ΑΠΕΡΓΟΥΜΕ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΞΙΟΠΡΕΠΕΙΑ ΜΑΣ!

ΑΠΕΡΓΟΥΜΕ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΞΙΟΠΡΕΠΕΙΑ ΜΑΣ!

To PEIRATIKO REPORTAZ ΠΑΝΤΑ ΚΟΝΤΑ ΣΑΣ!

Σάββατο 20 Σεπτεμβρίου 2014

Είναι ο ΟΑΣΘ το μεγαλύτερο σκάνδαλο της Θεσσαλονίκης;

http://alterthess.gr

αναδημοσίευση

Ενώ οι πολίτες στοιβάζονται καθημερινά στα λεωφορεία του ΟΑΣΘ, του μοναδικού μέσου μαζικής μεταφοράς στην πόλη, και έχουν περιμένει κατά μέσο όρο 15-20 λεπτά στην στάση, με τα εισιτήρια να ανεβαίνουν κάθε χρόνο, παράλληλα λοιπόν με αυτή την «αλυσίδα» δυσκολιών για τον «κοσμάκη» υπάρχει ένα μεγάλο, και παλιό, σύμπλεγμα οικονομικών και πολιτικών συμφερόντων. Ένας οργανισμός όπου δεκαετίες αρπάζει τα χρήματα των πολιτών από τα δημόσια ταμεία, και επιστρέφει ίσως τις χειρότερες υπηρεσίες μεταφορών.

Πιο ακριβά τα εισιτήρια από την 1η Οκτώβρη

Αύξηση στα εισιτήρια του ΟΑΣΘ έρχονται από την Τετάρτη, 1η Οκτωβρίου 2014. Η διοίκηση έχει ανακοινώσει εδώ και εβδομάδες το εν λόγω μέτρο, που φέρνει σε δύσκολη χιλιάδες πολίτες της Θεσσαλονίκης. Πιο συγκεκριμένα το βασικό εισιτήριο μίας μετακίνησης από 0,80€ αυξάνεται στο 1€, το βασικό εισιτήριο 2 μετακινήσεων από 0,90€ αυξάνεται στο 1,20€. Παράλληλα η διάρκεια ισχύος του από 90 λεπτά της ώρας που είναι σήμερα, μειώνεται στα 70 λεπτά. Για την μετεπιβίβαση εντός 90 λεπτών πλέον, θα πρέπει να χρησιμοποιήσει το νέο εισιτήριο 3 μετακινήσεων με κόστος 1,50€, ενώ για 4 μετακινήσεις εντός 2 ωρών, θα πρέπει να πληρώσει εισιτήριο με κόστος 2 ευρώ.
Την “πετυχημένη” και κοινωνικά δίκαιη αυτή συμφωνία έκαναν η διοίκηση του ΟΑΣΘ με τα υπουργεία Οικονομικών και Μεταφορών. Όπως είναι γνωστό το ελληνικό δημόσιο δεν χρηματοδοτεί τον Οργανισμό Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης, αλλά το εισιτήριο των επιβατών. Δηλαδή η αύξηση του εισιτηρίου γίνεται επειδή η μνημονιακή κυβέρνηση δεν θέλει να βάλει το χέρι στην τσέπη, και αναγκάζει τους πολίτες να το βάλουν αυτοί για ακόμη μια φορά.
Ο ΟΑΣΘ είναι ένας ιδιωτικός πολυμετοχικός οργανισμός, οι μέτοχοι και η διοίκηση του οποίου ως μόνο στόχο έχουν το κέρδος, και όχι η καλύτερη δυνατή μεταφορά των πολιτών, με όσο πιο φτηνό εισιτήριο.
Με βάση τον ορισμό που έχει κάνει η διοίκηση του ΟΑΣΘ, το κόστος για τον κάθε επιβάτη την φορά είναι 1,60 ευρώ, με τον επιβάτη να πληρώνει σήμερα τα 80 λεπτά, και τα άλλα 80 λεπτά να προέρχονται από τον κρατικό προϋπολογισμό.

