Απόσπασμα από τις απαντήσεις του εκπροσώπου της ΠΟΥΕΝ
σε ερωτήσεις Βουλευτών στην Επιτροπή Παραγωγής & Εμπορίου της Βουλής
Ο Δημήτρης Γκερλές σε σχετικά ερωτήματα των Βουλευτών αναφέρθηκε :
Αναλυτικότερα :
Η σκέψη πίσω από τη δημιουργία της προτεινόμενης στο Σχέδιο Νόμου Ρυθμιστικής Αρχής Λιμένων (ΡΑΛ) είναι η ρύθμιση των θεμάτων ανταγωνισμού, που ενδέχεται να προκύψουν με τις μελλοντικές παραχωρήσεις λιμενικών χώρων και υπηρεσιών σε ιδιώτες παρόχους λιμενικών υπηρεσιών. Όμως δε φαίνεται να προκύπτει προστιθέμενη αξία από τη δημιουργία της ΡΑΛ, ικανή να δικαιολογήσει το πρόσθετο κόστος της επιλογής αυτής, σε σχέση με την υφιστάμενη Γενική Γραμματεία Λιμένων και Λιμενικής Πολιτικής ή και την Επιτροπή Ανταγωνισμού. Αντίθετα, επιβαρύνεται το σύστημα με μια νέα δομή και αποδυναμώνεται η κεντρική δομή.
Οι αρμοδιότητες της προτεινόμενης ΡΑΛ μπορούν να ασκηθούν από την υφιστάμενη Γενική Γραμματεία Λιμένων και Λιμενικής Πολιτικής, σε συνεργασία, όπου απαιτείται, με την Επιτροπή Ανταγωνισμού. Η λύση αυτή δε συνεπάγεται μια πρόσθετη δομή στο σύστημα και θα μπορούσε να εξυπηρετηθεί αποτελεσματικά ο στόχος της εποπτείας και ρύθμισης της αγοράς των λιμενικών υπηρεσιών με πολύ μικρότερο κόστος.
Επίσης, ερωτηματικά υπάρχουν στην διατύπωση της τελευταίας παραγράφου 6 (β) του άρθρου 44 και συγκεκριμένα για το νόμιμο της διάθεσης ποσοστό έως 20% από το αποθεματικό της ΡΑΛ για χρηματοδοτήσεις μελετών λιμενικών έργων.
ΑΠΟΣΠΑΣΜΑΤΑ από την ομιλία
στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου
του Δημήτρη ΓΚΕΡΛΕ Εκπροσώπου ΠΟΥΕΝ
Ο εκσυγχρονισμός και η ανάπτυξη της δημόσιας ναυτιλιακής διοίκησης και η αναδιάρθρωση των Υπηρεσιών του Υπουργείου αποτελεί προτεραιότητα.
Ένα Νομοσχέδιο που φέρει τον τίτλο «ανασυγκρότηση του ΥΝΑ» θα πρέπει να λαμβάνει υπόψη του τηναξιοποίηση όλου του προσωπικού που υπηρετεί και την δίκαιη και αντικειμενική κατανομή αρμοδιοτήτων, σύμφωνα με την εμπειρία τους, ώστε να προσφέρουν όλοι τα μέγιστα στην υλοποίηση της πολιτικής του Υπουργείου.
Αυτό δυστυχώς δεν εμπεριέχεται στο Νομοσχέδιο διότι η συντριπτική πλειοψηφία των αρμοδιοτήτων προβλέπεται να ασκούνται από το προσωπικό του ΛΣ χωρίς να αξιοποιείται η εμπειρία του Πολιτικού Προσωπικού και τα εξειδικευμένα νέα στελέχη του που προσλήφθηκαν την τελευταία δεκαετία μέσω του ΑΣΕΠ η συντριπτική πλειοψηφία των οποίων διαθέτει μεταπτυχιακούς τίτλους σπουδών σχετικούς με τη ναυτιλία και τη Δημόσια Διοίκηση.
Η μόνη αρμοδιότητα πολιτικής του ΥΝΑ που διαφαίνεται ότι θα ασκηθεί από το Πολιτικό Προσωπικό είναι της Γενικής Γραμματείας Λιμένων Λιμενικής Πολιτικής και Ναυτιλιακών Επενδύσεων και αυτή ψαλιδισμένη λόγω της προτεινόμενης ίδρυσης της Ρυθμιστικής Αρχής Λιμένων και της ιδιωτικοποίησης της Πλοηγικής Υπηρεσίας.
