ΑΠΕΡΓΟΥΜΕ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΞΙΟΠΡΕΠΕΙΑ ΜΑΣ!

ΑΠΕΡΓΟΥΜΕ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΞΙΟΠΡΕΠΕΙΑ ΜΑΣ!

To PEIRATIKO REPORTAZ ΠΑΝΤΑ ΚΟΝΤΑ ΣΑΣ!

Κυριακή 21 Απριλίου 2013

Αναζητείται Θηραϊκή Ομοψυχία Και Ειλικρίνεια!



Συντονιστική Επιτροπή Αγώνα Θηραίων Πολιτών Για την Ανέλκυση του
ΚΖ Sea Diamond Φηρά Σαντορίνης 

Σαντορίνη  20 Απριλίου 2013

Προς: ΜΜΕ Σαντορίνης
Απανταχού φίλους της Σαντορίνης
ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

Κυρίες και κύριοι,

εν μέσω δικαστικών εξελίξεων, αναμένοντας τις αποφά

σεις επί των αγωγών που κατέθεσε

πρόσφατα ο Δήμος Θήρας και εξετάστηκαν πριν από λίγ

ες ημέρες από την Ελληνική Δικαιοσύνη,

εμείς οι ίδιοι οι Θηραίοι πολίτες φαίνεται σαν να θ

έλουμε να υποβαθμίσουμε ή και να αγνοήσουμε

το θέμα του ναυαγίου του Sea Diamond που τόσο άδικα

αφέθηκε να βυθιστεί πριν από έξι χρόνια

μέσα στην Καλντέρα της Σαντορίνης και μέχρι σήμερα

συνεχίζει να την ρυπαίνει και να απειλεί τη

δημόσια υγεία.

