ΑΠΕΡΓΟΥΜΕ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΞΙΟΠΡΕΠΕΙΑ ΜΑΣ!

ΑΠΕΡΓΟΥΜΕ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΞΙΟΠΡΕΠΕΙΑ ΜΑΣ!

To PEIRATIKO REPORTAZ ΠΑΝΤΑ ΚΟΝΤΑ ΣΑΣ!

Πέμπτη 20 Μαρτίου 2014

Άφησαν ανοικτές τις υδατοστεγείς πόρτες και βούλιαξε το «Sea Diamond», όπως και το «Εξπρές Σάμινα»!!!!!!!!!!!!


 Η τραγωδία του "Εξπρές Σάμινα" με τα 80 θύματα- 8 μέλη του πληρώματος και 72 επιβέτες- δεν τους έγινε μάθημα!!!!!!

http://directnews.gr
ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ
Του Βασίλη Τζήμτσου

Φως στα αίτια της τραγωδίας του κρουαζιερόπλοιου «Sea Diamond» που έγινε υγρός τάφος για δύο Γάλλους τουρίστες, πατέρα...

και κόρη, τον Απρίλιο του 2007, έριξε σήμερα το μέλος του Ανακριτικού Συμβουλίου Ναυτικών Ατυχημάτων (ΑΣΝΑ) ναυπηγός Αντώνης Φίλιππας ο οποίος κατέθεσε στο Τριμελές Εφετείο Πειραιά όπου δικάζονται οι υπεύθυνοι για τη ναυτική τραγωδία και τη θαλάσσια ρύπανση που συνεχίζεται εδώ και επτά χρόνια.

