ΑΠΕΡΓΟΥΜΕ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΞΙΟΠΡΕΠΕΙΑ ΜΑΣ!

ΑΠΕΡΓΟΥΜΕ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΞΙΟΠΡΕΠΕΙΑ ΜΑΣ!

To PEIRATIKO REPORTAZ ΠΑΝΤΑ ΚΟΝΤΑ ΣΑΣ!

Παρασκευή 6 Μαΐου 2016

ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΕΝΩΣΕΩΝ ΣΤΡΑΤΙΩΤΙΚΩΝ...


(Π.Ο.Ε.Σ.)

ΠΡΟΣ : Υπουργείο Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης Αρ. Πρωτ. 138/2016
και Κοινωνικής Αλληλεγγύης Αθήνα, 05 Μαΐ 2016
(υπόψη ΓΓ κ. Φράγκου & ΓΔΟΥ κας Τριανταφύλλου)

ΚΟΙΝ : - κ.κ. ΥΕΘΑ, ΑΝΥΕΘΑ
- ΓΔΟΣΥ/ΔΟΙ
ΘΕΜΑ : Συντάξεις Στρατιωτικού Προσωπικού
ΣΧΕΤ : α. Φ.846/22/130681Σ.1118/21-4-2015/ΥΠΕΘΑ/ΓΔΟΣΥ/ΔΟΙ
β. Σχέδιο Νόμου «Ενιαίο Σύστημα Κοινωνικής Ασφάλειας - Μεταρύθμισn
Ασφαλιστικού - Συνταξιοδοτικού Συστήματος - Ρυθμίσεις Φορολογίας
Εισοδήματος και Τυχερών Παιγνίων»
γ. Υπ΄ αριθμ. 135/20-4-2016 έγγραφό μας

Μετά τη δημοσιοποίηση του (α) σχετικού εγγράφου και τις προτάσεις του
Υπουργείου Εθνικής Άμυνας επί του (β) ομοίου σχεδίου νόμου, επιτρέψτε μας να
καταθέσουμε τις επισημάνσεις – παρατηρήσεις μας και τις προτάσεις της Ομοσπονδίας
μας, όπως οι προτάσεις αυτές έχουν αποτυπωθεί και σας αποσταλεί με το (γ) σχετικό
έγγραφό μας, το οποίο αποστέλλεται εκ νέου, για ενημέρωσή σας.
Για λόγους ευκολίας στο κάτωθι κείμενο, το οποίο είναι αντιγραφή του κυρίως
σώματος του (α) σχετικού εγγράφου του ΥΠΕΘΑ, με κόκκινη σήμανση αποτυπώνονται οι
παρατηρήσεις μας και με μπλε οι προτάσεις μας.
1. Σας γνωρίζουμε επί του σχετικού, μετά από εντολή της Πολιτικής Ηγεσίας,
που αφορά στο συνταξιοδοτικό καθεστώς, μεταξύ των άλλων και των στελεχών των
Ενόπλων Δυνάμεων, ότι κρίνεται απαραίτητο να γίνουν οι παρακάτω τροποποιήσεις
-συμπληρώσεις:
α. Στην παράγραφο 1α του άρθρου 6 να προστεθεί δεύτερο εδάφιο ως εξής:
«Ειδικά για τα στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων, ως ημερομηνία αποχώρησης, μέχρι
την ισχύ του παρόντος νόμου, θεωρείται η ημερομηνία πρωτοκόλλησης της σχετικής
αίτησης αποστρατείας ή η ημερομηνία της Απόφασης αποστρατείας του οικείου
Συμβουλίου.».
Η πρωτοκόλληση της αίτησης αποστρατείας μέχρι την αποδοχή της από το οικείο
Ανώτατο Στρατιωτικό Συμβούλιο απέχει χρονικά περίπου τρείς (3) με τέσσερεις (4)
μήνες ίσως και περισσότερο, οπότε καθίσταται αναγκαίο η ανωτέρω πρόταση να
γίνει πιο σαφής. Σε κάθε περίπτωση η πρότασή μας για τροποποίηση της
παραγράφου 2 του άρθρου 4 και της παραγράφου 1 του άρθρου 6, θεωρούμε ότι
είναι πιο ολοκληρωμένη και καλύπτει θεμελιωμένα δικαιώματα με βάσει τις
ισχύουσες διατάξεις, χωρίς να επιβάλλει την υποβολή άμεσης αίτησης

