Ο Κ. Μουσουρούλης ζήτησε βοήθεια από Δήμο - Περιφέρεια για κέντρο μεταναστών, ενώ θα μεταφέρει το οξύ πρόβλημα της Λέσβου στο Ν. Δένδια
Αντιφάσεις κυβερνητικού σχεδιασμού: με ενισχυμένο ρόλο η Γενική Γραμματεία,
αλλά και κανένα νέο λιμάνι χωρίς ιδιώτες στο Αιγαίο!
Μνημονιακή… νησιωτικότητα
Τρίτη 20 Νοεμβρίου 2012 |
http://www.emprosnet.gr/article/39587-mnimoniaki-nisiotikotita
ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ
Μια νέα εκδοχή του πλαισίου που αφορά στη Γενική Γραμματεία Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής, παρουσίασε ο Κωστής Μουσουρούλης στην πρώτη του επίσκεψη στη Μυτιλήνη. Στις ανακοινώσεις που έγιναν μετά τις επαφές που είχε με τους φορείς και διήρκεσαν έως αργά το απόγευμα, ο Υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου, αναφέρθηκε στους επιτελικούς σχεδιασμούς που αναπτύσσει η κυβέρνηση για το Αιγαίο. Απ’ τους οποίους όμως, και προκύπτουν θεμελιώδεις αντιφάσεις, ενδεικτικές ίσως και των διαφορετικών πολιτικών αρχών που συνθέτουν τα μέλη της, σ’ ό,τι αφορά στη νησιωτική πολιτική.
Διότι απ’ τη μια πλευρά υπάρχει ένας σχεδιασμός που ενισχύει το ρόλο της Γενικής Γραμματείας Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής, προκειμένου να βρουν εφαρμογή νησιωτικές πολιτικές, ό,τι στην πράξη δεν έχει υλοποιηθεί τόσα χρόνια σε αναγνώριση των μειονεξιών της νησιωτικότητας, και απ’ την άλλη περιορίζονται -ελέω μνημονίου- τα κονδύλια για τις άγονες γραμμές (από 100 εκ. ευρώ μειώνονται σε 80). Ταυτόχρονα δε, γίνεται σαφές πως καμία καινούργια λιμενική υποδομή «δεν θα γίνει αποκλειστικά με δημόσιους πόρους».
Ενοικιάζονται λιμάνια…
Λες και θα έρθει ιδιώτης να επενδύσει στο νέο λιμάνι Μυτιλήνης, ή ενδεχομένως και στο πιο εγγύς χρονικά, να κατασκευαστεί λιμάνι της Χίου, αν δεν ενταχθούν σε χρηματοδοτικά προγράμματα. Γιατί αν σε αναγνώριση της νησιωτικότητας, δεν υπάρξει δημόσια επένδυση για νέα λιμενικά έργα, τότε ακόμη και σε περίπτωση που υπάρξει ιδιωτικό επενδυτικό ενδιαφέρον για την κατασκευή τους, είναι επόμενο πως το κόστος της επένδυσης θα επιβαρύνει τελικά τη ντόπια «κλειστή» οικονομία.
Μιλώντας για τα λιμάνια, ο κ. Μουσουρούλης ξεκαθάρισε πως ένα απ’ τα διαρθρωτικά προβλήματα της χώρας μας, ήταν ότι δεν υπήρξε διαχωρισμός μεταξύ αξιοποίησης και κατηγοριών περί ξεπουλήματος. Κατά τον Υπουργό, με δεδομένη την οικονομική κατάσταση και την πληθώρα των λιμενικών εγκαταστάσεων (862 λιμάνια), από εδώ και πέρα οι δημόσιοι φορείς θα λειτουργούν ως οικοπεδούχοι, που με τη μέθοδο της παραχώρησης θα διαθέτουν την εμπορική εκμετάλλευση, έναντι ανταλλάγματος, για την επένδυση της υποδομής. «Κανένα νέο λιμάνι όχι μόνο με δημόσιους πόρους», ανέφερε ο κ. Μουσουρούλης, απαντώντας σε ερώτηση για το τι μέλλει γενέσθαι με το σχεδιασμό για το νέο λιμάνι Μυτιλήνης, φέρνοντας σαν παράδειγμα επιτυχούς σύμπραξης αυτό του λιμένος Πειραιά COSCO.
Αντιδράσεις αυτοδιοίκησης
Ειδικό ενδιαφέρον ωστόσο, είχαν και τα ζητήματα που αφορούν στην παράνομη μετανάστευση, για τα οποία αφιέρωσε αρκετό χρόνο ο κ. Μουσουρούλης. Στο δια ταύτα όμως, ανέφερε πως το πρόβλημα που αφορά στη φιλοξενία των μεταναστών, δεν είναι της αρμοδιότητάς του -που περιορίζεται στα καθήκοντα του λιμενικού σώματος- και θα το μεταφέρει στον αρμόδιο Υπουργό Προστασίας του Πολίτη, Νίκο Δένδια.
