www.emprosnet.gr
αναδημοσίευση
Παρασκευή 18 Οκτωβρίου 2013
«Πάγωσε»
η κοινωνία της Λέσβου όταν διαπίστωσε πως οι ακτοπλοϊκές συνδέσεις του
νησιού επιστρέφουν στη δεκαετία τού 1960, στην εποχή που εξυπηρετούνταν
από πλοία όπως το «Κανάρης» και το «Άδωνις». Δηλαδή πριν δημιουργηθεί η
ΝΕΛ που δρομολόγησε το θρυλικό, πλέον, «Σαπφώ».
Την απογοήτευση και την αγανάκτησή τους εκφράζουν ο περιφερειάρχης Βορείου Αιγαίου, Νάσος Γιακαλής, και ο δήμαρχος Λέσβου, Δημήτρης Βουνάτσος, σημειώνοντας την ανάγκη να διεκδικηθεί η δρομολόγηση άλλου πλοίου στη θέση τού «Blue Star Patmos». Έως την ώρα που έκλεισε το ρεπορτάζ, δεν είχε υπάρξει καμμία αντίδραση από την πλευρά του Υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου.
Ωστόσο είναι πολύ πιθανό σε αυτή την υπόθεση να μην έχουμε δει ακόμη
τα χειρότερα. Σύμφωνα με ναυτιλιακούς παράγοντες, είναι πολύ πιθανό η
Χίος και η Λέσβος να μείνουν για τέσσερις, κι όχι για δυόμισι μήνες
χωρίς καθημερινή ακτοπλοϊκή σύνδεση με τον Πειραιά.
Η εκτίμηση αυτή βασίζεται στην οικονομική ανάλυση των δεδομένων της
γραμμής Πειραιάς - Χίος - Μυτιλήνη, η οποία με τη μείωση του μεταφορικού
έργου και της επιβατικής κίνησης, έχει καταστεί άγονη επί της ουσίας,
αφού τα έσοδα που αποκομίζουν τα πλοία, είναι πολύ μικρότερα από τα
έξοδά τους. Αυτό συμβαίνει κατά τους περισσότερους μήνες του έτους και
σίγουρα τους χειμερινούς.
Αυτός είναι και ο λόγος που η Blue Star Ferries δεν προτίθεται να αντικαταστήσει το «Blue Star Patmos» με άλλο πλοίο της. Κι όχι ότι δε διαθέτει κατάλληλο πλοίο για τη γραμμή. Για παράδειγμα, θα μπορούσε να δρομολογήσει το «Blue Star Delos», που έχει μήκος 145 μ. και μπορεί να μεταφέρει 2.400 επιβάτες και 430 οχήματα. Επίσης διαθέτει ικανό αριθμό καμπινών, όπως απαιτείται για τη συγκεκριμένη γραμμή.
Για τον ίδιο λόγο μέχρι σήμερα και καμμία άλλη εταιρεία δεν έχει εκδηλώσει ενδιαφέρον να δρομολογήσει πλοίο στη γραμμή, στη θέση τού «Blue Star Patmos» για όσο αυτό θα βρίσκεται σε ακινησία.
Όταν έγινε γνωστό το αίτημα της Blue Star να αποδρομολογήσει το πλοίο για τόσο μεγάλο διάστημα, παράγοντες της ΝΕΛ σκέφθηκαν πως είναι μια καλή ευκαιρία να επιστρέψει η εταιρεία στη γραμμή. Η ΝΕΛ διαθέτει αυτήν τη στιγμή δύο πλοία κατάλληλα για τη γραμμή, το «Θεόφιλος» και το «Ionian Sky».
Ωστόσο, εκτιμούμε πως και γι’ αυτά τα πλοία θα είναι πολύ δύσκολο να μπουν στη γραμμή χωρίς να γράψουν ζημίες. Γι’ αυτό δε θεωρούμε πως συγκεντρώνει εξαιρετικά περιορισμένες πιθανότητες η δρομολόγηση πλοίου από τη ΝΕΛ. Χωρίς να αποκλείουμε εκπλήξεις.
Την απογοήτευση και την αγανάκτησή τους εκφράζουν ο περιφερειάρχης Βορείου Αιγαίου, Νάσος Γιακαλής, και ο δήμαρχος Λέσβου, Δημήτρης Βουνάτσος, σημειώνοντας την ανάγκη να διεκδικηθεί η δρομολόγηση άλλου πλοίου στη θέση τού «Blue Star Patmos». Έως την ώρα που έκλεισε το ρεπορτάζ, δεν είχε υπάρξει καμμία αντίδραση από την πλευρά του Υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου.
Αυτός είναι και ο λόγος που η Blue Star Ferries δεν προτίθεται να αντικαταστήσει το «Blue Star Patmos» με άλλο πλοίο της. Κι όχι ότι δε διαθέτει κατάλληλο πλοίο για τη γραμμή. Για παράδειγμα, θα μπορούσε να δρομολογήσει το «Blue Star Delos», που έχει μήκος 145 μ. και μπορεί να μεταφέρει 2.400 επιβάτες και 430 οχήματα. Επίσης διαθέτει ικανό αριθμό καμπινών, όπως απαιτείται για τη συγκεκριμένη γραμμή.