αποστρατείας και την έναρξη της σχετικής διαδικασίας που μπορεί να διαρκέσει
από έξι (6) έως και δώδεκα (12) μήνες.
Η πρότασή μας έχει ως εξής:
Η υποπαράγραφος 2β του άρθρου 4 αντικαθίσταται ως εξής:
«β. Οι συντάξεις όσων από τα πρόσωπα της παραγράφου 1α δεν έχουν
θεμελιώσει συνταξιοδοτικό δικαίωμα και δικαίωμα άμεσης καταβολής σύνταξης
μέχρι τις 31.12.2014 και υποβάλλουν αίτηση συνταξιοδότησης από την έναρξη
ισχύος του παρόντος νόμου και έως 31.12.2016 κανονίζονται από το Δημόσιο
σύμφωνα με τις διατάξεις του παρόντος νόμου.»
Η υποπαράγραφος 2γ του άρθρου 6 αντικαθίσταται ως εξής:
«γ. Οι συντάξεις όσων από τα πρόσωπα της παρ. 1 α του άρθρου 4
αποχωρούν από την Υπηρεσία τους, από την ημερομηνία έναρξης ισχύος του
παρόντος και δεν έχουν θεμελιώσει συνταξιοδοτικό δικαίωμα και δικαίωμα
καταβολής σύνταξης μέχρι τις 31.12.2014, εξετάζονται σύμφωνα με τις διατάξεις
αυτού. Όσοι από τα ανωτέρω πρόσωπα έχουν αποχωρήσει ή θα αποχωρήσουν
εντός του έτους 2016, σε περίπτωση κατά την οποία το ακαθάριστο ποσό της
κανονιζόμενης σύνταξης υπολείπεται κατά ποσοστό άνω του 20%, του ποσού της
σύνταξης που θα ελάμβαναν με βάση τις διατάξεις της συνταξιοδοτικής νομοθεσίας
του Δημοσίου όπως αυτές ίσχυαν κατά την 31.12.2014, το ήμισυ της διαφοράς αυτής
καταβάλλεται στον δικαιούχο ως προσωπική διαφορά, με ανάλογη εφαρμογή της
παραγράφου 2 του άρθρου 13, ενώ για όσους θα αποχωρήσουν εντός του έτους
2017 ή εντός του έτους 2018, η κατά τα ανωτέρω προσωπική διαφορά, ανέρχεται
στο ένα τρίτο (1/3) της διαφοράς και στο ένα τέταρτο (1/4) αυτής, αντίστοιχα.»
Οι υποπαράγραφοι 1δ και 1ε αναριθμούνται σε 1ε και 1στ.
Μετά την υποπαράγραφο 1γ προστίθεται νέα υποπαράγραφος 1δ ως εξής:
«δ. Οι συντάξεις όσων από τα πρόσωπα της παρ. 1α του άρθρου 4,
αποχωρούν από την Υπηρεσία τους, από την ημερομηνία έναρξης ισχύος του
παρόντος και έχουν θεμελιώσει συνταξιοδοτικό δικαίωμα και δικαίωμα καταβολής
σύνταξης, μέχρι τις 31.12.2014, υπολογίζονται σύμφωνα με τις διατάξεις της
συνταξιοδοτικής νομοθεσίας του Δημοσίου όπως αυτές ίσχυαν κατά την 31.12.2014,
λαμβανομένων υπόψη και των διατάξεων του άρθρου 13.»
Οι ανωτέρω τροποποιήσεις επιφέρουν αλλαγές και στο άρθρο 14 περί υπολογισμού
ανταποδοτικής σύνταξης, με πρότασή μας ως εξής:
Η υποπαράγραφος 1β του άρθρου 14 αντικαθίσταται ως εξής:
«β. Για τον υπολογισμό του ανταποδοτικού μέρους των καταβαλλόμενων,
έως την ημερομηνία έναρξης ισχύος του νόμου αυτού, συντάξεων και των
συντάξεων της παραγράφου 1δ του άρθρου 6 του παρόντος, για τον προσδιορισμό
των συντάξιμων αποδοχών λαμβάνεται υπόψη ο συντάξιμος μισθός επί του οποίου
κανονίστηκε η ήδη χορηγηθείσα σύνταξη, όπως αυτός είχε διαμορφωθεί πριν την
έναρξη ισχύος του παρόντος νόμου, με βάση τους κανόνες αναπροσαρμογής των
συντάξιμων αποδοχών του Δημοσίου τομέα, που ίσχυαν κατά τη δημοσίευση του
παρόντος. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Εργασίας,
Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης καθορίζονται οι λεπτομέρειες
εφαρμογής της διάταξης αυτής.»

