ΚΑΙ ΥΠΟΓΡΑΦΗ ΣΣΕ ΓΙΑ ΤΟ 2013
ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΤΟΥ ΣΥΝΔΥΑΣΜΟΥ ΑΛΛΑΓΗ-ΝΕΑ ΠΟΡΕΙΑ
Αγαπητές κυρίες και αγαπητοί κύριοι
Εκπροσωπούμε την αντιπολίτευση στην Πανελλήνια Ένωση Αρχιθαλαμηπόλων και Θαλαμηπόλων Εμπορικού Ναυτικού και θα σας παρακαλούσαμε για τη δημοσίευση της συνημμένης ανακοίνωσης. Ο Συνδυασμός μας εκπροσωπείται στο Δ.Σ. της Ενωσης με 6 Διοικητικούς Συμβούλους επί συνόλου 15 και στην Π.Ν.Ο. και το Ε.Κ.Π. με 3 αντιπροσώπους επί συνόλου 8. Μέχρι τις πρόσφατες αρχαιρεσίες Μαρτίου-Απριλίου 2013 η δύναμή μας ήταν 8 Διοικητικοί Σύμβουλοι επί συνόλου 15 και 6 αντιπρόσωποι Π.Ν.Ο.-Ε.Κ.Π. επί συνόλου 11.
ΜΕ ΕΓΚΑΡΔΙΟΥΣ ΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟΥΣ ΚΑΙ ΣΥΝΑΔΕΛΦΙΚΟΥΣ ΧΑΙΡΕΤΙΣΜΟΥΣ
ΣΥΝΔΥΑΣΜΟΣ ΑΛΛΑΓΗ-ΝΕΑ ΠΟΡΕΙΑ
Συναδέλφισσες-συνάδελφοι
Η πρόσφατη θεατρική παράσταση, που παρουσίασε ο θίασος του επιδοτούμενου ναυτεργατικού εργατοπατερισμού, ανέβηκε με την ευγενή χορηγία του συλλόγου των κρατικοδίαιτων χρεωκοπημένων εφοπλιστών και παίχτηκε σε δύο πράξεις.
Πράξη πρώτη, πληρωμή των δεδουλευμένων και πράξη δεύτερη υπογραφή συλλογικών συμβάσεων εργασίας.
Δεν ξέρουμε πόσους κατάφεραν να πείσουν οι ηθοποιοί, και πόσοι χειροκρότησαν, όταν έπεσε η αυλαία. Για μας πάντως, το φινάλε και εύκολα προβλέψιμο ήταν και καθόλου πρωτότυπο, γι’ αυτό προτιμήσαμε να καθίσουμε στη γαλαρία και να τρώμεσποράκια.
Όσον αφορά την πρώτη πράξη, πιστεύουμε ότι τις εξελίξεις τιςεπέβαλλε, η ανάγκη να εκτονωθεί η πίεση, που δεχόταν τοεξωνημένο συνδικαλιστικό κατεστημένο της πλειοψηφίας τηςΠ.Ν.Ο., από τους αγανακτισμένους συναδέλφους. Για τους οποίους, το φέσωμα που τρώνε από τις φαλιρισμένες εταιρείες που δουλεύουν, δεν έχει προηγούμενο.
Βέβαια, πολύ γρήγορα, το αρχικό αίτημα για «άμεση και πλήρη εξόφληση των καθυστερούμενων αποδοχών», εκφυλίστηκε. Σεσημείο, που να θεωρηθεί ότι ικανοποιήθηκε, με τα ξεροκόμματαπου πέταξαν «έναντι» ορισμένα φεσωτήρια, η με αόριστες υποσχέσεις για εξόφληση εντός του καλοκαιριού, από κάποια άλλα. Και οι «δυναμικές συνδικαλιστικές παρεμβάσεις»,περιορίστηκαν στο μπλοκάρισμα κάνα δύο δελφινιών, με πέντε άτομα πλήρωμα και καμμιά πενηνταριά επιβάτες και ενός η δύο πλοίων, που ανήκουν σε μοναχοβάπορες εταιρείες. Στους μεγάλους, δεν πέρασαν ούτε απ’ έξω οι συνδικαλισταράδες μας.Παρ’ όλο που υπήρξαν και μεμονωμένες φωνές, που καλούσαν για εφαρμογή των αποφάσεων της Εκτελεστικής και τήρησηανυποχώρητης στάσης.
