Ακτοπλοϊκες συγκοινωνίες
Κι άλλα νησιά στις άγονες γραμμές…
«Αλλάζει ο χάρτης των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών. Δεν μπορούμε να κάνουμε διαφορετικά στα στενά οικονομικά πλαίσια που βρισκόμαστε», παραδέχθηκε χθες ο υπουργός Ναυτιλίας.Της Χριστίνας Παπασταθοπούλου
Τους φόβους των κατοίκων αλλά και των φορέων της νησιωτικής χώρας για επερχόμενες μειώσεις ή και περικοπές των ακτοπλοϊκών δρομολογίων, που διαχέονταν το τελευταίο χρονικό διάστημα, δυστυχώς επιβεβαίωσε χθες ο υπουργός Ναυτιλίας, λέγοντας χαρακτηριστικά: «Αλλάζει ο χάρτης των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών. Δεν μπορούμε να κάνουμε διαφορετικά στα στενά οικονομικά πλαίσια που βρισκόμαστε».
Ο Μιλτ. Βαρβιτσιώτης μιλώντας στον τηλεοπτικό σταθμό «Star» παραδέχτηκε ότι υπάρχουν προβλήματα, και μάλιστα πάρα πολλά, ότι έχει σημειωθεί περιορισμός στον προϋπολογισμό για τις επιδοτήσεις των άγονων γραμμών και πως γίνεται επανασχεδιασμός ώστε η ακτοπλοϊκή συγκοινωνία να είναι απρόσκοπτη. Αναφερόμενος στην περίπτωση της Λήμνου και στα προβλήματα που έχει με την ακτοπλοϊκή σύνδεσή της, υποστήριξε ότι πράγματι η Λήμνος αντιμετωπίζει σοβαρό πρόβλημα, καθώς η εταιρεία που έχει αναλάβει να εξυπηρετεί το νησί δήλωσε πως δεν έχει λεφτά να βάλει καύσιμα. Υπογράμμισε δε ότι οι εταιρείες αντιμετωπίζουν μεγάλη οικονομική δυσπραγία και παράλληλα είναι δύσκολο να μαζέψουν όλα τα δικαιολογητικά που χρειάζονται, όπως είναι η φορολογική ενημερότητα, για να μπορέσουν να εισπράξουν από το κράτος.
Επανήλθε στο ζήτημα των μακροχρόνιων συμβάσεων, λέγοντας ότι θέλουν να τις αλλάξουν και να αξιοποιήσουν αυτά τα χρήματα για να εξυπηρετήσουν και άλλες περιοχές, επισημαίνοντας ότι υπάρχουν δυο – τρεις συνδέσεις που τρώνε περίπου το 30% του προϋπολογισμού και μετά βίας εξυπηρετούν δύο με τρεις χιλιάδες επιβάτες ετησίως.
Λήμνος, Πόρος και Ιθάκη
Οι δυσκολίες που πρόκειται να εμφανιστούν στο επιδοτούμενο δίκτυο (άγονες γραμμές), αλλά και αυτές που ήδη έχουν σημειωθεί από τους καλοκαιρινούς μήνες (περίπτωση Λήμνου), συζητήθηκαν και στο Συμβούλιο Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών (ΣΑΣ) που έγινε την Τρίτη και οι αποφάσεις που ελήφθησαν αναμένεται να ανακοινωθούν σήμερα.
Για τα προβλήματα της Λήμνου τοποθετήθηκε ο δήμαρχος του νησιού Α. Χατζηδημητρίου, ο οποίος είπε ότι το νησί ταλαιπωρήθηκε και το καλοκαίρι και ότι από τα 40 δρομολόγια τα 32 είχαν καθυστερήσεις πάνω από δύο ώρες ή δεν έγιναν καθόλου. Στο Συμβούλιο παρευρέθησαν και τοποθετήθηκαν οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ Θ. Δρίτσας, Γ. Ζερδελής και Αγνή Καλογερή.
Ηδη από χθες ξεκίνησαν οι διαμαρτυρίες από κατοίκους και φορείς νησιών. Το δημοτικό συμβούλιο του Πόρου μετά από ομόφωνη απόφασή του εξέδωσε ψήφισμα διαμαρτυρίας, το οποίο έστειλε σε όλους τους αρμόδιους φορείς και στον πρωθυπουργό, αναφέροντας ότι το ΥΝΑ αφήνει τον Πόρο με ένα ακτοπλοϊκό δρομολόγιο την εβδομάδα, καθιστώντας το νησί του Αργοσαρωνικού «άγονη γραμμή».
Πρόβλημα φαίνεται πως θα υπάρξει και για τους κατοίκους της Ιθάκης, καθώς το επιβατηγό-οχηματαγωγό «Επτάνησος» (Πάτρα-Σάμη-Ιθάκη) ζήτησε δίμηνη ακινησία, όπως είχε δικαίωμα, και θα επιστρέψει στη γραμμή από 1-1-2014. Οι περικοπές δρομολογίων που έρχονται τους επόμενους μήνες, ειδικά σε ενδονησιωτικές συνδέσεις, τεκμηριώνονται και από την προκήρυξη για τον ανοιχτό δημόσιο διαγωνισμό επιδοτούμενων (άγονων) γραμμών που δημοσιεύτηκε πρόσφατα από το ΥΝΑ. Τις περισσότερες περικοπές θα υποστούν οι 13 γραμμές της Γραμματείας Αιγαίου. Ηδη στο ΣΑΣ ο βουλευτής Δωδεκανήσου Μάνος Κόνσολας (Ν.Δ.) εξέφρασε τη διαφωνία του για τη νέα άγονη γραμμή που έβγαλε στον διαγωνισμό το ΥΝΑ, βάσει της οποίας καταργείται η απευθείας σύνδεση της Καρπάθου και της Κάσου με τον Πειραιά, ενώ ζήτησε και προσέγγιση πλοίου στο Διαφάνι Καρπάθου.
……………………………………….
* Η μείωση του ελληνικού εμπορικού στόλου από πλοία 100 κόρων και άνω συνεχίστηκε και τον Αύγουστο του 2013 κατά 2,6% σε σύγκριση με τον Αύγουστο του 2012. Αντίθετα αυξήθηκε η ολική χωρητικότητα κατά 0,9% σε σύγκριση με την αντίστοιχη χρονική περίοδο.
Ετσι, σύμφωνα με τα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Υπηρεσίας (ΕΛΣΤΑΤ) τον περασμένο Αύγουστο την ελληνική σημαία έφεραν 1.912 πλοία, (632 επιβατηγά, 531 δεξαμενόπλοια, 512, φορτηγά και 237 άλλων κατηγοριών) ενώ τον Αύγουστο του 2012 στο ελληνικό νηολόγιο ήταν εγγεγραμμένα 1.963 πλοία, δηλαδή σε 51 πλοία οι Ελληνες εφοπλιστές άλλαξαν σημαία.
Η ολική χωρητικότητα του ελληνικού εμπορικού στόλου από πλοία 100 κόρων και άνω, τον Αύγουστο του 2013, ανήλθε σε 44.417.346 κόρους, έναντι 44.022.13 τον Αύγουστο του 2012.
ch.papastath@efsyn.gr