Τετάρτη, 29 Φεβρουαρίου 2012
Aπό Νίκο Πέτρου
Προς: peiratikoi@yahoo.gr
ΕΠΙΣΤΟΛΗ-ΑΡΘΡΟ ΠΡΟΣ ΠΕΙΡΑΤΙΚΟ ΡΕΠΟΡΤΑΖ
Πολύ "κλάμα" έπεσε και φέτος σε διάφορα "έγκριτα" και μη αστικά δημοσιογραφικά έντυπα μα άλλα ΜΜΕ ή "φόρα" για τη "μείωση", τάχα, του εμπορικού μας στόλου...
Σ' αυτό το "λάθος" πέφτουν -άλλοι ηθελημένα και άλλοι άθελά τους- όλοι σχεδόν οι δημοσιογράφοι, ακόμα και του ναυτιλιακού χώρου.
Για να δούμε, όμως, είναι πράγματι έτσι; και αν ναι να ...στείλουμε και μεις το δάκρυ μας "σ' ένα φτηνό μαντήλι", όπως λέει και το ηπειρώτικο άσμα...
Πολύ "κλάμα" έπεσε και φέτος σε διάφορα "έγκριτα" και μη αστικά δημοσιογραφικά έντυπα μα άλλα ΜΜΕ ή "φόρα" για τη "μείωση", τάχα, του εμπορικού μας στόλου...
Σ' αυτό το "λάθος" πέφτουν -άλλοι ηθελημένα και άλλοι άθελά τους- όλοι σχεδόν οι δημοσιογράφοι, ακόμα και του ναυτιλιακού χώρου.
Για να δούμε, όμως, είναι πράγματι έτσι; και αν ναι να ...στείλουμε και μεις το δάκρυ μας "σ' ένα φτηνό μαντήλι", όπως λέει και το ηπειρώτικο άσμα...
Γι΄ αυτό ας δούμε τι πραγματικά λένε τα στατιστικά στοιχεία, όταν τα διαβάζουμε κατά την ορθή φορά ή μάλλον όταν τα διαβάζουμε από τη δική μας ταξική σκοπιά οι ναυτεργάτες...
Σ' αυτό μας βοηθάει η ανάλυση, που γίνεται σε άρθρο της εφημερίδας "ΝΑΥΤΕΡΓΑΤΙΚΗ", Φλεβάρης 2012, που κυκλοφορεί την Παρασκευή 2 Μαρτίου 2012.
Με βάση τα στοιχεία, που ανακοίνωσε η Ελληνική Στατιστική Αρχή, τα πλοία με ελληνική σημαία τον Δεκέμβρη του 2011 ήταν 2.013 (πλοία πάνω από 100 κοχ) και συνολικής χωρητικότητας 43.397.583 κοχ. Στη διάρκεια του χρόνου (Δεκ. 2010 – Δεκ. 2011) μειώθηκαν κατά 82 πλοία.
Με βάση τα στοιχεία, που ανακοίνωσε η Ελληνική Στατιστική Αρχή, τα πλοία με ελληνική σημαία τον Δεκέμβρη του 2011 ήταν 2.013 (πλοία πάνω από 100 κοχ) και συνολικής χωρητικότητας 43.397.583 κοχ. Στη διάρκεια του χρόνου (Δεκ. 2010 – Δεκ. 2011) μειώθηκαν κατά 82 πλοία.
Αυτή είναι η μία πλευρά και έχει τη σημασία της, από την άποψη των θέσεων απασχόλησης, που σίγουρα λιγόστεψαν και αυτό αφορά στους ναυτεργάτες.
Η άλλη πλευρά, που αφορά στους εφοπλιστές, δείχνει ότι η χωρητικότητα του στόλου (κοχ), δηλαδή η μεταφορική του ικανότητα, αυξάνει συνεχώς τα τελευταία χρόνια όπως και το 2011. Έχουμε μεγαλύτερης χωρητικότητας πλοία, που μεταφέρουν περισσότερα φορτία και αποφέρουν περισσότερα κέρδη. Χωρίς, βέβαια, να αυξάνει ο αριθμός του πληρώματος σε κάθε πλοίο.
