Το Υπουργείο Ναυτιλίας ετοιμάζεται να αντιμετωπίσει το ενδεχόμενο η ΝΕΛ να μην μπορεί να εξυπηρετήσει τις άγονες γραμμές που συνδέουν τη Λήμνο με την ηπειρωτική Ελλάδα και τα άλλα νησιά του Αιγαίου. Χαρακτηριστικά, χθες το μεσημέρι ο γενικός γραμματέας Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής, Γιάννης Σπιλάνης, δήλωσε στο «Ε»: «Το κράτος οφείλει να είναι προετοιμασμένο για όλα τα ενδεχόμενα. Γι’ αυτό και εμείς δρομολογούμε όλες τις απαραίτητες διοικητικές διαδικασίες ώστε να διασφαλίσουμε ότι θα υπάρχει ακτοπλοϊκή σύνδεση για τη Λήμνο και τον Άι-Στράτη υπό οποιεσδήποτε συνθήκες.
Θέλουμε να είμαστε έτοιμοι να δώσουμε λύση ανά πάσα στιγμή.»
Παράλληλα καταρτίζεται νέος σχεδιασμός για τις ακτοπλοϊκές συνδέσεις της Λήμνου με τα μεγάλα αστικά κέντρα της χώρας. Σε αυτό το πλαίσιο εντάσσεται και η πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος που εξέδωσε η Γενική Γραμματεία Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής. Με αυτήν καλούνται οι ακτοπλοϊκές εταιρείες που ενδιαφέρονται να συνάψουν μαζί συμβάσεις, για αποκλειστική εξυπηρέτηση άγονων γραμμών χωρίς μίσθωμα για την τριετία από 1ης Νοεμβρίου 2013 έως 31ης Οκτωβρίου 2016.
Στην πρόσκληση μεταξύ άλλων περιλαμβάνονται και οι γραμμές Μυτιλήνη - Λήμνος - Καβάλα/Θεσσαλονίκη και Άι-Στράτης - Λήμνος.
Ενδιαφέρον…
Εξαιρετικό ενδιαφέρον παρουσιάζει η πρόβλεψη της προκήρυξης που δίνει το δικαίωμα στο γενικό γραμματέα να αποκλείει πλοιοκτήτες από τις διαδικασίες του διαγωνισμού, έστω και αν πληρούν τις τυπικές και ουσιαστικές προϋποθέσεις αυτής, εάν αιτιολογημένα κρίνεται ότι αυτοί και τα πλοία τους έχουν στο παρελθόν υποπέσει σε σοβαρές ή επαναλαμβανόμενες παραβάσεις καλής εκτέλεσης των όρων δρομολόγησης.
Τα ελάχιστα χαρακτηριστικά που πρέπει να έχει το πλοίο για τη γραμμή Μυτιλήνη - Λήμνος - Καβάλα/Θεσσαλονίκη είναι: α) Μεταφορική ικανότητα 400 επιβατών το χειμώνα και 800 επιβατών το καλοκαίρι. Οι κλίνες του θα πρέπει να είναι 250 τουλάχιστον. β) Να έχει επιφάνεια για φόρτωση παντός τύπου οχημάτων 1.500 τ.μ., εκ των οποίων τα 1.000 για φόρτωση φορτηγών οχημάτων. γ) Να έχει ολικό μήκος 120 μέτρα. Το πλοίο θα εκτελεί τρία δρομολόγια την εβδομάδα, με επιστροφή.
Τα ελάχιστα χαρακτηριστικά που πρέπει να έχει το πλοίο για τη γραμμή Άι-Στράτης - Λήμνος είναι: α) Μεταφορική ικανότητα σε επιβάτες 90 επιβατών το χειμώνα και 150 το καλοκαίρι. β) Επιφάνεια για φόρτωση παντός τύπου οχημάτων 100 τ.μ. και ολικό μήκος 40 μ.. Το πλοίο θα εκτελεί έξι δρομολόγια την εβδομάδα.
Η παραπάνω πρόσκληση είναι ένα στάδιο πριν από την προκήρυξη των άγονων γραμμών και το πλεονέκτημα που δίνει στις εταιρείες που θα ενδιαφερθούν, είναι η αποκλειστική εκμετάλλευση των γραμμών. Αν δεν υπάρξει ενδιαφέρον από καμμία εταιρεία, όπως είναι το πιθανότερο, τότε θα γίνει διαγωνισμός για την ανάθεση των γραμμών με μίσθωμα.
Οι συμβάσεις τής ΝΕΛ
Ο κ. Σπιλάνης μάς διευκρίνισε πως δεν τίθεται θέμα κατάργησης των συμβάσεων που έχει υπογράψει η ΝΕΛ με το Ελληνικό Δημόσιο για τις άγονες γραμμές που εξυπηρετεί. Αυτό το ζήτημα θα τεθεί όταν η εταιρεία δε θα μπορεί να τηρήσει τους όρους των συμβάσεων που έχει υπογράψει.
Η ΝΕΛ και το Δημόσιο έχουν υπογράψει πολυετείς συμβάσεις εξυπηρέτησης των άγονων γραμμών της Λήμνου. Σύμφωνα με αυτές, η ΝΕΛ τον Οκτώβριο του 2013 θα πρέπει να προχωρήσει σε αντικατάσταση του «Θεόφιλος» με νεότευκτο πλοίο. Αν δεν προχωρήσει στην αντικατάσταση, πιθανότατα θα χάσει τη γραμμή. Ωστόσο είναι πολύ πιθανό να μεταφερθεί για αργότερα η υποχρέωση αυτή, όπως είχε γίνει όταν ξέσπασε η κρίση.