¨ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ"
αναδημοσίευση
Αθηνά ΖΥΜΑΡΗ
Θανάσης ΛΕΚΑΤΗΣ
Οταν
οι τραμπούκοι της Χρυσής Αυγής εξαπέλυσαν τη δολοφονική τους επίθεση
κατά μελών και στελεχών του ΚΚΕ στο Πέραμα, εμφανίστηκαν διάφοροι
έκπληκτοι με την εξέλιξη. Κι όταν αποκαλύφθηκε ότι το χτύπημα δεν ήταν
κεραυνός εν αιθρία αλλά είχε προαναγγελθεί τουλάχιστον ένα χρόνο πριν
και είχε οργανωθεί από τους ίδιους τους εργολάβους της Ζώνης, ήταν
αρκετοί που κατάπιαν τη γλώσσα τους. Χρειάστηκε να περάσει περισσότερο
από ένας μήνας, να μεσολαβήσει η δολοφονία του Π. Φύσσα, να ξεσπάσει η
μαζική λαϊκή καταδίκη για τη δράση των νεοναζί, για να ξαναβρούν τη
λαλιά τους διάφοροι που, ελπίζοντας ότι κανείς δε θυμάται, εμφανίστηκαν
τώρα και ως αντιφασίστες.
Οντας, όμως, χρόνια πριν τσιράκια των εργοδοτών και καθώς έξις δευτέρα φύση, έκαναν το μοιραίο λάθος: Αρχισαν να λένε από 'δώ κι από 'κεί ότι δεν φταίει και τόσο η Χρυσή Αυγή αλλά οι κομμουνιστές που πήγαιναν γυρεύοντας, επειδή με τη δράση τους ενοχλούσαν τους εργολάβους.
Την προηγούμενη Κυριακή,
δείξαμε το συνολικό σχεδιασμό που υπάρχει για τη Ναυπηγοεπισκευαστική
Ζώνη και τα μονοπωλιακά συμφέροντα που συγκρούονται στην περιοχή,
συμφέροντα που θέλουν τη Ζώνη γκέτο. Σήμερα κάνουμε μια μικρή αναδρομή
σε ενέργειες και δηλώσεις διαφόρων παραγόντων που όλα αυτά τα χρόνια
στρώνουν το έδαφος για να εξυπηρετηθούν μονοπωλιακά και εφοπλιστικά
συμφέροντα, συμφέροντα στα οποία έχει αντιταχθεί το οργανωμένο εργατικό
κίνημα με μπροστάρηδες τους κομμουνιστές.Οντας, όμως, χρόνια πριν τσιράκια των εργοδοτών και καθώς έξις δευτέρα φύση, έκαναν το μοιραίο λάθος: Αρχισαν να λένε από 'δώ κι από 'κεί ότι δεν φταίει και τόσο η Χρυσή Αυγή αλλά οι κομμουνιστές που πήγαιναν γυρεύοντας, επειδή με τη δράση τους ενοχλούσαν τους εργολάβους.
