28.1.2013
Η ΤΙ-UK κατατάσσει τις εταιρείες αυτές με κριτήριο την παροχή επαρκών στοιχείων για τις εταιρικές μεθόδους που χρησιμοποιούν κατά της διαφθοράς. Στην κατάταξη αυτή περιλαμβάνονται και εταιρείες, που προμηθεύουν το Ελληνικό Δημόσιο.Είναι αξιοσημείωτο ότι σε χαμηλή θέση βρίσκονται μεγάλες γερμανικές και γαλλικές εταιρείες προμήθειας αμυντικού υλικού, ώστε να μην καταλείπεται αμφιβολία για την συμβολή των διεφθαρμένων εταιρικών πρακτικών των δανειστών της χώρας στην γιγάντωση του δημόσιου χρέους.Η TI-UK συστήνει
ΕΡΩΤΗΣΗ
Προς τους Yπουργούς
-Οικονομικών
-Εθνικής Άμυνας
-Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων
Θέμα : Ποια μέτρα έχει λάβει η Κυβέρνηση για την εξασφάλιση της διαφάνειας στις διαδικασίες προμήθειας στρατιωτικών εξοπλισμών; Θα αξιοποιήσει τις δηλώσεις που έκανε ο κ. Ευάγγελος Βενιζέλος στη Βουλή;
Σύμφωνα με πρόσφατη (Νοέμβριος 2012) έρευνα με τίτλο «Defense CompaniesAnti – Corruption Index» της βρετανικής Transparency International (TI-UK) τούψος των δωροδοκιών, που καταβάλλουν ετησίως σε κρατικούς αξιωματούχους οι εταιρείες πολεμικού υλικού, υπολογίζεται σε 20 δισ. δολάρια παγκοσμίως.
(α) την εφαρμογή αυστηρών κριτηρίων διαφάνειας και καταπολέμησης της διαφθοράς σε όλους τους αναδόχους συμβάσεων προμήθειας αμυντικού υλικού
(β) την επέκτασή τους και στην κρατική αμυντική βιομηχανία.
Στην επίσης πρόσφατη (17/1/2013) ομιλία του στην Ολομέλεια της Βουλής σχετικά με την σύσταση Προανακριτικής Επιτροπής ο Πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ και πρώην Υπουργός Εθνικής Άμυνας Ευάγγελος Βενιζέλος προέβη στην εξής αποκάλυψη :
«Ξέρετε πόσες φορές έχω πει εγώ στον κ. Σόιμπλε ότι κάθε γερμανική εταιρεία που έχει εμφανιστεί στην Ελλάδα ως προμηθεύτρια συνδέεται με ένα σκάνδαλο; Όλες οι γερμανικές εταιρείες. Δυστυχώς. Διαχρονικά στην πορεία του τόπου μας συνδέονται ως προμηθεύτριες του ελληνικού δημοσίου μόνο με σκάνδαλα. Η Siemens από το 1926, η M&A, η Daimler Chrysler, η HDW, η Ferrostaal, όλες. Η Γερμανίδα Υφυπουργός Εξωτερικών ήρθε πριν από λίγες εβδομάδες ως εκπρόσωπος της Καγκελαρίου, συντονίστρια της πολιτικής για την Ελλάδα. Έτσι ξεκίνησε η συζήτησή μου. Ήταν ο κ. Σαχινίδης παρών. Είπα «αν θέλετε να μας βοηθήσετε δώστε δείγματα και εγγυήσεις διαφάνειας για τις εταιρείες σας».
To άρθρο 9 του Ν. 3978/2011 προβλέπει πλέον την δυνατότητα να κηρύσσονταιέκπτωτες οι εταιρείες, που εμπλέκονται σε υποθέσεις δωροδοκίας, Με το άρθρο 118 του ίδιου νόμου δεν δόθηκε αναδρομική ισχύς στην διάταξη αυτή.
