ΑΡΘΡΟ
του Capt. Ν. Πλακά!
του Capt. Ν. Πλακά!
Στο άρθρο της ηλεκτρονικής εφημερίδας Marinews.gr με τίτλο, «Commission : Ελλιπής η εφαρμογή κανόνων για την πειρατεία», μεταξύ άλλων διαβάζουμε «…ο Κλάδος Ελέγχου Εμπορικών Πλοίων του ΥΝΑ σε έγγραφό του αναφέρει ότι τα πλοία αυτά δεν εφαρμόζουν την απαίτηση εγγραφής/αναφοράς στα κέντρα αντιμετώπισης πειρατείας … και …Τα πλοία που δεν τηρούν τα παραπάνω αναφέρονται στην Υπηρεσία μας από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, σε μηνιαία βάση» (ΠΗΓΗ : Ναυτεμπορική) .www.marinews.gr/pub/category.asp?lang=gr&page=1&catid=6&contentid=19475
Ο σκοπός των Βέλτιστων Πρακτικών Διαχείρισης για την προστασία από την πειρατεία, που έχει βάση τη Σομαλία (Best Management Practices for the protectionagainst Somalia based piracy, BMP4), είναι να βοηθήσει τα πλοία να αποφύγουν, να αποτρέψουν, ή να καθυστερήσουν πειρατικές επιθέσεις στην περιοχή υψηλού κινδύνου (High Risk Area), όπως αυτήκαθορίζεται στο εγχειρίδιο BMP4 (Section 2, page 4),
www.mschoa.org/docs/public-documents/bmp4-low-res_sept_5_2011.pdf
www.mschoa.org/docs/public-documents/bmp4-low-res_sept_5_2011.pdf
Έχουν υπάρξει αναρτήσεις αναφερόμενες στις Βέλτιστες Πρακτικές Διαχείρισης από τότε που ετέθησαν σε ισχύ,δημοσιεύματα και ανοιχτή συζήτηση για την πειρατεία,http://peiratikoreportaz.blogspot.gr/2010/04/anoixth-syzhthsh-gia-thn-peirateia-ston.html , αλλά δυστυχώς υπάρχουν ακόμη διαχειρίστριες εταιρείες , Αξιωματικοί Ασφαλείας Εταιρειών (Company Security Officers) και πλοία, που δεν καταγράφονται και δεν υποβάλλουναναφορές προς τις Αρχές, όπως ορίζουν οι οδηγίεςBMP4, θέτοντας σε κίνδυνο την ασφάλεια των Ναυτικών και εκθέτοντας την Ελληνική Σημαία και τη Ναυτιλία διεθνώς.
Οι ένοπλοι φρουροί (Privately Contracted ArmedSecurity Personnel, PCASP)), που μπορούν ναεπιβαίνουν στα πλοία μετά από έγκριση της χώρας την σημαία της οποίας φέρουν, αποτελούν πρόσθετο μέσον ασφαλείας και όχι εναλλακτικό των οδηγιών BMP4.Εάν επιβαίνουν ένοπλοι φρουροί σε πλοία, η περίπτωση αυτή πρέπει να συμπεριλαμβάνεται στις αναφορές προς τις Αρχές για την αντιμετώπιση της πειρατείας.
Ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός (ΙΜΟ), έχει εκδώσει οδηγίες υπό μορφή εγκυκλίων (IMO Circulars)προς τι μέλη, τις διαχειρίστριες εταιρείες και τους Πλοιάρχους για την χρήση ένοπλων στην περιοχή υψηλού κινδύνου (High Risk Area). Συνιστάται όπως η ανάγνωση και η χρήση του εγχειριδίου BMP4γίνεται μαζί με ενημέρωση από τις ιστοσελίδες τουMaritime Security Centre Horn of Africawww.mschoa.org και του NATO Shipping Centrewww.shipping.nato.int .
Αλλά εκτός από τις εταιρείες και τα πλοία που αναφέρονται, ότι ελλιπώς εφαρμόζουν τους κανόνες για την πειρατεία, γεννάται το ερώτημα : Οι κύριοι υπεύθυνοι του ΥΝΑ, τηρούν και από την πλευρά τουςτις οδηγίες του ΙΜΟ, σχετικά με τα μέτρα για την προστασία από την πειρατεία ;http://www.imo.org/Pages/home.aspx Piracy - IMO’sresponse, IMO Piracy guidance, MSC.1/Circ.1444.
Με δεδομένο το ότι άλλες χώρες (π.χ. Φιλιππίνες, Λιβερία), έχουν συμπεριλάβει εδώ και τρία χρόνια το εγχειρίδιο BMP στην εκπαίδευση των Ναυτικών,http://peiratikoreportaz.blogspot.gr/2010/01/blog-post_8295.html , το επί πλέον ερώτημα είναι : στην Ελλάδα, οι οδηγίες BMP4 διδάσκονται στους Ναυτικούς μας και στα στελέχη της Ναυτιλίας ;
Τελικά, ποίοι είναι αυτοί που εκθέτουν την Ελληνική Σημαία και τη Ναυτιλία διεθνώς ;