Ημερομηνία δημοσίευσης: 09/01/2015
«Φώς» στα τελευταία λεπτά της σύγκρουσης δύο πλοίων, στο στενό του Καφηρέα, νοτιοδυτικά της Άνδρου, ρίχνει η προσωρινή («ενδιάμεση») έκθεση της Ελληνικής Υπηρεσίας Διερεύνησης Ναυτικών Ατυχημάτων & Συμβάντων, όπου φαίνεται ότι η αιτία θα πρέπει να αναζητηθεί σε «ανθρώπινο λάθος».
Το ατύχημα, χωρίς, ευτυχώς, θύματα είχε γίνει, περίπου στις 3 τα ξημερώματα της 4ης Ιουλίου 2013, και χρειάστηκε μια μεγεδώ και εδώ) το με σημαία Παναμά «BARU SATU», χωρητικότητας 9.978 κόρων (κατασκευής 2000) και το με σημαία Μάλτας «KATHERINE», χωρητικότητας 17.255 κόρων (κατασκευής 1997).
Θα πρέπει να σημειωθεί ότι η έρευνα για το ατύχημα συνεχίζεται και όπως αναφέρεται στην προσωρινή έκθεση, «η ολοκλήρωση της διαδικασίας, όπως ορίζεται στη σχετική νομοθεσία μπορεί να αποκαλύψει ή να προσδιορίσει νέες πληροφορίες, δεδομένα ή αποδεικτικά στοιχεία και, κατά συνέπεια, να προκαλέσει αλλαγές ή τροποποιήσεις σε δεδομένα που παρέχονται από αυτή την ενδιάμεση έκθεση».
Πάντως, από τα μέχρι τώρα στοιχεία φαίνεται ότι προκύπτουν τα εξής:
• Στις 4 Ιουλίου 2013, στις 2:48, τα φορτηγά πλοία «BARU SATU» και «KATHERINE» συγκρούστηκαν στη θαλάσσια περιοχή νότια του Στενού Καφηρέα, περίπου 8,2 ναυτικά μίλια νοτιοδυτικά του Ακρωτηρίου Φάσα, στην Άνδρο. Κατά τη στιγμή της σύγκρουσης οι καιρικές συνθήκες έχουν αναφερθεί να είναι καλές. Πιο συγκεκριμένα, η ένταση του ανέμου ήταν 4 μποφόρ με βορειοανατολική κατεύθυνση, η θάλασσα είχε ελαφρύ κυματισμό, η ορατότητα ήταν καλή και ήταν ακόμα σκοτάδι.
Το «BARU SATU»: Είχε αποπλεύσει, στις 10/7/13, από την Παρανάγουα της Βραζιλίας φορτωμένο με 15.000 μετρικούς τόνους ζάχαρης και κατευθυνόταν προς το λιμάνι του Μπουργκάς, Βουλγαρία για την εκφόρτωση του φορτίου. Είχε 17μελες πλήρωμα, από τους οποίους ο ένας Έλληνας. Στην διάρκεια του ταξιδίου προσέγγισε για ανεφοδιασμό στο αγκυροβόλιο του Πειραιά, όπου έφτασε περίπου στις 4 το απόγευμα της 3ης Ιουλίου. Μετά την ολοκλήρωση του ανεφοδιασμού αναχώρησε, στις 9.15 το βράδυ, με προορισμό το Μπουργκάς. Την ώρα του ατυχήματος στη «γέφυρα» είχε βάρδια ο ανθυποπλοίαρχος ενώ ο πλοίαρχος, που είχε νωρίτερα βάρδια έφυγε από τη «γέφυρα», περίπου στη 1 μετά τα μεσάνυχτα και αφού το πλοίο είχε περάσει το Στενό της Κέας, ανάμεσα στη Κέα και στη Μακρόνησο.
Μέχρι τότε το «KATHERINE» δεν ήταν κοντά.
Το «KATHERINE»: Είχε αποπλεύσει από το Νοβοροσίσκ της Ρωσίας στις 30 Ιουνίου 2013 φορτωμένο με 26. 400 μετρικούς τόνους σιδηρομετάλλευμα και κατευθυνόταν στο λιμάνι της Marchera, στην Ιταλία. Είχε 23μελες πλήρωμα, από τους οποίους ο ένας Έλληνας. Στη γέφυρα είχε αναλάβει βάρδια, από τα μεσάνυχτα, ο ανθυποπλοίαρχος. Την ώρα της αλλαγής το πλοίο βρισκόταν στο πέρασμα του Καφηρέα και το «BARU SATU» δεν είχε φανεί.