Οι αρμοδιότητες του Γενικού Δ/ντή Οικονομικών Υπηρεσιών που προτείνεται να ασκούνται από αξιωματικό του Λ.Σ. αποτελεί παγκόσμια πρωτοτυπία για οικονομικό – παραγωγικό Υπουργείο και έρχεται σε πλήρη αντίθεση με τους Νόμους 3528/2007 (Υπαλληλικός Κώδικάς) / 3839/2010 (Σύστημα Επιλογής Προϊσταμένων) και ιδίως με το 3943/2011 στον οποίο προβλέπεται η σύσταση ΓΔΟΥ σε όλα τα Υπουργεία.
Ο Γενικός Δ/ντής Οικονομικών Υπηρεσιών όλων των Υπουργείων επιλέγεται με συγκεκριμένη αξιοκρατική διαδικασία μέσω του Ειδικού Υπηρεσιακού Συμβουλίου με 5ετή θητεία με συγκεκριμένη εμπειρία ενώ στο Υπουργείο μας τόσο ο Δ/ντής Οικονομικών όσο και ο αντίστοιχος Κλαδάρχης μετατίθενται κατά μέσω όρο ανά έτος με αποτέλεσμα να μην προλαβαίνουν να γνωρίσουν το συγκεκριμένο αντικείμενο. Στις αρμοδιότητες του ΓΔΟΥ είναι και οι εγκρίσεις των προϋπολογισμών, ισολογισμών, απολογισμών των εποπτευομένων Φορέων (Λιμενικά Ταμεία, ΓΕΝΕ, Οίκος Ναύτου) σύμφωνα με το Ν. 4094/2011, καθώς επίσης και η έγκριση της υπερωριακής απασχόλησης των υπαλλήλων των ΟΛ Α.Ε. και των Λιμενικών Ταμείων, αντικείμενα πέραν των αρμοδιοτήτων του Λ.Σ.
Ο ΓΔΟΥ είναι υπεύθυνος μεταξύ άλλων για το συντονισμό και προετοιμασία του Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου Δημοσιονομικής Στρατηγικής του Υπουργείου και των Εποπτευομένων Φορέων, οφείλει να εφαρμόζει τις κατευθυντήριες γραμμές του ΓΛΚ και να αναφέρεται αποκλειστικά σ΄αυτό και όχι στο
Αρχηγείο του ΛΣ από το οποίο τοποθετείται.
Η παράβαση των παραπάνω συνιστά πειθαρχικό παράπτωμα σύμφωνα με το άρθρο 106 του Υπαλληλικού Κώδικα και επιβάλει την πειθαρχική ποινή της δυνητικής αργίας και της αναστολής των καθηκόντων του. Ο ΓΔΟΥ ως αξιωματικός θα υπάγεται στο Στρατιωτικό ή στο Δημοσιουπαλληλικό Κώδικα;
Π Ρ Ο Τ Α Σ Η :
Η Γενική Διεύθυνση Οικονομικών Υπηρεσιών ως καθαρά υποστηρικτική Υπηρεσία του ΥΝΑ και του ΛΣ να στελεχώνεται και από Πολιτικό Προσωπικό και από Ένστολο. Ο Γενικός Διευθυντής να είναι Πολιτικός Υπάλληλος και να επιλέγεται σύμφωνα με τις διατάξεις των Νόμων που προαναφέραμε.
Ζητάμε την απόσυρση του άρθρο 57 παρ.8α,β,γ
Επίσης η κατάργηση της Γενικής Διεύθυνσης Διοικητικής Υποστήριξης, για την οποία ο κ. ΥΝΑ είχε δεσμευτεί ότι θα εξακολουθεί να υφίσταται και η δημιουργία αντ’ αυτής μίας Διεύθυνσης υπαγόμενης απ’ ευθείας σε Γενικό Γραμματέα, είναι έξω από κάθε σύγχρονη αντίληψη της Δημόσιας Διοίκησης, με αποτέλεσμα οι Πολιτικοί Υπάλληλοι της Κεντρικής Υπηρεσίας να μην έχουν ενιαία Διοίκηση, δομή και λειτουργία όπως σωστά συμβαίνει με τους υπαλλήλους της Γ.Γ. Αιγαίου, αλλά και σε όλη τη Δημόσια Διοίκηση.
Το Λ.Σ. ασκεί τις επιχειρησιακές αρμοδιότητες.
Οι υπάλληλοι της Γ.Γ. Αιγαίου ασκούν την ναυτιλιακή πολιτική, τις θαλάσσιες συγκοινωνίες και την προστασία του περιβάλλοντος του Αιγαίου.
