Δελτίο
Τύπου
Με πρωτοβουλία
της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών (Ε.Ε.Ε) πραγματοποιήθηκε συνάντηση στις 30/5/2016
στα γραφεία της ΠΝΟ με την Διοίκησή
της.
Σκοπός της
συνάντησης όπως χαρακτηριστικά σημείωσε ο Πρόεδρος της Ε.Ε.Ε ήταν η «κατάργηση
της υφιστάμενης ΣΣΕ στην ποντοπόρο ναυτιλία για τα πληρώματα αυτών των πλοίων
και η υπογραφή ατομικών συμβάσεων στα πλαίσια της ΣΣΕ της ΔΟΜ (ITF)».
Η σύμβαση της
ITF κατοχυρώνει τα
μίνιμουμ για τους αλλοδαπούς ναυτικούς που εργάζονται κατά κανόνα στα πλοία που
φέρουν σημαία ευκολίας (εκτός εθνικών παραδοσιακών σημαιών που σε αυτές ισχύουν
και εφαρμόζονται οι εθνικές ΣΣΕ και οι οποίες ανταποκρίνονται σε μεγάλο βαθμό
στις κοινωνικο–οικονομικές συνθήκες αυτών των χωρών και προφανώς αντιστοιχεί και
στο επίπεδο συσχετισμού και ανάπτυξης του Ναυτεργατικού κινήματος σε κάθε
ξεχωριστή χώρα).
Πρόκειται για
μια θρασύτατη και προκλητικού χαρακτήρα παρέμβαση των δυνάμεων του εφοπλιστικού
κεφαλαίου και ειδικά στην κατηγορία των πλοίων που εκπροσωπεί η Ε.Ε.Ε και στην
οποία οι ΣΣΕ παραμένουν «παγωμένες» από το 2010!!!
Η επίθεση αυτή
των εφοπλιστών στο όνομα δήθεν της αύξησης των θέσεων εργασίας γίνεται σε
ανοιχτή συνεννόηση και με την στήριξη της κυβέρνησης και των Τσίπρα – Δραγασάκη
– Σταθάκη – Δρίτσα οι οποίοι έχουν
δώσει εδώ και πολύ καιρό το πράσινο φως στο εφοπλιστικό κεφάλαιο να συντρίψει τα
εργασιακά και κοινωνικά δικαιώματα του Ναυτεργατικού μας
κόσμου.
Η ηγεσία του
ΣΥΡΙΖΑ, με το πρώτο τμήμα του κεφαλαίου που συνδιαλέχθηκε, συνθηκολόγησε,
συμβιβάστηκε και υποτάχθηκε ήταν το
εφοπλιστικό κεφάλαιο.
Σημειώνουμε
ενδεικτικά την άθλια θέση της ηγεσίας του ΣΥΡΙΖΑ όταν το Προεδρείο της Ε.Ε.Ε
επισκέφθηκε τον ΣΥΡΙΖΑ (Δεκέμβρης 2012) και είχε συνάντηση μαζί με Τσίπρα –
Σταθάκη – Δρίτσα οι οποίοι έμμεσα πλην όμως με σαφήνεια τάχθηκαν από τότε υπέρ
των ατομικών συμβάσεων για την αντιμετώπιση της ανεργίας που μαστίζει όλα τα
τελευταία χρόνια τον κλάδο των Ναυτεργατών, θεωρώντας ότι αυτό αποτελεί διαφορά
η οποία μπορεί να επιλυθεί μέσα στα πλαίσια των ΣΣΕ!!!
Επίσης ο
Υπουργός Ε.Ν Θ. Δρίτσας κατά την πρώτη επίσκεψη του Δ.Σ της ΠΕΝΕΝ (Μάρτης 2015)
κάνοντας ένα ακόμη βήμα σε αυτήν την
κατεύθυνση ξεκαθάρισε ότι καμία απολύτως μεταβολή δεν θα γίνει στο υφιστάμενο
σύστημα των οργανικών συνθέσεων με πρωτοβουλία και νομοθετική ρύθμιση της
κυβέρνησης.
