Ημερομηνία δημοσίευσης: 08/05/2016
Το νομοσχέδιο τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση και έγιναν σε όσες από τις διατάξεις επιτρεπόταν (πολλές ήταν «κλειδωμένες» και δεν επιδέχονταν σχολιασμού) συνολικά 103 σχόλια.
• Στη διαβούλευση ο Πανελλήνιος Σύλλογος Υπαλλήλων Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας εμφανίζεται αντίθετος σημειώνοντας ότι «επιλέγεται λοιπόν ένα άκρως νεοφιλελεύθερο μοντέλο διοίκησης για τα ελληνικά λιμάνια, όπου οι αρμοδιότητες του κεντρικού κράτους και μάλιστα οι κανονιστικές αρμοδιότητες μεταφέρονται σε ανεξάρτητη διοικητική αρχή».
«Με τη μεταφορά αρμοδιοτήτων σε ανεξάρτητες διοικητικές αρχές, δημιουργείται ξεκάθαρα δημοκρατικό έλλειμμα, καθώς τα διορισμένο διοικητικό συμβούλιο δεν χαίρει δημοκρατικής νομιμοποίησης, ενώ παράλληλα επιτυγχάνεται η στρέβλωση της ευθείας γραμμής κοινωνικής λογοδοσίας της κυβέρνησης προς τους διοικούμενους πολίτες», σημειώνει ο Σύλλογος. Και προσθέτει:
«Δημιουργούνται δύο επιπλέον φορείς, οι οποίοι έχουν ανάγκες στέγασης και λοιπών λειτουργικών εξόδων, απασχόλησης επιπλέον προσωπικού για υποστηρικτικές αρμοδιότητες (διοικητική, νομική, οικονομική υποστήριξη) των μονάδων αυτών, σε κάποιες περιπτώσεις μάλιστα με αυξημένο μισθολόγιο και προσωπικές διαφορές που θα αγγίζουν το διπλάσιο έως και το τριπλάσιο του μισθού του ενιαίου μισθολογίου των δημοσίων υπαλλήλων, παχυλών αποζημιώσεων μελών διοικητικών συμβουλίων κ.α.»
«Ενώ οι αρμοδιότητες δημοσιογενούς φύσης που τυχόν ασκούνται σήμερα από τον δημόσιους ΟΛΠ και ΟΛΘ θα πρέπει να μεταφερθούν στη ΓΓ Λιμένων, Λιμενικής Πολιτικής και Ναυτιλιακών Επενδύσεων και αντί να ιδρυθεί μια νέα ανεξάρτητη ΔΑΛ που θα έχει Διοικητικό Συμβούλιο και Γενική Διεύθυνση να δημιουργηθεί μια νέα Διεύθυνση στη ΓΓΛΠΝΕ, η οποία θα κοστίζει σαφώς λιγότερο από το 1/7 των εισπράξεων του ελληνικού δημοσίου από τις συμβάσεις παραχώρησης», αναφέρει.
• Ο υπουργός Ναυτιλίας Θ. Δρίτσας απαντώντας στη Βουλή ανέφερε ότι:
(Για την ανάγκη σύσταση της ΔΑΛ) πως παντού υπάρχει «Port Authorities, δηλαδή Αρχή Λιμένα, όπως είναι ο διεθνής όρος των δημόσιων Αρχών Λιμένα».
Για τη ΡΑΛ «(με) το σχέδιο νόμου (…) της δίνουμε ευρύτατες αρμοδιότητες, πλήρη ανεξαρτησία, αυτοελεγχόμενες διαδικασίες -απολογισμό και όχι να είναι μια εικονική ανεξάρτητη αρχή- η οποία ΡΑΛ έχει την αρμοδιότητα να ρυθμίζει τα του ανταγωνισμού, άσχετα αν υπάρχει η γνωστή αρχή του ανταγωνισμού, αλλά εν πάση περιπτώσει για τα λιμενικά, για όλη την Ελλάδα, και για όλα τα λιμάνια και για όλα τα λιμενικά ταμεία και για τα πάντα παρεμβαίνει ρυθμιστικά για τον ανταγωνισμό. Η εποπτεία, όμως, του δημόσιου χώρου από ποιον θα ασκείτο;»
Στη δευτερολογία του, δε, είπε ακόμα ότι «και η ΔΑΛ έχει ακριβώς τον κανονιστικό χαρακτήρα σε πρώτο βαθμό. Και σε δεύτερο θα τον έχει και η ΡΑΛ»
Και γενικότερα υπογράμμισε: «Και αν θέλουμε να συζητήσουμε σοβαρά, είναι για το πώς θα ασκείται σε αυτή τη σύγχρονη χώρα ο δημόσιος έλεγχος στις ιδιωτικοποιημένες επιχειρήσεις. Εκτός και αν πούμε ότι δεν θέλουμε δημόσιο έλεγχο στις ιδιωτικοποιημένες επιχειρήσεις, θέλουμε την απόλυτη ασυδοσία της αγοράς. Ε, τότε ας κάνουμε μια καθαρή κουβέντα γι’ αυτά».