Δεν μπορούμε να ξέρουμε, αν αληθεύουν οι φήμες, ότι υπήρξεπροσυνεννόηση με την εργοδοτική και την κυβερνητική πλευρά, ώστε να φανεί, ότι τα ψίχουλα που είχαν ούτως η άλλως σκοπό να καταβάλλουν κάποιες εταιρείες, δόθηκαν σαν αποτέλεσμα τηςδράσης των εργατοπατέρων της Π.Ν.Ο. Πάντως και να ξέραμε ότι έτσι έχουν τα πράγματα, δε θα πέφταμε από τα σύννεφα.
Όσο για την υπογραφή των συλλογικών συμβάσεων, με το κουτσούρεμα κατά ποσοστό που ουσιαστικά συνιστά κατάργηση,του επιδόματος των αγόνων γραμμών, εδώ ακολουθήθηκε η τακτική του χότζα. Για μήνες, τα γνωστά παπαγαλάκια των συνδικαλιστικά ευνουχισμένων Διοικήσεων, της πλειοψηφίας των κλαδικών Σωματείων, διέδιδαν ότι επίκειται μείωση των μισθών ενεργείας κατά 10%-15%, που θα οδηγούσε σε μείωση κατά το ίδιο ποσοστό, του συνόλου των αποδοχών. Έτσι η συμφωνημένη υποχώρηση, εμφανίστηκε σαν επιτυχία της Π.Ν.Ο..
Απεκρύβη όμως το γεγονός, ότι οι συλλογικές συμβάσεις των εργατών θαλάσσης δεν είχαν λήξει, όπως συνέβαινε με αυτές της στεριάς. Συνέχιζαν να είναι εν ισχύ, διότι προστατεύονται από αναγκαστικό νόμο με αυξημένη τυπική ισχύ. Και σε κάθε περίπτωση, οι ναυτικοί έως
ΣΥΝΔΥΑΣΜΟΣ ΑΛΛΑΓΗ-ΝΕΑ ΠΟΡΕΙΑ
έχουν ενταχθεί στις ρυθμίσεις του Υπουργείου Εργασίας, με τις οποίες έχει περιοριστεί η ισχύς των συλλογικών διαπραγματεύσεων. Κατά συνέπεια, ενδεχόμενο μείωσης των μισθών ενεργείας, χωρίς συμφωνία και των δύο μερών, δεν ετίθετο. Στη χειρότερη περίπτωση, το ύψος των αποδοχών θα ορίζετο με Υπουργική απόφαση, όπως έγινε για το 2011Οι μονίμως παραπονούμενοι και μονίμως στη ζήτα από το κράτοςμπατιροεφοπλιστές της ακτοπλοΐας, αφού φέσωσαν τις εταιρείες τους στις τράπεζες και αφού επί χρόνια άρμεγαν τα κρατικά ταμεία, μέσω των επιδοτήσεων για τις άγονες γραμμές –μόνο για την τελευταία δεκαετία εισέπραξαν πάνω από 750 εκατομμύρια ευρώ, ποσό που θα έφτανε και θα περίσσευε, για να αγοραστεί όχι μία αλλά δύο φορές, όλος ο στόλος από καουϊμπέκες που αρμενίζει στο Αιγαίο και ο οποίος ούτως η άλλως, ουσιαστικάανήκει πλέον στιςτράπεζες και όχι στα σχήματα που τον διαχειρίζονται- τώρα απαίτησαν και πέτυχαν, να επιδοτηθούν και από τους εργαζόμενους. Για την πληρωμή των οποίωνπροορίζεται ένα μέρος από τις κρατικές επιδοτήσεις.
Φυσικά, τα πράγματα δεν θα ήταν τόσο εύκολα για αυτούς, αν οιΔιοικήσεις κάποιων Σωματείων της Π.Ν.Ο., δεν είχαν μετατραπεί εδώ και χρόνια, σε ιπποκόμους του παρασιτικού εφοπλιστικού καρτέλ της ακτοπλοΐας. Το παράδοξο είναι ότι κάποιες από αυτές τις Διοικήσεις, δεν εκπροσωπούν σχεδόν κανέναν. Οποιαδήποτε μεσαίου μεγέθους πολυκατοικία, μπορεί να συγκεντρώσει στη Γενική της Συνέλευση, περισσότερους ενοίκους, από όσα μέλη μπορούν να συγκεντρώσουν στη δική τους Γενική Συνέλευση,κάποια ναυτεργατικά Σωματεία.