Σε πρόσφατη
συνέντευξή του στο τηλεοπτικό κανάλι SBC ταυτιζόμενος
πλήρως με την στρατηγική του εφοπλιστικού κεφαλαίου υπερασπίστηκε το
νεοαποικιακό μοντέλο της εφοπλιστικής ασυδοσίας, δήλωσε πίστη και υποταγή στην
φοροασυλία, την επιχειρησιακή ασυδοσία, την μαύρη ανασφάλιστη εργασία και
ξεκαθάρισε ότι η κυβέρνηση στηρίζει την ναυτιλία των εφοπλιστών ενώ στην διαμάχη
τους με τα όργανα της Ε.Ε σχετικά με το ευνοϊκό και σκανδαλώδες φορολογικό
καθεστώς που απολαμβάνουν
διαχρονικά στην χώρα μας είναι στο πλευρό τους!!!
Παράλληλα έδωσε
σαφές στίγμα προς τους εφοπλιστές ότι συμφωνεί με το τσάκισμα των ΣΣΕ
ενθαρρύνοντας την υπογραφή των ατομικών συμβάσεων στην ποντοπόρο ναυτιλία και
αναπαράγοντας ακριβώς τις ίδιες θέσεις που διατυπώνουν οι εκπρόσωποι του
εφοπλισμού τα τελευταία 5 χρόνια.
Πριν την
συνάντηση οι εφοπλιστές μέσω των ελεγχόμενων ΜΜΕ φρόντισαν να δημοσιοποιήσουν
τις προθέσεις τους και την πρωτοβουλία τους. Χαρακτηριστικό παράδειγμα το
δημοσίευμα της κυριακάτικης εφημερίδας «Πρώτο Θέμα» η οποία με ολοσέλιδο
αφιέρωμα και δηλώσεις Δρίτσα – Βενιάμη επισημαίνει τα μεγάλα δήθεν οφέλη που θα
προκύψουν από την απασχόληση και τις θέσεις εργασίας εφόσον καταργηθούν οι ΣΣΕ
στον χώρο της ποντοπόρου ναυτιλίας.
Υπογραμμίζουμε
ότι η εν λόγω εφημερίδα ανελλιπώς και ο συγκεκριμένος δημοσιογράφος έχουν
αναλάβει εργολαβικά να φιλοτεχνήσουν και να προπαγανδίσουν το λεγόμενο
επιχειρηματικό δαιμόνιο των ελλήνων εφοπλιστών και να αγιοποιήσουν την
επιχειρηματική τους δράση. Περιττό να
αναφέρουμε ότι η εφημερίδα και ο συντάκτης της έχουν αποκλείσει και εξοστρακίσει
από τα κατευθυνόμενα δημοσιεύματα κάθε φωνή ναυτεργατών και εκπροσώπων
τους!!!
Στην συνάντηση
ΠΝΟ – Ε.Ε.Ε παίρνοντας τον λόγο ο Πρόεδρος της ΠΕΝΕΝ κατήγγειλε με σφοδρότητα
την πρωτοβουλία της Ε.Ε.Ε, αποκάλυψε ότι η πρόθεση των εφοπλιστών με την πρόταση
για τις ατομικές συμβάσεις είναι να
οδηγήσουν τον Ναυτεργατικό κόσμο σε μισθούς της εποχής της γαλέρας και τα
εργασιακά τους δικαιώματα στον μεσαίωνα!!!
Αποκάλυψε ότι η
θέση της Ε.Ε.Ε περί μισθών, σύμφωνα με τα διεθνώς κρατούντα, είναι να
μετατρέψουν την ελληνική ναυτιλία σε μια άτυπη σημαία ευκαιρίας που σε αυτήν θα
δεσπόζουν οι τριτοκοσμικοί μισθοί, η μαύρη ανασφάλιστη εργασία, η φοροασυλία και
οι συνθήκες εργασιακής ζούγκλας.
