ΑΠΕΡΓΟΥΜΕ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΞΙΟΠΡΕΠΕΙΑ ΜΑΣ!

ΑΠΕΡΓΟΥΜΕ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΞΙΟΠΡΕΠΕΙΑ ΜΑΣ!

To PEIRATIKO REPORTAZ ΠΑΝΤΑ ΚΟΝΤΑ ΣΑΣ!

Σάββατο 18 Σεπτεμβρίου 2010

Μετωπική σύγκρουση στη ναυτιλία


Με αποχώρηση των πλοίων τους από το ελληνικό νηολόγιο απειλούν οι Ελληνες εφοπλιστές του Λονδίνου

ΗΜΕΡΗΣΙΑ
ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ

Της Α. Καλλή

Μέρες του '81 φαίνεται να ζει ξανά η Ακτή Μιαούλη.

Οι σχέσεις των εφοπλιστών με την κυβέρνηση του Γιώργου Παπανδρέου βρίσκονται σε τεντωμένο σκοινί ακριβώς όπως είχε συμβεί με την πρώτη κυβέρνηση του πατέρα του Ανδρέα Παπανδρέου.

Ο τότε υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας Στάθης Γιώτας «αναδομήθηκε» μέσα σε 40 μέρες, καθώς είχε αρνηθεί σθεναρά να υπογράψει τις ειδικές συνθέσεις για τα πληρώματα των πλοίων της ποντοπόρου ναυτιλίας.

Υπό την απειλή της μαζικής φυγής πλοίων από την ελληνική σημαία αντικαταστάθηκε από τον Γιώργο Κατσιφάρα έναν από τους μακροβιότερους υπουργούς Ναυτιλίας στις μεταπολιτευτικές κυβερνήσεις.

Λίγα χρόνια αργότερα, το 1985, ο Ανδρέας Παπανδρέου επιχείρησε την δεύτερη «σύγκρουσή» του με τον εφοπλισμό, με την ατάργηση του υπουργείου Ναυτιλίας και την ενσωμάτωσή του στο υπουργείου Οικονομίας, με «τσάρο» τον Γεράσιμο Αρσένη.

Αποκατάσταση

Αλλά και αυτό το εγχείρημα έληξε άδοξα, με την γρήγορη αποκατάσταση της αυτονομίας του διοικητικού φορέα της ναυτιλίας.

Τρεις σχεδόν δεκαετίες από τότε, το έργο επαναλαμβάνεται με άγνωστη εξέλιξη.
Πριν από 11 μήνες με τη διάλυση του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας και τη διάσπαση του Λιμενικού Σώματος στα δύο, οι εφοπλιστές αισθάνθηκαν ότι βρίσκονται σε «εχθρικό» έδαφος. Αρκετοί, με παραδοσιακές ρίζες στη θάλασσα, σκέφθηκαν να απορύρρουν τα πλοία τους από το ελληνικό νηολόγιο.

Η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών ανέλαβε να αποκαταστήσει τους διαύλους με την κυβέρνηση και να αμβλύνει το κλίμα της καχυποψίας που δημιουργήθηκε.
Πήρε διαβεβαιώσεις από το Μέγαρο Μαξίμου ότι τα πράγματα θα αποκατασταθούν και ως μία μεταβατική λύση αποδέχθηκε την υπαγωγή της ποντοπόρου ναυτιλίας στο υπουργείο Προστασίας του Πολίτη, όπου είχε ήδη μεταφερθεί και το Λιμενικό Σώμα.

Με την ανακοίνωση του τελευταίου ανασχηματισμού περίμενε ότι το Λιμενικό Σώμα θα επέστρεφε στη βάση του με την επανασύσταση του υπουργείου Ναυτιλίας.
Όμως η σύσταση ενός νέου υπουργείου Θαλάσσιων Υποθέσεων, η παραμονή του ΛΣ στο υπουργείου Προστασίας του Πολίτη, οι κατηγορίες που εκτόξευσε ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, Γιώργος Πεταλωτής, κατά του τότε ΥΕΝ, αιτιολογώντας την απόφαση της κυβέρνησης να το διαλύσει, ξεχείλισαν το ποτήρι.

Νηολόγιο


Τώρα οι Ελληνες εφοπλιστές του Λονδίνου απειλούν ευθέως ότι θα πλήξουν το ελληνικό νηολόγιο, παίρνοντας πλοία τους από το δυναμικό του, ενώ και η Ενωση Ελλήνων Εφοπλιστών, που έως τώρα είχε κρατήσει μία περισσότερο μετριοπαθή στάση διαμηνύει μέσω κορυφαίου μέλους του προεδρείου της ότι όσοι δεν μας άκουσαν θα υποστούν τις συνέπειες των πράξεών τους.

Οι εφοπλιστές έχουν καταστήσει σαφές ότι ελληνική ναυτιλία ίσον Λιμενικό Σώμα και ξεκαθαρίζουν για άλλη μία φορά ότι εμπιστεύονται μόνο τα στελέχη του για τον χειρισμό των υποθέσεών τους και την εκπροσώπησή τους σε διεθνείς οργανισμούς.

Θολό τοπίο


Tην άμεση παρέμβαση του ίδιου του πρωθυπουργού για να λυθούν τα προβλήματα που έχουν δημιουργηθεί με τον διοικητικό φορέα της ναυτιλίας ζητά η ναυτιλιακή κοινότητα. Ομως, παρά το ορυμαγδό ανακοινώσεων σε πρωτόγνωρα έντονο ύφος που βγήκαν από όλες τις ναυτιλιακές ενώσεις τις δύο τελευταίες μέρες, οι εφοπλιστές έως και χθες δεν διέκριναν εκ μέρους της κυβέρνησης μία διάθεση να κάνει διορθωτικές παρεμβάσεις.

Το τοπίο για την διοίκηση της ναυτιλίας είναι τόσο θολό, ώστε ούτε οι υπουργοί που θα κληθούν σε λίγες μέρες να αναλάβουν και επίσημα το χαρτοφυλάκιο του Θαλασσίων Μεταφορών δεν φαίνεται να έχουν σαφή εικόνα για το περιεχόμενο του.
Πάντως, οι εφοπλιστές είναι σαφείς, ακόμα και αν η κυβέρνηση αποφασίσει να στείλει το Λιμενικό Σώμα στο υπουργείο Γεωργίας, τότε εκεί θα πρέπει να είναι και η θέση της ναυτιλίας.

ΗΜΕΡΗΣΙΑ
ΤΗΣ ΑΓΓΕΛΙΚΗΣ ΚΑΛΛΗ