naftemporiki.gr - αναδημοσίευση
Αυξήσεις στους ναύλους επιβατών και φορτηγών σχεδιάζουν οι ακτοπλοϊκές εταιρείες εν όψει της νέας θερινής περιόδου, παρά το γεγονός ότι η αγοραστική δύναμη των επιβατών πλήττεται από την οικονομική κρίση.
Οι αυξήσεις μοιάζουν μονόδρομος, καθώς οι εταιρείες ετοιμάζονται να εγγράψουν για τη χρήση 2010 ζημιές μέχρι και 200 εκατ. ευρώ. Η σημαντική αύξηση του κόστους των ναυτιλιακών καυσίμων επιβάρυνε σημαντικά τα αποτελέσματα των ακτοπλοϊκών εταιρειών σε συνδυασμό με τη μείωση της επιβατικής κίνησης.
Ως μόνη διέξοδος προκύπτει η αύξηση της τιμής των εισιτηρίων, όταν όλοι οι δημόσιοι τομείς μεταφοράς αυξάνουν τις τιμές των εισιτηρίων τους ενώ και ο ΟΛΠ αυξάνει τα λιμενικά τέλη. Οι πρώτες αυξήσεις δεν αποκλείεται να ανακοινωθούν και εντός της εβδομάδας από ορισμένες εταιρείες.
Μόνη περίπτωση να μην επιβαρυνθεί περαιτέρω ο καταναλωτής, όπως τονίζεται από στελέχη του κλάδου, είναι οι συναρμόδιοι υπουργοί Θαλασσίων Υποθέσεων, Νήσων και Αλιείας, Γιάννης Διαμαντίδη, και Οικονομικών, Γιώργος Παπακωνσταντίνου και Εργασίας, Λούκα Κατσέλη, να προχωρήσουν σε μείωση ή και κατάργηση ορισμένων εκ των μη ανταποδοτικών τελών υπέρ τρίτων με τις οποίες επιβαρύνεται το εισιτήριο, μέχρι και 40%, συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ
Αξίζει να σημειωθεί ότι το μέσο κόστος σε ό,τι αφορά τα ναυτιλιακά καύσιμα έκλεισε το 2010 στα υψηλότερα επίπεδα των τελευταίων τεσσάρων ετών ενώ η μέση αύξηση το 2010 σε σύγκριση με το 2009 ήταν ανάλογα με τον τύπο καυσίμου από 31,9% στο IFO 380 1,5%, 32,5% στο IFO 180 1,5% και 39,5% στο καύσιμο τύπου MGO 1%-0,1% που καίνε τα ταχύπλοα.
Οι ακτοπλόοι ζητούν από το ΥΘΥΝΑΛ να προχωρήσει στις κατάλληλες νομοθετικές και άλλες ρυθμίσεις έτσι ώστε να μειωθεί το κόστος λειτουργίας του πλοίου.
Κινήσεις εξορθολογισμού
Οι αυξήσεις στις τιμές, η κατάργηση δρομολογίων και ενδεχομένως και οι αποδρομολόγηση ή πώληση πλοίων είναι μεταξύ των μέτρων που εξετάζουν σε λειτουργικό επίπεδο οι ακτοπλοϊκές εταιρείες προκειμένου να μειώσουν τα κόστη.
Επίσης πληροφορίες αναφέρουν ότι οι μεγαλύτεροι παίκτες του κλάδου είναι έτοιμοι να προχωρήσουν σε ορισμένες κινήσεις που θα θέσουν ένα φρένο σε αυτό τον οξύ ανταγωνισμό που επικρατούσε σε μία σειρά γραμμών την προηγούμενη περίοδο.
Ο επίναυλος καυσίμων επανήλθε στις γραμμές της Αδριατικής, ενώ δεν αποκλείονται και άλλες κινήσεις τόσο στις γραμμές της Κρήτης όπου όλα είναι ανοικτά όσο και της Αδριατικής και κυρίως της Αγκόνας, όπου η υπερπροσφορά χωρητικότητας είναι δεδομένη. Σε κάθε περίπτωση η μείωση κόστους ανάλογη με αυτή που εφαρμόζουν οι αεροπορικές εταιρείες είναι μεταξύ αυτών που συζητούνται (συνεργασία στα δρομολόγια, κ.α.)
