ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ
Με τη θετική ψήφο των τριών κυβερνητικών κομμάτων και του ΣΥΡΙΖΑ, εγκρίθηκε χθες στην Διαρκή Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου η«Σύμβαση Ναυτικής Εργασίας, 2006 της Διεθνούς Οργάνωσης Εργασίας», την οποία καταψήφισε το ΚΚΕ. Η βουλευτής του Κόμματος,Διαμάντω Μανωλάκου, έκανε λόγο για σύμβαση που κινείται στις λογικές του κοινωνικού εταιρισμού και υπονομεύει τα δικαιώματα των ναυτεργατών.
Αναφερόμενη αναλυτικά στο περιεχόμενο της σύμβασης, η Δ. Μανωλάκου τόνισε: «αναθεωρεί 38 Συμβάσεις Ναυτικής Εργασίας, που έχει υιοθετήσει η Διεθνής Οργάνωση Εργασίας από το 1920, υπονομεύοντας θεμελιώδεις κατακτήσεις των ναυτεργατών. Η σύμβαση κωδικοποιεί και οριοθετεί στο κατώτατο όριο τα μισθολογικά και εργασιακά δικαιώματα των ναυτεργατών, βρίσκεται κάτω από το επίπεδο των σύγχρονων αναγκών και βέβαια υπονομεύει και την ενίσχυση ασφάλειας της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα και την προστασία του περιβάλλοντος».
Πρόσθεσε ακόμα ότι με τις ρυθμίσεις της «δίνεται η δυνατότητα ευελιξίας στις αστικές κυβερνήσεις που έχουν επικυρώσει τη σύμβαση να μην εφαρμόζουν ακόμη και αυτές στις υποχρεώσεις που προβλέπονται στη σύμβαση». Σε άλλο σημείο επισήμανε: «μιλάμε για οργανωμένη υπονόμευση των κατακτήσεων των ναυτεργατών, που μεθοδεύτηκε με την αλά καρτ εφαρμογή της σύμβασης ναυτικής εργασίας από το κεφάλαιο και το πολιτικό προσωπικό της ΕΕ, μέσα από τη διαδικασία του κοινωνικού εταιρισμού».
Εξηγώντας το πώς την αντιμετωπίζει το ΚΚΕ, διευκρίνισε: «εξετάζει κανείς και αυτή τη Σύμβαση σε σχέση με το τι ίσχυε πριν και το τι ισχύει σήμερα, δηλαδή τι προτείνει, αν αυτά είναι περισσότερα ή λιγότερα, δηλαδή αν αφαιρούνται δικαιώματα, γιατί για μας αυτό είναι το κριτήριο. Γιατί; Γιατί τα τελευταία χρόνια έχει ενταθεί η επίθεση του κεφαλαίου και των πολιτικών του εκπροσώπων και με τη συμβολή βεβαίως του οργανωτικού κυβερνητικού συνδικαλισμού ξηλώνονται μεθοδικά εργατικά ναυτεργατικά δικαιώματα».
Από την πλευρά της κυβέρνησης, ο υπουργός Ναυτιλίας, Κ. Μουσουρούλης, δήλωσε: «συζητάμε μια διεθνή σύμβαση, η οποία έχει προκύψει κατόπιν ευρύτατης συναίνεσης των βασικών κοινωνικών εταίρων, που είναι και η ιδιοκτησία και οι ναυτεργάτες», υποστηρίζοντας πως στόχος της «είναι η επίτευξη ίσων όρων ανταγωνισμού, που δεν είναι κατ' ανάγκη επιβλαβές για τα συμφέροντα των εργαζομένων».
Επιχείρηση διαστρέβλωσης
Επιχειρώντας να διαστρεβλώσει τη θέση του ΚΚΕ, για τη συγκεκριμένη σύμβαση, ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Γ. Σταθάκης υποστήριξε: «στο Ευρωκοινοβούλιο το ΚΚΕ, ο κ. Τούσσας, υποστήριξε τη σύμβαση της ναυτικής εργασίας και ζήτησε να επικυρωθεί άμεσα επί το σύνολό της».Αμεση ήταν η απάντηση της Δ. Μανωλάκου που στη δευτερολογία της τόνισε:
«Η σύμβαση αυτή συζητήθηκε δύο φορές στο ευρωκοινοβούλιο, στις 14 Μαρτίου 2007, που τοποθετήθηκε ο Θανάσης Παφίλης, ως ευρωβουλευτής, και το 2009. Αναφέραμε και τα θετικά και τα αρνητικά και στην ονομαστική ψηφοφορία εκφραστήκαμε με το λευκό. Από το 2007 μέχρι το 2012 έχουν περάσει πέντε χρόνια. Από τις εξελίξεις και στην εφαρμογή αυτής της συλλογικής σύμβασης, είδαμε και τα θετικά να καταστρατηγούνται. Ξέρετε, σε βαθιά παρατεταμένη οικονομική κρίση του καπιταλιστικού συστήματος, ο πόλεμος στα δικαιώματα των εργαζομένων έχει ενταθεί και είναι κρίμα όταν κάποιος δεν παίρνει υπόψη του αυτές τις εξελίξεις».