Επειδή τα τελευταία έξι χρόνια η Συντονιστική Επιτρ
οπή Αγώνα Θηραίων Πολιτών για την
Ανέλκυση του Sea Diamond συνεχίζει την προσπάθειά τ
ης για να αναδείξει και να κρατήσει στην
επικαιρότητα το σημαντικό για εμάς θέμα του ναυαγίο
υ στην καλντέρα της Σαντορίνης, θα μας
επιτρέψετε να κάνουμε μία ακόμη ενημέρωση προς το Θ
ηραϊκό λαό για τη διαλεύκανση ορισμένων
θεμάτων:
1) Σύμφωνα με τις περιοδικές μετρήσεις (κάθε τέσσερ
ις μήνες) που μέχρι σήμερα
πραγματοποιεί το ΕΛΚΕΘΕ, οι επιπτώσεις στο οικοσύστ
ημα της Καλντέρας είναι σε γενικές γραμμές
αμελητέες. Όπως τονίζεται, παρόλο που το βυθισμένο
κρουαζιερόπλοιο περιέχει ρυπογόνα φορτία
,που έστω και με αργούς ρυθμούς απελευθερώνονται στο
θαλάσσιο περιβάλλον, τα αποτελέσματα
των μετρήσεων δείχνουν ότι μέχρι στιγμής
δεν έχει επηρεαστεί η ποιότητά του.
Στο ερώτημα αν
μπορεί να υπάρχουν
συνέπειες από το ναυάγιο
στη θαλάσσια περιοχή της Καλντέρας, ο υπεύθυνος
προγράμματος του ΕΛΚΕΘΕ, χημικός ωκεανογράφος δρ. Ι
ωάννης Χατζηανέστης, ανέφερε στο ΑΠΕ-
ΜΠΕ ότι «αυτό δεν μπορεί να προσδιοριστεί με αόριστ
η εκτίμηση, καθώς για να γίνει μία σωστή
πρόβλεψη θα πρέπει να υπάρξει συγκεκριμένη έρευνα κ
αι μεθοδολογία, που είχε προταθεί
παλαιότερα στο υπουργείο Ναυτιλίας. Το πλοίο περιέχ
ει ρυπογόνα φορτία που διαχέονται όμως στη
θάλασσα με βραδείς ρυθμούς και δεν φαίνεται να υπάρ
χουν ορατές επιπτώσεις στο οικοσύστημα
και τους θαλάσσιους οργανισμούς της περιοχής», προσ
έθεσε ο κ. Χατζηανέστης.
Εμείς διερωτόμαστε
: Με δεδομένο ότι το ναυάγιο είναι κρεμασμένο σε μί
α πλαγιά της
Καλντέρας μας, όπου κάθε στιγμή μπορεί να ολισθήσει
και από τα 120 μέτρα όπου βρίσκεται να
φτάσει στα 280 μέτρα βάθος που έχει ο βυθός, με άμε
ση συνέπεια το σπάσιμο του πλοίου και την
απελευθέρωση κάθε ρυπογόνου φορτίου που περιέχει, μ
ε δεδομένο ότι η διάβρωση του σκάφους
συνεχίζεται καθημερινά και η αντοχή των υλικών του
συνεχώς μειώνεται, με δεδομένο ότι
καθημερινά η εταιρεία απορρύπανσης μαζεύει από 30 έ
ως 50 λίτρα πισσωδών καταλοίπων μέσα στο
φράγμα (όταν ο καιρός το επιτρέπει), πως μπορούμε ν
α εφησυχάζουμε από το γεγονός ότι «μέχρι
στιγμής οι επιπτώσεις στο οικοσύστημα της Καλντέρας
μας είναι σε γενικές γραμμές αμελητέες»;
Ποιος μας διασφαλίζει το αύριο της Σαντορίνης; Ποιο
ς εγγυείται την καλή υγεία του μοναδικού
οικοσυστήματός μας στο μέλλον; Είναι μαθηματικά σίγ
ουρο πως κάποια στιγμή το ναυάγιο θα
σαπίσει και όλα τα περιεχόμενά του θα διαχυθούν στη
θάλασσά μας, είτε με μία αργή διαδικασία
είτε απότομα.
Με δεδομένο ότι και το ΕΛΚΕΘΕ έχει προτείνει στο Υπ
ουργείο Ναυτιλίας συγκεκριμένη έρευνα
και μεθοδολογία για να κάνει μία μελέτη Περιβαλλοντ
ικών Επιπτώσεων για το τι μέλλει γενέσθαι στη
θάλασσά μας, γιατί δεν έχει γίνει τίποτε μέχρι σήμε
ρα
; Οι περιοδικές μετρήσεις του ΕΛΚΕΘΕ δεν
αρκούν για να εφησυχάσουμε. Εδώ και πολλά χρόνια οι
