ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟΤΗΤΑΣ & ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ
ΚΑΙ ΝΗΣΙΩΤΙΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ
Μυτιλήνη, 9-2-2012
ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
Με επιτυχία ολοκληρώθηκε η ημερίδα με θέμα «Θαλάσσιες Μεταφορές στο Βόρειο Αιγαίο: Προβλήματα και Προοπτικές Ανάπτυξης»που διοργάνωσε η Γενική Γραμματεία Αιγαίου & Νησιωτικής Πολιτικής, στην αίθουσα εκδηλώσεων της στη Μυτιλήνη.
Την έναρξη των εργασιών της ημερίδας κήρυξε το πρωί της Πέμπτης, σε μία κατάμεστη από κόσμο αίθουσα , ο Γενικός Γραμματέας Αιγαίου & Νησιωτικής Πολιτικής Δημήτρης Χαλκιώτης, υπό την προεδρία του οποίου διεξήχθη η πρώτη θεματική ενότητα της εκδήλωσης. «Ακτοπλοϊκό δίκτυο στη σημερινή οικονομική κρίση ως μέσο ανάπτυξης των νησιών – Η πλευρά των χρηστών».
Την έναρξη των εργασιών της ημερίδας κήρυξε το πρωί της Πέμπτης, σε μία κατάμεστη από κόσμο αίθουσα , ο Γενικός Γραμματέας Αιγαίου & Νησιωτικής Πολιτικής Δημήτρης Χαλκιώτης, υπό την προεδρία του οποίου διεξήχθη η πρώτη θεματική ενότητα της εκδήλωσης. «Ακτοπλοϊκό δίκτυο στη σημερινή οικονομική κρίση ως μέσο ανάπτυξης των νησιών – Η πλευρά των χρηστών».
Στο σύντομο χαιρετισμό που απηύθυνε ο κ. Χαλκιώτης, αφού πρώτα μετέφερε και το χαιρετισμό του Υφυπουργού Ανάπτυξης Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας Άδωνι Γεωργιάδη, αναφέρθηκε στους στόχους της ημερίδας και στις δυνατότητες που υπάρχουν για τις όποιες αλλαγές, τονίζοντας το πόσο σημαντικό είναι όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς να κάθονται συστηματικά στο «τραπέζι» και να θέτουν τα προβλήματα, αναζητώντας λύσεις. «Κανονικά θα έπρεπε να γίνονται τέτοιου είδους ημερίδες κάθε έξι μήνες για να επιφέρουν αποτελέσματα» είπε χαρακτηριστικά.
Στην ημερίδα, στη διάρκεια των εργασιών της οποίας έγινε εκτενής συζήτηση για τις ακτοπλοϊκές συνδέσεις των νησιών, τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα νησιά της άγονης γραμμής, αλλά και οι ακτοπλοϊκές εταιρίες, ήταν παρόντες και ανέπτυξαν διεξοδικά τις προτάσεις τους ο Περιφερειάρχης Β. Αιγαίου Νάσος Γιακαλής,οι δήμαρχοι του Βορείου Αιγαίου, Λέσβου, Δημήτρης Βουνάτσος, Σάμου, Στυλιανός Θάνος, Λήμνου, Αντώνης Χατζηδιαμαντής και Ικαρίας Χριστόδουλος Σταυρινάδης και οι εκπρόσωποι των Επιμελητηρίων και των επιστημονικών φορέων, των Ενώσεων ακτοπλόων, ξενοδόχων και τουριστικών πρακτόρων.
Στη δεύτερη θεματική ενότητα «Επίδραση της σημερινής οικονομικής κρίσης στην Ακτοπλοΐα», προήδρευσε ο Γενικός Γραμματέας Ναυτιλίας Νίκος Λίτινας, ενώ μεταξύ των ομιλητών ήταν και ο Βουλευτής Α’ Πειραιά και νησιών, Θοδωρής Δρίτσας.
