www.limenika-nea.blogspot.com
αναδημοσίευση
Σας ευχαριστούμε για την πρόσκληση να παραστούμε σήμερα ενώπιον της επιτροπής σας και να τοποθετηθούμε αναφορικά με τις διατάξεις που αφορούν στο Λ.Σ και τα στελέχη του και εμπεριέχονται στο σχέδιο «Νόμου Τουριστικά Πλοία και άλλες διατάξεις».
Ως Πρόεδρος της ΠΕΑΛΣ ομολογώ ότι, αισθάνομαι το βάρος της ευθύνης να με καθηλώνει. Σας μεταφέρω την έντονη ανησυχία, τον προβληματισμό αλλά και την δυσαρέσκεια που επικρατεί στις τάξεις των Αξιωματικών ΛΣ-ΕΛΑΚΤ, για συγκεκριμένες «τιμωρητικές» για αυτούς διατάξεις.
Απορίας άξιον είναι, ότι, ενώ με εντολή του Υπουργού, έχει συγκροτηθεί επιτροπή εξέτασης τυχόν απαιτούμενων αλλαγών αναφορικά με την νομοθεσία που διέπει το Προσωπικό του Λιμενικού Σώματος, σήμερα και πριν ολοκληρωθεί η προβλεπόμενη διαδικασία, ο Υπουργός έρχεται και ρυθμίζει μονομερώς και επί τα χείρω, θέματα που αφορούν στους Αξιωματικούς ΛΣ, ακυρώνοντας με αυτόν τον τρόπο την απόφασή του. Εύλογα λοιπόν, μπορούμε να ισχυρισθούμε, ότι η απόφαση, ήταν προσχηματική.
Λαμβάνοντας υπόψη τα παραπάνω, καθώς συγκεκριμένες διατάξεις του σχ. Νόμου δηλώνουμε ΑΝΤΙΘΕΤΟΙ για τις ρυθμίσεις των άρθρων 26 παρ.1, 33 παρ.1,3,4,12 και του άρθρου 36. Επίσης διαφωνία δηλώνουμε για την παρ.2 του άρθρου 14 περί της κατάργησης της άδειας ερασιτεχνικής αλιείας.
Αναλυτικότερα επί των άρθρων που διαφωνούμε επισημαίνουμε τα εξής:
1. Με τις διατάξεις του άρθρου 26 του παρόντος καταργείται αναιτιολόγητα και άσκοπα η παράγραφος 6 του άρθρου 6 του Ν. 4150/2013 (Α΄ 102) «Ανασυγκρότηση του Υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου και άλλες διατάξεις».
Ειδικότερα η νέα διάταξη επιφέρει:
i) την ακύρωση στην πράξη της λειτουργίας του Αρχηγείου ΛΣ –ΕΛ.ΑΚΤ, αφού περιορίζει τον ρόλο του Αρχηγού σε ρόλο εισηγητή και μόνο, καθώς πλέον οι Αξιωματικοί θα μετατίθενται με απόφαση του Υπουργού Ναυτιλίας και Αιγαίου.
ii) την εξαίρεση από τα αντικειμενικά κριτήρια των μεταθέσεων του συνόλου των Αξιωματικών, αφού ανατρέπεται άρδην το μέχρι σήμερα υφιστάμενο καθεστώς μεταθέσεων, καθιστώντας πλέον τον Αξιωματικό έρμαιο της εκάστοτε πολιτικής και φυσικής ηγεσίας. Ο ισχυρισμός ότι αφορά στους Αξιωματικούς από το βαθμό του Πλωτάρχη και πάνω κρίνεται αβάσιμος, καθώς η εν λόγω ρύθμιση τιμωρεί τους ανώτερους Αξιωματικούς, ενώ μπορεί να χαρακτηριστεί και ως ψευδεπίγραφη γιατί στην ουσία κατεδαφίζει το αντικειμενικό σύστημα μεταθέσεων (μόρια) για το σύνολο των Αξιωματικών Λ.Σ., όλων των προελεύσεων.
iii) την ακύρωση της δικαιοδοσίας του αντικειμενικού συλλογικού οργάνου (Συμβουλίου Προσφυγών) ή του Αρχηγού, αφού προβλέπει μεταφορά της αρμοδιότητας ακυρώσεων ή τροποποιήσεων διαταγών μεταθέσεων από το συλλογικό όργανο ή τον Αρχηγό, στην δικαιοδοσία του Υπουργού.
