ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ
"ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ'
αναδημοσίευση
Διάπλατα έχει ανοίξει ο δρόμος για την πλήρη άρση του καμποτάζ και στην ακτοπλοΐα
Η κυβέρνηση δείχνει την πρόθεσή
της να επιβάλει την πλήρη εφαρμογή του κανονισμού 3577/92 της Ευρωπαϊκής
Ενωσης στα πλοία που εκτελούν ενδομεταφορές, όπως είναι και τα
ακτοπλοϊκά, δηλαδή να ξεπαστρέψει, σύμφωνα με όσα προβλέπει ο
κανονισμός, τους ναυτεργάτες με συγκροτημένα δικαιώματα, ΣΣΕ και
συνδικαλιστική εκπροσώπηση (όπως ακριβώς έγινε και με τα
κρουαζιερόπλοια), πολλαπλασιάζοντας τους κινδύνους για την ασφάλεια της
ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα. Γι' αυτό το λόγο, άλλωστε, και εξαπέλυσε
λυσσαλέα επίθεση ενάντια στον απεργιακό αγώνα που έδωσαν οι ναυτεργάτες
το Φλεβάρη, ξεμπροστιάζοντας τις αντιλαϊκές της μεθοδεύσεις.Συγκεκριμένα,
στις 14 Φλεβάρη η ναυτιλιακή εταιρεία «TRANSOCEAΝ», έστειλε έγγραφο στο
ΥΝΑ και στον υπουργό Κ. Μουσουρούλη υποβάλλοντας το αίτημα: «Βάσει του
Κανονισμού 3577/92 προτιθέμεθα να ναυλώσουμε φορτηγό πλοίο 5.100 ΜΤ
DWAT, 4,120 MT KOX εγγεγραμμένο εις το Ιταλικό Διεθνές (Δεύτερον)
Νηολόγιο ΕΕ με σύνθεση πληρώματος το ήμισυ Κοινοτικοί και το υπόλοιπο μη
Κοινοτικοί ναυτικοί, διά συνεχόμενα ταξίδια μεταξύ Ελληνικών
Ηπειρωτικών λιμένων (....).
Διά της παρούσης αιτούμε όπως μας επιβεβαιώσετε το εν ισχύι νομικό καθεστώς βάσει της Κοινοτικής και Εθνικής Νομοθεσίας διά την άμεση και μόνιμη δραστηριοποίηση του ως άνω κοινοτικού πλοίου στη χώρα μας».
Διευκρινίζουμε ότι «δεύτερο» νηολόγιο, σημαίνει σημαία, που αντιστοιχεί με «πανί ευκαιρίας», δηλαδή πλοίο ανασφάλιστο, όπου οι ναυτεργάτες του πληρώματος είναι σε καθεστώς «μαύρης» εργασίας, χωρίς κανένα δικαίωμα και συνδικαλιστική εκπροσώπηση, θύματα του διεθνούς δουλεμπορικού κυκλώματος, που εμφανίζεται με τη μορφή πρακτορείων.
Η απάντηση που έδωσε το υπουργείο είναι ότι με βάση τον κανονισμό 3577/92 «από την 1/1/1993 εφαρμόζεται η ελεύθερη κυκλοφορία υπηρεσιών θαλάσσιων μεταφορών ενός κράτους - μέλους (θαλάσσιες ενδομεταφορές - καμποτάζ) για τους πλοιοκτήτες της κοινότητας», ενώ σε ό,τι αφορά την επάνδρωση διευκρινίζει:
«Σύμφωνα με τη διάταξη της παραγράφου 1 του άρθρου 3 του κανονισμού (ΕΚ)3577/92, τα θέματα της επάνδρωσης για τα δικαιούμενα πλοία, (...) μεταξύ λιμένων της Ηπειρωτικής Ακτογραμμής ρυθμίζονται από τη νομοθεσία του κράτους της σημαίας που φέρει το πλοίο». Με άλλα λόγια, το υπουργείο όχι μόνο ικανοποιεί το αίτημα της εταιρείας, αλλά με δεδομένο ότι η εταιρεία αναφέρει ότι το πλοίο της είναι εγγεγραμμένο στο «δεύτερο» νηολόγιο της Ιταλίας, της λέει να πράξει ό,τι προβλέπει η σημαία του δεύτερου νηολογίου! Δηλαδή, όχι το «ήμισυ», αλλά κανένας ναυτεργάτης με συγκροτημένα δικαιώματα! Το ΥΝΑ δεν αναφέρει κουβέντα, δηλαδή παρακάμπτει και τη Διεθνή Σύμβαση 2006, «κομμένη» στα μέτρα των εφοπλιστών, η οποία επικυρώθηκε από την Ελλάδα και βάζει τα ελάχιστα στάνταρ σε ό,τι αφορά τις ΣΣΕ και τις αποδοχές για τα πληρώματα και των πλοίων των «δεύτερων» νηολογίων. Αυτά έρχονται να προστεθούν και στο νομοσχέδιο του ΥΝΑ, που ανάμεσα στα άλλα προβλέπει την κατάργηση των ΣΣΕ των ναυτεργατών.