Για το ίδιο θέμα προηγήθηκε σύσκεψη με όλους τους εμπλεκόμενους απ’ την οποία και προκλήθηκαν έντονες αντιδράσεις, κυρίως απ’ τους αυτοδιοικητικούς. Ο Δήμαρχος Λέσβου, Δημήτρης Βουνάτσος, ανέφερε ότι «ούτε λίγο, ούτε πολύ, το κράτος δια του κ. Υπουργού, ζήτησε απ’ την αυτοδιοίκηση να εισφέρει είτε σε χώρο, είτε βοηθώντας οικονομικά για τη δημιουργία του κέντρου».
Ο Περιφερειάρχης Νάσος Γιακαλής επισήμανε ότι «ενώ δεν μας κάλεσε ο κ. Δένδιας, αν και το ζητήσαμε, να δούμε από κοινού το θέμα, περίπου εγκαλούν την αυτοδιοίκηση πως δεν βοηθά στην αντιμετώπισή του. Απ’ την πλευρά μας, ό,τι μας ζητήθηκε το έχουμε δώσει, όπως και πολλά περισσότερα -π.χ. βοήθεια στη σίτιση- που για ευνόητους λόγους αποφύγαμε να δώσουμε δημοσιότητα».
Τι προβλέπεται για τη Γενική Γραμματεία Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής
Νέος καταλυτικός ρόλος
Στην εισαγωγική του ομιλία, στη συνέντευξη Τύπου που παραχώρησε ο κ. Μουσουρούλης στη Μυτιλήνη, από κοινού με το Γενικό Γραμματέα, Γιάννη Σπιλάνη, κατόπιν ενός γεμάτου προγράμματος με επαφές με τους τοπικούς φορείς, παραδέχθηκε την καθυστέρηση στην επίσκεψή του.
Καθυστέρηση την οποία και απέδωσε στην προσπάθεια για επανασυγκρότηση του Υπουργείου, που για χρόνια είχε «ταλαιπωρηθεί», αλλάζοντας μορφή.
Η ανασυγκρότηση αφορά στις αρμοδιότητες, στις δομές καθώς και στον τρόπο άσκησης των αρμοδιοτήτων, ειδικά τώρα στο μεταβατικό διάστημα, όπου το Υπουργείο λειτουργεί με το παλιό οργανόγραμμά του. Ο Υπουργός επισήμανε πως οι βασικές πολιτικές του Υπουργείου αφορούν στη ναυτιλιακή, λιμενική, νησιωτική πολιτική, όπως και στην ασφάλεια θάλασσας και λιμένων, εξαίροντας τη λειτουργία της Γενικής Γραμματείας Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής, ως του πυλώνα για τη νησιωτική πολιτική. Σύντομα, όπως είπε ο Υπουργός, θα υπάρξει η νομοθετική πρωτοβουλία για την άσκηση της νησιωτικής πολιτικής, επισημαίνοντας πως θα υπάρξει πρόβλεψη ειδικά για τις περιοχές του νησιωτικού χώρου που έχει πλήξει η κρίση. Όπως τόνισε δε ο κ. Μουσουρούλης, υπάρχουν διαφορές από περιοχή σε περιοχή, λέγοντας ότι για παράδειγμα στο βόρειο Αιγαίο, υπήρξε διπλάσιος ρυθμός αύξησης της ανεργίας απ’ ό,τι στην υπόλοιπη χώρα.
Ανέφερε ότι το νέο μοντέλο διάρθρωσης του Υπουργείου θα παρουσιαστεί σύντομα στην κυβερνητική επιτροπή, ενώ ανέφερε σ’ ό,τι αφορά στη Γενική Γραμματεία, πως αλλάζει προσανατολισμό, διατηρώντας όμως τις εκτελεστικές αρμοδιότητες, όπως π.χ. της ακτοπλοΐας. Θα επικεντρωθεί στις αρμοδιότητες του πολιτισμού και της χωροταξίας, ενώ θα έχει καταλυτικό ρόλο στην υποστήριξη της ανάπτυξης ενεργοποιώντας φορείς. Όπως εξήγησε και ο κ. Σπιλάνης, κάνοντας αναφορά και στην επόμενη προγραμματική περίοδο, «δεν διεκδικούμε ρόλο διαχείρισης, αλλά σχεδιασμού, ενεργοποίησης και αξιοποίησης κάθε ευκαιρίας που υπάρχει», λειτουργώντας συμπληρωματικά των περιφερειών.