Όπως εύκολα διαπιστώνει κανείς επιχειρείται η νομοθετική κατοχύρωση μιας διοίκησης συγκεντρωτικού χαρακτήρα, με μοναδικό όργανο έκφρασης των αποφάσεων μεταθέσεων για όλους τους Αξιωματικούς από τον βαθμό του Σημαιοφόρου μέχρι και τον αρχαιότερο Υποναύαρχο, τον ίδιο τον Υπουργό.
Χωρίς καμία λοιπόν αμφιβολία η σχεδιαζόμενη τροποποίηση, στην ουσία ακύρωση, του αντικειμενικού συστήματος μεταθέσεων που ισχύει, θα επαναφέρει με τον ένα ή τον άλλο τρόπο, τον κομματισμό, την αναξιοκρατία, τον εκφοβισμό, την αυθαιρεσία, την κατάχρηση εξουσίας και την ευνοιοκρατία στην καθημερινότητα των Αξιωματικών Λ.Σ., γεγονός που εναντιώνεται στη διατήρηση ακμαίου του φρονήματός τους, με σκοπό την ακώλυτη και εύρυθμη εκτέλεση των διοικητικών καθηκόντων τους.
Κατόπιν των παραπάνω επιβεβλημένη θεωρούμε την απόσυρση της διάταξης και τη διατήρηση του ισχύοντος άρθρου 6, παρ. 6 του Ν. 4150/2013 (Α΄ 102), επιτρέποντας μας να συνεχίσουμε να εκτελούμε τα καθήκοντα μας χωρίς «έξωθεν παρεμβάσεις».
2. Σε ότι αφορά τις προτεινόμενες ρυθμίσεις του άρθρου 33 παρ. 1 του παρόντος για την διαδικασία κατάταξης στο Λ.Σ. των Υπαξιωματικών και Λ/Φ (μεικτό σύστημα μορίων και γραπτών εξετάσεων), πάγια θέση μας αποτελεί ότι η εισαγωγή των στελεχών πρέπει να πραγματοποιείται μέσω του ΑΣΕΠ ή μέσω Πανελληνίων Εξετάσεων, ώστε να διασφαλίζονται πρώτον η αξιοκρατία και δεύτερον η κατ’ έτος εισαγωγή. Εξάλλου ο ίδιος ο κύριος Υπουργός είχε ανακοινώσει ότι η εισαγωγή των στελεχών θα γίνεται στο εξής μέσω Πανελληνίων Εξετάσεων. Αυτονόητα, επίσης διαφωνούμε με την διάταξη της παρ. 13 του ίδιου άρθρου αναφορικά με την συμπλήρωση των κενών οργανικών θέσεων από επιλαχόντες προηγούμενων διαγωνισμών.
3. Στο άρθρο 33 παρ. 3α και συγκεκριμένα με την προσθήκη περίπτωσης γ΄ στην παρ. 1 του άρθρου 10 του ΠΔ. 81/2012 (Α΄ 139) προβάλλεται ως απαίτηση για να προαχθεί Αξιωματικός στο βαθμό του Πλωτάρχη, να έχει υπηρετήσει, πέραν των πέντε ετών σε «μάχιμες Υπηρεσίες» και για τρία έτη σε Διεύθυνση της Κεντρικής Υπηρεσίας του Υ.Ν.Α.
Αντιλαμβάνεστε ότι μία τέτοια διάταξη, ιδιαίτερα μέσα στην δύσκολη οικονομική συγκυρία που βιώνουμε, ανατρέπει προς το δυσμενέστερο τόσο την ήδη κακή οικονομική κατάσταση των στελεχών, όσο και την οικογενειακή τους ισορροπία, αφού τους αναγκάζει να μετακινηθούν υποχρεωτικά από την Περιφέρεια στην Πρωτεύουσα, χωρίς κάποιο ουσιαστικό όφελος για την Υπηρεσία.