Τόνισε ότι ο
κοινός σχεδιασμός Ε.Ε.Ε – κυβέρνησης για την διάλυση των εργασιακών σχέσεων και
την συντριβή των κοινωνικών δικαιωμάτων δεν θα περάσει παρά τις λυσσαλέες
προσπάθειές τους!
Ταυτόχρονα
υπογράμμισε ότι η φαιδρή και άθλια επιχείρηση του εφοπλιστικού κεφαλαίου να
παρουσιαστεί η πρόταση για την κατάργηση των ΣΣΕ ως εθνική, πατριωτική, παρά την
στήριξη της κυβέρνησης, των άλλων μνημονιακών κομμάτων και των ελεγχόμενων ΜΜΕ,
στην πραγματικότητα συνιστά απόπειρα
αποπροσανατολισμού, υπεκφυγής και συγκάλυψης των πραγματικών ευθυνών
τους ενώ από την άλλη η προσπάθειά τους να εμφανισθούν με κοινωνικό
προφίλ οι δυνάμεις του εφοπλιστικού κεφαλαίου καταρρίπτεται από το γεγονός ότι
σε συνθήκες βαθιάς κρίσης αυξάνουν τον στόλο, την κερδοφορία και τον
πρωταγωνιστικό τους ρόλο στην παγκόσμια ναυτιλία.
Την ίδια στιγμή
όμως η ανεργία στους Ναυτεργάτες αυξάνεται θεαματικά και πλέον ξεπερνάει το 50%
ενώ τα φαινόμενα φτωχοποίησης και εξαθλίωσης παίρνουν δραματικές
διαστάσεις.
Το ίδιο ισχύει
όπως κατήγγειλε ο Πρόεδρος της ΠΕΝΕΝ με τα κοινωνικο-ασφαλιστικά δικαιώματα των
εν ενεργεία και συνταξιούχων Ναυτικών που γίνονται βορά στις αντιλαϊκές
μνημονιακές πολιτικές.
Αποκάλυψε ότι η ΕΕΕ συντάχθηκε και συμφώνησε με την
κατάργηση του ΝΑΤ και των άλλων ταμείων μας και προωθεί την θέση οι
παλιοί συνταξιούχοι ναυτικοί να καλύπτονται από τον ΕΦΚΑ ενώ για τους νέους να
δημιουργηθεί νέο ταμείο με το οποίο (με την εισφοροδιαφυγή, την μαύρη
ανασφάλιστη εργασία, την εισφοροαποφυγή των εφοπλιστών) θα δημιουργήσουν μια νέα
προβληματική κατάσταση για το νέο
ταμείο που οραματίζονται…..
Ο Πρόεδρος της
ΠΕΝΕΝ επέκρινε την τακτική καθώς και την άρνηση της ΕΕΕ να υπογράψει νέα ΣΣΕ ενώ
κατήγγειλε τον πολύμαθο Πρόεδρο των
εφοπλιστών για ασθενική και επιλεκτική μνήμη αναφορικά με τα προνόμια που
διαχρονικά απεκόμισε ο ελληνικός εφοπλισμός, όπως φορολογική ασυλία, διμερείς
συμβάσεις, διαδοχικές μειώσεις οργανικών συνθέσεων, μειωμένες ασφαλιστικές
εισφορές, μαύρη ανασφάλιστη εργασία ή μαζική χαμηλόμισθη εργασία
κ.α.
Στο έδαφος αυτής
της ακραίας εφοπλιστόδουλης κυβερνητικής πολιτικής η οποία συνεχίζεται με την
ίδια συνέπεια από την συγκυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ διαμορφώθηκε, οικοδομήθηκε και
αναπτύχθηκε η ναυτιλία και ο ελληνικός εφοπλισμός. Αυτή είναι η
ωμή πραγματικότητα ενώ τα περί επιχειρηματικού δαιμόνιου αποτελούν μυθεύματα της
εφοπλιστικής και της υποταγμένης δημοσιογραφικής προπαγάνδας και τίποτα
περισσότερο!!