Ο Κ. Μουσουρούλης ζήτησε βοήθεια από Δήμο - Περιφέρεια για κέντρο μεταναστών, ενώ θα μεταφέρει το οξύ πρόβλημα της Λέσβου στο Ν. Δένδια
Αντιφάσεις κυβερνητικού σχεδιασμού: με ενισχυμένο ρόλο η Γενική Γραμματεία,
αλλά και κανένα νέο λιμάνι χωρίς ιδιώτες στο Αιγαίο!
Μνημονιακή… νησιωτικότητα
Τρίτη 20 Νοεμβρίου 2012 |
http://www.emprosnet.gr/article/39587-mnimoniaki-nisiotikotita
ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ

Μια νέα εκδοχή του πλαισίου που αφορά στη Γενική Γραμματεία Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής, παρουσίασε ο Κωστής Μουσουρούλης στην πρώτη του επίσκεψη στη Μυτιλήνη. Στις ανακοινώσεις που έγιναν μετά τις επαφές που είχε με τους φορείς και διήρκεσαν έως αργά το απόγευμα, ο Υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου, αναφέρθηκε στους επιτελικούς σχεδιασμούς που αναπτύσσει η κυβέρνηση για το Αιγαίο. Απ’ τους οποίους όμως, και προκύπτουν θεμελιώδεις αντιφάσεις, ενδεικτικές ίσως και των διαφορετικών πολιτικών αρχών που συνθέτουν τα μέλη της, σ’ ό,τι αφορά στη νησιωτική πολιτική.
Διότι απ’ τη μια πλευρά υπάρχει ένας σχεδιασμός που ενισχύει το ρόλο της Γενικής Γραμματείας Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής, προκειμένου να βρουν εφαρμογή νησιωτικές πολιτικές, ό,τι στην πράξη δεν έχει υλοποιηθεί τόσα χρόνια σε αναγνώριση των μειονεξιών της νησιωτικότητας, και απ’ την άλλη περιορίζονται -ελέω μνημονίου- τα κονδύλια για τις άγονες γραμμές (από 100 εκ. ευρώ μειώνονται σε 80). Ταυτόχρονα δε, γίνεται σαφές πως καμία καινούργια λιμενική υποδομή «δεν θα γίνει αποκλειστικά με δημόσιους πόρους».
Ενοικιάζονται λιμάνια…
Λες και θα έρθει ιδιώτης να επενδύσει στο νέο λιμάνι Μυτιλήνης, ή ενδεχομένως και στο πιο εγγύς χρονικά, να κατασκευαστεί λιμάνι της Χίου, αν δεν ενταχθούν σε χρηματοδοτικά προγράμματα. Γιατί αν σε αναγνώριση της νησιωτικότητας, δεν υπάρξει δημόσια επένδυση για νέα λιμενικά έργα, τότε ακόμη και σε περίπτωση που υπάρξει ιδιωτικό επενδυτικό ενδιαφέρον για την κατασκευή τους, είναι επόμενο πως το κόστος της επένδυσης θα επιβαρύνει τελικά τη ντόπια «κλειστή» οικονομία.
Μιλώντας για τα λιμάνια, ο κ. Μουσουρούλης ξεκαθάρισε πως ένα απ’ τα διαρθρωτικά προβλήματα της χώρας μας, ήταν ότι δεν υπήρξε διαχωρισμός μεταξύ αξιοποίησης και κατηγοριών περί ξεπουλήματος. Κατά τον Υπουργό, με δεδομένη την οικονομική κατάσταση και την πληθώρα των λιμενικών εγκαταστάσεων (862 λιμάνια), από εδώ και πέρα οι δημόσιοι φορείς θα λειτουργούν ως οικοπεδούχοι, που με τη μέθοδο της παραχώρησης θα διαθέτουν την εμπορική εκμετάλλευση, έναντι ανταλλάγματος, για την επένδυση της υποδομής. «Κανένα νέο λιμάνι όχι μόνο με δημόσιους πόρους», ανέφερε ο κ. Μουσουρούλης, απαντώντας σε ερώτηση για το τι μέλλει γενέσθαι με το σχεδιασμό για το νέο λιμάνι Μυτιλήνης, φέρνοντας σαν παράδειγμα επιτυχούς σύμπραξης αυτό του λιμένος Πειραιά COSCO.
Αντιδράσεις αυτοδιοίκησης
Ειδικό ενδιαφέρον ωστόσο, είχαν και τα ζητήματα που αφορούν στην παράνομη μετανάστευση, για τα οποία αφιέρωσε αρκετό χρόνο ο κ. Μουσουρούλης. Στο δια ταύτα όμως, ανέφερε πως το πρόβλημα που αφορά στη φιλοξενία των μεταναστών, δεν είναι της αρμοδιότητάς του -που περιορίζεται στα καθήκοντα του λιμενικού σώματος- και θα το μεταφέρει στον αρμόδιο Υπουργό Προστασίας του Πολίτη, Νίκο Δένδια.