4. Ομοίως και στο άρθρο 33 παρ. 3β, με την αντικατάσταση της παρ. 2 του άρθρου 10 του ΠΔ. 81/2012 (Α΄ 139) επέρχονται ξαφνικά και αναρωτιόμαστε το γιατί, τροποποιήσεις επί το δυσμενέστερο για τις προαγωγές των Ανωτέρων και Ανωτάτων Αξιωματικών Λ.Σ. Δεν μπορούμε να αντιληφθούμε ποιός είναι ο απώτερος σκοπός που «ετσιθελικά», αναίτια και χωρίς λόγο δημιουργούνται προβλήματα στους ήδη υπηρετούντες Αξιωματικούς στους βαθμούς αυτούς, χωρίς κάποια διαφαινόμενη επιπρόσθετη αξία.
5. Η προωθούμενη διάταξη του άρθρου 33 παρ. 4 για την κατάργηση της περίπτωσης ε΄ της παραγράφου 2 του άρθρου 5 και της παραγράφου 5 του άρθρου 7 του ΠΔ. 81/2012 (Α’ 139), που μόλις το 2012 θεσμοθετήθηκαν και φάνηκε πως κατάφεραν να λύσουν το χρονίζον πρόβλημα της εξέλιξης και των προαγωγών των Αξιωματικών ειδικότητας Οικονομικού, Τεχνικού, Υγειονομικού και Νομικού, δε μας βρίσκει σύμφωνους, αποτελεί οπισθοδρόμηση, καταργώντας κάθε έννοια εξέλιξης και σταδιοδρομίας για τα εν λόγω στελέχη και θα επαναφέρει πλείστα προβλήματα διοικητικής φύσης τόσο για τα στελέχη όσο και την ίδια την Υπηρεσία.
6. Η προωθούμενη διάταξη του άρθρου 36 για την αντικατάσταση της παρ. 2 του άρθρου 10 του ΠΔ. 81/2012 (Α΄ 139), με την οποία μεταξύ άλλων προβλέπεται ότι ο μέγιστος χρόνος παραμονής σε θέση Διευθυντή Κεντρικής Υπηρεσίας του Υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου ή Προϊσταμένου Λιμενικής Αρχής δεν μπορεί να υπερβαίνει τα τρία (3) έτη, οδηγεί σε ένα “a priori” και χωρίς αιτία «αναγκαστικό καθεστώς απομάκρυνσης» των συγκεκριμένων Αξιωματικών.
Ειδικότερα η περιοριστική αυτή διάταξη με την «αναγκαστική» απομάκρυνση ανά τριετία των Αξιωματικών από θέσεις Διευθυντών και προϊσταμένων της Κεντρικής και των Περιφερειακών Υπηρεσιών αντίστοιχα, δημιουργεί την εσφαλμένη εντύπωση τόσο στα λοιπά στελέχη, όσο και στους πολίτες, ότι η ρύθμιση αυτή έρχεται να αντιμετωπίσει επιλήψιμες συμπεριφορές, που δεν μπορούν να αντιμετωπισθούν με διαφορετικό τρόπο και αυτό δεν μπορεί να γίνει αποδεκτό.
Και για να γίνει πιο κατανοητό το τι ήδη λέγεται γύρω από αυτή τη ρύθμιση από διαφόρους, ευτυχώς για την ώρα ελάχιστους, σας διαβάζω ένα μικρό απόσπασμα απαξιωτικής και προσβλητικής για τους Αξιωματικούς σχετικής με το θέμα ανακοίνωσης «Η τριετία κατά την άποψή μας αποτελεί ασφαλές χρονικό όριο για την παρεμπόδιση της ανάπτυξης υπερβολικής φιλικότητας με πρόσωπα και καταστάσεις, οι οποίες παρεμποδίζουν τη αντικειμενικότητα, την εσωτερική διοικητική δικαιοσύνη αλλά και την προς τους πολίτες διαμόρφωση και εφαρμογή της λειτουργικής αποστολής του Λιμενικού Σώματος. Ασφαλώς κανένας μας δε μπορεί να δεχθεί ότι μεταξύ μας μπορεί να υπάρχουν και επίορκοι. Όμως είναι φρόνιμο θεσμικά αν όχι να αποκλειστεί παντελώς, να περιοριστεί στο ελάχιστο δυνατό η δημιουργία χρονικών ευκαιριών για την ανάπτυξη θυλάκων παραβατικής συμπεριφοράς μεταξύ των Στελεχών».