Τα γενικά συμπεράσματα της ημερίδας, που είχε ως στόχο την κατάθεση των προβλημάτων των θαλασσίων μεταφορών, των ακτοπλοϊκών συνδέσεων των νησιών των Βορείου Αιγαίου, τα περιθώρια βελτίωσης της υφιστάμενης κατάστασης και τις προοπτικές ανάπτυξης, συνοψίστηκαν από τους προεδρεύοντες των δύο θεματικών ενοτήτων ως εξής:
Η ακτοπλοΐα, οι θαλάσσιες λεωφόροι δηλαδή της Ελλάδας, αποτελούν το κύριο αναπτυξιακό εργαλείο του νησιωτικού χώρου.
Στόχος της ημερίδας ήταν να εντοπιστεί τι πρέπει να αλλάξει για να βρεθούν λύσεις στα προβλήματα της ακτοπλοϊκής σύνδεσης των νησιών, εν μέσω της γνωστής δημοσιονομικής συγκυρίας.
Είναι εξαιρετικά σημαντικό να κάθονται όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς γύρω από το ίδιο τραπέζι, προκειμένου να εκφράσουν τις θέσεις τους, τους ιδιαίτερους προβληματισμούς τους και τις πιθανές λύσεις. Μέσα από το διάλογο αυτό, που αποτελεί πάγια δημοκρατική διαδικασία θα προκύψουν προτάσεις για το σχεδιασμό και την υλοποίηση ενιαίας πολιτικής για την ελληνική ακτοπλοΐα.
Οι συγκοινωνίες αποτελούν προϋπόθεση για την εξασφάλιση της εδαφικής, κοινωνικής και οικονομικής συνοχής των νησιών μας.
Πρέπει να εξασφαλιστεί ένα αξιόπιστο και σταθερό δίκτυο ακτοπλοϊκών συνδέσεων με ποιότητα και αποτελεσματικότητα αντίστοιχη του κόστους μετακίνησης.
Τα μόνιμα και φυσικά προβλήματα της νησιωτικότητας δυσκολεύουν την υλοποίηση του στόχου αυτού. Αυτά είναι: το μικρό μέγεθος που σημαίνει μικρή αγορά και αδυναμία εφαρμογής των οικονομιών κλίμακας και των εξωτερικών οικονομιών, η απόσταση και απομόνωση, δηλαδή η χαμηλή προσπελασιμότητα, η χαμηλή ελκυστικότητα, που σημαίνει απώλειες πληθυσμού και το εύθραυστο φυσικό και πολιτιστικό περιβάλλον.
Τα προβλήματα αυτά δεν είναι μόνο των μικρών νησιών της Ελλάδας, αλλά όλων των νησιών της Ευρώπης, ακόμα και εκείνων με πολύ μεγάλο αριθμό κατοίκων.
Το γεγονός αυτό σημαίνει ότι μπορεί και πρέπει να εφαρμοστεί μια ενιαία ευρωπαϊκή πολιτική και ένα ειδικό καθεστώς για τα νησιά που να εξασφαλίζει την ανταγωνιστικότητα και την κινητικότητα στην ενιαία ευρωπαϊκή αγορά και να ενσωματώνει τις ανάγκες των πολιτών.
Τονίζεται και θεωρείται δεδομένο ότι η εξασφάλιση της εδαφικής συνέχειας και η άρση της γεωγραφικής απομόνωσης των νησιών αποτελεί εθνικό χρέος και καθήκον.
Σύμφωνα με τον Γενικό Γραμματέα Ναυτιλίας Νίκο Λίτινα:
- Χρειάζεται η αλλαγή του θεσμικού πλαισίου
- Οι προτάσεις θα μεταφερθούν στη διακομματική επιτροπή για άμεσες παρεμβάσεις, που θα βελτιώσουν το πλαίσιο λειτουργίας
- Θα επαναληφθεί η ημερίδα στα Δωδεκάνησα και στις Κυκλάδες
Τέλος, ο Γενικός Γραμματέας Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής Δημήτρης Χαλκιώτης, τόνισε ότι υπάρχει σχεδιασμός για τις άγονες γραμμές και σαφή κριτήρια που τηρούνται, αλλά απαιτούνται αλλαγές για τη βελτίωσή τους και ειδικότερα στο Βόρειο Αιγαίο...