ΑΠΕΡΓΟΥΜΕ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΞΙΟΠΡΕΠΕΙΑ ΜΑΣ!

ΑΠΕΡΓΟΥΜΕ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΞΙΟΠΡΕΠΕΙΑ ΜΑΣ!

To PEIRATIKO REPORTAZ ΠΑΝΤΑ ΚΟΝΤΑ ΣΑΣ!

Πέμπτη 27 Ιανουαρίου 2011

Οι εργαζόμενοι στο θαλάσσιο τουρισμό δεν εκπροσωπούνται επιτροπή θαλάσσιου τουρισμού του ΥΘΥΝΑΛ !!!



Αρ.Πρωτ : Πειραιάς : 24/01/11

Προς : Υπουργό Θαλασσίων Υποθέσεων Νήσων & Αλιείας , κον Γιάννη Διαμαντίδη.
Υφυπουργό Θαλασσίων Υποθέσεων Νήσων & Αλιείας κυρία Ελπίδα Τσουρή. Γενικό Γραμματέα Π.Ν.Ο
Πρόεδρο Εργατικού Κέντρου Πειραιά.
Επιτροπή Θαλάσσιου Τουρισμού ( Γραφείο Υφυπουργού ΥΘΥΝΑΛ)

Θέμα : Διαπιστώσεις και Προτάσεις για τον Θαλάσσιο Τουρισμό.

1. ΔΙΑΠΙΣΤΩΣΕΙΣ

Α.ΓΕΝΙΚΑ

Η επιτροπή θαλάσσιου τουρισμού που συστήθηκε από το ΥΘΥΝΑΛ είναι ελλιπής ως προς τα μέλη που την αποτελούν.
Οι εργαζόμενοι στο θαλάσσιο τουρισμό και ειδικότερα οι αξιωματικοί και τα πληρώματα των σκαφών αναψυχής δεν εκπροσωπούνται για να καταθέσουν τις απόψεις τους.

Ο θαλάσσιος τουρισμός βρίσκεται ήδη στο κατώτατο όριο, θα μπορούσαμε να είμαστε ο νούμερο ένα τουριστικός προορισμός. Όμως η ανοργανωσιά, η αναποτελεσματικότητα της πολιτικής που χαράζεται στα γραφεία ή στα σπίτια πλοιοκτητών, η ανεπάρκεια της εξουσίας να διαχειριστεί αυτή την ιδιαίτερη τουριστική “βιομηχανία”, τα παράπονα των τουριστών, η κάκιστη προβολή, η μη αξιοποίηση των υπαρχόντων υποδομών και η μη δημιουργία άλλων, σύγχρονων και λειτουργικών, η κάκιστη ποιότητα υπηρεσιών, μας έχουν οδηγήσει εδώ που βρισκόμαστε.

• Το Yachting, αναφέρεται σε πελάτες υψηλού κοινωνικού και οικονομικού επιπέδου, που δρουν και ως διαμορφωτές γνώμης (opinion leaders) στην χώρα τους, ανάλογα βέβαια με την άποψη που έχουν αποκομίσει από τη χώρα μας κατά τη διάρκεια της παραμονής τους.

Β.ΜΑΡΙΝΕΣ – ΛΙΜΕΝΙΚΕΣ ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΕΙΣ

• Η έλλειψη ικανοποιητικής προσφοράς θέσεων σε συνδυασμό με τη κακή μέχρι ανύπαρκτη χωροθέτηση θέσεων και χρήσεων, έχει ως αποτέλεσμα τη δημιουργία έντονων καταστάσεων και συμπεριφορών από ψαράδες και επαγγελματίες με μικρά τουριστικά επιβατηγά που κάνουν δρομολόγια περιήγησης, αφού αισθάνονται ότι παραγκωνίζονται από το χώρο τους και αποθαρρύνουν την προσέλευση θαλαμηγών.

• Σε πολλά νησιά, την τελευταία δεκαετία, έγιναν διάφορα καταφύγια, με χρήματα της Ε.Ε, τα οποία βρίθουν από κακοτεχνίες και παρουσιάζουν τρομερά προβλήματα στην χρήση τους.

