Παρουσία του Υπουργού Ναυτιλίας και Αιγαίου, Μιλτιάδη Βαρβιτσιώτη,διεξάγεται η διημερίδα με θέμα «Ακτοπλοϊκές Συγκοινωνίες του Βορείου Αιγαίου» στο Αμφιθέατρο της Γενικής Γραμματείας Αιγαίου στη Μυτιλήνη, όπου προγραμματίστηκε κατόπιν πρωτοβουλίας του Υπουργού.
Κατά τη διάρκεια της πρώτης ημέρας της διημερίδας ο κ. Βαρβιτσιώτης κατά την ομιλία του άσκησε κριτική σε όσους ομιλούν για ποινικές ευθύνες για την στρεβλή λειτουργία του ακτοπλοϊκού δικτύου, χαρακτηρίζοντας τις αναφορές αυτές «ανυπόστατες και εντελώς άστοχες». Στη συνέχεια ο Υπουργός παρουσίασε τα στατιστικά δεδομένα από το 2009 έως το 2013, τα οποία άλλαξαν δραματικά και δείχνουν τη μεγάλη μείωση που έχει παρατηρηθεί στο μεταφορικό έργο της ακτοπλοΐας και αγγίζει το 30% με 35%.
Έμφαση έδωσε ο κ. Υπουργός στις δράσεις που υλοποιεί αλλά και έχει προγραμματίσει το Υπουργείο Ναυτιλίας για την βελτίωση του ακτοπλοϊκού δικτύου, εστιάζοντας στην αναδιάρθρωση των επιδοτήσεων για τις μακροχρόνιες ατελέσφορες συμβάσεις. «Τα χρήματα του ελληνικού λαού να δαπανώνται προς τη σωστή κατεύθυνση», σημείωσε χαρακτηριστικά και αναφέρθηκε σε μία συγκεκριμένη εταιρεία που δραστηριοποιείται στο Βόρειο Αιγαίο και η οποία αδυνατεί να ανταποκριθεί στις υποχρεώσεις της λόγω των οικονομικών της προβλημάτων με αποτέλεσμα να έχει καταστεί όμηρος των συμβάσεων. Ο κ. Βαρβιτσιώτης τόνισε ότι η εταιρεία έχει κληθεί σε απολογία, της έχει δοθεί παράταση για να το κάνει και πάνω σε αυτή την απάντηση θα ληφθεί η απόφαση μέσα στις επόμενες δύο εβδομάδες. Επεσήμανε ότι θα δοθεί οριστική λύση για τις μακροχρόνιες συμβάσεις του Βορείου Αιγαίου που δεν εξυπηρετούνται. «Η οποιαδήποτε αλλαγή μέσα στην περίοδο του καλοκαιριού και ιδίως του Αυγούστου ήταν αδύνατη, καθώς ολόκληρος ο ακτοπλοϊκός στόλος ήταν δρομολογημένος» σημείωσε.
Στη συνέχεια ο κ. Βαρβιτσιώτης στά8ηκε στις πρωτοβουλίες και τον σχεδιασμό του Υπουργείου Ναυτιλίας για την αναβάθμιση του ακτοπλοϊκού δικτύου της χώρας. Ειδικότερα έκανε εκτενή αναφορά στην ανάγκη αύξησης της χρηματοδότησης προς την ακτοπλοΐα της χώρας και αναβάθμιση της κατηγορίας των πλοίων που εκτελούν συμβάσεις δημοσίου συμφέροντος και εξυπηρετούν γραμμές. «Πρέπει να βρεθούν πλοία πρώτης ή δεύτερης κατηγορίας για τον σκοπό αυτό» επεσήμανε.
Μεγάλο βήμα χαρακτήρισε ο κ. Βαρβιτσιώτης την Διακήρυξη των Αθηνών που υιοθετήθηκε κατά την Ελληνική Προεδρία στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο και η οποία αναφέρεται ρητά στην ιδιομορφία της ελληνικής νησιωτικότητας και της συγκοινωνιακής τους κάλυψης. Ταυτόχρονα ο Υπουργός υπογράμμισε την ανάγκη να υπάρξουν υπεύθυνες προτάσεις από όλους τους συναρμόδιους φορείς για τη διαμόρφωση του ΕΣΠΑ, ώστε όπως σημείωσε «οι πόροι να μην κατευθύνονται μόνο σε λιμενικές υποδομές, μόνο σε ‘μπετά’, αλλά και την ενίσχυση και την εξυπηρέτηση του ακτοπλοϊκού δικτύου και πλοίων».
