ΑΠΕΡΓΟΥΜΕ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΞΙΟΠΡΕΠΕΙΑ ΜΑΣ!

ΑΠΕΡΓΟΥΜΕ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΞΙΟΠΡΕΠΕΙΑ ΜΑΣ!

To PEIRATIKO REPORTAZ ΠΑΝΤΑ ΚΟΝΤΑ ΣΑΣ!

Πέμπτη 11 Οκτωβρίου 2012

Παρουσιάστηκαν στο Βόλο οι θέσεις του ΚΚΕ, με αφορμή την ένταξη του λιμανιού της πόλης στη λίστα των ιδιωτικοποιήσεων..


ΕΚΔΗΛΩΣΗ ΤΗΣ ΝΕ ΜΑΓΝΗΣΙΑΣ ΤΟΥ ΚΚΕ

Ενιαία πάλη για λιμάνια στην υπηρεσία του λαού

ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ

αναδημοσίευση
Στιγμιότυπο από τη χτεσινή εκδήλωση
Τις θέσεις του Κόμματος για την ιδιωτικοποίηση των λιμανιών και την πρότασή του για την ανάπτυξη των παραγωγικών δυνατοτήτων του λιμανιού παρουσίασε, χτες, στο Βόλο, η ΝΕ Μαγνησίας του ΚΚΕ, σε εκδήλωση που διοργάνωσε με αφορμή την ένταξη του λιμανιού της πόλης στη λίστα των επικείμενων ιδιωτικοποιήσεων. Η εκδήλωση έγινε στην αίθουσα των λιμενεργατών Βόλου. Μεταξύ άλλων, συμμετείχαν και πήραν το λόγο εκπρόσωποι μαζικών φορέων της πόλης και των Σποράδων, ενώ παρεμβάσεις έκαναν ο Σάββας Τσιμπόγλου, μέλος της ΠΕΜΕΝ και της ΚΕ του ΚΚΕ, και ο Γιώργος Παπαβασιλείου, μέλος του ΔΣ της Ομοσπονδίας Υπαλλήλων Λιμανιών Ελλάδας.
Από τις παρεμβάσεις στη συζήτηση
Στην παρέμβασή του στη συζήτηση, ο Θωμάς Κρητικός πρόεδρος του Συνδέσμου Λιμενεργατών Βόλου, είπε μεταξύ άλλων ότι το λιμάνι του Βόλου εξυπηρετεί τις ανάγκες της γύρω περιοχής αλλά και του Στρατού. Αν το πάρουν ιδιώτες θα χτυπηθούν άγρια οι εργασιακές σχέσεις, θα επιβαρυνθεί πολύ το περιβάλλον, θα υπάρχει αισχροκέρδεια σε βάρος του επιβατικού κοινού και άλλων χρηστών.
Ο Γιώργος Παπαβασιλείου, μέλος του ΔΣ Ομοσπονδίας Υπαλλήλων Λιμανιών Ελλάδας, αναφέρθηκε στα όσα βιώνουν οι εργαζόμενοι της COSCO, σημειώνοντας ότι δουλεύουν σε συνθήκες της δεκαετίας του '50. Χρειάζεται, είπε, ξεσηκωμός σε ταξική βάση, όλοι μαζί, εργαζόμενοι στα λιμάνια και χρήστες των υπηρεσιών τους, νησιώτες κ.λπ., να δώσουμε τον αγώνα για να μην περάσουν αυτά τα σχέδια.
Ο Ζήσης Περσουφλιώτης, πρόεδρος του Εξωραϊστικού Συλλόγου Παλιού Λιμεναρχείου Βόλου, στάθηκε ιδιαίτερα στο πρόβλημα της ρύπανσης από τις δραστηριότητες στο λιμάνι. Τα χύδην προϊόντα, είπε (ΣΚΡΑΠ, σιτηρά, πετ-κοκ, ανθρακίτης, σιδηρομαγγάνιο και άλλα) είναι πολύ ρυπογόνα και καρκινογόνα, με αποτέλεσμα και στους λιμενεργάτες και στους κατοίκους της συνοικίας να παρουσιάζονται πάρα πολλά κρούσματα καρκινοπάθειας. Ιδιαίτερη αναφορά έκανε στο ραδιενεργό υλικό από τη χαλυβουργία που μεταφέρθηκε στην Ιταλία και επέστρεψε στο Βόλο, σημειώνοντας ότι υπάρχουν πληροφορίες ότι την ερχόμενη Δευτέρα θα φορτωθεί ανάλογο υλικό.