Οι καλές σχέσεις κυβέρνησης και διοίκησης καλά κρατούν

Η κυβέρνηση πρόσφατα αποφάσισε η κρατική επιδότηση να μειωθεί κλιμακωτά από το 2014 μέχρι το 2017. Συγκεκριμένα η επιδότηση το 2013 «έκλεισε» μεσοσταθμικά στα 135 εκατομμύρια ευρώ, ενώ το 2017 θα φτάσει μόλις τα 44,1 εκατομμύρια ευρώ, θα μειωθεί δηλαδή κατά 68%. Μια μείωση που θα επιβαρύνει τους πολίτες που χρησιμοποιούν το μοναδικό μέσο μαζικής μεταφοράς της Θεσσαλονίκης.
Η κυβερνητική απόφαση προβλέπει και μία αναδρομική μείωση, από 1 Γενάρη του 2014, της τάξης του 5% για το σύνολο των απολαβών των εργαζομένων του ΟΑΣΘ, όμως δεν γίνεται απολύτως καμία νύξη για το ύψος των μερισμάτων που λαμβάνουν κάθε χρόνο οι μέτοχοι του ΟΑΣΘ, πίσω από τους οποίους βρίσκονται οργανωμένα οικονομικά συμφέροντα της πόλης της Θεσσαλονίκης, αλλά και πολιτικά πρόσωπα, πρώην και νυν βουλευτές, υφυπουργοί, ακόμα και υπουργοί, των κομμάτων της σημερινής συγκυβέρνησης.
Πρόσφατα μάλιστα είχε ξεσπάσει πόλεμος ανακοινώσεων μεταξύ του υπουργείου Μεταφορών και του ΣΥΡΙΖΑ Θεσσαλονίκης για το θέμα. Ο ΣΥΡΙΖΑ Θεσσαλονίκης κατηγόρησε την κυβέρνηση για επιβράβευση απέναντι στην διοίκηση γιατί «χαρίζει στον ΟΑΣΘ 120,7 εκατομμύρια ευρώ, για υποτιθέμενες «οικονομικές εκκρεμότητες» των ετών 2010-2013, οι οποίες δεν κατονομάζονται. Το ποσό αυτό, σύμφωνα με την ανακοίνωση του ΣΥΡΙΖΑ, αυξάνει το μέσο όρο της αντισταθμιστικής καταβολής για την εξαετία 2008-2013, στα 135 εκατομμύρια ευρώ ανά έτος, ενώ όπως ομολογείται στο δελτίο τύπου, οι υπογραφείσες ΚΥΑ στην εν λόγω εξαετία προέβλεπαν μέσο όρο αντισταθμιστικής καταβολής 114,5 εκατομμύρια ευρώ ανά έτος.
Μεγάλη «τρύπα» στην υπόθεση αποτελεί και το γεγονός ότι ο ΟΑΣΘ από το 2011 και μετά δεν έχει δημοσιεύσει τα πλήρη οικονομικά στοιχεία από τα οποία προκύπτει η αντισταθμιστική καταβολή αλλά και το κέρδος των αγνώστων μετόχων του ΟΑΣΘ, που μάλιστα φτάνει τα 16 εκατομμύρια ευρώ τον χρόνο.
Για να καταλάβετε η σύμβαση ΟΑΣΘ- δημοσίου εξασφαλίζει τα κέρδη των μετόχων, με το αφορολόγητο να ξεκινά από τον πρώτο μήνα κάθε οικονομικού έτους.
Πρόσφατα μάλιστα υπεγράφη Κοινή Υπουργική Απόφαση (ΚΥΑ) με την οποία δεσμεύεται το δημόσιο ότι μέχρι το 2017 οι μέτοχοι θα έχουν σίγουρο κέρδος (από τα λεφτά των πολιτών) ύψους 16.500.000 ευρώ ετησίως.