Για το ίδιο θέμα προηγήθηκε σύσκεψη με όλους τους εμπλεκόμενους απ’ την οποία και προκλήθηκαν έντονες αντιδράσεις, κυρίως απ’ τους αυτοδιοικητικούς. Ο Δήμαρχος Λέσβου, Δημήτρης Βουνάτσος, ανέφερε ότι «ούτε λίγο, ούτε πολύ, το κράτος δια του κ. Υπουργού, ζήτησε απ’ την αυτοδιοίκηση να εισφέρει είτε σε χώρο, είτε βοηθώντας οικονομικά για τη δημιουργία του κέντρου».
Ο Περιφερειάρχης Νάσος Γιακαλής επισήμανε ότι «ενώ δεν μας κάλεσε ο κ. Δένδιας, αν και το ζητήσαμε, να δούμε από κοινού το θέμα, περίπου εγκαλούν την αυτοδιοίκηση πως δεν βοηθά στην αντιμετώπισή του. Απ’ την πλευρά μας, ό,τι μας ζητήθηκε το έχουμε δώσει, όπως και πολλά περισσότερα -π.χ. βοήθεια στη σίτιση- που για ευνόητους λόγους αποφύγαμε να δώσουμε δημοσιότητα».
Τι προβλέπεται για τη Γενική Γραμματεία Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής
Νέος καταλυτικός ρόλος
Στην εισαγωγική του ομιλία, στη συνέντευξη Τύπου που παραχώρησε ο κ. Μουσουρούλης στη Μυτιλήνη, από κοινού με το Γενικό Γραμματέα, Γιάννη Σπιλάνη, κατόπιν ενός γεμάτου προγράμματος με επαφές με τους τοπικούς φορείς, παραδέχθηκε την καθυστέρηση στην επίσκεψή του.
Καθυστέρηση την οποία και απέδωσε στην προσπάθεια για επανασυγκρότηση του Υπουργείου, που για χρόνια είχε «ταλαιπωρηθεί», αλλάζοντας μορφή.
Η ανασυγκρότηση αφορά στις αρμοδιότητες, στις δομές καθώς και στον τρόπο άσκησης των αρμοδιοτήτων, ειδικά τώρα στο μεταβατικό διάστημα, όπου το Υπουργείο λειτουργεί με το παλιό οργανόγραμμά του. Ο Υπουργός επισήμανε πως οι βασικές πολιτικές του Υπουργείου αφορούν στη ναυτιλιακή, λιμενική, νησιωτική πολιτική, όπως και στην ασφάλεια θάλασσας και λιμένων, εξαίροντας τη λειτουργία της Γενικής Γραμματείας Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής, ως του πυλώνα για τη νησιωτική πολιτική. Σύντομα, όπως είπε ο Υπουργός, θα υπάρξει η νομοθετική πρωτοβουλία για την άσκηση της νησιωτικής πολιτικής, επισημαίνοντας πως θα υπάρξει πρόβλεψη ειδικά για τις περιοχές του νησιωτικού χώρου που έχει πλήξει η κρίση. Όπως τόνισε δε ο κ. Μουσουρούλης, υπάρχουν διαφορές από περιοχή σε περιοχή, λέγοντας ότι για παράδειγμα στο βόρειο Αιγαίο, υπήρξε διπλάσιος ρυθμός αύξησης της ανεργίας απ’ ό,τι στην υπόλοιπη χώρα.
Ανέφερε ότι το νέο μοντέλο διάρθρωσης του Υπουργείου θα παρουσιαστεί σύντομα στην κυβερνητική επιτροπή, ενώ ανέφερε σ’ ό,τι αφορά στη Γενική Γραμματεία, πως αλλάζει προσανατολισμό, διατηρώντας όμως τις εκτελεστικές αρμοδιότητες, όπως π.χ. της ακτοπλοΐας. Θα επικεντρωθεί στις αρμοδιότητες του πολιτισμού και της χωροταξίας, ενώ θα έχει καταλυτικό ρόλο στην υποστήριξη της ανάπτυξης ενεργοποιώντας φορείς. Όπως εξήγησε και ο κ. Σπιλάνης, κάνοντας αναφορά και στην επόμενη προγραμματική περίοδο, «δεν διεκδικούμε ρόλο διαχείρισης, αλλά σχεδιασμού, ενεργοποίησης και αξιοποίησης κάθε ευκαιρίας που υπάρχει», λειτουργώντας συμπληρωματικά των περιφερειών.