γιατί κρατάει ανοικτά τα ζητήματα. Μην θεωρήσουμε, όμως, πολιτικά ότι υπάρχει ένα τέλμα. Υπάρχει σημαντική πρόοδος και μεγάλη διαφορά στο τι ήταν πριν, με τις προηγούμενες κυβερνήσεις, και τι είναι τώρα με τη δική μας Κυβέρνηση».