Η σύγκρουση λεπτό προς λεπτό
Περίπου στις 2.30 τα ξημερώματα, περίπου 20 λεπτά πριν από τη σύγκρουση, το «KATHERINE» πέρασε το στενό του Καφηρέα και κατευθυνόταν προς το στενό της Κύθνου, με ταχύτητα περίπου 12,5 κόμβων. Εκείνη την ώρα το «BARU SATU» έπλεε προς το στενό του Καφηρέα με ταχύτητα περίπου 11,5 κόμβων (σ.σ. τα δύο πλοία έπλεαν σε αντίθετες κατευθύνσεις). Η απόσταση μεταξύ των δύο πλοίων ήταν 7,5 ναυτικά μίλια.
Επίσης, ένα τρίτο πλοίο έπλεε σχεδόν κάθετα στη δεξιά πλευρά του «KATHERINE» σε απόσταση ενός ναυτικού μιλίου με ταχύτητα περίπου 11 κόμβων.
Στις 2.42 η απόσταση μεταξύ των δύο πλοίων ήταν 2,5 ναυτικά μίλια, ταξιδεύοντας σταθερά στις πορείες τους. Εκείνη την στιγμή, όμως, το «BARU SATU» άρχισαν να στρέφει ελαφρά προς τα δεξιά.
Στις 2.45 η απόσταση μεταξύ των σκαφών ήταν λίγο περισσότερο από ένα μίλι. Ο ανθυποπλοίαρχος του «KATHERINE» κάλεσε το «BARU SATU» στο VHF, προκειμένου να του γνωστοποιήσεις τις προθέσεις του για μια ασφαλή διέλευση «αριστερή με αριστερή πλευρά» των δύο πλοίων (port to port).
Ωστόσο, φαίνεται ότι δεν υπήρξε επικοινωνία ανάμεσα στα δύο πλοία, με αποτέλεσμα να συνεχίσουν να κινούνται προς την ίδια κατεύθυνση ενώ άλλες ενέργειες για την αποφυγή της σύγκρουσης φάνηκαν αναποτελεσματικές.
Στις 2.48 το «BARU SATU» χτύπησε με την αριστερό τμήμα της πλώρης το δεξιό πρυμναίο μέρος του «KATHERINE» στο αμπάρι νούμερο 5. Κατά τη σύγκρουση τα δύο σκάφη υπέστησαν μεγάλες ζημιές, με αποτέλεσμα να σημειωθεί εισροή υδάτων σε αμπάρια και δεξαμενές έρματος και των δύο πλοίων. Δεν υπήρξε κανένας τραυματισμός.
Μετά το ατύχημα τα δύο πλοία παρέμειναν σε αυτή την θέση για περισσότερες από 3 ημέρες, σύμφωνα με τις οδηγίες των αρχών.
Στις 7 Ιουλίου 2013 το «BARU SATU» έφτασε ρυμουλκούμενο στην Ελευσίνα και το «KATHERINE» επίσης ρυμουλκούμενο έφτασε στο Θορικό, βόρεια του Λαυρίου, προκειμένου να ξεφορτώσουν τα φορτία τους και να γίνουν προσωρινές επισκευές.
Η έρευνα: Η διερεύνηση των θεμάτων ασφαλείας και η ανάλυση, που διενεργήθηκε, ανέδειξε ότι αρκετούς από τους παράγοντες, που συνέβαλαν και οδήγησαν στη σύγκρουση των δύο σκαφών. Τέτοιοι παράγοντες περιλαμβάνουν κακά απόδοση της «γέφυρας», κακή κρίση, η έλλειψη επικοινωνίας και ορισμένα άλλα, που θα αναφερθούν στην τελική έκθεση.
άλη επιχείρηση, που διάρκεσε 5 ημέρες, για να αποκολληθούν τα φορτηγά πλοία, (για να διαβάσετε τις σχετικές αναρτήσεις του Pireas2day.gr πατήστε