31/03/2015
Περίπου την ίδια στην εκπομπή «στον ενικό» στην τηλεόραση του STAR ο υπουργός Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού Γιώργος Σταθάκης επαναλάμβανε την κυβερνητική θέση, η οποία προφανώς «κατέβηκε», το βράδυ της Κυριακής, πιο αναλυτικά, στα κυβερνητικά στελέχη (αφού είχε ξεσπάσει θύελλα αντιδράσεων με τις αρχικές δηλώσεις Γ. Δραγασάλη στο Πεκίνο) λέγοντας τα εξής:
«Είμαστε αντίθετοι στην πλήρη ιδιωτικοποίηση του ΟΛΠ, που προωθούσε η προηγούμενη κυβέρνηση. (…)Δεν θέλουμε 100% ιδιωτικοποίηση. Είμαστε ανοιχτοί σε συμπράξεις, η μορφή και ο τρόπος είναι ανοιχτός προς συζήτηση».
Νωρίτερα, ο κ. Σταθάκης είχε μιλήσει επικριτικά για τα ιδιωτικά μονοπώλια στον τομέα των αεροδρομίων, που προωθούσε η προηγούμενη κυβέρνηση λέγοντας ότι είναι ακριβά και δεν υπάρχει δυνατότητα παρέμβασης του Δημοσίου για να πει ότι «κατ’ αναλογία το ίδιο ισχύει και για το λιμάνι».
Στην ίδια εκπομπή ο πρόεδρος του ΕΒΕΠ Βασίλης Κορκίδης σε παρέμβασή του έδωσε ξεκάθαρο στίγμα των προθέσεων μιας σειράς φορέων της πόλης για την διαμόρφωση του κοινοπρακτικού σχήματος, που ετοιμάζεται, ήδη, να «μπει» στην υπόθεση ενώ παραμένει ανοιχτό το ενδεχόμενο συμμετοχής και του Δήμου Πειραιά, που επιζητεί οικονομικά οφέλη από το λιμάνι.
«Σήμερα πήραμε μια απόφαση σαν ΕΒΕΠ, έχοντας ένα ομόλογο «κουρεμένο» στην Τράπεζα της Ελλάδος, να το χρησιμοποιήσουμε για να συμμετάσχουμε σε ένα κοινοπρακτικό σχήμα, το οποίο θα μπορεί να αγοράσει ή να μπει σε αυτό το ποσοστό, το 67,7% που υφίσταται ένας διαγωνισμός για το λιμάνι του Πειραιά», ανέφερε ο κ. Κορκίδης. Και πρόσθεσε:
«Με αυτό τον τρόπο, θα καλέσουμε και άλλους φορείς, χρήστες του λιμανιού, πλοιοκτήτες, ακτοπλόους, το Ναυτικό Επιμελητήριο, τους ναυπηγοεπισκευαστές να συμμετάσχουν σε αυτό το σχήμα, ώστε από το 67,7%, που θα πήγαινε στον ιδιώτη manager να πάει το 49% ή το 50%, 50%- 50% έχοντας την διαχείριση και το υπόλοιπο αυτό 17- 18% να είναι σε φορείς χρήστες του λιμανιού, όπως συμβαίνει στο 96% των λιμανιών της Ευρώπης, όπου ο Δήμος, τα Επιμελητήρια και θεσμικοί φορείς συμμετέχουν στα σχήματα, αυτά, τα κοινοπρακτικά. Και βεβαίως η διαχείριση πηγαίνει πάντα σε ένα ιδιώτη, που μπορεί να είναι ένας παγκόσμιος «παίκτης» της Ναυτιλίας, όπως είναι η Cosco.. «
«Και μη ξεχνάμε ότι ο Πειραιάς είναι ένα σημείο συνάντησης δύο παγκόσμιων «παικτών» της Ναυτιλίας, στον τομέα των θαλάσσιων μεταφορών είναι η Cosco αλλά υπάρχει και η ελληνική ναυτιλία, που είναι πρώτη στον κόσμο, η οποία μπορεί να εξισορροπήσει τα πράγματα και να μην υπάρχουν «κοκορομαχίες» για αποκρατικοποιήσεις ή ιδιωτικοποιήσεις….», επεσήμανε ο ίδιος.
Από εκεί και πέρα, μένει να διευκρινιστεί εάν η κυβέρνηση θα κρατήσει κάποιο κομμάτι του ΟΛΠ, ίσως το πιο ζημιογόνο για να έχει και τα χαρακτηριστικά της αρχής λιμένος.
Άλλωστε ο κ. Σταθάκης φέρεται να έχει μιλήσει «στο Κόκκινο» για «ένα κομμάτι που παραμένει στο δημόσιο δεν πρόκειται να ιδιωτικοποιηθεί»
Εάν αυτό έχει «κλειδώσει» φαίνεται ότι η κυβέρνηση θα παραχωρήσει σε κοινοπρακτικό σχήμα ένα μέρος του λιμανιού, εκτός από το Σταθμό Εμπορευματοκιβωτίων, ίσως και το car terminal ενώ θα κρατήσει το επιβατηγό λιμάνι, ίσως και την κρουαζιέρα.
Ένα τέτοιο μοντέλο διοίκησης έχει το λιμάνι του Αμβούργου, το οποίο και προ τριετίας είχε εξεταστεί ως λύση για να προχωρήσει η αποκρατικοποίηση του ΟΛΠ.
Το μοντέλο διοίκησης του λιμανιού του Αμβούργου είναι μια ειδική περίπτωση στην Ευρώπη και διαχωρίζει τις κερδοφόρες από τις μη κερδοφόρες λειτουργίες, με τις πρώτες να μένουν υπό τον έλεγχο ενός φορέα, στον οποίο συμμετέχει το κράτος, επιμελητήρια κ.α και τις δεύτερες να παραχωρούνται σε ιδιώτες.