Τέλος, ο Σάββας Τσιμπόγλου, μέλος της ΠΕΜΕΝ και της ΚΕ του ΚΚΕ, αφού χαρακτήρισε τη συζήτηση χρήσιμη και κρίσιμη, είπε ότι το πρόβλημα με τα λιμάνια δεν είναι αποσπασμένο από το συνολικό πρόβλημα της χώρας και το κρίσιμο ζήτημα είναι τι λιμάνια είναι, τι υπηρετούν, ποιος ωφελείται και ποιος βλάπτεται. Αναφέρθηκε στα νέα αντιλαϊκά αντεργατικά μέτρα που προωθεί η τρικομματική κυβέρνηση, καλώντας όλους τους εργαζόμενους να δουλέψουν δραστήρια για τη νέα πανεργατική απεργία στις 18 Οκτώβρη. Χρειάζεται, είπε, αγώνες και συμμαχία της εργατικής τάξης και με τα άλλα εργατικά στρώματα, για να ανοίξουμε το δρόμο για τη λαϊκή εξουσία, ενάντια στα μονοπώλια και τον ιμπεριαλισμό.
***
Την εισηγητική ομιλία στην εκδήλωση έκανε ο Βασίλης Μεταξάς,μέλος του Γραφείου Περιοχής Θεσσαλίας του ΚΚΕ. Μεταξύ άλλων σημείωσε: «Οι τελευταίες εξελίξεις με την ανακοίνωση ουσιαστικά της ιδιωτικοποίησης λιμανιών της χώρας, ανάμεσά τους το λιμάνι του Βόλου και της Σκιάθου, δεν προκαλούν σε καμία περίπτωση έκπληξη. Εχει προηγηθεί, από τα τέλη της δεκαετίας του '90, βήμα βήμα, η παράδοση των λιμανιών στο μεγάλο κεφάλαιο.
Βάθρο της πολιτικής της ΕΕ για τα λιμάνια είναι η "απελευθέρωση των αγορών", οι τέσσερις "ελευθερίες", όπως προσδιορίζονται στη Συνθήκη του Μάαστριχτ (ελευθερία κίνησης κεφαλαίων, εμπορευμάτων, εργαζομένων, υπηρεσιών). Οι υποχρεώσεις εναρμόνισης των κρατών - μελών με τους "κανόνες ανταγωνισμού" κωδικοποιούνται στη "Λευκή Βίβλο για την πολιτική μεταφορών".
Το ΚΚΕ θεωρεί ότι το λιμάνι αφορά τους πάντες. Αφορά και τους εργαζόμενους εκεί, αφορά και τους αλιείς, αφορά και τους ΕΒΕ, αφορά και τους νησιώτες, αφορά και τους κατοίκους στο παλιό λιμεναρχείο, αφορά όμως και όλους τους υπόλοιπους εργαζόμενους. Και το τελευταίο, ακριβώς επειδή και από τα διάφορα σχέδια "αξιοποίησης" του λιμανιού που υπάρχουν, αποκαλύπτεται πως όσο περνάνε τα χρόνια, η καπιταλιστική οικονομία μόνο καταστροφή παραγωγικών δυνάμεων μπορεί να φέρει, καταστροφή που βαφτίζεται μάλιστα και "ανάπτυξη".
Η καπιταλιστική "ανάπτυξη", λοιπόν, υπαγορεύει ουσιαστικά την υποβάθμιση των όποιων φυσικών δυνατοτήτων έχει το λιμάνι του Βόλου ως το 4ο μεγαλύτερο της χώρας σε μαρίνα για θαλαμηγούς, κότερα και γιοτ! Από εκεί θα έρθει η ανάπτυξη! Δεν είναι τυχαίο πως όλες οι προτάσεις που έχουν διατυπωθεί, στηρίζουν πλήρως ως βασική δραστηριότητα τη μαρίνα, άσχετα αν συμφωνούν ή όχι με την ύπαρξη και του εμπορικού και επιβατικού κομματιού.