Αυτό το μοντέλο
αξιοποίησε στο έπακρο το εφοπλιστικό κεφάλαιο για να επικρατήσει έναντι άλλων
ανταγωνιστικών χώρων οι οποίες με καθυστέρηση μιας 20ετίας αντέγραψαν σε μεγάλο
βαθμό το ελληνικό μοντέλο, το οποίο
όμως ακόμη και σήμερα είναι σαφώς πιο προνομιακό σε σύγκριση με οποιαδήποτε
αναπτυγμένη ναυτιλιακή ευρωπαϊκή χώρα.
Κλείνοντας
σημείωσε ότι η πρωτοβουλία της ΕΕΕ (η οποία είναι κοινά συντονισμένη με την
κυβέρνηση) πέρα από τους παραπάνω λόγους αποσκοπεί και σε επικοινωνιακούς
σκοπούς, να φανεί ότι δήθεν
ενδιαφέρονται για την αντιμετώπιση της ανεργίας ενώ από την άλλη κάποιες
συνδικαλιστικές δυνάμεις την εμποδίζουν για διάφορες πολιτικές σκοπιμότητες και
αγκυλώσεις….
Προφανώς το
ελεγχόμενο και εξαρτημένο σύστημα των ΜΜΕ από την ΕΕΕ αυτό αναπαράγει και σε
αυτήν την κατεύθυνση θα επιμείνει.
Όμως ταυτόχρονα
υπάρχει και η αδέκαστη κρίση, η νοημοσύνη αλλά και η μακρόχρονη εμπειρία του
Ναυτεργατικού κόσμου της χώρας η οποία είναι στον αντίποδα της κυβερνητικής και
εφοπλιστικής πολιτικής και προπαγάνδας και αυτοί γνωρίζουν άριστα τους
υπεύθυνους και υπαίτιους της ανεργίας και της απαξίωσης του Ναυτικού
επαγγέλματος και της διάλυσης των κοινωνικών και εργασιακών δικαιωμάτων τους!
Ιδιαίτερα
οφείλουμε να υπογραμμίσουμε ότι η κατάργηση της Συλλογικής Σύμβασης στην
ποντοπόρο ναυτιλία θα δημιουργήσει ντε φάκτο και ντε γιούρε δεδομένα για την
κατάργηση και των υπόλοιπων ΣΣΕ στην επιβατηγό ναυτιλία. Όποιοι φλερτάρουν με
αυτά τα σκληρά αντεργατικά σενάρια δεν θα πρέπει να αγνοούν, να παρακάμπτουν ή
να υποβαθμίζουν αυτήν την πραγματικότητα και έτσι αναλαμβάνουν ιστορικές ευθύνες
απέναντι στον Ναυτεργατικό κόσμο.
Σημειώνουμε την
τραγική εικόνα που παρουσίασε στην συνάντηση η ηγεσία της ΠΝΟ που μόνο ως
καρικατούρα συνδικαλιστικής εκπροσώπησης μπορεί να παρομοιαστεί αφού μπροστά στα πραγματικά αφεντικά δεν
τόλμησε να αρθρώσει έστω για προσχηματικούς και μόνο λόγους τον παραμικρό
αντίλογο.
Οι δυνάμεις του
κομματικού συνδικαλισμού με επικεφαλής τον Πρόεδρο της ΠΕΜΕΝ επέλεξαν την
τακτική των ήπιων και χαμηλών τόνων, της μετριοπάθειας, της συνεννόησης και
προσπάθησαν να βρουν κοινούς δρόμους και διαύλους συνεννόησης – συμπόρευσης και
συνεργασίας σε διάφορα θέματα όπως είναι ο εκσυγχρονισμός του ΓΕΝΕ, η
αντιμετώπιση των μεσιτικών κυκλωμάτων που λειτουργούν ανεξέλεγκτα στην Ναυτιλία,
την ναυτική εκπαίδευση κ.λπ!!!