Για τον ίδιο λόγο μέχρι σήμερα και καμμία άλλη εταιρεία δεν έχει εκδηλώσει ενδιαφέρον να δρομολογήσει πλοίο στη γραμμή, στη θέση τού «Blue Star Patmos» για όσο αυτό θα βρίσκεται σε ακινησία.
Όταν έγινε γνωστό το αίτημα της Blue Star να αποδρομολογήσει το πλοίο για τόσο μεγάλο διάστημα, παράγοντες της ΝΕΛ σκέφθηκαν πως είναι μια καλή ευκαιρία να επιστρέψει η εταιρεία στη γραμμή. Η ΝΕΛ διαθέτει αυτήν τη στιγμή δύο πλοία κατάλληλα για τη γραμμή, το «Θεόφιλος» και το «Ionian Sky».
Ωστόσο, εκτιμούμε πως και γι’ αυτά τα πλοία θα είναι πολύ δύσκολο να μπουν στη γραμμή χωρίς να γράψουν ζημίες. Γι’ αυτό δε θεωρούμε πως συγκεντρώνει εξαιρετικά περιορισμένες πιθανότητες η δρομολόγηση πλοίου από τη ΝΕΛ. Χωρίς να αποκλείουμε εκπλήξεις.
Δηλώσεις Γιακαλή - Βουνάτσου
Ο δήμαρχος Λέσβου, Δημήτρης Βουνάτσος, δήλωσε στο «Ε»: Είμαι εξοργισμένος από τις εξελίξεις στο χώρο της ναυσιπλοΐας στα νησιά του Βορείου Αιγαίου και κατ’ ακρίβειαν για την επί δύομισι μήνες αποδρομολόγηση του πλοίου “Blue Star Patmos” και τη μη αντικατάστασή του κατά το διάστημα της ετήσιας επιθεώρησής του. Καλώ αμέσως τον υπουργό Ναυτιλίας και Αιγαίου, Μιλτιάδη Βαρβιτσιώτη, και τους βουλευτές του Νομού να υποχρεώσουν την Blue Star Ferries να δρομολογήσει αμέσως αξιόπλοο πλοίο σε αντικατάσταση του “Blue Star Patmos”. Είναι ευνόητες οι βλαπτικότατες συνέπειες στην τοπική οικονομία και στην εξυπηρέτηση των συμπατριωτών μας νησιωτών. Εγώ με τη σειρά μου σήμερα απευθύνω σχετική επιστολή διαμαρτυρίας στον υπουργό Μιλτιάδη Βαρβιτσιώτη. Αρκετά υποφέραμε και χάσαμε τη μισή σχεδόν τουριστική περίοδο το καλοκαίρι που μας πέρασε. Μέχρι πότε θα είμαστε στο έλεος των εφοπλιστών και πλοιοκτητριών εταιρειών; Εμείς που κατοικούμε εδώ, στις εσχατιές του βορειοανατολικού Αιγαίου.
Καλώ επίσης όλους τους οικονομικούς, ξενοδοχειακούς, τουριστικούς θεσμικούς παράγοντες του τόπου, να πιέσουν στην ίδια κατεύθυνση. Ώστε να αποκατασταθεί κατά το συντομότερο διάστημα η καθημερινή ακτοπλοϊκή σύνδεση των νησιών μας με τον Πειραιά.»
Ο περιφερειάρχης Βορείου Αιγαίου, Νάσος Γιακαλής, σε δήλωσή του στο «Ε» σημειώνει: «Η εξέλιξη με την ακινησία του πλοίου “Patmos” και η αδυναμία, τουλάχιστον μέχρι στιγμής, αντικατάστασής του για το χειμώνα με άλλο πλοίο, πηγαίνει πολλά χρόνια πίσω τη Λέσβο. Παρόμοια φαινόμενα όμως έχουν παρουσιαστεί σε όλα τα νησιά του Βορείου Αιγαίου και αυτό μάς κάνει πλέον να ανησυχούμε σοβαρά για το τι θα γίνει στο άμεσο μέλλον στις μετακινήσεις μας. Η αδυναμία να αντιμετωπιστεί το όλο θέμα είναι προφανής. Επομένως, απαιτείται οι φορείς να πάρουμε το θέμα στα χέρια μας και να διεκδικήσουμε λύσεις.
Είναι απαράδεκτο όλο αυτό που γίνεται και υποβαθμίζει την ποιότητα ζωής των νησιωτών και καταδικάζει σε απομόνωση τα νησιά του Βορείου Αιγαίου.
Επιτέλους, όμως, θα πρέπει αυτή η περιβόητη νησιωτικότητα να μπει σε πρώτο πλάνο και η κυβέρνηση, έστω και την ύστατη στιγμή, να αντιμετωπίσει αποφασιστικά το πρόβλημα.»