Η υποπαράγραφος 2α του άρθρου 14 αντικαθίσταται ως εξής:
«α. Μέχρι την 31.12.2018, οι συντάξεις της προηγούμενης παραγράφου, που
έχουν ήδη κανονιστεί, συνεχίζουν να καταβάλλονται στο ύψος που είχαν
διαμορφωθεί κατά την 31.12.2014 σύμφωνα με τις τότε ισχύουσες νομοθετικές
διατάξεις, παρακρατουμένης της εισφοράς υπέρ υγειονομικής περίθαλψης όπως
αυτή προβλέπεται στο α. 1 παρ. 30 του ν.4334/2015, όπως ισχύει.»
Επιπλέον μετά την υποπαράγραφο 2β του άρθρου 14 προστίθεται
υποπαράγραφος 2γ. ως εξής:
«γ. Για τις συντάξεις τις παραγράφου 1δ του άρθρου 6 ισχύουν αναλογικά
τα αναγραφόμενα στις υποπαραγράφους 2α και 2β, με τη διαφορά ότι ο
υπολογισμός της σύνταξης με τις διατάξεις που ίσχυαν μέχρι τις 31.12.2014 και ο
επανυπολογισμός με τις νέες ρυθμίσεις κατά την 1.1.2019 θα συντελεστούν
ταυτόχρονα.»
β. Στην παράγραφο 1 του άρθρου 7 να προστεθεί 2° εδάφιο ως εξής:
«Ειδικότερα στα στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων καταβάλλεται μόνο εφόσον έχουν
θεμελιώσει συνταξιοδοτικό δικαίωμα σύμφωνα με τις ισχύουσες συνταξιοδοτικές
διατάξεις.».
γ. Στο άρθρο 8 στην παράγραφο 2, να προστεθεί υποπαράγραφος γ ως εξής:
«γ. Για τον υπολογισμό των πλασματικών ετών, ως προς τη σύνταξη, των στελεχών των
Ενόπλων Δυνάμεων, για τα οποία δεν απαιτείται η καταβολή εισφορών, θα
λαμβάνονται ως βάση υπολογισμού της σύνταξης οι αποδοχές που λαμβάνει το στέλεχος
κατά την ημερομηνία της οριστικής απομάκρυνσής του από τις τάξεις του Στρατού.».
Επειδή η ισχύουσα νομοθεσία διακρίνει τα πλασματικά έτη από τα έτη που
προσμετρούνται στο διπλάσιο ή τριπλάσιο και τα οποία θεωρούνται πραγματικά και
προκειμένου να μη δημιουργούνται εσφαλμένες εντυπώσεις, θεωρούμε ορθότερη
την τροποποίηση κατά πρότασή μας ως εξής:
Η υποπαράγραφος 2β του άρθρου 8 αντικαθίσταται ως εξής:
«β. για το χρόνο ασφάλισης που υπολογίζεται στο διπλάσιο ή τριπλάσιο και
τον πλασματικό χρόνο που αναγνωρίζονται, κατόπιν καταβολής του
προβλεπόμενου ποσού εξαγοράς, ως συντάξιμες αποδοχές ορίζεται το ποσό που
θα αποτελούσε τον ασφαλιστέο μηνιαίο μισθό - εισόδημα αν εκλαμβανόταν ως
μηνιαία εισφορά το ποσό που καταβλήθηκε για την εξαγορά έκαστου μήνα
ασφάλισης.»
Επιπλέον προστίθεται υποπαράγραφος 2γ, ως εξής
«γ. για το χρόνο ασφάλισης που υπολογίζεται στο διπλάσιο ή τριπλάσιο και
αναγνωρίζεται χωρίς την υποχρέωση καταβολής ποσού εξαγοράς, ως συντάξιμες
αποδοχές ορίζεται το ποσό που προκύπτει ως μέσος όρος των μηνιαίων
συντάξιμων αποδοχών, της τελευταίας πενταετίας πριν την αποχώρηση του
λειτουργού - υπαλλήλου του δημοσίου ή του στρατιωτικού.»
Επίσης η προτεινόμενη τροποποίηση του ΥΠΕΘΑ δε διευκρινίζει με ποιο τρόπο θα
συνυπολογιστούν στην ανταποδοτική σύνταξη, τα 3/35 όσων υπάγονται στις
διατάξεις των παραγράφων 3 και 8 του άρθρου 42 του π.δ. 169/2007. (Αφορά την
3ετία Κονδύλη, και τα 3 έτη προς συμπλήρωση 35ετίας όσων αξιωματικών