Γ.ΙΔΙΩΤΙΚΑ ΣΚΑΦΗ ΑΝΑΨΥΧΗΣ ΥΠΟ ΞΕΝΗ ΣΗΜΑΙΑ.

Η τεράστια αύξηση ιδιωτικών σκαφών αναψυχής , υπό ξένη σημαία , ελληνικής ιδιοκτησίας τα τελευταία χρόνια έχει καλύψει σε μεγάλο βαθμό τις προσφερόμενες θέσεις στις μαρίνες γύρω από το λεκανοπέδιο της Αττικής.

Αυτό έχει δημιουργήσει μια στρεβλή εικόνα , γιατί στην πραγματικότητα τα σκάφη αυτά δεν συμβάλλουν στην προσέλκυση ποιοτικού τουρισμού ή στην εισαγωγή τουριστικού συναλλάγματος , αλλά απλώς ανακυκλώνουν το εγχώριο παραγόμενο εθνικό εισόδημα.

• Λίγα είναι τα ιδιωτικά σκάφη ξένης πλοιοκτησίας που ελλιμενίζονται στην Ελλάδα.

• Επί το πλείστον στα ιδιωτικά σκάφη απασχολούνται κατά το 1/4 Ελληνικό πλήρωμα και το υπόλοιπο 3/4 ξένοι χαμηλόμισθοι .

• Σκάφη υπό ξένη σημαία (όχι Ε.Ε), με χρήστη από την Ευρωπαϊκή Ένωση , δεν μπορούν να παραμείνουν στην Ελλάδα πέραν του 1ος μηνός.

• Σκάφη υπό ξένη σημαία (όχι Ε.Ε), με χρήστη από χώρα εκτός Ε.Ε, δεν μπορούν να παραμείνουν στην Ελλάδα πέραν των 6 μηνών.

Δ .ΙΣΤΙΟΠΛΟΙΚΑ ΣΚΑΦΗ

• Η ενοικίαση σκαφών, βασίστηκε σε 3-4 μεγάλες εταιρείες, που εκμεταλλεύτηκαν το ειδικό φορολογικό καθεστώς, και ενώ εμπορεύονται σκάφη και ασκούν την δραστηριότητα του ναυλομεσίτη, του πράκτορα και του διαχειριστή των σκαφών, εμφανίζουν τις δραστηριότητες τους σαν πλοιοκτησία (για να έχουν τα φορολογικά οφέλη), και έτσι έχουμε το γεγονός να καπελώνουν τον χώρο, 25 χρόνια τώρα.

• Οι τιμές, οι συνθήκες ναύλωσης, οι παρεχόμενες υπηρεσίες, κλπ δεν καθορίζονται από τους κανόνες αγοράς, αλλά από την μονοπωλιακή θέση 3-4 εταιρειών.

• Ο κλάδος, εξακολουθεί να εκπροσωπείται από τους συγκεκριμένους, μια απλή επίσκεψη στο Ναυτικό Επιμελητήριο Ελλάδος, στο Σύνδεσμο Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων και σε άλλους τέτοιους φορείς, όταν θα ακούσετε ποιοι εκπροσωπούν τον θαλάσσιο Τουρισμό, θα σας πείσει.
Είναι λογικό, η εξουσία να μην μπορεί να ακούσει την άποψη ενός ατόμου, αλλά να επηρεάζεται από αυτούς που υποτίθεται ότι έχουν στόλο σκαφών και είναι οι "μεγάλοι" επιχειρηματίες του κλάδου.

Ε.ΝΑΥΛΟΜΕΣΙΤΕΣ

• Παγκοσμίως, τα σκάφη ναυλώνονται 15-20 χρόνια, και σε ορισμένες περιπτώσεις ακόμα περισσότερο. Στην Ελλάδα, ζούμε τον απίστευτο παραλογισμό σκάφη 3-4 ετών να θεωρούνται παλιά, και στα 5-6 χρόνια να θεωρούνται τελειωμένα.

