"ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ"
Για να φτάσει ένας εργαζόμενος της Μυτιλήνης
στον Πειραιά, δεν του φτάνουν δυο
μεροκάματα. Το ταξίδι σε «αεροπορική»
θέση με πλοίο κοστίζει πάνω από 40 ευρώ, όταν
το μεροκάματο πλέον έχει
κατρακυλήσει (καθαρά) στα 19,6 ευρώ (για τους εργαζόμενους
άνω των 25
ετών) και 17,08 ευρώ (για τους εργαζόμενους κάτω των 25 ετών).
Το κόστος
του ταξιδιού ανεβαίνει κι άλλο, αφού δρομολόγια έχει μόνο τέσσερις
φορές τη
βδομάδα και γίνονται με τέτοιο τρόπο που σίγουρα χρειάζεται να
διανυκτερεύσει κάποιος
Ενδεικτικό του πόσο
ανεξέλεγκτοι δρουν οι εφοπλιστές, είναι κι η ταλαιπωρία των επιβατών του πλοίου «Αριάδνη», στις αρχές της εβδομάδας που πέρασε: έφυγαν από Πειραιά
Δευτέρα βράδυ και το πρωί της Τρίτης βρέθηκαν αποκλεισμένοι στη Χίο, λόγω των καιρικών συνθηκών. Ενώ όμως το απαγορευτικό απόπλου έληξε το απόγευμα της Τετάρτης, το πλοίο δε συνέχισε το ταξίδι του προς Μυτιλήνη, αλλά περίμενε μέχρι το επόμενο πρωί (είχε φτάσει δηλαδή πλέον η Πέμπτη!). Προφανώς η εταιρεία έσπευσε να... εκμεταλλευτεί την κακοκαιρία και να εξοικονομήσει καύσιμα από τη σύμπτυξη των δρομολογίων.
Βάρδα μην αρρωστήσεις...
Ακριβά ναύλα έχουν να αντιμετωπίσουν όλοι οι νησιώτες. Για να ταξιδέψει κάποιος από τηΡόδο για τον Πειραιά, πρέπει να δώσει γύρω στα 60 ευρώ. Αν θέλει να επιστρέψει στο νησί
δίνει 120 ευρώ... Μόνο τους τελευταίους μήνες, τα εισιτήρια για το ταξίδι Σάμος - Πειραιά
αυξήθηκαν κατά 25%, αφού το φτηνότερο κόστιζε 33 ευρώ πριν το καλοκαίρι και τώρα έχει
πάει στα 40 ευρώ.
Το καλοκαίρι, οι εφοπλιστές δρομολογούν για λίγο καιρό καινούρια πλοία, τα οποία μετά
αποσύρουν και βάζουν στη θέση τους «σαπάκια», όπως το «Θεόφιλος».
Το συγκεκριμένο μάλιστα, στις αρχές της περασμένης εβδομάδας επιλέχτηκε για να
αντικαταστήσει πλοίο που θα περνούσε από τακτικό έλεγχο, αλλά έγινε φανερό ότι δεν είχε
περάσει από στοιχειώδεις εργασίες συντήρησης: Υπήρχαν καυσαέρια στο χώρο των επιβατών, οι τουαλέτες δε λειτουργούσαν.
Επιπλέον, ξεκίνησε με καθυστέρηση και έβαλε καύσιμα μετά την επιβίβαση, ενώ ταξίδευε με
πολλή χαμηλή ταχύτητα.
Αν και οι Σαμιώτες χρειάζεται συχνά να ταξιδέψουν στην ηπειρωτική Ελλάδα (ακόμα και για μια τομογραφία, αφού μαγνητικός και αξονικός τομογράφος δε λειτουργεί στο νησί), τα δρομολόγια
είναι λίγα και έτσι σχεδιασμένα που το ταξίδι γίνεται απαγορευτικό: Σύνδεση με Πειραιά υπάρχει μόνο τρεις φορές την εβδομάδα. Σύνδεση με Βόρεια Ελλάδα υπάρχει άλλες τρεις και το ταξίδι προσεγγίζει τις 24 ώρες.
Πέρα από τη σύνδεση με τον Πειραιά, τεράστια προβλήματα υπάρχουν και με τη σύνδεση
ανάμεσα στα ίδια τα νησιά. Χαρακτηριστικό αυτό που συμβαίνει στους Φούρνους της Ικαρίας:
Ενώ οι 1.000 περίπου μόνιμοι κάτοικοι αναγκάζονται να μετακινηθούν από το νησί για στοιχειώδη πράγματα, από μια εξέταση αίματος μέχρι τη συναλλαγή με μια δημόσια υπηρεσία, πλέον υπάρχουν εβδομαδιαίως μόνο τέσσερα (υπήρχαν έξι) δρομολόγια, τα οποία συνδέουν τους Φούρνους με Ικαρία και Σάμο.
Οποτε βολεύει τους εφοπλιστές
Η δρομολόγηση και αποδρομολόγηση των καραβιών γίνεται με μόνο κριτήριο το τι βολεύει τους εφοπλιστές.Η Λήμνος, ένα νησί με πληθυσμό πάνω από 15.000, που το καλοκαίρι διπλασιάζεται,
έχει τύχει να μείνει απομονωμένη μέχρι και μια ολόκληρη εβδομάδα, επειδή το πλοίο της γραμμής είχε βλάβη! Τον περασμένο Νοέμβρη, η Περιφερειακή Ομοσπονδία Ατόμων με Αναπηρία Βορείου Αιγαίου εξέδωσε καταγγελία για το τεράστιο κόστος που έχουν οι διαρκείς μετακινήσεις στις οποίες υποχρεώνονται τα ΑμΕΑ, για την πιστοποίηση της αναπηρίας, εξετάσεις κτλ.
Στην ανακοίνωσή της κατήγγειλε ότι τα (παλιότερα) καθημερινά δρομολόγια στη γραμμή Χίος - Μυτιλήνη - Πειραιάς μειώθηκαν πλέον στα τέσσερα, σημειώνοντας χαρακτηριστικά ότι οι
κάτοικοι της Λήμνου πάνε στη Λέσβο μέσω Πειραιά.
Σήμερα, η Κάλυμνος έχει σύνδεση με τον Πειραιά τρεις φορές την εβδομάδα, ενώ παλιότερα αυτή έφτανε και τα 20 δρομολόγια.