κάτοικοι ζητούσαμε από την πολιτεία να
πραγματοποιηθεί ολοκληρωμένη μελέτη περιβαλλοντικών
επιπτώσεων αλλά πάντοτε οι αρμόδιοι
μας αγνοούσαν ή μας έδιναν κενές υποσχέσεις. Όταν τ
ελικά η Νομαρχία Κυκλάδων ανέθεσε μετά
από διαγωνισμό, μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων σ
το Τμήμα Μηχανικών Περιβάλλοντος του
Πολυτεχνείου Κρήτης, το υπουργείο Ναυτιλίας προώθησ
ε τον Μάρτιο του 2011 (με το Α.Π.
2412.2/06/11, 23/3/2011) τη μελέτη αυτή στο ΕΛΚΕΘΕ
για να προβεί σε συγκριτική αξιολόγηση με τις
δειγματοληψίες του και τις αναλύσεις του. Μέχρι σήμ
ερα, 2 χρόνια μετά, δεν έχουμε λάβει ακόμη
κάποια επίσημη απάντηση στο θέμα. Συνεπώς παραμένου
με με το συμπέρασμα της μελέτης του
Πολυτεχνείου Κρήτης:
«Θεωρείται ήδη αναγκαιότητα ότι το ναυάγιο του «Sea
Diamond» θα πρέπει
να ανελκυθεί και απομακρυνθεί από την περιοχή της Κα
λντέρας ή με οποιονδήποτε τρόπο να
εξουδετερωθεί.
Η επιβάρυνση που έχει επιφέρει στην περιοχή είναι σαφή
ς και μοναδικός τρόπος
αποτροπής της συνέχισής της είναι η απομάκρυνση του ν
αυαγίου. Κάθε άλλη καθυστέρηση ή
ενέργεια θα έχει ως αποτέλεσμα την οικολογική και όχ
ι μόνον καταστροφή της Καλντέρας. Από
την Πολιτεία θα πρέπει να απαιτηθεί η εφαρμογή του άρθ
ρου 24 του Συντάγματος για την
αποκατάσταση της βλάβης του θαλασσίου περιβάλλοντος
και την προστασία της υγείας των
πολιτών
».
Για ποιο λόγο άραγε η νομοθεσία (Ν.2881/2001) επιβά
λει την ανέλκυση των ναυαγίων εντός 3
μηνών από τον πλοιοκτήτη, ενώ σε περίπτωση αρνήσεως
αυτού αναθέτει στον αρμόδιο Οργανισμό
του λιμένος ή της λιμενικής ζώνης να πραγματοποιήσε
ι την ανέλκυση και μέσω της διαδικασίας
Δημοσίων Εσόδων να απαιτήσει τα έξοδα από τον πλοιο
κτήτη; Τι περιμένει άραγε η πολιτεία για να
βγει από την αδράνεια που τη χαρακτηρίζει και να εφ
αρμόσει τους νόμους και το Ελληνικό
Σύνταγμα; Μήπως να συμβεί μεγαλύτερο κακό; Και μετά
που θα επιρρίψουμε τις ευθύνες; Στο μικρό
Λιμενικό Ταμείο Θήρας με τους 3-4 υπαλλήλους;
2) Το φημισμένο «
Πράσινο Διαβατήριο
» του Sea Diamond,
εκδόθηκε το Μάρτιο του 2008, ένα χρόνο μετά από το
ναυάγιο, και
έχει την υπογραφή και τη σφραγίδα της εταιρείας «Τε
χνική
Προστασίας Περιβάλλοντος» που έχει σχεδιάσει και εγ
καταστήσει
το πλωτό φράγμα πάνω από το ναυάγιο, ενώ ταυτόχρονα
έχει
αναλάβει την ευθύνη επιτήρησης και απορρύπανσης της
περιοχής
του ναυαγίου. Υλοποιήθηκε με στοιχεία που παρείχε η
πλοιοκτήτρια
εταιρεία
, μετά από τη συνεργασία της Τεχνικής Προστασίας
Περιβάλλοντος με τμήμα του Πανεπιστημίου Αθηνών. Το
Πράσινο
Διαβατήριο (Green Passport) για ένα πλοίο δεν αποτε
λεί οικολογική
βεβαίωση μη επικινδυνότητας των υλικών του για το π
εριβάλλον
και την υγεία του ανθρώπου. Είναι ακριβώς το αντίθε
το.
Το Πράσινο Διαβατήριο για ένα πλοίο, είναι η καταγρ
αφή των
ρυπογόνων υλικών κατασκευής και εξοπλισμού. Συντάσσ
εται από το ναυπηγείο κατά τη φάση