αποστρατεύονται αυτεπάγγελτα).
Προτείνουμε την εξής τροποποίηση:
Μετά το 1ο και 2ο εδάφιο της παραγράφου 4 του άρθρου 8 τα οποία
συνιστούν στο εξής την υποπαράγραφο 4α και κάτω από τον πίνακα αντιστοιχίας
ετών ασφάλισης και ποσοστών αναπλήρωσης, προστίθεται υποπαράγραφος 4β ως
εξής:
«Το ποσοστά αναπλήρωσης του ανωτέρω πίνακα προσαυξάνονται κατά
0,21% για όσους υπάγονται στις διατάξεις της παρ. 3 του άρθρου 42 του π.δ.
169/2007 και κατά 0,7% για κάθε έτος και μέχρι τρία έτη, για όσους υπάγονται στις
διατάξεις της παραγράφου 8 του άρθρου 42 του π.δ. 169/2007.»
δ. Επίσης στην παράγραφο 4 του άρθρου 8, να διαφοροποιηθούν ορισμένοι
συντελεστές αναπλήρωσης σε ότι αφορά το προσωπικό των Ενόπλων Δυνάμεων,
καθότι με τους υφιστάμενους συντελεστές, θα υπάρξει μεγάλη διαφορά στη σύνταξη,
μεταξύ παλαιών και νέων ασφαλισμένων, όπως παρακάτω:
(1) Για έτη ασφάλισης από 30,01 έως 33, συντελεστής αναπλήρωσης
1,59.
(2) Για έτη ασφάλισης από 33,01 έως 36, συντελεστής αναπλήρωσης
1,80.
(3) Για έτη ασφάλισης από 36,01 έως 39, συντελεστής αναπλήρωσης
2,00.
Η προτεινόμενη τροποποίηση μεταφέρει τα ποσοστά του 10ου κλιμακίου στο 9ο, του
9ου κλιμακίου στο 8ο και του 8ου κλιμακίου στο 7ο, αυξάνοντας τα ποσοστά
αναπλήρωσης από το 30ο έτος υπηρεσίας και μέχρι το 39ο. Ωστόσο, η πρόταση
παραλείπει να αναπροσαρμόσει το τελευταίο κλιμάκιο αναπλήρωσης. Ο τελευταίος
συντελεστής αναπλήρωσης θα μπορούσε να αναπροσαρμοστεί από 2,00 σε 2,20.
ε. Στο τέλος της παραγράφου 1Α του άρθρου 12, να προστεθεί η φράση
«Οι διατάξεις της παρούσας παραγράφου δεν έχουν εφαρμογή για τις οικογένειες των
στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων.».
στ. Στο άρθρο 15 στην παράγραφο 1, να προστεθεί υποπαράγραφος
ε, ως εξής: «ε. Για τα στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων τα πλασματικά έτη για
οποία δεν απαιτείται η καταβολή εισφορών.».
Η προτεινόμενη προσθήκη είναι περιττή, αφού τόσο τα πλασματικά που
αναγνωρίζονται με υποχρέωση καταβολής ή μη, όσο και τα πραγματικά έτη που για
τον υπολογισμό της σύνταξης προσμετρούνται στο διπλάσιο, αναφέρονται στις
οικείες διατάξεις της παρ. 1 του άρθρου 15.
Απεναντίας δεν επισημαίνεται από το ΥΠΕΘΑ η επιδίωξη του νέου ασφαλιστικού
νομοσχεδίου να τριπλασιάσει το κόστος αναγνώρισης της μάχιμης πενταετίας για
όσους κατετάγησαν μετά τις 30.9.1990 και της τριετίας της παρ. 4 του άρθρου 22 του
ν.3865/2010, που δικαιούνται όσοι έχουν καταταχθεί μέχρι τις 31.12.1995 και
θεμελιώνουν δικαίωμα σύνταξης από τη 1.1.2015.
Η Ομοσπονδία μας για την επίλυση της ανωτέρω αστοχίας προτείνει την παρακάτω
τροποποίηση:
Η υποπαράγραφος 1β του άρθρου 15 αντικαθίσταται ως εξής:

«β. Ο λογιζόμενος στο διπλάσιο χρόνος συντάξιμης υπηρεσίας των
πολιτικών υπαλλήλων και των στρατιωτικών καθώς και οι αναγνωριζόμενοι
πλασματικοί χρόνοι ασφάλισης, σύμφωνα με τις διατάξεις της συνταξιοδοτικής
νομοθεσίας του Δημοσίου, όπως αυτές ίσχυαν μέχρι την έναρξη ισχύος του νόμου
αυτού. Όπου για την αναγνώριση των πλασματικών αυτών χρόνων ασφάλισης
προβλέπεται καταβολή εισφοράς, η αναγνώριση γίνεται με την καταβολή από τον
ασφαλισμένο για κάθε μήνα αναγνωριζόμενου χρόνου ασφάλισης της εισφοράς
ασφαλισμένου και εργοδότη, στο ποσοστό που ισχύει κατά το χρόνο υποβολής της
αίτησης εξαγοράς. Ειδικά για το χρόνο των στρατιωτικών που λογίζεται στο
διπλάσιο ή τριπλάσιο, σύμφωνα με τις διατάξεις της συνταξιοδοτικής νομοθεσίας
του Δημοσίου, όπως αυτές ίσχυαν μέχρι την έναρξη ισχύος του νόμου αυτού η
αναγνώριση γίνεται με την καταβολή από τον ασφαλισμένο για κάθε μήνα
αναγνωριζόμενου χρόνου ασφάλισης της εισφοράς ασφαλισμένου, στο ποσοστό
που ισχύει κατά το χρόνο υποβολής της αίτησης εξαγοράς. Η ως άνω εισφορά
υπολογίζεται επί των αποδοχών του ασφαλισμένου κατά το μήνα υποβολής της
αίτησης εξαγοράς και, εφόσον έχει διακοπεί η απασχόληση, επί των αποδοχών του
τελευταίου μήνα απασχόλησης προσαυξανόμενων κατά την ετήσια μεταβολή
μισθών, όπως προκύπτει από τα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής. Το
συνολικό ποσό της κατά τα ανωτέρω εξαγοράς καταβάλλεται σε τόσες μηνιαίες
δόσεις, όσοι είναι οι μήνες που αναγνωρίζονται. Το ποσό αυτό μπορεί να
καταβληθεί εφάπαξ, οπότε παρέχεται έκπτωση 15%.»
ζ. Στην παράγραφο 9β του άρθρου 35, μετά τη λέξη Λογαριασμών και
πριν τη φράση για το δε χρόνο, να προστεθεί η φράση «βάση του καταληκτικού
βαθμού».
Ευελπιστούμε στην αποδοχή των προτάσεών μας και παραμένουμε στη διάθεσή
σας για οποιαδήποτε διευκρίνηση ή πληροφορία.
Για την Εκτελεστική Γραμματεία
Ο Πρόεδρος
Τσουκαράκης Ανέστης
Αντισυνταγματάρχης (ΣΔΓ)
6974365800
Ο Γεν. Γραμματέας
Μαστρογιαννάκης Χρίστος
Λοχαγός (ΠΒ)

6972516650
Πα ν ε λ λ ή ν ι α Ομ ο σ π ο ν δ ί α Ε νώσ εων Στ ρ α τ ιωτ ι κών – Έτ ο ς ι δ ρ ύ σ εως 2 0 1 3