ΙΔΙΩΤΙΚΟΠΟΙΗΣΕΙΣ
Λιμάνια και μεταφορές στο πιάτο των μονοπωλίων
"ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ"
αναδημοσίευση
αναδημοσίευση
Ολόκληρο το παραλιακό μέτωπο του Πειραιά και η παραγωγική δραστηριότητα που αναπτύσσεται στις παράκτιες εκτάσεις του ΟΛΠ ΑΕ,
παραδίνονται σταδιακά στα μονοπώλια, με ό,τι αυτό σημαίνει για τους
εργαζόμενους στη ναυτιλία, τη ναυπηγοεπισκευή και τις θαλάσσιες
μεταφορές, αλλά και συνολικά για το λαό της περιοχής και της χώρας.
Επικρατέστερος μνηστήρας για τον ΟΛΠ ΑΕ, παρουσιάζεται η «Cosco», που μέσω του ΣΕΜΠΟ, ελέγχει ήδη το μεγαλύτερο τμήμα του εσωτερικού και εξωτερικού εμπορίου της Ελλάδας.
Χτες το απόγευμα έγινε συνάντηση στο υπουργείο Ναυτιλίας μεταξύ του υπουργού Μιλτ. Βαρβιτσιώτη και του προέδρου της κινεζικής πολυεθνικής Γουέι Τζιαφού, παρουσία του προέδρου του ΟΛΠ Γ. Ανωμερίτη και του ΤΑΙΠΕΔ Στ. Σταυρίδη. Η σύσκεψη κατέληξε σε «μνημόνιο συνεργασίας»
μεταξύ του ΟΛΠ ΑΕ και της «Cosco», το οποίο προδιαγράφει ότι η
πολυεθνική, στο όνομα της «ανάπτυξης», θα καταπιεί σταδιακά και άλλα
τμήματα του ΟΛΠ, ενώ δεν θα πληρώνει ούτε το εξευτελιστικό ενοίκιο που
είχε οριστεί να καταβάλλει στον Οργανισμό, όσο θα διαρκεί η παραχώρηση
του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων του Προβλήτα ΙΙ.Επί της ουσίας, πρόκειται για μνημόνιο με το οποίο εξασφαλίζεται ακόμα μεγαλύτερη κερδοφορία στο μονοπώλιο, σε βάρος των λιμενικών υποδομών της χώρας και πάνω στα συντρίμμια των εργασιακών δικαιωμάτων των εργαζομένων. Χορός δισεκατομμυρίων, που γίνεται με φόντο το Πέραμα και τη Ναυπηγοεπισκευαστική του Ζώνη, όπου η ανεργία, η φτώχεια και η εξαθλίωση έχουν χτυπήσει κόκκινο.
Νέο παραχωρητήριο
Το
μνημόνιο συνεργασίας ισοδυναμεί στην πραγματικότητα με μία νέα σύμβαση
παραχώρησης από τον ΟΛΠ προς την «Cosco» και για το λόγο αυτό
προβλέπεται η επικύρωσή του από τη Βουλή. Σε ό,τι αφορά την κατασκευή
του Προβλήτα ΙΙΙ, στην αρχική σύμβαση παραχώρησης, προβλεπόταν ότι θα
κατασκευαζόταν εξ ολοκλήρου από την «Cosco» και η εκμετάλλευση του
δυτικού της τμήματος θα ανήκε στον ΟΛΠ.Τώρα, όμως, φαίνεται πως σχεδιάζουν να παραμείνει η εκμετάλλευση του Προβλήτα εξ ολοκλήρου στην πολυεθνική. Σ' αυτό συνηγορούν τόσο το μνημόνιο, όσο και οι δηλώσεις του πρωθυπουργού στη διάρκεια της προχτεσινής φιέστας των εγκαινίων του Προβλήτα, ότι «είμαστε στο μέσο διαπραγμάτευσης για μια νέα συμφωνία για τη δυτική πλευρά», που αναμένεται «να εγκριθεί από τις κοινοτικές αρχές».
Ως αντάλλαγμα, η πολυεθνική προβλέπεται να κατασκευάσει για λογαριασμό του ΟΛΠ την προβλήτα πετρελαιοειδών (θα ξεπληρωθεί από τον ΟΛΠ σε 15 χρόνια) και αλιευτικό καταφύγιο στο χώρο Αρμού, για το Δήμο Περάματος. Ακόμα όμως και γι' αυτά τα «έργα», η Cosco ενδέχεται να μη βάλει φράγκο από την τσέπη της, αφού το ίδιο μνημόνιο αναφέρει επί λέξει:
«Το συνολικό οικονομικό πακέτο των ανωτέρω, εκτιμωμένων και των άρθρων για τα οικονομικά ανταλλάγματα της υπάρχουσας σύμβασης παραχώρησης (μεταβλητό και εγγυημένο), θα συνεξετασθούν από την Επιτροπή Φιλικού Διακανονισμού και τους εμπειρογνώμονες των δύο πλευρών, στο πλαίσιο της συνεχιζόμενης οικονομικής κρίσης στη χώρα και της μείωσης του ΑΕΠ από το 2009 έως σήμερα».
«Στο σφυρί» και τα άλλα λιμάνια
Στη διάρκεια της χτεσινής συνάντησης, ο πρόεδρος της «Cosco» κατέθεσε ακόμα το ενδιαφέρον της πολυεθνικής για το Ελληνικό,
κάνοντας λόγο για κατασκευή μεγάλου ξενοδοχειακού συγκροτήματος, ενώ
μόλις προχτές, η κινέζικη πολυεθνική ανταποκρίθηκε ακαριαία στο κάλεσμα
του πρωθυπουργού να συμμετάσχει στην ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ.Στην αράδα για παραπέρα ιδιωτικοποίηση μπαίνει και ο Οργανισμός Λιμένος Θεσσαλονίκης ΑΕ, καθώς χτες εγκρίθηκε η τροποποίηση του καταστατικού του, σχετικά με την κατοχή τουλάχιστον του 51% των μετοχών της εταιρείας από το ελληνικό Δημόσιο. Σημειώνεται ότι το ΤΑΙΠΕΔ είναι πλέον κάτοχος του 74,268% των μετοχών του ΟΛΘ.
Κινέζικο ενδιαφέρον φαίνεται πως υπάρχει και για τον Οργανισμό Λιμένος Βόλου ΑΕ, στελέχη του οποίου συναντήθηκαν -σύμφωνα με δημοσίευμα τοπικής εφημερίδας- την περασμένη Παρασκευή, στα γραφεία του Οργανισμού, με επταμελή αντιπροσωπεία της εταιρείας «China Communications Constractions». Η κινέζικη αντιπροσωπεία, που συνοδευόταν από μέλη του ΤΑΙΠΕΔ, ζήτησε να ενημερωθεί για τις υποδομές και τις δυνατότητες ανάπτυξης του λιμανιού του Βόλου και περιηγήθηκε στις εγκαταστάσεις του.