Στον έλεγχο του Γενικού Λογιστηρίου του κράτους ο ΟΑΣΘ

Σύμφωνα με χθεσινό ρεπορτάζ του ιστότοπου  της εφημερίδας «Το Βήμα» ο ΟΑΣΘ εντάχθηκε πλέον στους Φορείς της Γενικής Κυβέρνησης, σύμφωνα με απόφαση της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής (ΕΛΣΤΑΤ). Σύμφωνα πάντα με την εφημερίδα «Το Βήμα» στο υπουργείο Υποδομών έφτασε έγγραφο της ΕΛΣΤΑΤ, με το οποίο η Αρχή γνωστοποιεί ότι ο ΟΑΣΘ εφεξής εντάσσεται στους Φορείς της Γενικής Κυβέρνησης. Αυτό συνεπάγεται, σύμφωνα με τον νόμο, ότι θα υποστεί τον σκληρό «εναγκαλισμό» κι έλεγχο του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους (ΓΛΚ), δηλαδή εκείνου του φορέα που παραδοσιακά αντιδρά στην παχυλή επιδότηση του συγκοινωνιακού οργανισμού από το δημόσιο.
Όπως αναφέρει η εφημερίδα «Σύμφωνα με τον νόμο, η μη υποβολή ισολογισμών και οικονομικών στοιχείων στο ΓΛΚ αποτελεί αιτία τόσο για παύση της κρατικής χρηματοδότησης όσο και επιβολής κυρώσεων στις διοικήσεις των παρανομούντων οργανισμών. Μάλιστα, διακόπτεται η επιδότηση σε φορείς που δεν υποβάλουν στοιχεία στο υπουργείο Οικονομικών».
Μουγκοί Δήμαρχοι και Περιφερειάρχης
Στην υπόθεση όμως υπάρχει και το πολιτικό σκέλος. Πέρα από τους κακούς αριστερούς του ΣΥΡΙΖΑ που γκρινιάζουν, στην πόλη αυτή υπάρχουν και εκλεγμένοι Δήμαρχοι, Περιφερειάρχες, σύμβουλοι και πολλοί άλλοι. Οι δημόσιες μεταφορές αποτελούν μείζων θέμα για τους πολίτες της Θεσσαλονίκης, κι όμως οι διοικούντες αυτής δεν έχουν πάρει χαμπάρι.
Πρόσφατα ο Δήμαρχος Θεσσαλονίκης είχε μάλιστα συνάντηση με την διοίκηση του Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης, και τον πρόεδρο του κ. Στεφανίδη. Ο κ. Μπουτάρης, σύμφωνα και με το επίσημο δελτίο τύπου του Δήμου, ούτε για αυξήσεις στα εισιτήρια από 1η Οκτώβρη άκουσε, ούτε για τις κακές υπηρεσίες με λίγα δρομολόγια σε κάθε γραμμή άκουσε, ούτε για τους πολίτες που στοιβάζονται σαν σαρδέλες στα λεωφορεία άκουσε.
Ο Απόστολος Τζιτζικώστας, Περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας, από την άλλη μεριά δεν έχει κάνει καν συνάντηση, διότι ξέρετε είναι πιθανό να μην έχει ενημερωθεί για την ύπαρξη αστικών συγκοινωνιών στην Θεσσαλονίκη.
Μόνη προσπάθεια για το θέμα φαίνεται να κάνει ο πρόεδρος του Δημοτικού Συμβουλίου Θεσσαλονίκης ο οποίος μετά το «σούσουρο» ανακοινώσεων δήλωσε ότι θα διοργανώσει θεματική συνεδρίαση του ΔΣ, στην οποία θα κληθεί ο κ. Στεφανίδης για να δώσει μια «εικόνα» για την κατάσταση που επικρατεί.
Οι πολίτες που διεκδικούν
Μέσα σε αυτή την σκοτεινιά όμως υπάρχει και η διεκδίκηση των πολιτών, κυρίως των νέων ανθρώπων, οι οποίοι μαζί με το Δίκτυο Επισφαλώς Εργαζομένων και Ανέργων πηγαίνουν μια φορά τον μήνα έξω από την διοίκηση του ΟΑΣΘ και διεκδικούν δωρεάν μεταφορές για τους ανέργους, τους μαθητές, τους φοιτητές και τους επισφαλώς εργαζόμενους πολίτες της Θεσσαλονίκης. Επίσης το Δίκτυο μετά από σειρά κινητοποιήσεων έχει καταφέρει εκείνη την ημέρα της διαμαρτυρίας να διαγράφει τα πρόστιμα των ανέργων προς τον ΟΑΣΘ.
Για ακόμη μια φορά λοιπόν, αφού τοπικοί και κεντρικοί άρχοντες γυρνάν την πλάτη στις ανάγκες των πολιτών της Θεσσαλονίκης, προκύπτει ο «μονόδρομος» της διεκδίκησης πραγματικά δημόσιων και φτηνών μεταφορών στην Θεσσαλονίκη.
Όσο για την απάντηση στο ερώτημα εάν «Ο ΟΑΣΘ είναι το μεγαλύτερο σκάνδαλο της Θεσσαλονίκης;», τα συμπεράσματα δικά σας...