Όλοι βέβαια αυτοί που ομιλούν εξ ονόματος μας, καλό θα ήταν να μας πουν επιτέλους τι είναι αυτό που γνωρίζουν, που εμείς αγνοούμε και επίσης τι εμποδίζει σήμερα την ηγεσία να προβεί στις όποιες αλλαγές κρίνονται επιβεβλημένες, στο πλαίσιο όμως πραγματικών και όχι κατ΄επίφαση προβλημάτων.
Επιπρόσθετα η περιοριστική αυτή διάταξη θα επιφέρει μια “ex legem” υποχρεωτική αναζήτηση διευθυντή ή προϊσταμένου ανά τριετία, γεγονός που θα αποτελεί τροχοπέδη στη συνέχιση των καθηκόντων και του έργου ενός ικανού στελέχους, με εν γένει αρνητικές αλυσιδωτές συνέπειες στο Λ.Σ-ΕΛ.ΑΚΤ. ως προς τον τομέα αρμοδιοτήτων και καθηκόντων που αυτός συντονίζει και κατευθύνει.
Θεωρούμε επιβεβλημένη την απόσυρση της διάταξης.
7. Στο άρθρο 14 παρ. 2 του παρόντος προβλέπονται η
κατάργηση της ατομικής ερασιτεχνικής άδειας αλιείας καθώς και η υποχρέωση εφοδιασμού του σκάφους ή των επιβαινόντων σε αυτό, με την αντίστοιχη ερασιτεχνική άδεια για την διενέργεια θαλάσσιας ερασιτεχνικής αλιείας.
Η διάταξη γεννά σειρά προβλημάτων και ιδιαίτερα προσκρούει σε διεθνείς και ευρωπαϊκές επιταγές, καθιστώντας τη χώρα μας υπόλογη. Αρκεί μόνο να σας αναφέρω ότι η κατάργηση αυτή:
· θα οδηγήσει σε ανεξέλεγκτη αύξηση της αλιευτικής δραστηριότητας, θα καταστήσει δύσκολη την παρακολούθηση και τον έλεγχο της ερασιτεχνικής αλιευτικής δραστηριότητας και θα επιφέρει σημαντικές επιπτώσεις στην εκμετάλλευση των αποθεμάτων, την ίδια στιγμή που σε παγκόσμιο επίπεδο, αναγνωρίζεται η ανάγκη αντιμετώπισης της υπεραλίευσης, η δημιουργία μητρώου αλιευτικών σκαφών και η διεθνής συνεργασία μέσω περιφερειακών οργανώσεων.
· έρχεται σε πλήρη αντίθεση με τις αρχές της Κοινής Αλιευτικής Πολιτικής και του ελέγχου εφαρμογής της για τη διαχείριση αλιευτικών αποθεμάτων, προκειμένου να εξασφαλίζεται η αειφορία των πόρων.
· επιφέρει οικονομική ζημία στον τακτικό προϋπολογισμού και τα ασφαλιστικά ταμεία (ΜΤΝ, ΕΚΟΕΜΝ, ΝΑΤ) ύψους 3,600,000€, σύμφωνα με τον εισηγητή του νομοσχεδίου, ακόμα υψηλότερο κατά την δική μας εκτίμηση, πόροι άκρως αναγκαίοι για τον κρατικό προϋπολογισμό αλλά και για τα ταμεία, ιδιαίτερα σε αυτή την δύσκολη κατάσταση που βιώνουμε ως χώρα και ως εργαζόμενοι.
· δεν θα είναι δυνατή η εφαρμογή συγκεκριμένης διάταξης του αλιευτικού κώδικα σχετικά με τους παραβάτες της αλιευτικής νομοθεσίας, γιατί εκτός του προβλεπόμενου διοικητικού προστίμου προβλέπεται και η αφαίρεση της ατομικής άδειας αλιείας.
· δεν θα είναι στο εξής δυνατή η εκπλήρωση της υποχρέωσης αποστολής στοιχείων ετησίως στον ΟΟΣΑ για τον αριθμό των ερασιτεχνών αλιέων και των ερασιτεχνικών σκαφών αλιείας, αφού από τη διάταξη δεν προβλέπεται άλλος τρόπος συλλογής τους.
· η καταγραφή των στοιχείων των ερασιτεχνών αλιέων μέσω της έκδοσης της σχετικής ατομικής άδειας βοηθά επιπρόσθετα τις ενέργειες που θα αναληφθούν από την ΕΕ (Κανονισμός (Ε.Κ.) 199/2008) για την διαχείριση δεδομένων της αλιευτικής προσπάθειας και στην ερασιτεχνική αλιεία.