Επίσης σα να «απαντούσε» και στο Σύλλογο Υπαλλήλων υπογράμμισε ότι «το Υπουργείο Ναυτιλίας, μέσω της Γενικής Γραμματείας Λιμένων Λιμενικής Πολιτικής και Ναυτιλιακών Επενδύσεων, παραμένει πράγματι ο αρμόδιος φορέας για τη διαμόρφωση της εθνικής λιμενικής πολιτικής. Εποπτικό ρόλο, καθημερινό, δεν μπορεί να παίξουν οι υπηρεσίες του Υπουργείου -και το ξέρετε καλύτερα από εμένα- σε ένα ιδιωτικοποιημένο λιμάνι.»
• Ο Πανελλήνιος Σύλλογος Υπαλλήλων Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας θεωρεί ότι «ο σκοπός της ΔΑΛ, ο οποίος κάθε άλλο παρά σαφής είναι.
Γενικολογίες και ασάφειες περί της κυριαρχίας και εδαφικής συνοχής του Ελληνικού Δημοσίου, λες και χωρίς την ύπαρξη της ΔΑΛ δεν μπορεί να διασφαλισθεί η κυριαρχία του ελληνικού κράτους στα ελληνικά λιμάνια, ενώ αυτή θα διασφαλισθεί από ένα διορισμένο διοικητικό συμβούλιο με επικεφαλής έναν διοικητή που θα επιλεγεί μέσα από αδιαφανείς διαδικασίες.
Όσον αφορά τα επόμενα εδάφια της ίδιας παραγράφου η απλή ανάγνωση τους καταλήγει στο ίδιο συμπέρασμα, ότι δηλαδή δεν υπάρχει συγκεκριμένος σκοπός για τη ΔΑΛ, καθώς όλοι οι σκοποί που αναφέρονται επιδιώκονται από υφιστάμενες οργανικές δομές του κράτους όπως η Γενική Γραμματεία Λιμένων, Λιμενικής Πολιτικής και Ναυτιλιακών Επενδύσεων, η Διεύθυνση Προστασίας Θαλασσίου Περιβάλλοντος του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, το Σώμα Επιθεώρησης Εργασίας του Υπουργείου Εργασίας κ.α.
Στην παρ. 2 επιδιώκεται ανεπιτυχώς να ορισθούν συγκεκριμένες αρμοδιότητες για τη ΔΑΛ, (...) χωρίς να προσδιορίζονται συγκεκριμένα οι εν λόγω αρμοδιότητες. Η σύσταση δεν ανεξάρτητης δημόσιας αρχής, αλλά και οποιασδήποτε κρατικής οργανικής μονάδας χωρίς ρητή αναφορά σε συγκεκριμένες αρμοδιότητες είναι απαράδεκτη από διοικητικής, νομικής και οικονομικής απόψεως»
• Ο υπουργός Ναυτιλίας Θ. Δρίτσας για το θέμα των αρμοδιοτήτων της ΔΑΛ αποκάλυψε ότι δεν έχουν καθοριστεί επειδή:
«Γιατί τώρα, ακριβώς επειδή στον ΟΛΠ και στον ΟΛΘ δεν έχουν μια συγκεκριμένη λίστα των κανονιστικών τους υποχρεώσεων -ψάξαμε οι πάντες για να τις κατηγοριοποιήσουμε- προτιμήσαμε, για να μην αφήσουμε καμία απ’ έξω, ακριβώς γιατί υπάρχει μια παθογένεια, μια αδυναμία, μια απελπιστική αδιαφορία δεκαετιών για να δομηθεί ένα σύστημα δημοσίου ελέγχου και κανονιστικών παρεμβάσεων των δημοσίων οργανισμών και φορέων (…) να κάνουμε ακριβώς τη γενική διατύπωση στο σχέδιο νόμου, για να έρθει μετά όχι ο Υπουργός, αλλά οι εμπλεκόμενοι στις λιμενικές εργασίες -ο Οργανισμός Λιμένα- συστηματικά να κατηγοριοποιήσουν και να επικαιροποιείται κάθε φορά όλο αυτό το πλαίσιο»
• Πανελλήνιος Σύλλογος Υπαλλήλων Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας: «το δημοσιονομικό κόστος λειτουργίας της ΡΑΛ είναι απροσδιόριστο, καθώς οι αποδοχές και το ύψος αποζημίωσης κατά συνεδρίαση, θα ρυθμιστούν αργότερα με ΚΥΑ των Υπουργών Οικονομικών και Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής.