Η άλλη πλευρά, που αφορά στους εφοπλιστές, δείχνει ότι η χωρητικότητα του στόλου (κοχ), δηλαδή η μεταφορική του ικανότητα, αυξάνει συνεχώς τα τελευταία χρόνια όπως και το 2011. Έχουμε μεγαλύτερης χωρητικότητας πλοία, που μεταφέρουν περισσότερα φορτία και αποφέρουν περισσότερα κέρδη. Χωρίς, βέβαια, να αυξάνει ο αριθμός του πληρώματος σε κάθε πλοίο.
ΠΟΙΟΤΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
Η καλύτερη μοναδοποίηση (μεγαλύτερα πλοία) είναι ένα στοιχείο της καλύτερης θέσης των Ελλήνων εφοπλιστών στις θαλάσσιες μεταφορές. Ακόμη σπουδαιότερα στοιχεία, που δείχνουν και τη συγκέντρωση του μεγάλου πλούτου που έχει σωρευτεί στα πουγγιά των Ελλήνων εφοπλιστών, είναι:
-1. Η πρωτιά στον παγκόσμια ο στόλο που διατηρούν οι Έλληνες εφοπλιστές. Με βάση τα στοιχεία του 2011 ο ελληνόκτητος στόλος για πλοία πάνω από 1.000 κοχ , βρίσκεται στην πρώτη θέση με 3.213 πλοία και 202,4 εκατομ. dwt ή το 16,17% του παγκόσμιου στόλου (πέρυσι 15,96%), ακολουθούμενος από αυτών των Ιαπώνων με 15,76% και των Γερμανών με 9,17%.
Ανάλογα είναι και τα στοιχεία του Committee (Έλληνες εφοπλιστές του Λονδίνου) για τον Μάρτη 2011, που δίνουν 3.227 πλοία και 205,7 εκατομ. dwt συν 621 πλοία περί τα 56 εκατομ. dwt υπό ναυπήγηση. Από αυτά οι Έλληνες εφοπλιστές στην ελληνική σημαία έχουν τα 917 και τα υπόλοιπα σε σημαίες ευκαιρίας.
-2. Η αδιάλειπτη ναυπηγική δραστηριότητα, που συνεχίστηκε και το 2011 παρά την κρίση και αποτύπωσε την τάση των Ελλήνων εφοπλιστών να αυξήσουν τη συμμετοχή τους σε εξειδικευμένους τύπους πλοίων. Οι συνολικές παραγγελίες για το 2011 ανήλθαν σε 137 πλοία αξίας 10,5 δις δολάρια ενώ το 2010 είχαμε 204 πλοία αξίας 9,7 δις δολάρια. Μεταξύ των παραγγελιών του 2011 είναι 42 container και 23 LNG (στις 53 παγκόσμιες) ενώ το 2010 είχαμε 15 container και 2 LNG.
Σ’ αυτά τα πλοία οφείλονται οι αυξημένες για το 2011 επενδύσεις. Το κόστος ναυπήγησης για ένα LNG των 150.000 κ.μ. είναι γύρω στα 180 εκατ. δολάρια. Ανάλογη όμως είναι και η απόδοσή τους. Οι ναύλοι στα LNG σήμερα είναι στα150 χιλ. δολάρια την ημέρα και οι εκτιμήσεις τα ανεβάζουν και μέσα στο 2012 στα 200.000 δολ./ημέρα.
3. Η ανανέωση του στόλου. Αυτό δείχνει και ο μέσος όρος ηλικίας (συνεχώς μειούμενος) που σήμερα είναι 11 χρόνια ως προς τον αριθμό των πλοίων (12,8 ο παγκόσμιος) και 8,2 χρόνια ως προς την χωρητικότητα (8,5 ο παγκόσμιος).