Δεν είναι δύσκολο να συμπεράνει κανείς ότι η ανάγκη πιθανής απλούστευσης των διαδικασιών, δε μπορεί να αποτελέσει το άλλοθι για πλήρη κατάργηση μιας διαδικασίας, που με βεβαιότητα εκτιμούμε ότι θα έχει βλαπτικές συνέπειες για όλους τους προαναφερόμενους λόγους, γεγονός που έχει επισημανθεί μέχρι σήμερα από τους καθ’ ύλην αρμοδίους και επιστημονικούς φορείς.
Θεωρούμε επιβεβλημένη την απόσυρση της διάταξης προκειμένου εξεταστεί διεξοδικότερα η ανάγκη των όποιων αλλαγών, ώστε το τελικό αποτέλεσμα να υπηρετεί με θετικό πρόσημο, το κλάσμα κόστους/οφέλους.
Κύριε Πρόεδρε
Κυρίες, Κύριοι Βουλευτές,
Μετά τα προαναφερόμενα και με γνώμονα τη διαφύλαξη των δίκαιων αιτημάτων των Αξιωματικών Λ.Σ., που θεσμικά εκπροσωπούμε, ιδιαίτερα τούτη τη δύσκολη περίοδο που ως ένστολοι αδυνατούμε να αντεπεξέλθουμε ακόμα και σε βασικές καθημερινές ανάγκες, σας καλούμε να μη στηρίξετε τις άδικες αυτές διατάξεις που θα λειτουργήσουν εις βάρος μας, λαμβάνοντας παράλληλα υπόψη την υψηλή αποστολή μας, αλλά και τις ιδιαιτερότητες που αντιμετωπίζουμε κατά την εκτέλεση των καθηκόντων μας. Πιστεύουμε ότι η αποστολή της ευαίσθητης και υπεύθυνης εκάστοτε πολιτικής ηγεσίας είναι να προβαίνει σε ρυθμίσεις για την ανακούφιση του προσωπικού και όχι σε εκείνες που θέτουν τον ακρογωνιαίο λίθο της υπηρεσιακής και οικογενειακής ισοπέδωσής του.
Τέλος, συμφωνία δηλώνουμε για τις ρυθμίσεις των παρ. 5, 6, 7, 8, 9, 10 του άρθρου 33 καθώς την 11 υπό την προϋπόθεση συμπλήρωσής της, ώστε να περιλαμβάνει τα οφειλόμενα παρελθόντων ετών. Η συνολική τακτοποίηση του προβλήματος κατά την άποψή μας, εκτός του ότι αποτελεί μια δίκαιη λύση άπτεται και της ηθικής. Τα εν λόγω στελέχη που υπηρετούν στα πλωτά περιπολικά σκάφη του Λ.Σ ενώ αποτελούν την κορωνίδα του επιχειρησιακού βραχίονα του Σώματος, είναι τα πλέον αδικημένα. Είναι λοιπόν το ελάχιστο που η Πολιτεία οφείλει να πράξει για αυτά. Προς τούτο καταθέτω σχετική τροπολογία νόμου.
Συμφωνούμε επίσης για τις ρυθμίσεις των άρθρων 37 για τα οδοιπορικά έξοδα του προσωπικού Λ.Σ. και 38 για τα Κλιμάκια Ειδικών Αποστολών.
Ολοκληρώνοντας την τοποθέτησή μου, καταθέτω τροπολογία νόμου που αφορά την σύσταση ελεγκτηρίου δαπανών στο Αρχηγείο Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ. που θα έρθει να αντιμετωπίσει οριστικά το πρόβλημά της ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης των στελεχών και παρακαλώ τον κ. Υπουργό να την αποδεχτεί αλλά και εσάς να την στηρίξετε.
Σας ευχαριστώ που με ακούσατε και ελπίζω ότι οι αποφάσεις σας, όπως εξάλλου οι περισσότεροι εξ υμών μας έχετε διαβεβαιώσει κατά τις πρόσφατες συναντήσεις μας, θα κινούνται στην κατεύθυνση της ικανοποίησης του δικαίου των αιτημάτων μας.
Δημήτριος Σαϊτάκης
Πρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Αξιωματικών Λιμενικού Σώματος