Ο κ. Φίλιππας ήταν ένας από τα μέλη του ΑΣΝΑ που κατέθεσαν ομόφωνο πόρισμα ως προς τα αίτια του ατυχήματος που στοίχισε τη ζωή σε πατέρα και κόρη που εγκλωβίστηκαν μέσα στην καμπίνα τους όταν ο πλοίαρχος του «Sea Diamond» έριξε το πλοίο σε ρηχά νερά στην καλντέρα της Σαντορίνης.
Ο μάρτυρας ανέφερε πως το κρουαζιερόπλοιο δεν θα είχε βυθιστεί αν ήταν κλειστές οι υδατοστεγείς πόρτες, οι οποίες ήταν παράνομα ανοικτές κατά τη διάρκεια της κρουαζιέρας αλλά και πιθανότατα μετά την πρόσκρουση στα βράχια.
Κάτι ανάλογο είχε γίνει και το Σεπτέμβριο του 2000 όταν το φέρυ μπόουτ «Εξπρές Σάμινα» προσέκρουσε στις βραχονησίδες Πόρτες. Ήταν ανοικτές οι υδατοστεγείς θύρες με αποτέλεσμα να κατακλυστεί το πλοίο με νερά και να βουλιάξει μέσα σε 20 λεπτά, προκαλώντας το θάνατο σε 80 επιβάτες και ναυτικούς.
Σχεδόν επτά χρόνια μετά η ιστορία επανελήφθη με το «Σι Ντάιαμοντ» αλλά ευτυχώς δεν βυθίστηκε με την ίδια ταχύτητα και έτσι σώθηκαν εκατοντάδες επιβάτες και ναυτικοί.
Ο έμπειρος ναυπηγός Αντ. Φίλιππας εξήγησε στο δικαστήριο μεταξύ άλλων τα εξής:
· Από τη μελέτη του Νορβηγικού Νηογνώμονα προκύπτει πως με τα συγκεκριμένα πέντε ρήγματα που είχε το πλοίο, θα είχε βυθιστεί μέσα σε 17 λεπτά. «Δεν μπορεί να έγιναν αυτά τα ρήγματα κατά την πρόσκρουση, αφού το πλοίο ήταν πέντε ώρες στην επιφάνεια της θάλασσας» επεσήμανε. Και συμπλήρωσε:
· Το πραγματικό βάθος ήταν 4,8 μέτρα. Το βύθισμα του πλοίου ήταν 6,12 μ. Άρα δεν μπορεί να υπάρχουν ρήγματα πιο πάνω. Μόνο από 4,8 μ και κάτω. Τα περισσότερα ρήγματα είναι πάνω από αυτό.
Κατά την πρόσκρουση το πλοίο βρήκε εμπόδιο και κατά συνέπεια έγινε ρήγμα.
Όμως εγώ βλέπω κατακόρυφα ρήγματα. Το ρήγμα στο Νο4 είναι κατακόρυφο και διαγώνιο. Όχι οριζόντιο...
· Το ρήγμα που είναι το καίριο, πρέπει να είναι μεταξύ 6 και 7 και πιθανόν μέχρι 8 διαμέρισμα. Είναι οριζόντιο και κάτω από τον πυθμένα.
Με το ρήγμα στα 6,7 και 8 διαμερίσματα το πλοίο δεν βούλιαζε.
Σε άλλο σημείο της κατάθεσης του και απαντώντας σε επίμονες ερωτήσεις των δικαστών, απάντησε:
«Με δύο συνεχή ρήγματα δεν βυθίζεται το πλοίο. Δεν αποκλείω ότι με 3 διαμερίσματα δεν μπορεί να βυθιστεί. Με 4 δεν μπορώ να πω. Εξαρτάται.
Ακόμα και με 3 σε ορισμένες περιπτώσεις δεν μπορεί να βυθιστεί. Εξαρτάται η θέση των διαμερισμάτων».
Με απλά λόγια: Το πλοίο δεν θα βυθιζόταν με βάση τα ρήγματα που έγιναν κατά την πρόσκρουση.
Γιατί βυθίστηκε; Ο μάρτυρας εξηγεί:
«Εγώ δεν πίστευα ότι η συνεχής ροή νερού ήταν από κάποιο ρήγμα. Ή όλες οι φρακτές ήταν ανοικτές ή κάποιες υδατοστεγείς πόρτες ήταν ανοικτές.
Ήταν ανοικτές πριν. Είναι δεδομένο. Ή δεν έκλεισαν καλά ή δεν τις έκλεισαν όλες.
Το ΑΣΝΑ δεν είναι σίγουρο ότι έκλεισαν όλες οι πόρτες. Αμφιβάλει. Από τον τρόπο που προκύπτει από τις μαρτυρικές καταθέσεις, ο πλοίαρχος παίρνει συνεχώς εντολές να κλείσουν οι πόρτες.
Πιθανόν πάνω στη σύγχυση και στον πανικό, κάποιες πόρτες να μην έκλεισαν είτε αυτόματα είτε χειροκίνητα.