Επίσης, είναι χαρακτηριστικό ότι όλοι αποδέχονται την ιδιωτικοποίησή του, είτε θεωρώντας την αυτονόητη, όπως η δημοτική αρχή του Π. Σκοτινιώτη, είτε κατακεραυνώνοντας μια μορφή της, αλλά προωθώντας έμμεσα μια άλλη, όπως ο ΣΥΡΙΖΑ.
Ο επιχειρηματίας ή ο όμιλος που θα "επενδύσει" στο λιμάνι, προσδοκά και συγκεκριμένο κέρδος που θα έρθει από δύο πηγές: Από την αύξηση των τελών, που σημαίνει μετακύλιση στους επιβάτες, δηλαδή κύρια στους νησιώτες, στους αλιείς, και από την απαίτηση για μεγαλύτερη κρατική επιχορήγηση, που θα προέλθει είτε από τα κρατικά ταμεία (πράγμα αρκετά δύσκολο, ιδίως στις σημερινές συνθήκες) είτε μέχρι και από ειδικά τέλη που μπορεί να θεσπιστούν στο δήμο κ.τ.λ.
Η αύξηση των τελών δεν μπορεί να παραγνωρίσει τον ανταγωνισμό, κύρια στη μαρίνα με τα τουριστικά και τις θαλαμηγούς (π.χ., τέλη σε άλλα λιμάνια του Αιγαίου, όχι μόνο της Ελλάδας, αλλά και της Τουρκίας), ή στα εμπορευματοκιβώτια, με αντίστοιχες τιμές, αλλά και το οδικό δίκτυο. Αρα, τα επιπρόσθετα τέλη, τα οποία και θα αποτελούν τα έσοδα για τον επιχειρηματία ή τον όμιλο, θα πρέπει να συμψηφιστούν από μείωση του κόστους στο εμπορικό κομμάτι.
Μόνος τρόπος είναι οι μισθοί των λιμενεργατών και των χειριστών, ή μεταφορά τους πάλι στα ναύλα προς τους επιβάτες, που σημαίνει και αντίστοιχα "απαίτηση" του εφοπλιστή για παραπέρα ενίσχυση από το κράτος, μείωση του κόστους, με συνέπεια στους ναυτεργάτες, αλλά και στη συντήρηση των πλοίων κ.ο.κ.
Οι θέσεις του ΚΚΕ
Μπορεί να υπάρξει ανάπτυξη του λιμανιού προς όφελος του λαού και των λαϊκών συμφερόντων, που να ανταποκρίνεται στις φυσικές του δυνατότητες και τις δυνατότητες ανάπτυξης όλης της περιοχής, όχι μόνο του Βόλου, αλλά όλης της Θεσσαλίας και της Κεντρικής Ελλάδας; Η απάντηση είναι πως ναι, με έναν τελείως διαφορετικό σχεδιασμό της οικονομίας και αποδέσμευση από την ΕΕ.
Απαιτείται κοινωνικοποίηση των βιομηχανιών της περιοχής μας, των εργοστασίων του μετάλλου, της χημικής βιομηχανίας, των τσιμέντων. Ανάπτυξη της αγροτικής παραγωγής και των εξαγωγών με αποδέσμευση από την ΕΕ, όπως ειπώθηκε, και συνεταιριστικοποίηση, μέσα στη λαϊκή οικονομία, όχι μόνο στο Βόλο, αλλά και στη Θεσσαλία και σε όλη την Ελλάδα, για να παράγονται αγροτικά προϊόντα επαρκή για τη χώρα αλλά και για εξαγωγές, μιας και έχουμε σα φυσικό πλούτο αυτή τη δυνατότητα.
Με τέτοια προοπτική, το λιμάνι όχι μόνο μπορεί να ζωντανέψει, μπορεί να κρατήσει και το τουριστικό μέρος, αλλά θα μπορέσει να αξιοποιηθεί για να δώσει ζωή σε όλη την πόλη.
Η πρόταση του ΚΚΕ για τα λιμάνια, ως τμήμα μεταφορών, λαμβάνει υπόψη τις εξής προτεραιότητες:
  • Της ικανοποίησης των εγχώριων αναγκών μετακίνησης προσώπων, αγαθών και επειγόντων περιστατικών, για φθηνές, γρήγορες και ασφαλείς μεταφορές.
  • Του σχεδιασμού, που να ανταποκρίνεται στην ανάπτυξη της αγροτικής παραγωγής και των βιομηχανικών κλάδων.
  • Της ισόμετρης, σχεδιασμένης στη βάση του αμοιβαίου οφέλους ανάπτυξης του εξωτερικού εμπορίου.
  • Της ικανοποίησης των λαϊκών αναγκών για διακοπές και αναψυχή.
  • Της ικανοποίησης των σύγχρονων και διευρυμένων αναγκών των εργαζομένων στα λιμάνια.
Με βάση αυτές τις προτεραιότητες θα σχεδιάζεται η ανάπτυξη των λιμανιών, ώστε:
-- Το λιμενικό σύστημα να εναρμονίζεται με τους στόχους της σχεδιασμένης κοινωνικής παραγωγής, της περιφερειακής πολιτικής, της πολιτικής μεταφορών με κίνητρο την κοινωνική ευημερία και όχι το καπιταλιστικό κέρδος.
-- Να εντάσσεται στον Ενιαίο Κρατικό Φορέα Μεταφορών. Ειδικότερα να υπηρετεί τις σχεδιασμένες ακτοπλοϊκές γραμμές, να ικανοποιεί τις ιδιαίτερες ανάγκες των νησιωτικών συμπλεγμάτων.
-- Τα λιμάνια να αποτελούν σε διεθνές επίπεδο μέσο προώθησης διακρατικής συνεργασίας και εξωτερικής πολιτικής στη βάση του αμοιβαίου οφέλους.
    -- Να είναι οργανικά δεμένο με την παραγωγή. Να προωθεί τις διακλαδικές συνεργασίες (π.χ. με τη ναυπηγοεπισκευή).
-- Σε αυτή τη βάση επιδιώκουμε τη συγκέντρωση όλων των κοινωνικών δυνάμεων που θίγονται από τη φιλομονοπωλιακή πολιτική, κόντρα στο μπλοκ των δυνάμεων της καπιταλιστικής "ανταγωνιστικότητας" και της ενσωμάτωσης στο σύστημα.
-- Οι εργαζόμενοι στα λιμάνια, ναυτεργάτες, μεταλλεργάτες Ναυπηγοεπισκευαστικής Ζώνης, Ναυπηγείων, αυτοαπασχολούμενοι και επαγγελματοβιοτέχνες του χώρου, να συγκροτήσουν ενιαίο μέτωπο πάλης για αλλαγή του συσχετισμού δύναμης, για ανατροπή αυτής της πολιτικής και λύση του ζητήματος της εξουσίας.
-- Για να μετατραπούν τα λιμάνια σε λαϊκή περιουσία στα πλαίσια της λαϊκής οικονομίας, που αποτελεί τη μόνη λύση - διέξοδο σε όφελος της λαϊκής πλειοψηφίας.
Πάλη σε ενιαίο μέτωπο
Θεωρούμε ότι πρέπει και μπορούν να αναπτυχθούν άμεσα αγώνες από όλους τους φορείς, εργαζόμενους, νησιώτες, αλιείς για την παρεμπόδιση της εξέλιξης αυτής, για λιμάνια 100% στο Δημόσιο. Που θα εντάσσονται στην πάλη για την παρεμπόδιση συνολικά των μέτρων στήριξης της πλουτοκρατίας και χρεοκοπίας του λαού, με μονομερή διαγραφή του χρέους, αποδέσμευση από την ΕΕ, καμία διαπραγμάτευση, διέξοδο και πολιτική για το λαό και όχι για τα μονοπώλια.
Το επόμενο διάστημα μπορούμε να αναπτύξουμε τέτοια δραστηριότητα, με αντίστοιχες μορφές που να αγκαλιάζουν το Βόλο, όσο και τα νησιά. Θέλουμε η σημερινή μας εκδήλωση να αποτελέσει το έναυσμα».