Στην πρώτη γραμμή οι δήμαρχοι
Στις 30 Απρίλη του 2009. Στη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου, ο δήμαρχος Περάματος Γ. Γλύκας (εκλεγμένος με το κοινό ψηφοδέλτιο ΠΑΣΟΚ - ΣΥΝ) αξίωσε να εγκριθεί «μνημόνιο συνεργασίας» μεταξύ Δήμου και ΟΛΠ που αφορούσε τις παραλιακές περιοχές «Αρμός» και «Δυτικό λιμάνι», με κύριο στόχο να εξασφαλίσει στην πολυεθνική «COSCO» στην οποία είχε ήδη παραχωρηθεί η προβλήτα ΙΙ, να λειτουργήσει στο λιμάνι χωρίς αντιδράσεις και με αντάλλαγμα κάποια ψίχουλα ως αντισταθμιστικά. Στο μνημόνιο προβλεπόταν ότι «ο δήμος δε θα εμποδίσει με αντιδράσεις την απρόσκοπτη λειτουργία του λιμανιού». Και όλα αυτά με αντάλλαγμα 135.000 ευρώ το χρόνο. Ο Γ. Γλύκας ως υποψήφιος δήμαρχος το Φλεβάρη του 2001 είχε διοργανώσει ημερίδα στης οποίας το εισηγητικό κείμενο προτεινόταν προς τον ΟΛΠ όχι μόνο η κατασκευή τρίτης, εκεί που τελικά κατασκευάζεται σήμερα από την COSCO, αλλά και τέταρτης προβλήτας που θα την αφαιρούσε από τις επισκευές πλοίων: «Ισως ο ΟΛΠ παράλληλα θα μπορούσε να ενεργοποιήσει την προβλήτα ΔΕΗ Λιμένος Ηρακλέους που σήμερα χρησιμοποιείται για κάποιου είδους επισκευές. Προτείνεται η προβλήτα της ΔΕΗ διότι είναι μεγάλου εμβαδού και με την κατάλληλη νέα διαρρύθμιση μπορεί να γίνει η τέταρτη προβλήτα φορτοεκφόρτωσης κοντέινερς για τον ΟΛΠ»! Οι προτάσεις του Γλύκα δεν «έπεσαν κάτω». Η συγκεκριμένη προβλήτα της ΔΕΗ άλλαξε τελικά χρήση και έγινε χώρος πάρκινγκ οχημάτων (car terminal).
Τα αφεντικά ζητάνε, οι παρατρεχάμενοι σπεύδουν
Στις 30 Ιούνη του 2010: Στην αίθουσα του ΟΛΠ παρουσιάστηκε μελέτη του Πανεπιστημίου Πειραιά με θέμα: «Διερεύνηση των αιτιών που τα πλοία δεν χρησιμοποιούν τη Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη Περάματος και προτάσεις ανάκαμψης».
Παρότι η μελέτη περιείχε ένα πλήθος παραγόντων με κυρίαρχο τον διεθνή
ανταγωνισμό και τις αλλαγές προσανατολισμού των εφοπλιστών, από αυτήν
προβλήθηκε ως μόνο συμπέρασμα ότι «η συμπεριφορά των συνδικάτων εμφανίζεται σαν ένα από τα πιο έντονα προβλήματα» που επηρεάζουν το «χρόνο παράδοσης και το κόστος». Από αυτό το σημείο και μετά παίρνουν σκυτάλη διάφοροι «φίλοι του λαού».Στις 25 Μάη του 2011, εκδόθηκε μια ανακοίνωση. Σύμφωνα μ' αυτήν: «Ολοι συμφώνησαν ότι η αντίστασή μας στην προοπτική διάλυσης του κλάδου, και την εξαθλίωση χιλιάδων εργαζομένων δεν μπορεί πλέον να στηριχτεί στην πλειοψηφία της σημερινής διοίκησης (...) Αποφασίσαμε και τη δημιουργία "Συντονιστικής Επιτροπής για τη Σωτηρία της Ζώνης" (Σ.Ε.ΣΩ.ΖΩ.) (....) σε αυτή έχουν θέση όλοι όσοι αγωνιούν για το μέλλον της Ναυπηγοεπισκευαστικής Ζώνης Περάματος, από κάθε φορέα της ευρύτερης περιοχής (....) Οι κάυς, για τη δημιουργία της Συντονιστικής Επιτροπής, έχουν να κάνουν με τη δικαιολογημένη ανησυχία, μήπως αυτή η κίνηση οδηγήσει σε διάσπαση του Συνδικάτου. Το επιχείρημα αυτό το προβάλλει έντονα η πλειοψηφία του ΠΑΜΕ (...) Η Συντονιστική Επιτροπή θα κάνει κάθε προσπάθεια (...) να δημιουργήσει τις συμμαχίες και τη συμπόρευση με όλους τους κοινωνικούς φορείς».ποιες επιφυλάξεις που εκφράστηκαν από μερικούς συναδέλφο
