ΑΠΕΡΓΟΥΜΕ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΞΙΟΠΡΕΠΕΙΑ ΜΑΣ!

ΑΠΕΡΓΟΥΜΕ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΞΙΟΠΡΕΠΕΙΑ ΜΑΣ!

To PEIRATIKO REPORTAZ ΠΑΝΤΑ ΚΟΝΤΑ ΣΑΣ!

Δευτέρα 31 Ιουλίου 2017

Σχέδια- τορπίλη για τη ναυτική εργασία στο ΥΝΑ!

//www.pireas2day.gr
Ημερομηνία δημοσίευσης: 31/07/2017   
Η δημιουργία «δεύτερου νηολογίου» επανέρχεται στο προσκήνιο από την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Ναυτιλίας, παρά το γεγονός ότι στο παρελθόν καμία κυβέρνηση δεν προχώρησε στην υλοποίηση αυτού του σχεδίου λόγω των αποδεδειγμένων συνεπειών του στην ναυτική εργασία.


Στην ουσία το «δεύτερο νηολόγιο» εμφανίζεται ως πιο… ελκυστικό συγκριτικά με το εθνικό νηολόγιο, για να προσελκύσει πλοία από «σημαίες ευκαιρίας» και το μόνο σημείο, στο οποίο μπορεί να έχει ουσιαστική διαφοροποίηση είναι η ναυτική εργασία, επιτρέποντας την πρόσληψη χαμηλόμισθων αλλοδαπών ναυτικών.

Μελετητές καταγράφουν ως βασικό πλεονέκτημα των «παράλληλων νηολογίων» το «δικαίωμα των πλοίων να φέρουν σημαία του κράτους και να έχουν προνόμια παρόμοιων με σημαίες ευκαιρίας (φόροι, τέλη, σύνθεση πληρωμάτων κ.α.)»

Η πρόθεση της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου αποκαλύφθηκε από την εφημερίδα «Το Παρόν της Κυριακής», που κυκλοφόρησε με πρώτο θέμα:
«Με σημαία Αγίου Όρους τα ελληνόκτητα πλοία! Για να αντιμετωπιστεί η αποδυνάμωση της ελληνικής σημαίας».

Τη Δευτέρα σε συνέντευξή του στο ραδιόφωνο του Alpha ο υπουργός Ναυτιλίας Παναγιώτης Κουρουμπλής επιβεβαίωσε το θέμα λέγοντας το… γνωστό:
«Δεν μπορεί η ελληνική πλοιοκτησία να είναι 5000 πλοία και με ελληνική σημαία να είναι μόνο τα 750. Εγώ δεν το δέχομαι ως Έλληνας κι επειδή πιστεύω στον πατριωτισμό του εφοπλισμού θα πρέπει να ανοίξει αυτή η συζήτηση».
Συνεχίζοντας αναγνώρισε ότι «τα λεφτά από τη ναυτιλία, δεν είναι ο φόρος αυτός καθαυτός των πλοίων» και πρόσθεσε ότι «είναι κυρίως η εγκατάσταση εταιριών διαχείρισης (έχουμε πολύ σημαντικό αριθμό στο λιμάνι) και είναι και η παρουσία Ελλήνων Ναυτικών στα καράβια. Εκεί έχουμε έλλειμμα. Ενώ στο θέμα της εγκατάστασης τέτοιων εταιριών έχουμε εξαιρετικά καλή παρουσία και συνεχίζεται η προσπάθεια».

Ωστόσο, ο ίδιος δεν ανέφερε το παραμικρό για το πως θα «καλυφθεί» το «έλλειμμα» της παρουσίας Ελλήνων ναυτικών στα πλοία. Αντίθετα, ετοιμάζεται να ανοίξει διάπλατα την… πόρτα να φύγουν και οι υπόλοιποι….

Να σημειωθεί ότι οι ευρωπαίοι εφοπλιστές είχαν προωθήσει, στα τέλη της δεκαετίας του 1980, μια τέτοια «ιδέα» και σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης για τη δημιουργία ενός παράλληλου κοινοτικού νηολογίου, με την ονομασία «EUROS».
Το επιχείρημα ήταν το ίδιο: «Προς αντιμετώπιση  της διαρροής κοινοτικών πλοίων προς ανοικτά νηολόγια».
Ο βασικός λόγος που δεν προχώρησε; «Διαφωνία στις ποσοστώσεις σύνθεσης πληρωμάτων».

Στην χώρα μας το θέμα έχει ξεχωριστό ενδιαφέρον καθώς σε αυτό το «δεύτερο νηολόγιο» εντάσσονται και τα πλοία της ακτοπλοΐας, τα οποία απασχολούν το βασικότερο θύλακα απασχόλησης Ελλήνων ναυτεργατών. Οπότε, με την ένταξή τους στο «δεύτερο ή παράλληλο- όπως λέγεται- νηολόγιο» χιλιάδες ναυτεργάτες θα βρεθούν στην ανεργία ή θα υποστούν δραματικές δραστικές στις αποδοχές τους για να γίνουν «ανταγωνιστικοί» με τους πιο χαμηλόμισθους αλλοδαπούς ναυτικούς.
Είναι ακόμα αξιοσημείωτο ότι όπως έχει καταγραφεί σε Εκθέσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής σχετικά με την εφαρμογή του Κανονισμού για την άρση του καμποτάζ τα δεύτερα νηολόγια, όπου εφαρμόστηκαν, ανταγωνίστηκαν τα «εθνικά νηολόγια» κατακτώντας σταδιακά όλο και μεγαλύτερο μερίδιο της εγχώριας αγοράς απ’ αυτά, καθώς τα πλοία επέλεγαν να νηολογηθούν όλο και περισσότερο στο «δεύτερο νηολόγιο».

Στις ίδιες εκθέσεις καταγράφτηκε ακόμα (βλ. 5η Έκθεση) ότι το 2005 (σ.σ. μετά από μερικά χρόνια εφαρμογής του δεύτερου νηολόγιου) «στη Φινλανδία και την Πορτογαλία το 2005 καταγράφηκε μικρή μείωση του αριθμού των απασχολούμενων στις θαλάσσιες ενδομεταφορές (στη Φινλανδία διαπιστώθηκε μείωση από 1.697 το 2000 σε 1.562 το 2005, ενώ στην Πορτογαλία οι απασχολούμενοι μειώθηκαν από 167 το 2000 σε 149 το 2005).
» Στην Ισπανία, οι ναυτικοί που απασχολούνται σε σκάφη που φέρουν την ισπανική σημαία και εκτελούν ενδομεταφορές μειώθηκαν κατά 49,5%, από 5.350 το 2001 σε 2.649 το 2010, κυρίως λόγω της μείωσης του αριθμού των πλοίων (τα μικρά πλοία των ακτοπλοϊκών γραμμών αντικαταστάθηκαν από λιγότερα και πιο σύγχρονα πλοία μεγαλύτερης χωρητικότητας)».
Είναι εμφανές ότι κράτη που εφαρμόζουν «δεύτερα νηολόγια» όπως π.χ. η Πορτογαλία υστερούν κατά πολύ στον αριθμό του ναυτεργατικού δυναμικού συγκριτικά με την Ελλάδα.

Τέλος, σε ότι αφορά το κόστος επάνδρωσης οι ίδιες μελέτες δείχνουν πως το ελληνικό νηολόγιο είναι το τρίτο φθηνότερο ανάμεσα στα νηολόγια της ΕΕ, εθνικά και παράλληλα.