Διά της παρούσης αιτούμε όπως μας επιβεβαιώσετε το εν ισχύι νομικό καθεστώς βάσει της Κοινοτικής και Εθνικής Νομοθεσίας διά την άμεση και μόνιμη δραστηριοποίηση του ως άνω κοινοτικού πλοίου στη χώρα μας».
Διευκρινίζουμε ότι «δεύτερο» νηολόγιο, σημαίνει σημαία, που αντιστοιχεί με «πανί ευκαιρίας», δηλαδή πλοίο ανασφάλιστο, όπου οι ναυτεργάτες του πληρώματος είναι σε καθεστώς «μαύρης» εργασίας, χωρίς κανένα δικαίωμα και συνδικαλιστική εκπροσώπηση, θύματα του διεθνούς δουλεμπορικού κυκλώματος, που εμφανίζεται με τη μορφή πρακτορείων.
Η απάντηση που έδωσε το υπουργείο είναι ότι με βάση τον κανονισμό 3577/92 «από την 1/1/1993 εφαρμόζεται η ελεύθερη κυκλοφορία υπηρεσιών θαλάσσιων μεταφορών ενός κράτους - μέλους (θαλάσσιες ενδομεταφορές - καμποτάζ) για τους πλοιοκτήτες της κοινότητας», ενώ σε ό,τι αφορά την επάνδρωση διευκρινίζει:
«Σύμφωνα με τη διάταξη της παραγράφου 1 του άρθρου 3 του κανονισμού (ΕΚ)3577/92, τα θέματα της επάνδρωσης για τα δικαιούμενα πλοία, (...) μεταξύ λιμένων της Ηπειρωτικής Ακτογραμμής ρυθμίζονται από τη νομοθεσία του κράτους της σημαίας που φέρει το πλοίο». Με άλλα λόγια, το υπουργείο όχι μόνο ικανοποιεί το αίτημα της εταιρείας, αλλά με δεδομένο ότι η εταιρεία αναφέρει ότι το πλοίο της είναι εγγεγραμμένο στο «δεύτερο» νηολόγιο της Ιταλίας, της λέει να πράξει ό,τι προβλέπει η σημαία του δεύτερου νηολογίου! Δηλαδή, όχι το «ήμισυ», αλλά κανένας ναυτεργάτης με συγκροτημένα δικαιώματα! Το ΥΝΑ δεν αναφέρει κουβέντα, δηλαδή παρακάμπτει και τη Διεθνή Σύμβαση 2006, «κομμένη» στα μέτρα των εφοπλιστών, η οποία επικυρώθηκε από την Ελλάδα και βάζει τα ελάχιστα στάνταρ σε ό,τι αφορά τις ΣΣΕ και τις αποδοχές για τα πληρώματα και των πλοίων των «δεύτερων» νηολογίων. Αυτά έρχονται να προστεθούν και στο νομοσχέδιο του ΥΝΑ, που ανάμεσα στα άλλα προβλέπει την κατάργηση των ΣΣΕ των ναυτεργατών.