Η Εφημερίδα των Συντακτών - αναδημοσίευση
Οι ευθύνες για την τραγωδία
που συνέβη τα ξημερώματα της περασμένης Κυριακής στην Αδριατική
προκαλούν μια γερή ελληνο-ιταλική κόντρα. Αφορμή για να ξεσπάσει αυτός ο
«πόλεμος» ανάμεσα στις λιμενικές αρχές των δυο χωρών στάθηκαν οι
δηλώσεις του πλοιάρχου Αρτζίλιο Τζιακομάτσι του «Norman Atlantic» σε
ιταλικά ΜΜΕ, σύμφωνα με τις οποίες «στις εκκλήσεις μου για βοήθεια δεν
ήλθαν από την Ελλάδα απαντήσεις».
Αργά το βράδυ της Παρασκευής και μετά τις κατηγορίες του πλοιάρχου
αλλά και του Ιταλού εισαγγελέα, το υπουργείο Ναυτιλίας υποχρεώθηκε να
δώσει στη δημοσιότητα το λεπτομερές ιστορικό των αρχικών ενεργειών του
Ενιαίου Κέντρου Συντονισμού Ερευνας και Διάσωσης από τη στιγμή που
ενημερώθηκε για το περιστατικό εκδήλωσης πυρκαγιάς μέχρι και τη χρονική
στιγμή που κατέστη εφικτή η επικοινωνία για πρώτη φορά με τον πλοίαρχο
του «Norman Atlantic».
Παράλληλα κοινοποίησε την αλληλογραφία που εστάλη μέσω ηλεκτρονικού
μηνύματος με το οποίο προωθήθηκαν εγκαίρως προς την ιταλική πλευρά
(MECC/ROME) οι καταστάσεις των επιβατών και του πληρώματος, όπως αυτές
παρελήφθησαν από το εξουσιοδοτημένο πρόσωπο της εταιρείας (Designated
Person Ashore/DPA) το οποίο είναι υπεύθυνο για τις διαδικασίες ασφαλούς
διαχείρισης των λειτουργιών του πλοίου.
Επικοινωνία με το πλοίο
Από τα στοιχεία αυτά, τα οποία ήδη έχουν παραδοθεί στην Εισαγγελία
Πειραιά και αν ζητηθούν θα παραδοθούν και στις ιταλικές εισαγγελικές
αρχές, προκύπτει ότι η ελληνική πλευρά ενημερώθηκε για τη φωτιά στις
5.42 το πρωί της Κυριακής, όχι όμως από τον πλοίαρχο, όπως θα έπρεπε
αφού το πλοίο έπλεε σε ελληνικά χωρικά ύδατα, αλλά από έναν
πανικοβλημένο επιβάτη, ο οποίος μέσω της τηλεφωνικής γραμμής έκτακτης
ανάγκης 112 έκανε γνωστό ότι έχει εκδηλωθεί πυρκαγιά στο πλοίο «Norman
Atlantic» που βρίσκεται ανοιχτά της Κέρκυρας και επικρατεί πανικός.
Η πρώτη επικοινωνία που είχε η Ελλάδα με το φλεγόμενο πλοίο ήταν στις
7.03 το πρωί έπειτα από μεγάλη δυσκολία και αφού ήδη το Κέντρο
Επιχειρήσεων στη Ρώμη τούς είχε ενημερώσει ότι αυτοί είχαν μιλήσει με
τον πλοίαρχο, που τους δήλωσε ότι η πυρκαγιά είναι υπό έλεγχο. Οι
πληροφορίες λένε μάλιστα ότι για να καταφέρουν να έρθουν σε επαφή με το
φλεγόμενο πλοίο και να έχουν εικόνα για την κατάσταση που επικρατεί,
αναγκάστηκαν να παραβιάσουν τη συχνότητα που μιλούσε ο Ιταλός πλοίαρχος
με τις ιταλικές λιμενικές αρχές.
Οταν στις 7.03 οι Ελληνες κατάφεραν να επικοινωνήσουν τελικά με το
πλοίο και τον πλοίαρχο, αυτός δήλωσε ότι έχει καθελκύσει αριστερή λέμβο
χωρητικότητας 150 ατόμων και ότι λόγω φωτιάς δεν μπορεί να
χρησιμοποιήσει τη δεξιά. Εκανε γνωστό επίσης ότι έχει 411 επιβάτες και
55 άτομα πλήρωμα, πως η κατάσταση της πυρκαγιάς είναι πολύ άσχημη και
δεν έχει ρεύμα.
Οπως σημειώνει το υπουργείο Ναυτιλίας, για όλα αυτά υπάρχουν εγγραφές
σε Υπηρεσιακά Ημερολόγια Συμβάντων, ανταλλαγή επίσημης αλληλογραφίας
(έγγραφα-σήματα) καθώς επίσης και επίσημα καταγεγραμμένες συνομιλίες οι
οποίες μπορούν να απομαγνητοφωνηθούν ύστερα από εισαγγελική παραγγελία.
Καθυστέρησαν οι Ιταλοί
Μέσα όμως από το υλικό του ΥΝΑ, εκτός από τις ανακρίβειες που
υποστηρίζει η ιταλική πλευρά ότι υπάρχουν, προκύπτει πεντακάθαρα και η
καθυστέρηση που υπήρξε στη διάσωση των επιβατών τόσο από την πλευρά της
Ιταλίας όσο και της Ελλάδας.
Τα στοιχεία του ΥΝΑ καταγράφουν: στις 6.05 το Ενιαίο Κέντρο Ερευνας
και Διάσωσης του ΥΝΑ ζήτησε από το υπουργείο Αμυνας να αποστείλει
εναέρια μέσα. Στις 6.22 το υπουργείο Αμυνας ενημέρωσε το ΥΝΑ ότι «δεν
υφίστανται μονάδες στην περιοχή».
Οπως έχει γίνει γνωστό, στη 1 το μεσημέρι, δηλαδή τρεις ώρες μετά την
ανάληψη της ευθύνης διάσωσης από την Ιταλία και ενώ οι επιβάτες
βρίσκονταν συγκεντρωμένοι στο κατάστρωμα, αντιμέτωποι με καπνούς, χαλάζι
και βροχή, εμφανίστηκαν τα πρώτα ιταλικά ελικόπτερα.
Οσο για τα πρώτα ελληνικά Super Puma αυτά έκαναν την εμφάνισή τους
μετά τις 3 το μεσημέρι. Συγκεκριμένα στις 3.10 το μεσημέρι το υπουργείο
Αμυνας έδωσε εντολή να φύγουν τα πρώτα Super Puma της Πολεμικής
Αεροπορίας από το Αιγαίο.