
Στα άκρα οδηγούν την κατάσταση οι εκπρόσωποι των ακτοπλοϊκών εταιρειών οι οποίοι ετοιμάζονται να αποδρομολογήσουν ή να μειώσουν τα προγραμματισμένα δρομολόγια των πλοίων τους σε μια προσπάθεια να μειώσουν το λειτουργικό κόστος και ταυτόχρονα να αυξήσουν τον αριθμό των μεταφερομένων επιβατών ανά ταξίδι.
Αυτό άφησαν να εννοηθεί εκπρόσωποι ακτοπλοϊκών εταιρειών κατά τη Γενική Συνέλευση των μελών της Ένωσης Επιχειρήσεων Ναυτιλίας με το επιχείρημα ότι έχει αυξηθεί το κόστος των καυσίμων.
Η μείωση των δρομολογίων και η αποδρομολόγηση καραβιών από γραμμές που «δεν βγαίνουν» είναι μια εύλογη επιχειρηματική κίνηση με το σκεπτικό ότι με αυτόν τον τρόπο θα μειώσουν τα ζημιογόνα αποτελέσματα και με προοπτική να αυξήσουν τα κέρδη τους.
Όμως δεν αρκούνται σε αυτό. Με άλλοθι την αύξηση των τιμών των καυσίμων επαναλαμβάνουν το πάγιο αίτημα τους για απελευθέρωση του θεσμικού πλαισίου των θαλασσίων συγκοινωνιών, την κατάργηση της υποχρεωτική 10μηνης δρομολόγησης και την υποχρεωτική ελληνομάθεια των πληρωμάτων τους.
Με απλά λόγια θέλουν να δρομολογούν όποτε θέλουν και για όσο διάστημα θέλουν τα πλοία τους και να ναυτολογούν χαμηλόμισθα αλλοδαπά πληρώματα στη θέση Ελλήνων ναυτικών.
Τις συνέπειες αυτών των αιτημάτων θα υποστούν οι νησιώτες καθώς ελλοχεύει ο κίνδυνος να χαθεί η καθημερινή σύνδεση πολλών νησιών με την υπόλοιπη Ελλάδα, αλλά και εκατοντάδες αν όχι χιλιάδες Έλληνες ναυτικοί που κινδυνεύουν να αντικατασταθούν με χαμηλόμισθους αλλοδαπούς…
Τα ίδια αιτήματα διατυπώνουν εδώ και πολλά χρόνια, αλλά καμία κυβέρνηση δεν τους έκανε το χατίρι.
Μόνο ο πρώην υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας Μανώλης Κεφαλογιάννης τους έκανε ένα ανέλπιστο δώρο το 2005 όταν απελευθέρωσε την ανώτατη τιμή των εισιτηρίων στην οικονομική θέση και κατάργησε την υποχρέωση αποδρομολόγησης των καραβιών μετά τη συμπλήρωση 35ετιας από τη ναυπήγηση τους.
Εδώ και πέντε χρόνια οι ακτοπλόοι αυξάνουν όσο θέλουν τα εισιτήρια των πλοίων τους, ενώ μπορούν να διατηρούν στις γραμμές πλοία άνω των 40 ετών!
Σε ορισμένες περιπτώσεις τα εισιτήρια των πλοίων έχουν τριπλασιαστεί μετά την απόφαση αυτή του κ. Κεφαλογιάννη με αποτέλεσμα να εξασφαλίσουν οι ακτοπλοϊκές εταιρείες υπερκέρδη τα προηγούμενα χρόνια.
Όμως τότε δεν κατάλαβαν πως αποτέλεσμα των τσουχτερών ναύλων ήταν να τους γυρίσουν την πλάτη οι τουρίστες. Ολοένα και λιγότεροι ταξιδεύουν με ακτοπλοϊκά πλοία σε κάποιο νησί για τις διακοπές τους, ενώ άλλοι που πήγαιναν πολλές φορές σε νησί (επειδή έχουν εξοχικό ή πατρικό) έχουν μειώσει τις μετακινήσεις λόγω των ακριβών εισιτηρίων.
Στη μείωση της επιβατικής κίνησης (σ.σ. μετά τα κέρδη των τελευταίων ετών) ήρθε να προστεθεί τώρα η αύξηση των τιμών των καυσίμων.
Όμως και πριν από τρία χρόνια είχαν αυξηθεί τα καύσιμα. Και τότε ζητούσαν ό,τι ζητούν και τώρα (απελευθέρωση των θαλασσίων συγκοινωνιών κλπ). Οι τότε αρμόδιοι του καταργημένου Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας δεν «ψάρωσαν» και δεν τους έκαναν το χατίρι.
Απομένει τώρα να κάνει το ίδιο ο νυν αρμόδιος υπουργός Θαλασσίων Υποθέσεων Γιάννης Διαμαντίδης και να μη δεχθεί τις αιτιάσεις τους που θα οδηγήσουν στη χειροτέρευση της ακτοπλοϊκής σύνδεσης κατοίκων νησιών του Αιγαίου και στο…δρόμο εκατοντάδες Έλληνες ναυτικούς.
Εκτός και αν στο ...βωμό του Μνημονίου ο κ. Διαμαντίδης θυσιάσει εκατοντάδες αν όχι χιλιάδες Έλληνες ναυτικούς που θα βρεθούν στο δρόμο και καταστρέφοντας το δίκτυο ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών το οποίο κουτσά στραβά λειτουργεί τις τελευταίες δεκαετίες.
Ο νοών νοείτω...
ΥΓ Εκτός και αν αντί για ακτοπλοϊκά πλοία στα νησιά στέλνει ...ψαρόβαρκες αφού πλέον είναι ο αρμόδιος επί της Αλιείας Υπουργός...
Βασίλης Τζήμτσος