Επίσης προβλέπεται αποζημίωση για τη συμμετοχή των υπαλλήλων της ΡΑΛ στις συνεδριάσεις του ΔΣ , ενώ λόγω δημοσιονομικών περικοπών έχουν καταργηθεί όλες οι αμειβόμενες επιτροπές του υπόλοιπου δημοσίου. Γιατί γίνεται αυτή η εξαίρεση για τους υπάλληλους της ΡΑΛ, όταν μάλιστα μπορούν να συμμετέχουν έως πέντε (05) υπάλληλοι ανά συνεδρίαση;
Με την παρ.15 δεν γίνεται σαφές για ποιο λόγο τα μέλη της ΡΑΛ που δεν είναι αποκλειστικής απασχόλησης πρέπει να απαλλάσσονται των υπηρεσιακών τους καθηκόντων και να παίρνουν πλήρεις αποδοχές και παράλληλα αποζημίωση ανά συνεδρίαση;»
(Για τη ΔΑΛ) «δημιουργείται ένα ακόμη Διοικητικό Συμβούλιο και μάλιστα αυτή τη φορά τετραμελές, χωρίς να είναι σαφές γιατί επιλέγεται ζυγός αριθμός μελών. Η δε πρόβλεψη για συμμετοχή εργαζομένου της ΔΑΛ, ο οποίος ορίζεται από την αντιπροσωπευτικότερη δευτεροβάθμια οργάνωση, το πιθανότερο είναι να λειτουργήσει διασπαστικά στο συνδικαλιστικό κίνημα, καθώς δεν είναι σαφές ποια θα είναι αντιπροσωπευτικότερη η ΠΟΥΕΝ ως Ομοσπονδία Υπαλλήλων του Υπουργείου Ναυτιλίας, που υπάγεται στην ΑΔΕΔΥ ή η ΟΜΥΛΕ που όπως διαφαίνεται από το άρθρο 23 παρ.4.β είναι η δευτεροβάθμια συνδικαλιστική οργάνωση η οποία σήμερα εκπροσωπεί τους μελλοντικούς υπαλλήλους της ΔΑΛ και υπάγεται στη ΓΣΕΕ».
«προβλέπονται για άλλη μια φορά αποζημιώσεις συμβουλίων και επιτροπών για το προσωπικό της ΔΑΛ, όπως άλλωστε προβλέφθηκε και για τους υπαλλήλους της ΡΑΛ, όταν σε όλο το υπόλοιπο δημόσιο έχουν καταργηθεί οι αμειβόμενες επιτροπές και συμβούλια».
«(Στη ΔΑΛ) 30 θέσεις προσωπικού οι οποίες μπορούν να γίνουν και 50, για μια δημόσια αρχή χωρίς σκοπό και συγκεκριμένες αρμοδιότητες. Επίσης συνιστώνται και 3 οργανικές θέσεις δικηγόρων με σχέση έμμισθης εντολής για να μπορούν να ασκούν και δικηγορία ελεύθερα.
(…) επιτρέπεται η απόσπαση, μετάταξη ή μεταφορά προσωπικού της ΟΛΠ ΑΕ και της ΟΛΘ ΑΕ στη ΔΑΛ και μάλιστα αν δεν φτάνουν οι 50 οργανικές θέσεις οι πλεονάζοντες θα καταλάβουν προσωποπαγείς θέσεις, διατηρώντας το μισθό που λαμβάνουν σήμερα με τη μορφή προσωπικής διαφοράς, καθώς το ενιαίο μισθολόγιο του δημοσίου θα έριχνε τις αποδοχές του εν λόγω προσωπικού στο 1/3 των σημερινών του αποδοχών.
Απορίες εγείρονται ως προς την απόσπαση, μετάταξη και μεταφορά προσωπικού από Ανώνυμες Εταιρείες στο ελληνικό δημόσιο.
Η απόσπαση δεν είναι κατανοητό πως θα επιτευχθεί και ποιόν ακριβώς θα εξυπηρετεί.(…)
Όσον αφορά το χρόνο υπηρεσίας στο φορέα προέλευσης επισημαίνεται ότι στις συγκεκριμένες περιπτώσεις υπαλλήλων έχει συνυπολογιστεί και ο χρόνος προϋπηρεσίας εν γένει στον ιδιωτικό τομέα, προνόμιο το οποίο δεν αναγνωρίζεται στους υπολοίπους δημοσίους υπαλλήλους.