Παρά ταύτα
θεωρούμε θετικό ότι στο τέλος αυτής της αναζήτησης….. δεν αποδέχτηκαν την
κατάργηση των ΣΣΕ και την εφαρμογή των ατομικών συμβάσεων.
Επειδή η
εφοπλιστική προπαγάνδα αποδεικνύεται αδίστακτη για το μοντέλο που θέλουν να
διαμορφώσουν με τις ατομικές συμβάσεις, παραθέτουμε το διαμορφωμένο μισθολόγιο
της ITF
που
ισχύει για τους χαμηλόμισθους αλλοδαπούς με βάση την ειδικότητα του Ναύτη που
αυτό αποτελεί την πρόταση της ΕΕΕ για τον αντίστοιχο Έλληνα Ναύτη μέσω των
ατομικών συμβάσεων.
ΣΥΜΒΑΣΗ
ITF –
ΔΟΜ
Μισθός Ναύτη:
Βασικός 665,00 ευρώ – Υπερωρίες 494 – Άδειες κ.λπ 321 – Σύνολο 1480 δολάρια ή 1330 ευρώ.
Στο παραπάνω
μισθολόγιο υπολογίζονται οι ώρες εργασίας που σε μηνιαία βάση είναι οι στάνταρ
236 ώρες εργασίας ενώ οι δεδουλευμένες υπερωρίες 103. Σύνολο ωρών εργασίας 339 τον
μήνα.
Επίσης
περιλαμβάνονται οι υπερωρίες αργιών – Σαββάτων – Κυριακών, η προβλεπόμενη άδεια,
αντίτιμο τροφής, οι έξτρα αμοιβές και τα πάσης φύσεως επιδόματα και λοιπές
αποδοχές. Κατά συνέπεια πρέπει να γίνει κατανοητό ότι ο
Ναυτικός εργάζεται 7 μέρες την εβδομάδα, 30 ημέρες τον μήνα, τα σαββατοκύριακα
και τις αργίες κάτω από εξαιρετικά αντίξοες
συνθήκες.
Η ειδικότητα του
Ναύτη σημειώνουμε ότι είναι εξειδικευμένη και θεσμοθετημένη και απαιτεί την
απόκτηση μιας σειράς προσόντων, κατάρτισης αλλά και ιδιαίτερης
γνώσης.
Ο κατώτατος
μισθός για τους νεοεισερχομένους ανειδίκευτους είναι με τους ίδιους όρους 944
δολάρια ή 848 ευρώ τον μήνα με την σημερινή ισοτιμία ευρώ - δολαρίου (πριν 1,5 χρόνο όταν η
ισοτιμία ευρώ – δολαρίου ήταν ένα προς 1,40 και οι αντίστοιχοι μισθοί που
αναφερόμαστε ήταν για τον Ναύτη
1160 ευρώ και τον νεοεισερχόμενο 830 ευρώ). Αντίστοιχα εάν συγκρίνουμε έναν νέο σε
ηλικία εργαζόμενο χωρίς ιδιαίτερα προσόντα ο οποίος θα εργαζόταν με τους ίδιους
ακριβώς όρους που προτείνουν οι εφοπλιστές στον χερσαίο χώρο, οι μηνιαίες
αποδοχές του ξεπερνούν τα 1500 ευρώ!!!
Εάν αντίστοιχα η
σύγκριση γινόταν με ειδικότητα εξειδικευμένων προσόντων οι μηνιαίες καθαρές
αποδοχές θα ξεπερνούσαν τις 2500 ευρώ μηνιαίως!!!!