Ωστόσο, η Ελλάδα έχει κυρώσει με τον Νόμο 2656/1998 την Σύμβαση του Ο.Ο.Σ.Α. για την καταπολέμηση της δωροδοκίας αλλοδαπών δημόσιων λειτουργών στις διεθνείς επιχειρηματικές συναλλαγές που υπεγράφη στο Παρίσι στις 17 Δεκεμβρίου 1997 και τέθηκε σε ισχύ την 15η Φεβρουαρίου 1999. Το ίδιο έχει κάνει και η Γερμανία από τις 10/9/1998. Η Σύμβαση υποχρεώνει την Ελλάδα να θεσπίσει επαρκείς ποινικές, αστικές και διοικητικές κυρώσεις σε βάρος όχι μόνοδημόσιων λειτουργών, αλλά και νομικών προσώπων, που εμπλέκονται σευποθέσεις δωροδοκίας.
Είναι χαρακτηριστικό ότι στο άρθρο 3 της άνω Σύμβασης με απόλυτη σαφήνεια ορίζεται «Στην περίπτωση που, σύμφωνα με το νομικό σύστημα ενός Μέρους, η ποινική ευθύνη δεν ισχύει στα νομικά πρόσωπα, αυτό το Μέρος θα εξασφαλίσει ότι τα νομικά πρόσωπα θα υπόκεινται σε αποτελεσματικές, αναλογικές και αποτρεπτικές μη ποινικές κυρώσεις, περιλαμβανομένων των χρηματικών κυρώσεων, για δωροδοκία αλλοδαπών δημόσιων λειτουργών.». Το άρθρο 10 της Σύμβασης σαφώς ορίζει ότι «Η δωροδοκία ενός αλλοδαπού δημόσιου λειτουργού θα θεωρείται ότι περιλαμβάνεται στα αδικήματα για τα οποία επιτρέπεται η έκδοση σύμφωνα με τους νόμους των Μερών και των συνθηκών έκδοσης που υπάρχουν μεταξύ αυτών.» ΄
Το άρθρο ΔΕΥΤΕΡΟ του Νόμου 2656/1998 ποινικοποιεί την προσφορά, υπόσχεση ή καταβολή ανταλλάγματος σε αλλοδαπό δημόσιο λειτουργό κατά την άσκηση διεθνών επιχειρηματικών δραστηριοτήτων και το άρθρο ΤΕΤΑΡΤΟ κατοχυρώνει την αρμοδιότητα του ΣΔΟΕ για την διεξαγωγή ερευνών και προανακρίσεως.
Η Σύμβαση αυτή έχει υπερνομοθετική ισχύ (άρθρο 28 του Συντάγματος) και υπερισχύει κάθε αντίθετης με αυτήν συμφωνίας του Υπουργού Οικονομικών ή οποιουδήποτε άλλου Υπουργού.
Παρά τις σαφείς ρυθμίσεις της παραπάνω σύμβασης και παρά το γεγονός ότι ο Πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ δημόσια πλέον ομολογεί την εμπλοκή όλων των γερμανικών εταιρειών σε σκάνδαλα, το Ελληνικό Δημόσιο παραιτήθηκε από οποιαδήποτε απαίτησή του κατά της HDW από το σκάνδαλο των υποβρυχίων, με τον Νόμο 3885/2010, τον οποίο ο ίδιος ο Ευάγγελος Βενιζέλος εισηγήθηκε. Επίσης, πρόσφατα η τρικομματική κυβέρνηση παραιτήθηκε (ακύρως και εκπροθέσμως, βέβαια) από οποιαδήποτε απαίτησή της κατά της SIEMENS, παρά την αποδεδειγμένη πλέον εμπλοκή της συγκεκριμένης εταιρείας σε δωροδοκίες δημόσιων λειτουργών. Σημειωτέον ότι ο κ. Βενιζέλος υπήρξε ο διαπραγματευτής της συγκεκριμένης συμβάσεως εκ μέρους της Ελλάδας.
Οι παραιτήσεις αυτές γεννούν εύλογα ερωτηματικά σχετικά με την συμβατότητά τους με τις διεθνείς υποχρεώσεις της Ελλάδας στο πλαίσιο εφαρμογής της παραπάνω Σύμβασης του ΟΟΣΑ.