κατασκευής ή από τον αρμόδιο προϊστάμενο του πλοίου
εάν αυτό βρίσκεται ήδη σε υπηρεσία και
επαληθεύεται μετά από διαδικασία επιθεώρησης και ελ
έγχου των επικίνδυνων υλικών. Αποτελεί
έναν οδηγό για την ασφαλή διάλυση πλοίων στα ναυπηγ
εία με σκοπό την ανακύκλωση.
Ο Νορβηγικός Νηογνώμονας που παρακολουθούσε το πλοί
ο δεν έχει προσυπογράψει το
Πράσινο Διαβατήριο του Sea Diamond, διότι δεν μπορο
ύσε να επαληθεύσει την ακρίβεια των
στοιχείων αυτών αφού το πλοίο ήταν πλέον βυθισμένο.
Με δεδομένο όμως ότι η πλοιοκτήτρια
εταιρεία έδωσε αυτά τα στοιχεία στη δημοσιότητα, κα
ι με τη σκέψη πως δεν την συμφέρει να
γράψει κάτι περισσότερο, τα δεχόμαστε ως τα ελάχιστ
α πιθανά ρυπογόνα υλικά που υπήρχαν μέσα
στο Sea Diamond την ημέρα που ναυάγησε. Σύμφωνα λοι
πόν με την πλοιοκτήτρια Louis Hellenic
Cruises, την ημέρα βυθίσεως του Sea Diamond, υπήρχα
ν μέσα του 500 τόνοι καυσίμων (μαζούτ και
diesel), 50 τόνοι λιπαντικών – λαδιών μηχανών, 22 τ
όνοι λυμάτων πετρελαίου, 2500 κυβικά μέτρα
μονωτικών υλικών όπως πετροβάμβακας και υαλοβάμβακα
ς, 400 κιλά ανοδίων που περιέχουν
βαρέα μέταλλα όπως μόλυβδο, κάδμιο και ψευδάργυρο,
17.000 μέτρα καλωδιώσεων που περιέχουν
χαλκό, 300 λίτρα ηλεκτρολύτη στις μπαταρίες του πλο
ίου που περιέχουν ισχυρά οξέα, μόλυβδο και
κάδμιο, περισσότερους από 3 τόνους χρώματα, διαλυτι
κά, αντισκωριακά και σταθεροποιητές
βαφών, 7 τόνους χημικών σε συσκευασμένη μορφή, 7000
λαμπτήρες φθορισμού και αλογόνου αλλά
και πολλές ηλεκτρονικές συσκευές στα όργανα και στι
ς εγκαταστάσεις του πλοίου που περιέχουν
υδράργυρο, ενώ όλες οι εύφλεκτες επιφάνειές του ήτα
ν εμποτισμένες με βρωμιούχες
επιβραδυντικές χημικές ενώσεις. Όλα αυτά και άλλα π
ολλά, συνεχίζουν να απειλούν την υγεία μας,
μέσω της βιοσυσσώρευσης, και το φυσικό οικοσύστημα
της περιοχής με ανεπανόρθωτη βλάβη.
Συνεπώς καμία περιοδική μέτρηση του ΕΛΚΕΘΕ και κανέ
να πλωτό αντιρρυπαντικό φράγμα δεν είναι
ικανά να μας καθησυχάσουν.
3) Με τα παραπάνω δεδομένα, με πολλές μετρήσεις στη
θαλάσσια στήλη και στα ιζήματα του
βυθού, με αναλύσεις σε ψάρια και μύδια που αλιεύθηκ
αν από την περιοχή του ναυαγίου και με όσα
άλλα στοιχεία επεξεργάστηκαν, οι επιστήμονες του Πο
λυτεχνείου Κρήτης τόλμησαν να εκτιμήσουν
την παρούσα κατάσταση και να προβλέψουν το μέλλον τ
ης θάλασσάς μας στην περιοχή του
ναυαγίου. Μέχρι σήμερα κανένας άλλος επιστημονικός
φορέας δεν έχει τολμήσει κάτι αντίστοιχο.
Γιατί άραγε; Δεν θα ήταν προς όφελος της πλοιοκτήτρ
ιας, του ασφαλιστικού της οργανισμού αλλά
και των αρμοδίων και υπευθύνων της Ελληνικής Πολιτε
ίας να αποδειχθεί το αντίθετο; Γιατί κανένας
άλλος επιστημονικός φορέας δεν τολμάει επισήμως να
ισχυριστεί πως στο μέλλον τίποτε κακό δεν
θα μας συμβεί από τη συμβίωσή μας με το ναυάγιο του
Sea Diamond;
Ο δικηγόρος του Δήμου Θήρας κ. Παπανδρεόπουλος Στέλ
ιος, στην πρόσφατη αγωγή που