Οι προτάσεις της περίφημης «Συντονιστικής» αντιγράφουν κείμενα των εργοδοτών: «Απαιτείται μια άλλη πολιτική ανάπτυξης (...) της υγιούς επιχειρηματικότητας (...) Απαιτούμε τώρα παραγωγικές επενδύσεις στήριξης των επιχειρήσεων και της απασχόλησης (...) Να εξεταστεί η δημιουργία αντίστοιχου ταμείου, με αυτό της κινέζικης κυβέρνησης που θα στηρίξει την χρηματοδότηση της ανάπτυξης του κλάδου (...) Η αναπτυξιακή εταιρεία του Ο.Λ.Π. «ΝΑΥΣ Ο.Λ.Π» για τη Ζώνη (...) μπορεί και πρέπει να αξιοποιηθεί σε θετική κατεύθυνση, εξασφαλίζοντας τις αναγκαίες αρμοδιότητες και πόρους (...) Ζητάμε παράλληλα μέτρα μείωσης του κόστους με την επιδότηση του ασφάλιστρου από τον κρατικό προϋπολογισμό. Να επανεξετάσει ο Ο.Λ.Π. την τιμολογιακή πολιτική του με κριτήριο τη μείωση του κόστους, με μειώσεις των τιμολογίων για την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της Ζώνης»!
Στοχοπροσήλωση και λάσπη
Σε
λιγότερο από ένα μήνα αρχίζει και η επίσημη προπαγάνδιση των θέσεων για
το χτύπημα του Συνδικάτου Μετάλλου: Στην ιστοσελίδα portet.gr στις 8
Ιούνη του 2011 δημοσιεύεται το παρακάτω κείμενο: «Φημολογείται ότι
πραγματικοί εργαζόμενοι - άνεργοι στη Ζώνη, που δεν ανέχονται κανένα
συνδικαλιστή του Περισσού, τύπου Τζίμυ Χόφα (...) κινούνται για τη
δημιουργία νέου Σωματείου» (σ.σ. αναρωτιούνται ακόμα σήμερα ορισμένοι με ποιο σχέδιο κινήθηκαν οι χρυσαυγίτες).Στις 26 Σεπτέμβρη του 2011 ο πρόεδρος της Ενωσης Βιοτεχνών - Εργοδοτών Μηχανουργών Πειραιά και εκπρόσωπος του Φορέα Διαχείρισης του Βιομηχανικού Πάρκου Σχιστού (ΒΙΠΑΣ), Θ. Πιτσιρίκος, σε ομιλία του στο «Πολυσυνέδριο Capital + Vision» με τίτλο: «Στην... εντατική η ναυπηγοεπισκευή. Τις πταίει; Προτάσεις για διέξοδο από την αναδουλειά και την ανεργία» επισημαίνει ότι «δεν έρχονται πλέον πλοία για επισκευή στον Πειραιά» και χρησιμοποιεί τη μελέτη του Πανεπιστημίου, για να ισχυριστεί ότι «ο κύριος λόγος είναι οι απεργιακές κινητοποιήσεις των εργατικών σωματείων της Ναυπηγοεπισκευαστικής Ζώνης Περάματος» και προσθέτει: «Επιπλέον των απεργιακών κινητοποιήσεων τα ίδια εργατικά συνδικάτα επέβαλαν διαχρονικά με κάθε θεμιτό ή και αθέμιτο τρόπο αφενός αυξημένες αποδοχές σε σχέση με αντίστοιχες ειδικότητες ανταγωνιστικών χωρών αφετέρου μείωση των ωρών της εβδομαδιαίας απασχόλησης. Το αυξημένο μισθολογικό κόστος επιφέρει και αύξηση των εισφορών στο ΙΚΑ και συνεπώς το συνολικό κόστος φαίνεται αυξημένο συγκρινόμενο με αντίστοιχο κόστος γειτονικών χωρών».