Την τελευταία στιγμή αποφεύχθηκε, το πετσόκομμα και των εξπρές δρομολογίων. Εξ’ όσων είμαστε σε θέση να γνωρίζουμε,χάρη στη σθεναρή και ανυποχώρητη στάση μίας μειοψηφίας, που σε αντίθεση με την πλειοψηφία των εφοπλιστόδουλωνψευτοσυνδικαλιστών, και των αυτοπροσδιοριζόμενων ως «ταξικών» Σωματείων που κατά πάγια τακτική αποχώρησαν,παρέμεινε στη διαπραγμάτευση και έδωσε τη μάχη μέχρι το τέλος.
Εδώ έλαμψε και το άστρο του Προέδρου μας Φραγγουλίδη, ο οποίος απ’ ότι μαθαίνουμε, σε μίαέξαρση συνδικαλιστικού οίστρου, ζήτησε η μείωση που απαιτούσαν στα εξπρές οι εφοπλιστές, να μην είναι 50% αλλά 30% η 40%. Υποκλινόμαστε στο σθένος και το δυναμισμό του και αναφωνούμε έμπλεοι θαυμασμού και υπερηφάνειας: «Άξιος. Το γραμμάτιο τώρα ξεπληρώνεται».
Πάντως και μόνο το γεγονός ότι η συζήτηση για το συγκεκριμένο θέμα άνοιξε, δεν προμηνύει τίποτε αισιόδοξο για τη συνέχεια.Κατά την άποψή μας, και αυτό έχει ήδη συμφωνηθεί και δρομολογηθεί και σύντομα θα εφαρμοστεί. Το 2014 είναι κοντά.Αυτό εξηγεί και γιατί, ενώ αρχικά οι ανακοινώσεις μιλούσαν για
συμφωνία για 2 χρόνια, η σύμβαση υπεγράφη για ένα.
συμφωνία για 2 χρόνια, η σύμβαση υπεγράφη για ένα.
Συνάδελφοι, τα περιθώρια έχουν στενέψει επικίνδυνα. Η στιγμή που θα βρεθούμε αντιμέτωποι με τον τελικό εξοβελισμό μας από τα πλοία και την οικονομική εξαθλίωση, δεν είναι μακριά. Μεθοδεύεται παρασκηνιακά και προετοιμάζεται συστηματικά.Στην ισοπέδωση αυτή που εφαρμόζεται από ένα αντιλαϊκό καταπιεστικό κατεστημένο, συνένοχη είναι και η πλειοψηφία τουσυνδικαλιστικού κατεστημένου. Με την οποία, η εθελόδουληΔιοίκηση του Σωματείου μασυντάσσεται ανεπιφύλακτα.Φυσικά, δεν περιμένουμε τίποτα από μία υποταγμένη Διοίκηση,που έχει αποδείξει πολλές φορές με ποιανού το μέρος είναι και για ποιανού τα συμφέροντα μάχεται.
Έχουμε όμως ακόμα τη δυνατότητα, να αναστρέψουμε την πορεία προς την υποβάθμιση και την παρακμή που βαδίζει ο κλάδος μας τα τελευταία χρόνια και να εξασφαλίσουμε την επαγγελματική και βιολογική επιβίωση των μελών του. Αλλιώς,θα καταντήσουμε μάζα εξαθλιωμένων μακροχρόνια ανέργων, σε διαρκή αναζήτηση τρόπων βιοπορισμού. Μόνο η συνειδητοποίηση, η ενότητα και η
συσπείρωση θα μας επιτρέψουν να αντισταθούμε σε αυτή την λαίλαπα, που σαρώνειτα κεκτημένα
δικαιώματά μας και αποδεκατίζει τις θέσεις εργασίας μας. Η μοιρολατρία και η παθητικότητα, δεν
είναι λύση. Επιβάλλεται να αγωνιστούμε και να διεκδικήσουμε. Και σε αυτούς τους αγώνες και τις
διεκδικήσεις θα είμαστε δίπλα σας και σας θέλουμε δίπλα μας.
συσπείρωση θα μας επιτρέψουν να αντισταθούμε σε αυτή την λαίλαπα, που σαρώνειτα κεκτημένα
δικαιώματά μας και αποδεκατίζει τις θέσεις εργασίας μας. Η μοιρολατρία και η παθητικότητα, δεν
είναι λύση. Επιβάλλεται να αγωνιστούμε και να διεκδικήσουμε. Και σε αυτούς τους αγώνες και τις
διεκδικήσεις θα είμαστε δίπλα σας και σας θέλουμε δίπλα μας.