ΟΙ ΝΑΥΤΕΡΓΑΤΕΣ
Στον αντίποδα του πλούτου, που δεν μπορεί να κρυφτεί, βρίσκονται οι ναυτεργάτες που αποδεκατίζονται και στέλνονται στην ενεργεία. Ακόμα και με βάση τα παντελώς αναξιόπιστα στοιχεία του ΓΕΝΕ, οι άνεργοι για το Γενάρη 2012 ανέρχονται στους 3.689.
Με την αναμενόμενη άρση του καμποτάζ στην ακτοπλοΐα θα πολλαπλασιαστούν.
Η καλύτερη μοναδοποίηση (μεγαλύτερα πλοία) είναι ένα στοιχείο της καλύτερης θέσης των Ελλήνων εφοπλιστών στις θαλάσσιες μεταφορές. Ακόμη σπουδαιότερα στοιχεία, που δείχνουν και τη συγκέντρωση του μεγάλου πλούτου που έχει σωρευτεί στα πουγγιά των Ελλήνων εφοπλιστών, είναι:
-1. Η πρωτιά στον παγκόσμια ο στόλο που διατηρούν οι Έλληνες εφοπλιστές. Με βάση τα στοιχεία του 2011 ο ελληνόκτητος στόλος για πλοία πάνω από 1.000 κοχ , βρίσκεται στην πρώτη θέση με 3.213 πλοία και 202,4 εκατομ. dwt ή το 16,17% του παγκόσμιου στόλου (πέρυσι 15,96%), ακολουθούμενος από αυτών των Ιαπώνων με 15,76% και των Γερμανών με 9,17%.
Ανάλογα είναι και τα στοιχεία του Committee (Έλληνες εφοπλιστές του Λονδίνου) για τον Μάρτη 2011, που δίνουν 3.227 πλοία και 205,7 εκατομ. dwt συν 621 πλοία περί τα 56 εκατομ. dwt υπό ναυπήγηση. Από αυτά οι Έλληνες εφοπλιστές στην ελληνική σημαία έχουν τα 917 και τα υπόλοιπα σε σημαίες ευκαιρίας.
-2. Η αδιάλειπτη ναυπηγική δραστηριότητα, που συνεχίστηκε και το 2011 παρά την κρίση και αποτύπωσε την τάση των Ελλήνων εφοπλιστών να αυξήσουν τη συμμετοχή τους σε εξειδικευμένους τύπους πλοίων. Οι συνολικές παραγγελίες για το 2011 ανήλθαν σε 137 πλοία αξίας 10,5 δις δολάρια ενώ το 2010 είχαμε 204 πλοία αξίας 9,7 δις δολάρια. Μεταξύ των παραγγελιών του 2011 είναι 42 container και 23 LNG (στις 53 παγκόσμιες) ενώ το 2010 είχαμε 15 container και 2 LNG.
Σ’ αυτά τα πλοία οφείλονται οι αυξημένες για το 2011 επενδύσεις. Το κόστος ναυπήγησης για ένα LNG των 150.000 κ.μ. είναι γύρω στα 180 εκατ. δολάρια. Ανάλογη όμως είναι και η απόδοσή τους. Οι ναύλοι στα LNG σήμερα είναι στα
3. Η ανανέωση του στόλου. Αυτό δείχνει και ο μέσος όρος ηλικίας (συνεχώς μειούμενος) που σήμερα είναι 11 χρόνια ως προς τον αριθμό των πλοίων (12,8 ο παγκόσμιος) και 8,2 χρόνια ως προς την χωρητικότητα (8,5 ο παγκόσμιος).
ΟΙ ΝΑΥΤΕΡΓΑΤΕΣ
Με την αναμενόμενη άρση του καμποτάζ στην ακτοπλοΐα θα πολλαπλασιαστούν.