Κατήφεια και προβληματισμός στην ακτοπλοΐα
www.emprosnet.gr
αναδημοσίευση
Τετάρτη 27 Φεβρουαρίου 2013
|
Ο πρόεδρος του ΣΕΕΝ, Μιχάλης Σακέλλης, έκρουσε τον κώδωνα του
κινδύνου για τον κλάδο, λέγοντας πως οι ζημίες των ακτοπλοϊκών εταιρειών
έχουν ανέλθει στα 850 εκατ. ευρώ την τριετία 2009 - 2012, ενώ πάνω από
200 εκατομμύρια ήταν οι ζημιές του κλάδου το 2012. Πολλά πλοία που έχουν
αποδρομολογηθεί για την ετήσια ακινησία τους, είναι άγνωστο αν θα
καταφέρουν να επιστρέψουν στα δρομολόγιά τους. Ο υπουργός Ναυτιλίας και
Αιγαίου, Κωστής Μουσουρούλης, στην ομιλία του δεν άφησε περιθώρια
αισιοδοξίας, αφού ούτε καν τη μείωση των κρατήσεων υπέρ τρίτων που
βαρύνουν τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια, δεν υποσχέθηκε.
Στα παραπάνω προβλήματα ο κ. Σακέλλης προσέθεσε την επιβάρυνση των εισιτηρίων με υψηλούς συντελεστές Φ.Π.Α. (τους υψηλότερους στην Ευρώπη σε ακτοπλοϊκά εισιτήρια) και με κρατήσεις υπέρ τρίτων, τη μη αναπροσαρμογή των μισθωμάτων των ετήσιων συμβάσεων δημόσιας υπηρεσίας, το πάγωμα των χρηματοδοτήσεων και το αναχρονιστικό θεσμικό πλαίσιο που επιβάλλει πλήθος υποχρεώσεων, προστίμων και ποινικών διώξεων κατά των εταιρειών.
Αναφερόμενος στον κ. Μουσουρούλη και το Υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου, σημείωσε πως δε δημιούργησε το πρόβλημα, ωστόσο έχει την ευθύνη επίλυσής του.
Θέμα επιδότησης
Σε άλλο σημείο, ο πρόεδρος του ΣΕΕΝ έθεσε ζήτημα επιδότησης των επιβατηγών πλοίων, επικαλούμενος τις δεσμεύσεις που θέτει το κράτος για τη λειτουργία τους. Χαρακτηριστικά ανέφερε: «Απαιτούμε ίση μεταχείριση με τα άλλα μέσα μεταφοράς τα οποία επιδοτούνται, σε αντίθεση με την ακτοπλοΐα που επιβαρύνεται με υποχρεώσεις. Δεν είναι καθόλου υπερβολή να πούμε ότι τα εάν τα χρήματα που στοιχίζει ο ΟΣΕ στον κρατικό προϋπολογισμό διατίθεντο για την ακτοπλοΐα, τότε όχι μόνο θα ταξίδευαν δωρεάν όλοι οι επιβάτες και τα οχήματα, αλλά θα υπήρχε δυνατότητα καταβολής σε κάθε επιβάτη επτά ευρώ.»
Ως άμεσα μέτρα για την ανακούφιση των εταιρειών, ο κ. Σακέλλης ζήτησε τον εκσυγχρονισμό του θεσμικού πλαισίου, τη μείωση του Φ.Π.Α. και των κρατήσεων υπέρ τρίτων, την επιδότηση των εργοδοτικών εισφορών και τον επαναπροσδιορισμό των μισθωμάτων των γραμμών δημόσιας υπηρεσίας με βάση τα πραγματικά έξοδα των πλοίων.
Επίσης ζήτησε επαναπροσδιορισμό του τρόπου που υπολογισμού του κόστους των καυσίμων, τα οποία αποτελούν το 60% του συνολικού κόστους λειτουργίας των πλοίων.
Ο κ. Μουσουρούλης υπογράμμισε πως δεν μπορεί να αλλάξει ο τρόπος υπολογισμού του κόστους των καυσίμων, διότι αυτό αντίκειται στο κοινοτικό δίκαιο. Επίσης ανέφερε πως όσο διαρκεί η ύφεση, δεν μπορεί να γίνουν αλλαγές στις κρατήσεις υπέρ τρίτων που βαρύνουν τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια, αν και αναγνώρισε το δίκαιο του αιτήματος.
Η αλλαγή του δικτύου των ακτοπλοϊκών γραμμών και ειδικά των άγονων γραμμών δεν είναι εύκολο να γίνει σε αυτήν τη φάση, καθώς σε ποσοστό 55% είναι δεσμευμένες οι πιστώσεις για τις άγονες γραμμές έως το 2020. Ανέφερε, δε, ότι η κυβέρνηση έχει κάνει το καλύτερο δυνατό για την όσο γίνεται ταχύτερη πληρωμή των μισθωμάτων στις εταιρείες.
Η ΝΕΛ ήταν αλλού
Από τη γενική συνέλευση απουσίαζε η ΝΕΛ, η οποία πριν από μερικούς μήνες αποχώρησε από το ΣΕΕΝ. Κύκλοι της εταιρείας έλεγαν χθες το απόγευμα ότι δεν έχει η εταιρεία κανένα λόγο να συμμετέχει σε ένα σύνδεσμο ο οποίος εκφράζει αποκλειστικά τα συμφέροντα δύο ομίλων (εννοούν τους Ομίλους Attica και ΑΝΕΚ).
Θεωρούν ότι η συμμετοχή στο ΣΕΕΝ υπό τις παρούσες συνθήκες αποτελεί άσκοπη σπατάλη χρόνου και πιστεύουν πως ο Σύνδεσμος θα πρέπει να αλλάξει χαρακτήρα και καταστατικό, ώστε να εκπροσωπεί τα συμφέροντα των μικρών ακτοπλοϊκών εταιρειών, ακόμη και των μεμονωμένων πλοιοκτητών, κι όχι μόνο το μεγάλο ναυτικό κεφάλαιο.
Οι ίδιες πηγές θεωρούν πρόκληση το χώρο που έγινε η γενική συνέλευση, το «Blue Star Patmos», αλλά και την παρουσία του κ. Μουσουρούλη. Φαίνεται πως στη ΝΕΛ ακόμη δεν μπορούν να χωνέψουν πως ο κ. Μουσουρούλης πέρυσι το καλοκαίρι εκτάκτως ενέκρινε τη δρομολόγηση του «Blue Star Patmos» στη γραμμή Πειραιά - Χίος - Μυτιλήνη και εγκαινίασε το πλοίο στο λιμάνι της Χίου στο παρθενικό του ταξίδι.