• Παρατηρούνται παραβιάσεις των όρων των ναυλοσυμφώνων, από άτομα που δεν έχουν να κάνουν με τους νόμιμα λειτουργούντες ναυλομεσίτες, με αποτέλεσμα την πλημμελή εκτέλεση των καθηκόντων τους και την μεταφορά των προβλημάτων που προκύπτουν κάθε φορά στον πλοίαρχο του σκάφους και τον διασυρμό του Ελληνικού Θαλάσσιου Τουρισμού.

ΣΤ.ΜΙΚΡΑ ΣΚΑΦΗ ΑΝΑΨΥΧΗΣ.

• Πολλά μικρά σκάφη , που κυβερνώνται από ανθρώπους με μικρή έως ελάχιστη εμπειρία στην θάλασσα , και με διπλώματα που αποκτήθηκαν με ελάχιστη εκπαίδευση από εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον τομέα ή ακόμα αποστέλλοντας τα ταχυδρομικώς στο σπίτι καταβάλλοντας το αντίτιμο.

• Με το συγκεκριμένο δίπλωμα μπορούν να κυβερνήσουν σκάφη επαγγελματικά μέχρι 20 μ χωρίς καμία άλλη εξέταση και αν είναι με ξένη σημαία τότε τα μέτρα των σκαφών αυξάνουν.

• Τελευταία, έχουν κάνει την εμφάνισή τους άτομα ( ναυτοδιδάσκαλοι ) που έναντι αμοιβής, εκδίδουν κοινοτικά διπλώματα ιστιοπλοΐας και διακυβέρνησης μικρών σκαφών μέχρι 200 κόρους.

• Σε επαγγελματικά σκάφη μέχρι 20 μ , δεν είναι υποχρεωτικό το άνοιγμα ναυτολογίου με αποτέλεσμα τα πληρώματα που απασχολούνται σ’αυτά να μην έχουν κοινωνική ασφάλιση. Άλλο πρόβλημα που αντιμετωπίζουν οι απασχολούμενοι σ'αυτήν την κατηγορία σκαφών είναι ότι όταν ο πλοιοκτήτης θέλει να ασφαλίσει στο Ν.Α.Τ ένα άτομο του πληρώματος , υποχρεούται να καταβάλει στο Ν.Α.Τ όλη την σύνθεση πληρώματος που είναι 3 άτομα ( Κυβερνήτης – Μηχανικός – Ναύτης), με αποτέλεσμα την αποφυγή μιας τέτοιας ενέργειας από τον πλοιοκτήτη.

• Το όλο θέμα με την κοινωνική ασφάλιση και την απασχόληση προσωπικού σ'αυτήν την κατηγορία σκαφών είναι ανταγωνιστικό με τα επαγγελματικά άνω των 20μ.

• Έχουν παρατηρηθεί φαινόμενα επίσης ,σ’αυτήν την κατηγορία σκαφών, όπου ένα σκάφος παραδίδεται από Ιταλικό ναυπηγείο με μήκος 24μ και εισερχόμενο στην Ελλάδα να γίνεται 19,90μ.

Ζ .ΣΚΑΦΗ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΑ ΜΕ ΠΛΗΡΩΜΑ, ΤΟΥ ΝΟΜΟΥ 2743/99

• Ο νόμος 2743/99 που διέπει αυτή την κατηγορία σκαφών θέλει τροποποιήσεις ορισμένων άρθρων για την καλύτερη λειτουργία αυτών των σκαφών.

Η .ΑΞΙΩΜΑΤΙΚΟΙ ΚΑΙ ΠΛΗΡΩΜΑΤΑ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΩΝ ΣΚΑΦΩΝ.

• Η ναυτοσύνη των αξιωματικών και των πληρωμάτων μας είναι αδιαμφισβήτητη.