Στο σημείο αυτό επιχειρεί μια λαθροχειρία: Η μελέτη προτείνει ευθέως μείωση των ασφαλιστικών εισφορών που είναι αίτημα των καπιταλιστων. Ο Θ. Πιτσιρίκος επεκτείνει το αίτημα και ζητάει μείωση και στα μεροκάματα. Αποσιωπά, βέβαια, μια σειρά άλλους παράγοντες που παρουσιάζονται στη μελέτη και αποδεικνύουν πως το κρισιμότερο είναι ότι τα αφεντικά της Ζώνης όχι μόνο δεν βάζουν δεκάρα για τον εκσυγχρονισμό των εργαλείων τους αλλά παρακρατούν και τις ασφαλιστικές εισφορές, ώσπου αυτές γίνονται βραχνάς και τότε ρίχνουν την ευθύνη στα μεροκάματα.
Προηγούνται του σχεδιασμού
Στις
22 Απρίλη του 2012 στη γενική συνέλευση του Συνδικάτου Μετάλλου
Πειραιά, με θέμα την υπογραφή Τοπικής Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας, ο Τ.
Καραγιαννάκης, επικεφαλής της παράταξης που ήθελε να στήσει τον
αντισύνδεσμο, έκανε συστάσεις στην ταξική διοίκηση του Συνδικάτου «να
σταματήσει τις υπερβολές» και «να ξεκινήσει η διαπραγμάτευση με βάση τη
Σύμβαση του 2009», προτείνοντας ξεκάθαρα με αυτόν τον τρόπο δραστική
μείωση του μεροκάματου. Την ίδια πρόταση είχε καταθέσει στο Συνδικάτο
Μετάλλου και η διοίκηση της Ενωσης Ναυπηγοεπισκευαστών Πειραιά.Στις 18 Αυγούστου του 2012 σε άρθρο της εφημερίδας «Κεφάλαιο» αναφέρεται ότι η Ελλάδα «θα είναι η πρώτη χώρα της Ευρωζώνης στην οποία θα εγκαθιδρυθούν Ειδικές Οικονομικές Ζώνες. Δηλαδή επιχειρηματικά πεδία (ή και περιοχές ολόκληρες) που θα λειτουργούν με ξεχωριστό φορολογικό - ασφαλιστικό - εργασιακό καθεστώς (....) Κι αυτό, διότι βρίσκεται στα σκαριά η εγκαθίδρυση ΕΟΖ σε ολόκληρο το ναυπηγοεπισκευαστικό τόξο Ελευσίνα - Σκαραμαγκάς - Πέραμα -Χαλκίδα - Σύρος, χωρίς να αποκλείεται μέρος του ΟΛΠ και του ΟΛΘ. (....) το ρόλο της δημοσιοποίησής του ανέλαβε ο πρόεδρος της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ελληνικού Εμπορίου, Βασίλης Κορκίδης: Κατέθεσε εγγράφως σε όλους τους συναρμόδιους υπουργούς κείμενο 12 προτάσεων για την αναγέννηση της ναυπηγοεπισκευαστικής δραστηριότητας στη χώρα».
Το «ψητό» ήταν ...στη 12η πρόταση: «Οι ελληνικοί ναυτιλιακοί χώροι λιμενίσκου, εφοδιασμού, δεξαμενισμού και εκτέλεσης ναυπηγοεπισκευαστικών εργασιών να χαρακτηριστούν "Ειδικές Ναυτιλιακές Οικονομικές Ζώνες" με όλα τα προνόμια των ΕΟΖ (....) Κατά τις πληροφορίες του "Κ", η ναυπηγοεπισκευαστική ΕΟΖ θα έχει τα εξής χαρακτηριστικά: Φορολογικές απαλλαγές (ΦΠΑ), άρση δασμών (π.χ., απευθείας μεταφορά προϊόντων στα πλοία χωρίς εκτελωνισμό) και ελαστικοποίηση όρων εργασίας. Σκληρή γραμμή στα εργασιακά - μισθολογικά κεκτημένα».