Κατά συνέπεια
γεννάται το ερώτημα με ποιο κίνητρο ένας νέος θα ακολουθήσει το επάγγελμα όταν
μάλιστα ΕΕΕ και Υπουργός Ε.Ν βάζουν επιπρόσθετα ως όρο στην απασχόλησή τους στην
ναυτιλία αυστηρά ότι αυτή θα περιορισθεί σε χρονικό ορίζοντα διετίας ή
τριετίας;
Κυβέρνηση και
εφοπλιστές πιστεύουν ότι με τέτοιους άθλιους όρους και τσακίζοντας τον κορυφαίο
θεσμό και κατάκτηση του εργατικού κινήματος, αυτόν των ΣΣΕ, θα αποφύγουν την
λαϊκή και κοινωνική κατακραυγή για το γεγονός ότι παραμένει άθικτο το
αποικιοκρατικό καθεστώς της εφοπλιστικής ασυδοσίας στην ναυτιλία, ή ότι θα
κερδοσκοπήσουν σε επίπεδο εντυπώσεων με μισθούς Κίνας ή πιστεύουν ότι θα
συγκαλύψουν τις εγκληματικές τους ευθύνες για την απαξίωση που έχουν οδηγήσει
τον Ναυτεργατικό κόσμο ή άραγε προσδοκούν μέσω του ασύστολου ψεύδους και των
επικοινωνιακών και προπαγανδιστικών τεχνασμάτων να εξαπατήσουν την κοινωνία, την
κοινή γνώμη και την νέα γενιά που με τις πολιτικές αυτές οδηγείται σε μαζική
μετανάστευση αλλά και σε επίπεδα πανευρωπαϊκού ρεκόρ όλα τα τελευταία χρόνια η
ανεργία στην χώρα μας!
Άραγε ο κ.
Δρίτσας έχει επίγνωση (έστω και στο ελάχιστο) σχετικά με το ναυτικό επάγγελμα,
τις συνθήκες δουλειάς, την επικινδυνότητα και μια σειρά παράγοντες που το
διαμορφώνουν; Η απάντησή μας είναι προφανής!!!
Εάν πιστεύει ο
ίδιος και η κυβέρνησή του ότι με τέτοιες μεθοδεύσεις θα απαλλαγούν των ευθυνών
τους διακατέχονται από πλάνη οικτρά. Οι συνθέσεις δεν αποτέλεσαν ποτέ
αντικείμενο διαπραγμάτευσης εφοπλιστών – ναυτεργατών την περίοδο 1980 – 2006,
παρά ταύτα μειώθηκαν 11 φορές, όλες
με κυβερνητικές και μόνο αποφάσεις!!!
Η ευθύνη για την
απασχόληση με κατοχυρωμένα δικαιώματα (ΣΣΕ – Κοινωνική ασφάλιση κ.λπ) είναι στα χέρια της κυβέρνησης και με
την πολιτική της δείχνει ότι ούτε θέλει ούτε μπορεί να αγγίξει την θεσμοθετημένη
εφοπλιστική ασυδοσία, έστω και στο τεράστιο κοινωνικό πρόβλημα της
ανεργίας!!!
Το ταξικό κίνημα
των Ναυτεργατών με επικεφαλής την ΠΕΝΕΝ θα συνεχίσει με την ίδια συνέπεια
αποφασιστικότητα τον αγώνα για μια άλλη Ναυτιλιακή πολιτική η οποία θα υπηρετεί
τα συμφέροντα του ναυτεργατικού κόσμου, του λαού και της χώρας μας και όχι την
αύξηση του πλούτου και των προνομίων του εφοπλιστικού
κεφαλαίου.
Τα συμπεράσματα
ανήκουν στον λαό, τους εργαζόμενους και στον Ναυτεργατικό κόσμο της χώρας
μας!!!
Με εντολή
Διοίκησης
Ο Πρόεδρος
Ο Γεν.
Γραμματέας
Νταλακογεώργος
Αντώνης
Κροκίδης Νικόλαος