• Η Ένωσή μας με ίδια οικονομικά μέσα και με χορηγίες ιδιωτικών φορέων, όλα αυτά τα χρόνια προσπαθεί να καλύψει αυτό το κενό της εκπαίδευσης των Αξιωματικών και των πληρωμάτων της, για πελάτες που είναι από υψηλού έως πάρα πολύ υψηλού εισοδήματος, με απαιτήσεις ανάλογες του κόστους των ναύλων. Όμως δεν φτάνομε ποτέ στο επιθυμητό αποτέλεσμα, ώστε όποιος εργάζεται σε αυτά τα σκάφη να είναι πιστοποιημένος και να ξέρει τις απαιτήσεις αυτών των επιβατών.

2 . ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ

Από τις διαπιστώσεις που κάναμε στον χώρο των σκαφών αναψυχής ( επαγγελματικά με πλήρωμα – επαγγελματικά χωρίς πλήρωμα – ιδιωτικής χρήσης – ιστιοπλοΐκά) , στα πληρώματα και τους αξιωματικούς που επανδρώνουν τα σκάφη , και τις μαρίνες και λιμενικές εγκαταστάσεις που υπάρχουν , προτείνουμε τα εξής ανά κατηγορία.

ΜΑΡΙΝΕΣ – ΛΙΜΕΝΙΚΕΣ ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΕΙΣ

• Είναι απαραίτητο να ενισχυθούν και να αυξηθούν οι τουριστικές λιμενικές υποδομές της χώρας, οι οποίες σε συνδυασμό με την προσφορά ποιοτικών υπηρεσιών που θα ικανοποιούν τις απαιτήσεις των πελατών θα βελτιώσουν κατά πολύ την συνολική εικόνα καθώς και την ανταποδοτικότητα του ελληνικού τουριστικού προϊόντος.

• Θα πρέπει βέβαια για τα λιμάνια, μέσου και μικρού μεγέθους – για τα οποία είναι δύσκολο να υπάρξει επενδυτικό ενδιαφέρον, να χρηματοδοτηθούν μέσω του ΕΣΠΑ οι απαραίτητες επεμβάσεις λιμενικών έργων και χερσαίων διευκολύνσεων, με βάση ενός τεχνικού σχεδιασμού που θα είναι οικονομικός, φιλικός προς το περιβάλλον και με απλοποιημένες διαδικασίες αδειοδοτήσεων.

• Προτεραιότητα στις λιμενικές εγκαταστάσεις των Επαγγελματικών σκαφών .

ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΑ ΣΚΑΦΗ ΕΠΑΝΔΡΩΜΕΝΑ ΤΟΥ ΝΟΜΟΥ 2743/99.

• Αλλαγή της συνταξιοδοτικής κατηγορίας και δικαίωμα αναβάθμισης των συντάξεων των υπηρετούντων στα Ε/Γ-Τ/Ρ αξιωματικών.

• Δεν νοείται , Ε/Γ-Τ/Ρ σκάφος να μην έχει στην οργανική σύνθεση ναυτολογημένους τον Μάγειρα και τον Θαλαμηπόλο , που είναι τα καθ αυτού άτομα που επανδρώνουν όλα αυτά τα σκάφη αναψυχής , και δεν μπορούν να αποδείξουν την εμπειρία τους όταν υποχρεώνονται να ναυτολογούνται ως Ναύτες ή ανασφάλιστοι.

• Η επιμόρφωση στην τουριστική και ξενοδοχειακή εκπαίδευση των αξ/κων και των πληρωμάτων των Ε/Γ-Τ/Ρ σκαφών να ανατεθεί στην Σχολή Τουριστικών Επαγγελμάτων ( Σ.Τ.Ε ).

• Οι ήδη εργαζόμενοι σ’αυτά τα σκάφη να πιστοποιηθούν από την Σ.Τ.Ε , παρακολουθώντας σεμινάρια , και αφού συμμορφωθούν όλοι με αυτή την πιστοποίηση , κατά την ναυτολόγησή τους να είναι απαραίτητο η επίδειξη αυτού του πιστοποιητικού. ( όπως γίνεται με τα πετρελαιοφόρα – υγραεριοφόρα – Ε/Γ ).

