του ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΟΠΟΥΛΟΥ ΝΙΚΟΛΑΟΥ
Υποναυάρχου ΛΣ (ε.α)
Το καλοκαίρι
του 2015, με αφορμή την επίσκεψη του Προέδρου της
Ρυθμιστικής Αρχής Λιμένων κ. Κωνσταντίνου Μουτζούρη στα λιμάνια Αλεξανδρούπολης και Καβάλας και φυσικά και στα γραφεία των αντίστοιχων Οργανισμών
Λιμένα, είχα γράψει άρθρο με τίτλο «Λιμάνια
Αλεξανδρούπολης και Καβάλας, μια κυοφορούμενη αντιπαλότητα».
Αυτές τις μέρες (17-2-2016), με αφορμή τη Συνέντευξη
τύπου
του Πρόεδρου και Διευθύνοντος Συμβούλου του
Οργανισμού Λιμένα Αλεξανδρούπολης Α.Ε κ. Χρήστου Δούκα, προς τα Μέσα Μαζικής
Ενημέρωσης, σχετικά με τη χρησιμοποίηση του λιμένα της Καβάλας και όχι - ή και - της Αλεξανδρούπολης για την εκφόρτωση και αποθήκευση
των μεταλλικών σωλήνων κατασκευής του ΤΑΡ, διαπιστώθηκε
και πάλι μια αντιπαλότητα μεταξύ των δυο λιμανιών.
Στην επίσημη εφημερίδα των
Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων (S 243/17-12-2014)
είχε δημοσιευτεί η προκήρυξη της
εταιρείας του αγωγού ΤΑΡ, για την επιλογή των εταιρειών που θα έκαναν προσφορές
για προμήθεια των χαλύβδινων σωλήνων υψηλής πίεσης και προέβλεπε να γίνει σε
έξι παρτίδες (lots) με τέσσερα σημεία παράδοσης (Καβάλα 1, Θεσσαλονίκη 2, Δυρράχιο Αλβανίας 1 και Μπρίντιζι 1.
Καλή η συνεργασία του Οργανισμού Λιμένα Αλεξανδρούπολης
με τα λιμάνια της Αλεξάνδρειας (Οκτώβριος 2014 και Δεκέμβριος 2015), της Σμύρνης (Νοέμβριος 2005) και του Μπουργκάς (Οκτώβριος 2011 και
Φεβρουάριος 2016) αλλά μέχρι σήμερα,
μένει στη σφαίρα της θεωρίας, χωρίς κανένα όφελος.
Μήπως πρέπει, πρώτα απ’ όλα, να
συνεργαστούμε με τη γειτονική Καβάλα ;
Σήμερα
το ζητούμενο, και μάλιστα επειγόντως, είναι η ανάπτυξη.
Και τα δυο λιμάνια πρέπει να γίνουν μοχλοί ανάπτυξης
προς όφελος των περιοχών τους. Όμως, κάποιος πρέπει να βρεθεί και να τα
συντονίσει. Κάποιος να μεριμνήσει για τη συνεργασία τους αφού δεν το κάνει το
Αθηνοκεντρικό Κράτος.
Και να, γιατί
δεν μπορεί ή δεν θέλει να το κάνει το Αθηνοκεντρικό Κράτος.
Περίοδος 2013 – 2014
Χρειάστηκαν
τρεις νομοθετικές ρυθμίσεις (Ν.4150/13, Ν.4254/14, Ν.4258/14), δυο Πράξεις
Υπουργικού Συμβουλίου (12/14-4-2014 και 32/23-12-2014) και μια ΚΥΑ (ΦΕΚ ΤΥΕΘ
667/30-1-2014) για να συσταθεί η ’’Ρυθμιστική Αρχή Λιμένων’’ χωρίς ωστόσο μέχρι
σήμερα να έχει εκδοθεί το σχετικό Π.Δ «Κανονισμός
λειτουργίας και οργάνωσης των υπηρεσιών της Ρ.Α.Λ» για να μπορεί πραγματικά
να λειτουργήσει…
Περίοδος 2015 – 2016
Η νέα Κυβέρνηση, όπως και οι προηγούμενες,
δεν ενδιαφέρθηκε για την ανάπτυξη των λιμανιών, αλλά μόνο για την αλλαγή
προσώπων στους Οργανισμούς Λιμένα ΑΕ, όπως και έγινε. Ένας φαύλος κύκλος,
ταφόπλακα της ανάπτυξης και στον τομέα των λιμανιών. Επίσης, η νέα Κυβέρνηση,
έχει εξαγγείλει και τη δημιουργία μιας άλλης Αρχής, της ‘’Δημόσιας Αρχής Λιμένων’’. Άραγε πότε ;
Με τα άρθρα
38 και 39 του Ν. 4150/2013 «Ανασυγκρότηση
Υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου» (ΦΕΚ 102 Α/ 29-04-2013), προβλέφτηκε η δημιουργία ‘Δικτύου λιμένων
Β. Ελλάδος’ (εταιρείας holding) με ενσωμάτωση στον
ΟΛΘ ΑΕ των τριών λιμένων ΑΕ, Καβάλας Αλεξανδρούπολης και Βόλου. Η υλοποίηση
αυτού του Δικτύου, κάτω από ένα
έμπειρο Φορέα, τον ΟΛΘ, θα συντελούσε να σταματήσουν να είναι ανταγωνιστικά, να
δημιουργήσουν οικονομίες κλίμακας, να μειώσουν το κόστος λειτουργίας τους και
να ειδικευτούν σε συγκεκριμένους τομείς (πχ Καβάλα-Κρουαζιέρα, Αλεξανδρούπολη-ΣΕΜΠΟ
κλπ) προς όφελος όλων. Δυστυχώς, μέχρι
σήμερα δεν έχει γίνει τίποτα.
Μήπως ήρθε η ώρα, να συναντηθούν οι Φορείς
και οι Τοπικοί Άρχοντες των δυο πόλεων
για το καλό και των δυο λιμανιών ;
Αλεξανδρούπολη Φεβρουάριος 2016