Ο κ. Βαρβιτσιώτης, συγχρόνως, υπογράμμισε το γεγονός ότι όλες οι μελέτες που έχουν εκπονηθεί από φορείς εξετάζουν σοβαρά την πρόταση των συνδυασμένων ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών και της χρήσης του συστήματος των ακτινωτών συνδέσεων, οι οποίες όμως πρέπει να καλύπτουν τις ανάγκες των νησιωτών και να πληρούν βασικές προϋποθέσεις, όπως τη συνέπεια του ωραρίου και η ταχύτητα. «Χρειάζεται ένας εξορθολογισμός των γραμμών με γνώμονα τον σεβασμό των αναγκών των νησιωτών και οποίος θα γίνει σε ένα πλαίσιο αναθεώρησης των όσων ίσχυαν μέχρι σήμερα» τόνισε σχετικά.
Ιδιαίτερη αναφορά έκανε στην ακτοπλοϊκή σύνδεση της Λήμνου και της Βόρειας Ελλάδας ευρύτερα, καθώς όπως είπε άποψη του είναι η Λήμνος να ενταχθεί στον κορμό του υπόλοιπου Βορείου Αιγαίου. Ταυτόχρονα σημείωσε ότι πρέπει να υπάρξει προέκταση των συνδέσεων του Βορείου Αιγαίου και στα Δωδεκάνησα, ενώ προς την κατεύθυνση της αναβάθμισης του Βορείου Αιγαίου πρέπει να δρομολογηθούν πλοία ικανά σε μεταφορική ικανότητα με ταχύτητα και συνέπεια.
Επιπρόσθετα ο κ. Βαρβιτσιώτης αναφέρθηκε στον σχεδιασμό του Υπουργείου για την αλλαγή καυσίμου στα ακτοπλοϊκά πλοία με την εισαγωγή του λιγότερου κοστοβόρου και πιο φιλικού στο περιβάλλον lng. «Πριν από ένα χρόνο όταν αναφέρθηκα στο lng πολλοί το αντιμετώπισαν με
καχυποψία και με χαρακτήρισαν το λιγότερο ως ονειροπόλο, αλλά πλέον βρισκόμαστε σε μία ώριμη διαδικασία να μπορούμε να πούμε ότι μέσα στη χρονιά θα υπάρχει ένα πλοίο που θα χρησιμοποιεί το lng για καύσιμο με ευεργετικές συνέπειες στα λειτουργικά κόστη και τη βελτίωση του δικτύου», σημείωσε. Παράλληλα αναφέρθηκε στην εφαρμογή του e- ticket, δηλαδή τη δυνατότητα να υπάρχει ένα ηλεκτρονικό boarding passστα πρότυπα των αεροπορικών εταιρειών, που να εκτυπώνεται, όπως χαρακτηριστικά είπε«από τα ‘έξυπνα κινητά’, μία υπηρεσία που θα διευκολύνει τον επιβάτη στις συναλλαγές του και θα απλοποιήσει το σύστημα κρατήσεων και τις μετακινήσεις του με πλοίο. Βρισκόμαστε στο τελικό στάδιο αναθεώρησης του σχετικού προεδρικού διατάγματος και σε λίγες εβδομάδες θα γίνει αυτό πράξη». Επίσης, στάθηκε στην ανάγκη ενίσχυσης των μικρών πλοίων ή σκαφών που εξυπηρετούν τα νησιά.
Κλείνοντας ο Υπουργός Ναυτιλίας δήλωσε ότι είναι αποφασισμένος για ουσιαστικές αλλαγές και τομές στο ακτοπλοϊκό δίκτυο και ιδιαίτερα του Βορείου Αιγαίου που παρουσιάζει τα πιο συχνά
προβλήματα, αρκεί να υπάρχει καλόπιστη κριτική και όχι κακοπιστία με αναφορές σε εξυπηρέτηση συμφερόντων εφοπλιστών, όπως αναφέρθηκε από πολιτικούς φορείς. «Θεωρώ εθνικό και προσωπικό καθήκον να κάνω ότι είναι δυνατόν για την βελτίωση του ακτοπλοϊκού δικτύου της χώρας. Είμαι
διατεθειμένος να αλλάξω τα πράγματα προς όφελος των νησιωτών μας με τη στήριξη των τοπικών κοινωνιών. Διότι κάθε αλλαγή δεν είναι εύκολη αλλά χρειάζεται σύνθεση και συναίνεση για να
επιτευχθεί. Πρέπει κάποια στιγμή τα νησιά να σταματήσουν να είναι απομονωμένα και αυτό το διεκδικήσαμε στην Ευρώπη και το διεκδικούμε για την ανάπτυξη τους. Είμαστε περήφανοι για τα
ακριτικά νησιά μας και του ρόλου που επιτελούν και αγωνιζόμαστε για τους κατοίκους τους» κατέληξε.