Η κατάσταση που αντιμετωπίζουν οι ακτοπλοϊκές εταιρείες περιγράφεται με τα μελανότερα χρώματα και σε σχετική επιστολή της Ενωσης Επιχειρήσεων Ναυτιλίας προς το Σύνδεσμο Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ), από τον οποίο ζητείται «κοινή συμπόρευση».
Στην επιστολή μεταξύ άλλων επισημαίνεται ότι ο κίνδυνος κατάρρευσης των ακτοπλοϊκών εταιρειών είναι υπαρκτός. Σε μία τέτοια περίπτωση τονίζεται στην επιστολή ως «μοναδική λύση θα έλθει η τουρκική πρόταση για μετάβαση με δυναμικώς υποστηριζόμενα πλοία από τα ελληνικά νησιά προς τους λιμένες Τσεσμέ, Κουσάντασι και Μαρμαρίς και εκείθεν δι΄ αεροπλάνων προς το αεροδρόμιό μας "Ελ. Βενιζέλος", καταδικάζοντας ούτω την ακτοπλοΐα σε οριστικό θάνατο».
Ταχύπλοα
Επανέρχεται το αίτημα για κατάργηση της υποχρεωτικής δρομολόγησης των ταχύπλοων για επτά μήνες. Αν μειωθεί ο χρόνος δρομολόγησης των ταχυπλόων, τα αποτελέσματα θα είναι ευεργετικά τόσο για τις εταιρείες που θα δρομολογούν όσο και για τις υπόλοιπες καθώς ουσιαστικά από τους επτά μήνες τους τρεις λειτουργούν με μεγάλες ζημιές ενώ με τα δρομολόγιά τους μειώνουν και τα έσοδα των εταιρειών που έχουν στις ίδιες γραμμές συμβατικά πλοία.
ΛΑΜΠΡΟΣ ΚΑΡΑΓΕΩΡΓΟΣ
Αυξήσεις στους ναύλους επιβατών και φορτηγών σχεδιάζουν οι ακτοπλοϊκές εταιρείες εν όψει της νέας θερινής περιόδου, παρά το γεγονός ότι η αγοραστική δύναμη των επιβατών πλήττεται από την οικονομική κρίση.
Οι αυξήσεις μοιάζουν μονόδρομος, καθώς οι εταιρείες ετοιμάζονται να εγγράψουν για τη χρήση 2010 ζημιές μέχρι και 200 εκατ. ευρώ. Η σημαντική αύξηση του κόστους των ναυτιλιακών καυσίμων επιβάρυνε σημαντικά τα αποτελέσματα των ακτοπλοϊκών εταιρειών σε συνδυασμό με τη μείωση της επιβατικής κίνησης.
Ως μόνη διέξοδος προκύπτει η αύξηση της τιμής των εισιτηρίων, όταν όλοι οι δημόσιοι τομείς μεταφοράς αυξάνουν τις τιμές των εισιτηρίων τους ενώ και ο ΟΛΠ αυξάνει τα λιμενικά τέλη. Οι πρώτες αυξήσεις δεν αποκλείεται να ανακοινωθούν και εντός της εβδομάδας από ορισμένες εταιρείες.
Μόνη περίπτωση να μην επιβαρυνθεί περαιτέρω ο καταναλωτής, όπως τονίζεται από στελέχη του κλάδου, είναι οι συναρμόδιοι υπουργοί Θαλασσίων Υποθέσεων, Νήσων και Αλιείας, Γιάννης Διαμαντίδη, και Οικονομικών, Γιώργος Παπακωνσταντίνου και Εργασίας, Λούκα Κατσέλη, να προχωρήσουν σε μείωση ή και κατάργηση ορισμένων εκ των μη ανταποδοτικών τελών υπέρ τρίτων με τις οποίες επιβαρύνεται το εισιτήριο, μέχρι και 40%, συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ
Αξίζει να σημειωθεί ότι το μέσο κόστος σε ό,τι αφορά τα ναυτιλιακά καύσιμα έκλεισε το 2010 στα υψηλότερα επίπεδα των τελευταίων τεσσάρων ετών ενώ η μέση αύξηση το 2010 σε σύγκριση με το 2009 ήταν ανάλογα με τον τύπο καυσίμου από 31,9% στο IFO 380 1,5%, 32,5% στο IFO 180 1,5% και 39,5% στο καύσιμο τύπου MGO 1%-0,1% που καίνε τα ταχύπλοα.