Ερωτάται ο Υπουργός Οικονομικών
1) Είναι σύμφωνη με τις παραπάνω διεθνείς υποχρεώσεις της χώρας ηεπιχειρούμενη παραίτηση του Ελληνικού Δημοσίου από οποιαδήποτε απαίτηση κατά της SIEMENS; Σε ποιες ενέργειες προτίθεται να προβεί για την αποκατάσταση της ζημίας του Ελληνικού Δημοσίου από μη νόμιμες πράξεις και παραλείψεις στελεχών της συγκεκριμένης εταιρείας; Σε ποιες ενέργειες προτίθεται να προβεί για την υλοποίηση των προβλέψεων του άρθρου 3 της παραπάνω Σύμβασης αναφορικά με την συγκεκριμένη εταιρεία;
2) Σε ποιές ενέργειες προέβη το ΣΔΟΕ, σύμφωνα με το άρθρα ΔΕΥΤΕΡΟ και ΤΕΤΑΡΤΟ του Νόμου 2656/1998, σε βάρος στελεχών της HDW και τηςSIEMENS;
Ερωτάται ο Υπουργός Εθνικής Άμυνας
3) Εξακολουθεί το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας να υλοποιεί συμβάσειςπρομήθειας κύριου υλικού ή υλοποίησης αντισταθμιστικών ωφελημάτων με εταιρείες, που εμπλέκονται σε υποθέσεις δωροδοκίας, διαφθοράς και ξεπλύματος μαύρου χρήματος, ιδίως με τις εταιρείες που με σαφήνεια ανέφερε ο Ευάγγελος Βενιζέλος κατά την ομιλία του στην Ολομέλεια στις 17/1/2013; Ποιες επαρκείς διοικητικές και αστικές κυρώσεις έχουν επιβληθεί σε αυτές;
4) Με ποιόν τρόπο προτίθεται να υλοποιήσει τις διεθνείς δεσμεύσεις της χώραςγια την καταπολέμηση της διαφθοράς και δωροδοκίας αλλοδαπών δημόσιων λειτουργών στις διεθνείς επιχειρηματικές συναλλαγές σε σχέση με τις κύριες συμβάσεις αμυντικού υλικού και τις συμβάσεις αντισταθμιστικών ωφελημάτων;
5) Θεωρεί ότι ο Νόμος 3885/2010, με τον οποίο το Ελληνικό Δημόσιο δια του σημερινού κυβερνητικού εταίρου Ευαγ. Βενιζέλου παραιτήθηκε από οποιαδήποτε απαίτησή του κατά της HDW για την υπόθεση των υποβρυχίων είναι έγκυρος και σύμφωνος με τις παραπάνω διεθνείς υποχρεώσεις της χώρας; Σε ποιες ενέργειες προτίθεται να προβεί για την αποκατάσταση της ζημίας του Ελληνικού Δημοσίου από μη νόμιμες πράξεις και παραλείψεις στελεχών τηςHDW;
6) Ποια αυστηρά κριτήρια διαφάνειας και καταπολέμησης της διαφθοράςεφαρμόζονται σε όλους τους αναδόχους συμβάσεων προμήθειας αμυντικού υλικού; Σε πόσες προκηρύξεις προμηθειών και έργων του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας έχει μέχρι σήμερα περιληφθεί η ρήτρα του άρθρου 9 Ν. 3978/2011;
7) Ποια αυστηρά κριτήρια διαφάνειας και καταπολέμησης της διαφθοράςεφαρμόζονται στην κρατική αμυντική βιομηχανία;
Ερωτάται ο Υπουργός Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων
8) Σε ποιο στάδιο βρίσκεται σήμερα η διερεύνηση τυχόν τέλεσης του ποινικού αδικήματος του άρθρου ΔΕΥΤΕΡΟΥ του Νόμου 2656/1998 από στελέχη τηςSIEMENS και της HDW;
9) Συμφωνεί με την άποψη ότι η άνω Διεθνής Σύμβαση έχει δυνάμει του άρθρου 28 του Συντάγματος ανώτερη τυπική ισχύ από οποιαδήποτε παραίτηση υπέγραψε οποιοσδήποτε Υπουργός, καθώς και από τον Νόμο 3885/2010;
ΟΙ ΕΡΩΤΩΝΤΕΣ ΒΟΥΛΕΥΤΕΣ
Θοδωρής Δρίτσας
Γιώργος Βαρεμένος
Γιάννης Δραγασάκης
Αγνή Καλογερή
Σταύρος Κοντονής
Παναγιώτης Κουρουμπλής
Ζωή Κωνσταντοπούλου
Αλέξης Μητρόπουλος
Δημήτρης Παπαδημούλης
Ευκλείδης Τσακαλώτος
Βασίλης Χατζηλάμπρου