Στις διαπιστώσεις αυτές καταλήγει ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ενωσης Ναυτών Εμπορικού Ναυτικού (ΠΕΝΕΝ) Αντώνης Νταλακογεώργος, ο οποίος μιλώντας στην «Εφ.Συν.» καταγράφει τους προβληματισμούς του, τις απορίες του, τις λανθασμένες κινήσεις που έγιναν και ζητάει να αλλάξουν πράγματα, έτσι ώστε να μην ξαναζήσουμε στο μέλλον ανάλογο περιστατικό.
Κατ’ αρχάς, όπως τονίζει, από τη μέχρι τώρα εικόνα προκύπτει ότι το «Norman Atlantic», κατόπιν ελέγχου που έγινε στο Κεντρικό Λιμεναρχείο της Πάτρας στις 19 Δεκεμβρίου, δεν διέθετε σχέδιο συνεργασίας που βάσει των διεθνών κανονισμών πρέπει να ενεργοποιηθεί σε περιστατικά έκτακτης ανάγκης, ενώ ο ίδιος έλεγχος έδειξε ότι υπήρχαν σοβαρές παραλείψεις που αφορούσαν τη λειτουργία της πυρασφάλειας, των συστημάτων κινδύνου και των σωστικών μέσων.
Αμέσως μετά, αναδεικνύει ένα κρίσιμο ερώτημα που έχει να κάνει με το απαγορευτικό απόπλου και επισημαίνει ότι το πρόσφατο ναυτικό δυστύχημα έδειξε ότι επιβάλλεται η τροποποίηση της ευρωπαϊκής οδηγίας 2002/59/ΕΚ έτσι ώστε να περάσει στον απόλυτο έλεγχο της δημόσιας λιμενικής αρχής η απαγόρευση ή όχι του απόπλου λόγω δυσμενών καιρικών συνθηκών, απόφαση την οποία τώρα λαμβάνει ο πλοίαρχος.
Ο χρόνος εκδήλωσης της πυρκαγιάς με τον χρόνο που ο πλοίαρχος αποφάσισε να ενεργοποιήσει τον συναγερμό πληρώματος δείχνει μεγάλη καθυστέρηση. Μεσολαβούν περίπου 40 με 45 λεπτά, κρίσιμος χρόνος και όπως είναι γνωστό ό,τι είναι να γίνει πρέπει να γίνει στα πρώτα λεπτά.
Δύο λοιπόν να είναι τα ενδεχόμενα: είτε η φωτιά δεν έγινε αντιληπτή από τα συστήματα πυρανίχνευσης του πλοίου, άρα αυτά δεν λειτούργησαν, είτε ο καπετάνιος δεν εκτίμησε το μέγεθος της φωτιάς ή δεν θέλησε να προχωρήσει στην ενημέρωση του κόσμου για να αποφύγει τον πανικό.
Διαπιστώθηκε με απόλυτο τρόπο ότι δεν υπήρχε άνθρωπος του πληρώματος (κλειδούχος) στα γκαράζ να παρατηρεί, να ελέγχει, να προστατεύει. Τα ελληνικά πλοία που δραστηριοποιούνται στην Αδριατική -έχουν απομείνει πέντε- διαθέτουν αυτή την ειδικότητα ναύτη, ο οποίος μένει καθ’ όλη τη διάρκεια του ταξιδιού μέσα στα γκαράζ, παρατηρεί και με το VHF στα χέρια ενημερώνει τους αρμοδίους. Οι Ιταλοί προφανώς θεώρησαν ότι τέτοια ειδικότητα είναι εκ του περισσού. Δηλώνει πεπεισμένος ότι εάν υπήρχε κλειδούχος θα είχε αποφευχθεί ή τουλάχιστον θα είχε ελεγχθεί η επέκταση της φωτιάς.
Το πλήρωμα 56 ατόμων που είχε το πλοίο ήταν τραγικά ανεπαρκές και αντικειμενικά αδύνατον να αντιμετωπίσει αυτή την ιδιαίτερα δύσκολη κατάσταση που προέκυψε. Είναι αναγκαία η άμεση επανεξέταση τόσο σε ευρωπαϊκό όσο και σε εθνικό επίπεδο του αριθμού των ατόμων που στελεχώνουν το πλήρωμα, ιδιαίτερα στα επιβατηγά-οχηματαγωγά, με σκοπό μια νέα σύνθεση που θα ανταποκρίνεται ή θα καλύπτει πλήρως τις πραγματικές ανάγκες του πλοίου.
Στο βωμό της κερδοφορίας..
Η σύνθεση πρέπει να καθορίζεται με κριτήριο την ασφάλεια των πλοίων, της ανθρώπινης ζωής στα πλοία και της ναυσιπλοΐας και όχι να επικρατεί η αντίληψη της μείωσης του μισθολογικού κόστους, στο όνομα της ανταγωνιστικότητας και της κερδοφορίας των ναυτιλιακών επιχειρήσεων.
Ο πρόεδρος της ΠΕΝΕΝ αναρωτιέται: Ποιος ήταν ο ρόλος των συναρμόδιων ελληνικών υπουργείων Ναυτιλίας και Αμυνας στην επιχείρηση διάσωσης; Γιατί δεν εμφανίστηκε ρυμουλκό μέχρι και την ώρα που το πλοίο άφησε τα ελληνικά χωρικά ύδατα; Γιατί τα ελληνικά ελικόπτερα πέταξαν στις 3 το μεσημέρι της Κυριακής;
Χαρακτηρίζει πρωτόγνωρη για τα διεθνή ναυτιλιακά δεδομένα τη συγκεκριμένη επιχείρηση διάσωσης, γεγονός που, όπως λέει, δείχνει ότι αυτές οι υπηρεσίες δεν έχουν προσαρμόσει τον σχεδιασμό τους στις έκτακτες συνθήκες, όπως αυτές που προκύπτουν μέσα από μια πυρκαγιά.