Η κορύφωση της προετοιμασίας
Σε
ένα τέτοιο πλαίσιο - στόχο στις 30 Οκτώβρη 2012 ο Νότης Ανανιάδης,
πρώην δημοσιογράφος της ΑΥΓΗΣ, υποψήφιος βουλευτής της ΔΗΜΑΡ στην Α'
Πειραιά στη -γνωστή μας από προηγούμενη αναφορά- ιστοσελίδα portnet.gr
υπογράφει έναν λίβελο στον οποίο αναφέρει: «Ο σύγχρονος "Τζίμυ Χόφα" ,
ονόματι Σωτήρης Πουλικόγιαννης, πρόεδρος του Συνδικάτου Μετάλλου, του
ελεγχόμενου από το ΠΑΜΕ και το ΚΚΕ δηλαδή, τηλεφώνησε στον εργοδότη κι
εκείνος με τη σειρά του στον εργοδηγό του συγκεκριμένου έργου στο βαπόρι
που ήθελε κάποιες επισκευές, για να του πει το απλό: Αν "τσουρμάρεις"
τον συγκεκριμένο τύπο, εμείς δεν δουλεύουμε»! Ητοι, στη γλώσσα του
λιμανιού : αν δουλέψει "αυτός" οι υπόλοιποι δεν ερχόμαστε, οπότε
"κρατάμε" το πλοίο. (....) Με τα δεδομένα της ναυλαγοράς για τον
οποιοδήποτε εφοπλιστή η απειλή και μόνο αυτής της καθυστέρησης
ισοδυναμεί με καταστροφή».Αυτή η γραμμή, η χαραγμένη κατευθείαν μέσα στα γραφεία των εργολάβων διαπερνά από τότε τις κινήσεις όλου του «εκσυγχρονιστικού» μπλοκ των δυνάμεων που τα έχουν βρει με τους εφοπλιστές και τους εργολάβους. Μόλις πριν από λίγες μέρες, ένα μήνα δηλαδή μετά τη δολοφονική επίθεση των χρυσαυγιτών στα στελέχη του ΚΚΕ, στέλεχος του ΣΥΡΙΖΑ δήλωνε στην «Ελευθεροτυπία»: «Μετά το 2005, όταν εμφανίσθηκε η κρίση, το ΠΑΜΕ πίεζε τους εργοδότες, δίνοντας κατάλογο εργαζομένων που έπαιρναν για εργασία. Ετσι δημιουργήθηκε ένα κλίμα για τα μέλη που είχαν ευνοϊκή μεταχείριση», (Γιώργος Αλεβιζόπουλος, στέλεχος του ΣΥΡΙΖΑ και της παράταξής του στο Συνδικάτο Μετάλλου Πειραιά).
Εντελώς συμπτωματικά τα ίδια επιχειρήματα χρησιμοποιούσαν για χρόνια οι εργολάβοι στη Ζώνη. Αυτά έλεγαν και οι χρυσαυγίτες, όπως ο Λαγός. Από την εποχή που επιχειρούσαν να στήσουν τον αντισύνδεσμο οι μεν και από τότε που πήραν τη σκυτάλη οι δε, ο πυρήνας των παρεμβάσεών τους ήταν ένας: «Τα υψηλά μεροκάματα στη Ζώνη πλήττουν την ανταγωνιστικότητα και δεν φέρνουν τα καράβια οι εφοπλιστές»!
Καθώς ο αντισύνδεσμος αποδείχτηκε «λίγος» για να σπάσει την ταξική ενότητα των εργατών στη Ζώνη και οι εργολάβοι έδωσαν αλλού την εργολαβία, στη Χρυσή Αυγή, που όμως έσπασε ήδη τα μούτρα της, σήμερα στη Ζώνη συνωστίζονται αυτοί που προσπαθούν να αποδείξουν ότι είναι ικανότεροι των χρυσαυγιτών στο χτύπημα των κομμουνιστών, πιο αποτελεσματικά μπορούν να προωθήσουν τα συμφέροντα των εφοπλιστών και των εργολάβων. Καθείς εφ' ω ετάχθη...