Οι ακτοπλόοι ζητούν από το ΥΘΥΝΑΛ να προχωρήσει στις κατάλληλες νομοθετικές και άλλες ρυθμίσεις έτσι ώστε να μειωθεί το κόστος λειτουργίας του πλοίου.
Κινήσεις εξορθολογισμού
Οι αυξήσεις στις τιμές, η κατάργηση δρομολογίων και ενδεχομένως και οι αποδρομολόγηση ή πώληση πλοίων είναι μεταξύ των μέτρων που εξετάζουν σε λειτουργικό επίπεδο οι ακτοπλοϊκές εταιρείες προκειμένου να μειώσουν τα κόστη.
Επίσης πληροφορίες αναφέρουν ότι οι μεγαλύτεροι παίκτες του κλάδου είναι έτοιμοι να προχωρήσουν σε ορισμένες κινήσεις που θα θέσουν ένα φρένο σε αυτό τον οξύ ανταγωνισμό που επικρατούσε σε μία σειρά γραμμών την προηγούμενη περίοδο.
Ο επίναυλος καυσίμων επανήλθε στις γραμμές της Αδριατικής, ενώ δεν αποκλείονται και άλλες κινήσεις τόσο στις γραμμές της Κρήτης όπου όλα είναι ανοικτά όσο και της Αδριατικής και κυρίως της Αγκόνας, όπου η υπερπροσφορά χωρητικότητας είναι δεδομένη. Σε κάθε περίπτωση η μείωση κόστους ανάλογη με αυτή που εφαρμόζουν οι αεροπορικές εταιρείες είναι μεταξύ αυτών που συζητούνται (συνεργασία στα δρομολόγια, κ.α.)
Η κατάσταση που αντιμετωπίζουν οι ακτοπλοϊκές εταιρείες περιγράφεται με τα μελανότερα χρώματα και σε σχετική επιστολή της Ενωσης Επιχειρήσεων Ναυτιλίας προς το Σύνδεσμο Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ), από τον οποίο ζητείται «κοινή συμπόρευση».
Στην επιστολή μεταξύ άλλων επισημαίνεται ότι ο κίνδυνος κατάρρευσης των ακτοπλοϊκών εταιρειών είναι υπαρκτός. Σε μία τέτοια περίπτωση τονίζεται στην επιστολή ως «μοναδική λύση θα έλθει η τουρκική πρόταση για μετάβαση με δυναμικώς υποστηριζόμενα πλοία από τα ελληνικά νησιά προς τους λιμένες Τσεσμέ, Κουσάντασι και Μαρμαρίς και εκείθεν δι΄ αεροπλάνων προς το αεροδρόμιό μας "Ελ. Βενιζέλος", καταδικάζοντας ούτω την ακτοπλοΐα σε οριστικό θάνατο».
Ταχύπλοα
Επανέρχεται το αίτημα για κατάργηση της υποχρεωτικής δρομολόγησης των ταχύπλοων για επτά μήνες. Αν μειωθεί ο χρόνος δρομολόγησης των ταχυπλόων, τα αποτελέσματα θα είναι ευεργετικά τόσο για τις εταιρείες που θα δρομολογούν όσο και για τις υπόλοιπες καθώς ουσιαστικά από τους επτά μήνες τους τρεις λειτουργούν με μεγάλες ζημιές ενώ με τα δρομολόγιά τους μειώνουν και τα έσοδα των εταιρειών που έχουν στις ίδιες γραμμές συμβατικά πλοία.
ΛΑΜΠΡΟΣ ΚΑΡΑΓΕΩΡΓΟΣ