Εφόσον υπήρχε συνεχής ροή νερού στο πλοίο και πιθανόν κάποιες πόρτες ήταν ανοικτές, έμπαινε νερό με αποτέλεσμα κάποια στιγμή το πλοίο θα έχανε την ευστάθεια του».
Με απλά λόγια ο μάρτυρας καταλήγει στο συμπέρασμα ότι το πλοίο δεν θα είχε βουλιάξει αν είχαν κλείσει οι υδατοστεγείς θύρες.
«Αν το καίριο ρήγμα και οι πόρτες έκλειναν, δεν θα ανατρέπονταν το πλοίο» επεσήμανε.
Όμως το πλοίο θα είχε σωθεί και αν είχαν γίνει οι κατάλληλες ενέργειες μετά την πρόσκρουση. «Αν είχε προσαράξει με κατάλληλο τρόπο (σ.σ. μεγάλο τμήμα στα ρηχά), θα απόφευγε τη βύθιση» τόνισε ο μάρτυρας.
Ούτε αυτό έγινε, καθώς όπως εξήγησε το μοναδικό ρυμουλκό που συμμετείχε στην επιχείρηση «ήταν πολύ μικρό για να κάνει τις μανούβρες που χρειαζόντουσαν. Απορώ πως κουβάλησε το πλοίο ως τα Παλιά Ορυχεία».
Αντικρούει το συμπέρασμα του διορισμένου πραγματογνώμονα
Ο κ. Φίλιππας αντέκρουσε τους ισχυρισμούς της υπεράσπισης αλλά και του πραγματογνώμονα Αχιλλέα Κακαράντζα που είχε διοριστεί κατά την προανάκριση, ότι ήταν περισσότερα τα ρήγματα.
«Αποκλείεται η ύπαρξη όλων των ρηγμάτων. Θα είχε βουλιάξει το πλοίο σε 17 λεπτά. Κάποιοι το είπαν στον Κακαράτζα για το ρήγμα στο Νο4 διαμέρισμα... Προφανώς οι δύτες. Είναι απίθανο γιατί είναι κατακόρυφο ρήγμα...
Ερ.: Η έκθεση Κακαράτζα λέει ότι σε τρία λεπτά κλείσανε όλες οι πόρτες.
Απ.: Δεν μπορώ να το εξηγήσω.
...Από τις μαρτυρικές καταθέσεις δεν προκύπτει ότι έκλεισαν οι υδατοστεγείς πόρτες».
Αξίζει να σημειωθεί, πως το "μαύρο κουτί" του πλοίου VDR (σ.σ. που κατέγραφε τις ενέργειες του πληρώματος και τα συστήματα του πλοίου) σταμάτησε να λειτουργεί στις 18:03, ενώ το πλοίο είχε ρεύμα μέχρι 18:45. Σε ερώτηση των συνηγόρων της πολιτικής αγωγής, ο κ. Φίλιππας ανέφερε:
«Προκύπτει ότι το πλοίο ηλεκτροδοτούνταν και άρα εφόσον έκλεινε το ρεύμα θα έπρεπε να λειτουργήσει ακόμα δύο ώρες με μπαταρίες, αν είχε γίνει διακοπή ρεύματος.
Στις 18:45 το πλοίο είχε ρεύμα. Αρα και δύο ώρες μετά θα μπορούσε να λειτουργήσει με μπαταρίες
Αιχμές κατά των υπευθύνων του πλοίου
Ο μάρτυρας άφησε σαφείς αιχμές σε βάρος των κατηγορουμένων που ήταν υπεύθυνοι για το ατύχημα.
Ανέφερε χαρακτηριστικά:
«Ομόφωνα το ΑΣΝΑ εκτίμησε ότι είτε από συνειδητή επιλογή είτε από πολύ σοβαρό λάθος δεν είναι καταγεγραμμένη συνομιλία του πλοιάρχου με την εταιρεία, με το Λιμεναρχείο και με τον πλοίαρχο του ρυμουλκού. Έπρεπε να είναι καταγεγραμμένα στο VDR. Δεν υπάρχουν στοιχεία».
Τέλος ως προς τις ευθύνες του πλοιάρχου που έριξε το πλοίο σε ρηχά νερά, τόνισε: «Η πορεία του πλοίου ήταν επικίνδυνη».
Τέλος απέρριψε τον ισχυρισμό της υπεράσπισης αλλά και του πραγματογνώμονα Αχ. Κακαράντζα, ότι για το ατύχημα καθοριστικό ρόλο έπαιξε η λανθασμένη χαρτογράφηση των υφάλων. Ο μάρτυρας έδωσε τη δική του εκδοχή:
«Δεν μπορεί ένας χάρτης να σαρώσει τα πάντα. Αυτό αφορά όλους τους χάρτες». Και συμπλήρωσε:
«Αν λειτουργούσε το βυθόμετρο, ο πλοίαρχος θα έβλεπε βυθίσματα διαφορετικά από τον χάρτη... θα έβλεπε από το βυθόμετρο ότι κάτι συμβαίνει» (σ.σ. σε σχέση με άλλα βυθίσματα του χάρτη).
Πάντως, ως προς το αίτημα του Δήμου Σαντορίνης για την ανέλκυση του ναυαγίου του "Sea Diamond" που εξακολουθεί και ρυπαίνει το νησί, ο κ. Φίλιππας την χαρακτήρισε ως τεχνικά ανέφικτη...
Ας σημειωθεί, πως στο εδώλιο του κατηγορούμενου κάθονται οι:
· Ιωάννης Μαρίνος, πλοίαρχος του "Sea Diamond" για διατάραξη από ενσυνείδητη αμέλεια υδάτινης συγκοινωνίας πράξη από την οποία προέκυψε κοινός κίνδυνος σε ξένα πράγματα, κίνδυνος για άνθρωπο και επήλθε θάνατος, για ανθρωποκτονία από ενσυνείδητη αμέλεια κατά συρροή, παραμέληση διάσωσης εγγράφων και πολύτιμων πραγμάτων εν ώρα κινδύνου του πλοίου, για πρόκληση σοβαρής θαλάσσιας ρύπανσης από πρόθεση, για παραβίαση κανονισμού προς αποφυγή συγκρούσεως από ενσυνείδητη αμέλεια με αποτέλεσμα τη βύθιση πλοίου και το θάνατο ανθρώπων, για πρόκληση ναυαγίου από πρόθεση με αποτέλεσμα την πρόκληση κοινού κινδύνου σε ξένα πράγματα.
Στον πρώτο βαθμό είχε καταδικαστεί σε ποινή φυλάκισης 12 ετών και 2 μηνών και χρηματική ποινή 8.000 ευρώ.
· Γιώργος Κουμπενάς Γενικός Διευθυντής Επιχειρήσεων Στόλου της εταιρείας Core Marine Limited (σ.σ. υπό την τεχνική διαχείριση της ήταν το μοιραίο κρουαζιερόπλοιο) και Χριστόδουλος Μελάς Εξουσιοδοτημένο Πρόσωπο κατά τον Κώδικα Ασφαλούς Διαχείρισης ISM Code για τα αδικήματα της πρόκλησης σοβαρής θαλάσσιας ρύπανσης από πρόθεση, πρόκληση ναυαγίου από πρόθεση με αποτέλεσμα την πρόκληση κοινού κινδύνου σε ξένα πράγματα.
Πρωτόδικα είχαν καταδικαστεί σε 8 χρόνια φυλάκιση ο καθένας.
· O ανθυποπλοίαρχος του «Sea Diamond» (σ.σ. παρακολουθούσε το δεξιό ραντάρ και τον ηλεκτρονικό χάρτη του πλοίου και ενημέρωνε τον πλοίαρχο όποτε το ζητούσε δίνοντας αποστάσεις από την ξηρά και το ναύδετο) για διατάραξη από ενσυνείδητη αμέλεια υδάτινης συγκοινωνίας πράξη από την οποία προέκυψε κοινός κίνδυνος σε ξένα πράγματα, κίνδυνος για άνθρωπο και επήλθε θάνατος, για ανθρωποκτονία από ενσυνείδητη αμέλεια κατά συρροή, για πρόκληση ναυαγίου από ενσυνείδητη αμέλεια με αποτέλεσμα την πρόκληση κοινού κινδύνου σε ξένα πράγματα, για παραβίαση κανονισμού προς αποφυγή συγκρούσεως από ενσυνείδητη αμέλεια με αποτέλεσμα τη βύθιση πλοίου και το θάνατο ανθρώπων.
Επίσης, στο εδώλιο κάθονται οι νόμιμοι εκπρόσωποι της πλοιοκτήτριας εταιρείας, ο αξιωματικός ασφαλείας και ο επιθεωρητής του νηογνώμονα.
Πρωτόδικα είχαν καταδικαστεί ο αρχιμηχανικός σε 28 μήνες, ο αξιωματικός ναυτιλίας σε 2 χρόνια και 10 μήνες, ο αξιωματικός ασφαλείας σε 6 μήνες και 600 ευρώ χρηματική ποινή, ο επιθεωρητής του νηογνώμονα σε 15 μήνες και οι νόμιμοι εκπρόσωποι της εταιρείας σε 2 χρόνια φυλάκιση.
Η δίκη συνεχίζεται με καταθέσεις μαρτύρων. Το directnews.gr παρακολουθεί τη δίκη και θα σας ενημερώνει για την εξέλιξή της.
ΑΝΑΡΤΗΘΗΚΕ 19-3-2014 από directNEWS.gr