(…) Συγκεκριμένα στον ΟΛΠ σήμερα απασχολούνται περί τα 1.200 άτομα, οπότε αυτοί που θα καταφέρουν να μεταταγούν ή μεταφερθούν θα είναι λίγοι και εκλεκτοί».
Θ. Δρίτσας: «στο σχέδιο νόμου σχεδιάζουμε τη Δημόσια Αρχή Λιμένων, το Τμήμα Πειραιά, το Τμήμα Θεσσαλονίκης, χωρίς να αυξάνουμε τον αριθμό των εργαζομένων με ενιαίο και όχι με διαφορετικά διοικητικά συμβούλια, ακριβώς γιατί δεν επιδιώκουμε να δώσουμε θέση σε κομματικούς φίλους. Αλλιώς θα κάναμε χωριστά Δημόσια Αρχή Πειραιά, χωριστά Δημόσια Αρχή Θεσσαλονίκης και πάει λέγοντας. Αυτό δεν σας λέει τίποτα; Ένα διοικητικό συμβούλιο».
Τέλος, αξίζει να σημειωθεί μια ακόμα επισήμανση του Συλλόγου Υπαλλήλων ΥΕΝ για τους πόρους της ΔΑΛ:
«πόροι της ΔΑΛ (…) προβλέπεται ότι (θα είναι) το 1/7 των εισπράξεων του ελληνικού δημοσίου από τις συμβάσεις παραχώρησης σε φορέα της ιδιωτικής οικονομίας αποτελούν τους ετήσιους τακτικούς πόρους της ΔΑΛ. Δηλαδή αν υπολογιστεί μόνο η υπάρχουσα παραχώρηση των προβλητών του ΟΛΠ, που αποφέρει περί τα 30 εκατ. ευρώ ετησίως στο ελληνικό δημόσιο, το ετήσιο τακτικό έσοδο της ΔΑΛ ξεπερνά τα 4 εκατ. ευρώ, για να πληρώνει απλά μισθούς (αυξημένου ειδικού μισθολογίου όπως φαίνεται από τις διατάξεις του άρθρου 23 παρ. 4β) και αποζημιώσεις μελών διοικητικού συμβουλίου.
Περαιτέρω στην παρ. 2 ορίζονται και άλλοι έκτακτοι πόροι, όπως π.χ. χρηματοδοτήσεις από το πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων, καθώς η αφαίμαξη των 4 εκατ. από τα έσοδα του κρατικού προϋπολογισμού δεν είναι αρκετή.
Με την παρ. 3 συνίσταται ειδικός «Λογαριασμός ΔΑΛ» χωρίς να αναφέρεται η υπαγωγή του σε συγκεκριμένη οργανική μονάδα του Υπουργείου. Άραγε θα υπάγεται στη Γενική Διεύθυνση Οικονομικών Υπηρεσιών του Υπουργείου, με τις όποιες συνέπειες αναποτελεσματικότητας λόγω της υποστελέχωσής της, ή τελικά οι Υπουργοί Οικονομικών και Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής σύμφωνα με την εξουσιοδότηση της παρ. 5 θα αποφασίσουν κάτι άλλο, όπως την απευθείας υπαγωγή του ειδικού λογαριασμού της ΔΑΛ στην ίδια τη ΔΑΛ, με τι όποιες συνέπειες αδιαφάνειας.
Επίσης απορίες εγείρει η πρόβλεψη της παρ.4 ότι τα έσοδα του Λογαριασμού ΔΑΛ διατίθενται κατά προτεραιότητα για τη χρηματοδότηση του σκοπού και των αρμοδιοτήτων της ΔΑΛ, που όπως αναφέραμε είναι ανύπαρκτες. Δεν είναι δηλαδή σαφές που αλλού μπορεί να διατίθενται τα έσοδα του Λογαριασμού της ΔΑΛ.
Στην παρ. 6 ορίζεται ότι το Ελεγκτικό Συνέδριο ασκεί προληπτικό έλεγχο στις δαπάνες του λογαριασμού της ΔΑΛ, ενώ δεν γίνεται καμία αναφορά σε κατασταλτικό έλεγχο».
Τέλος, παρέμβαση στη δημόσια διαβούλευση έκανε και ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας, ο οποίος ζήτησε να συμμετάσχει εκπρόσωπος του στο ΔΣ της ΔΑΛ «καθότι είμαστε χρήστες των λιμένων και καλούμεθα να καλύψουμε την μοναδική σύνδεση μεταξύ νησιών και ηπειρωτικής χώρας».