• Το Υπουργείο Πολιτισμού και Τουρισμού με την Σ.Τ.Ε να δημιουργήσει τμήμα Θαλαμηπόλων και Μαγείρων για Θαλαμηγούς, λόγω της ιδιαιτερότητας αυτού του επαγγέλματος .

• Η διδασκόμενη ύλη και οι διδάσκοντες σε αυτή την σχολή , μπορούν να προταθούν από την Ένωσή μας , λόγω της εμπειρίας που έχουμε σε σεμινάρια αυτών των ειδικοτήτων.

ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΑ ΣΚΑΦΗ ΜΗ ΕΠΑΝΔΡΩΜΕΝΑ ΤΟΥ ΝΟΜΟΥ 2743/99

• Να υποχρεούνται στο άνοιγμα ναυτολογίου και σε περίπτωση ναυτολόγησης έστω και ενός ατόμου το ΝΑΤ να εισπράττει μόνο για αυτό το άτομο και όχι για όλη την σύνθεση.

• Να μη δίδεται το δικαίωμα διακυβέρνησης με την άδεια ταχύπλοου στα σκάφη αυτά . Οι κυβερνήτες τέτοιων σκαφών να έχουν δίπλωμα τουλάχιστον Κυβερνήτη Γ!.

ΙΔΙΩΤΙΚΑ ΣΚΑΦΗ ΥΠΟ ΞΕΝΗ ΣΗΜΑΙΑ.

• Μπορεί να υπάρξει καλύτερος τρόπος φορολόγησης των ιδιωτικών σκαφών με ξένη σημαία , από αυτόν του νόμου 3790/09, που είναι φόρος για την εκδίωξη κάθε σκάφους από την Ελλάδα. Σκάφη τέτοια μπορεί να φορολογούνται εμμέσως από την έκδοση Δελτίου Κίνησης ,την ανταποδοτική εισφορά , την καταβολή χρηματικού ποσού κατά τον απόπλου και κατάπλου κλπ.

• Σκάφος υπό ξένη σημαία που ανοίγει ναυτολόγιο ή είναι συμβεβλημένο με το ΝΑΤ και έχει σύνθεση πληρώματος αντίστοιχη με αυτή των υπό Ελληνική σημαία Ε/Γ-Τ/Ρ , να έχουν ελαφρύνσεις ως προς την ανταποδοτική εισφορά .

• Να επιτρέπετε η παραμονή των σκαφών ανεξαρτήτου σημαίας στην Ελλάδα για 1 χρόνο , εφόσον έχουν πληρώσει την ανταποδοτική εισφορά.

ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΑ ΣΚΑΦΗ ΤΟΥ ΝΟΜΟΥ 2743/99

• Αλλαγή του τρόπου προμήθειας αφορολόγητου πετρελαίου , όταν το σκάφος πάει σε άλλο λιμένα προς παραλαβή επιβατών και έναρξη του ναύλου , καθώς επίσης και για την επιστροφή του στον λιμένα βάσης του.

• Αλλαγή του τρόπου είσπραξης των λιμενικών τελών στα διάφορα ενδιάμεσα λιμάνια προσέγγισης , κατά τον εκάστοτε ναύλο.

ΕΝΩΣΕΙΣ ΠΛΗΡΩΜΑΤΩΝ – ΠΛΟΙΟΚΤΗΤΩΝ - ΝΑΥΛΟΜΕΣΙΤΩΝ

• Θέσπιση επιτροπής από άτομα των Διοικητικών Συμβουλίων των Ενώσεων Πληρωμάτων , Πλοιοκτητών και των Ναυλομεσιτών , ώστε κάθε παράτυπη ενέργεια που θέτει σε κίνδυνο την αξιοπιστία του θαλάσσιου τουρισμού να τιμωρείται.

• Ξεκαθάρισμα των μητρώων πλοιοκτητών – ναυλομεσιτών , γιατί υπάρχουν άτομα και εταιρείες μέλη και στις δύο αυτές ενώσεις και έχουν αντικρουόμενα συμφέροντα.

Ο Πρόεδρος
Παναγιώτης Καμμένος

Ο Γεν. Γραμματέας
Χαράλαμπος Πετράκης