Οι υπάλληλοι που υπηρετούν στη Γ.Γ. Ναυτιλίας και στη Γ.Γ. Λιμένων & Λιμενικής Πολιτικής ποιο αντικείμενο εργασίας θα έχουν ;
Σύσταση Γενικής Διεύθυνσης Ναυτιλίας
Αποτελεί μονόδρομο η υπαγωγή όλων των αρμοδιοτήτων της ναυτιλιακής διοίκησης και πολιτικής (ναυτική εκπαίδευση, ναυτική εργασίας θαλάσσιες συγκοινωνίες) υπό ενιαίο φορέα σύμφωνα με τα διεθνή πρότυπα και κυρίως με τη συμμετοχή όλων των στελεχών (ένστολοι και πολιτικοί υπάλληλοι που μπορούν να προσφέρουν με τρόπο διαφανή, ισότιμο και αξιοκρατικό).
Με το Ν/Σ προβλέπονται ακόμη υποστηρικτικές αρμοδιότητες που σύμφωνα με το ισχύον Π.Δ. 242/99, ασκούνται από πολιτικό προσωπικό όπως η υλοποίηση των προμηθειών, η οργάνωση και η ποιότητα των υπηρεσιών, μεταφέρονται στην αρμοδιότητα του Λ.Σ.
Η περίφημη και πολυδιαφημιζόμενη ενοποίηση του Λ.Σ. δεν έγινε ούτε με το Σ/Ν διότι είναι αυτονόητο πως υπηρεσίες και αρμοδιότητες οικονομικές, υποστήριξης, ναυτικής εκπαίδευσης κ.α. δε μπορούν να ενταχθούν υπό στρατιωτική δομή. Η στελέχωση όμως και η άσκηση των αρμοδιοτήτων θα υλοποιείται από το Λ.Σ. επειδή προφανώς διαχρονικά το επιθυμούν κάποιοι εκτός Υπουργείου.
Το ΥΝΑ θα συνεχίσει να λειτουργεί με αναχρονιστικό, αναποτελεσματικό και γραφειοκρατικό τρόπο αφού για τη διεκπεραίωση ενός εγγράφου στην υλοποίηση μιας πολιτικής στο ΥΝΑ θα χρειάζονται 9 (εννέα) υπογραφές (Εισηγητής / Τμηματάρχης / Δ/ντής / Επόπτης / Κλαδάρχης / Γεν. Γραμματέας / Υπαρχηγός Λ.Σ / Αρχηγός ΛΣ / Υπουργός). Σε ποιο Υπουργείο και μάλιστα Οικονομικό απαιτούνται τόσες υπογραφές όταν μάλιστα η Κυβέρνηση προωθεί σύγχρονες δομές Δημόσιας Διοίκησης.
Σε ποιο τομέα της ελληνικής δημόσιας διοίκησης υπάρχει στρατιωτική λειτουργική δομή σε παρόμοιους αναπτυξιακούς οικονομικούς τομείς όπως αυτό της ναυτιλίας ; & σε ποια ευρωπαϊκά κράτη ;
Ζητάμε την τροποποίηση του άρθρου 5 και την διαγραφή της παρ. η.
Η ιδιωτικοποίηση της Πλοηγικής Υπηρεσίας μας βρίσκει αντίθετους, αφού πρόχειρα, αποσπασματικά και χωρίς οικονομοτεχνική μελέτη επιχειρείται η εκποίηση μιας επικερδούς Δημόσιας Υπηρεσίας.
Επίσης η Ρυθμιστική Αρχή Λιμένων είναι περιττή αφού τις περισσότερες αρμοδιότητες τις ασκεί η Γ.Γ.Λ.Λ.Π με ελάχιστο κόστος και με αποτελεσματικό τρόπο.
Με το προτεινόμενο Νομοσχέδιο και με το Σχέδιο Π.Δ. για τον Οργανισμό του ΥΝΑ με ημερομηνία 20/02/2013 διαπιστώσαμε τη βιασύνη του Αρχηγείου του ΛΣ για τη συγχώνευση των Υπηρεσιών του Πολιτικού Προσωπικού κατά 60 % ενώ σε όλο το ΥΝΑ η μείωση των οργανικών μονάδων που προτείνεται από το Υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης είναι 34 %.
Με τον τρόπο αυτό, η κατάργηση των οργανικών μονάδων θα επιφέρει και την κατάργηση των οργανικών θέσεων με αποτέλεσμα δεκάδες υπάλληλοι (62 κατά τα δημοσιεύματα) να υπαχθούν σε καθεστώς διαθεσιμότητας – απολύσεων.