κατέθεσε και εξετάστηκε στις 2 Απριλίου 2013, εναντ
ίον της πλοιοκτήτριας και του ασφαλιστικού της
οργανισμού, διεκδικώντας την ανέλκυση του Sea Diamo
nd και την αποζημίωση με 10 εκατομμύρια
ευρώ για την ηθική βλάβη και τη δυσφήμιση του νησιο
ύ μας, επικαλείται την μελέτη του
Πολυτεχνείου Κρήτης ως «τη
μοναδική επιστημονική μελέτη
επί των περιβαντολογικών συνεπειών
και επιπτώσεων, η οποία παρέχει επιστημονική πληροφ
όρηση των επιβλαβών συνεπειών του όλου
θαλασσίου οικοσυστήματος εκ του ναυαγίου και πολύ π
ερισσότερο προβλέψεις για τον μέλλοντα
χρόνο».
Εμείς άραγε ως Θηραίοι πολίτες που αγαπάμε το νησί
μας και νοιαζόμαστε για τον τόπο μας,
δεν θέλουμε να απαλλαγούμε από το ναυάγιο αυτό; Και
τι κάνουμε για να βοηθήσουμε προς την
κατεύθυνση αυτή; Αμφισβητούμε τις επιστημονικές μελ
έτες που μας υποδεικνύουν τον κίνδυνο;
Αρκούμαστε στις σημερινές εφήμερες μετρήσεις που μα
ς λένε ότι μέχρι σήμερα κανένα σοβαρό
κακό δεν έχει συμβεί στη θάλασσά μας από το ναυάγιο
; Και τι περιμένουμε; Να συμβεί για να
δράσουμε; Πιστεύουμε ότι πάντοτε ο καλός θεός θα ευ
λογεί το νησί μας και θα μας προστατεύει,
χωρίς εμείς να κάνουμε τίποτε για να το διαφυλάξουμ
ε; Αυτό ονομάζεται στρουθοκαμηλισμός!
Πολύ λυπούμαστε αλλά δεν είναι έτσι τα πράγματα. Δε
ν αρκούν οι πολλαπλές ομόφωνες
αποφάσεις του Δημοτικού Συμβουλίου Θήρας που συντάσ
σονται στον αγώνα της Συντονιστικής
Επιτροπής για την ανέλκυση του Sea Diamond. Δεν αρκ
ούν οι δηλώσεις πως όλοι οι Θηραίοι θέλουμε
την ανέλκυση και την απομάκρυνση του ρυπογόνου και
τοξικού αυτού φορτίου από τη θάλασσά μας.
Δεν αρκούν οι προεκλογικές υποσχέσεις που χαϊδεύουν
τα αυτιά μας. Βεβαίως και ο καθένας
μπορεί, κρίνοντας από τα μέχρι σήμερα δεδομένα, κον
τόφθαλμα να πιστεύει ότι το ναυάγιο του Sea
Diamond δεν μας απειλεί, αλλά ας πάρει και την ευθύ
νη επάνω του για το φυσικό περιβάλλον που
θα παραδώσει στα παιδιά του.
Ο αγώνας της Συντονιστικής Επιτροπής Θηραίων Πολιτώ
ν είναι ενωτικός και όχι διασπαστικός.
Γνωρίζουμε ότι μόνο με την ενότητα και τη συνεργασί
α μας μπορούμε να πετύχουμε κάθε υψηλό
στόχο. Με ειλικρίνεια και αντικειμενικότητα συνεχίζ
ουμε την δύσκολη προσπάθειά μας εδώ και έξι
χρόνια και ενημερώνουμε το Θηραϊκό λαό. Οι συνεδριά
σεις μας είναι ανοιχτές σε όλους του πολίτες
και κάθε Τετάρτη απόγευμα στις 8 συναντιόμαστε στο
ΔΑΠΠΟΣ.
Μοναδική και οριστική λύση για
εμάς, αποτελεί η ανέλκυση και απομάκρυνση του ναυαγί
ου του Sea Diamond από τη θάλασσά
μας και επαναφορά του φυσικού περιβάλλοντος στην προτέ
ρα κατάστασή του. Απαιτούμε την
εφαρμογή του νόμου 2881/2001 και του άρθρου 24 του Ελλ
ηνικού Συντάγματος. Απαιτούμε
καθαρό φυσικό περιβάλλον, καθαρή θάλασσα. Είναι θεμελι
ώδες δικαίωμά μας, που ποτέ δεν θα
απεμπολήσουμε!

Σαντορίνη, 20 Απριλίου 2013

Συντονιστική Επιτροπή Αγώνα Θηραίων Πολιτών

για την Ανέλκυση του Κ/Ζ Sea Diamond