ΠΕΜΕΝ - ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ - ΠΕΕΜΑΓΕΝ
Στα μέτρα των εφοπλιστών η Διεθνής Σύμβαση
Κάλεσμα στους ναυτεργάτες να οργανώσουν την πάλη τους σε κοινό μέτωπο με τους άλλους εργαζόμενους
Η προς επικύρωση Διεθνής Σύμβαση, παραβιάζοντας ανάμεσα σε άλλες και τη Διεθνή Σύμβαση 9 του 1920, που απαγορεύει η «εύρεση εργασίας σε ναυτικούς» να γίνεται «από όποιο πρόσωπο, εταιρεία, ή άλλο πρακτορείο (....) για χρηματικό κέρδος», δίνει τη δυνατότητα σύστασης ιδιωτικών γραφείων ευρέσεως εργασίας για τους ναυτεργάτες, δηλαδή των δουλεμπορικών!
Ταυτόχρονα, συνεχίζει να παραβιάζει την αρχή της «ίσης αμοιβής για ίση εργασία ανάλογα τον βαθμό και την ειδικότητα», τα συνδικαλιστικά δικαιώματα και ελευθερίες, κάτι που οι ναυτεργάτες στα ποντοπόρα πλοία των Ελλήνων εφοπλιστών βιώνουν από το 1954, με το ν. 2687 των εγκριτικών πράξεων νηολόγησης και συγκεκριμένα τον όρο 8, που προβλέπει ότι οι μισθοί και λοιπές αμοιβές των ναυτολογούμενων αλλοδαπών «κατά παρέκκλιση κάθε αντίθετης διατάξεως ελληνικών νόμων ή Συλλογικών Συμβάσεων Εργασίας» καθορίζονται από τις ΣΣΕ της χώρας προέλευσής τους ή από συμφωνίες που συνάπτονται με τον πράκτορά τους! Διάταξη που έχει μάλιστα συνταγματική ισχύ.
Οπως επισημαίνεται από τα τρία ναυτεργατικά σωματεία, χτες ο υπουργός Ναυτιλίας Κ. Μουσουρούλης, πριν την παρουσίαση του νομοσχεδίου στη αρμόδια επιτροπή της Βουλής, είχε προγραμματισμένη συνάντηση με την Εκτελεστική Επιτροπή της ΠΝΟ. Στη διάρκεια της συνάντησης και χωρίς να είναι στα θέματα της ημερήσιας διάταξης, ο υπουργούς έθεσε αιφνιδιαστικά το θέμα της Διεθνούς Σύμβασης, με προφανή στόχο -σύμφωνα με τα σωματεία- «να υφαρπάξει τη σύμφωνη γνώμη των ναυτεργατικών οργανώσεων για τη Διεθνή Σύμβαση Ναυτικής Εργασίας και να την παρουσιάσει ως λάφυρο ότι συναινούν στην επικείμενη συζήτηση στη Βουλή».
Η επόμενη πρόκληση από τον υπουργό σε βάρος των ναυτεργατών, κατά τη συνάντηση με την ΠΝΟ, ήταν όταν αρνήθηκε να δεχτεί αντιπροσωπεία σπουδαστών από τις ΑΕΝ, που αντιμετωπίζουν πρόβλημα με την πραγματοποίηση των εκπαιδευτικών τους ταξιδιών, με αποτέλεσμα να κινδυνεύουν ακόμα και με διαγραφή από τις σχολές. Δίνοντας ρεσιτάλ ψηφοθηρίας και δημαγωγίας, επιβεβαίωσε δημοσιεύματα του τοπικού Τύπου της Χίου ότι οι Χιώτες ασφαλισμένοι του Οίκου Ναύτη θα εξυπηρετούνται από το Ταμείο όπως πριν τον ΕΟΠΥΥ.
Τα σωματεία καλούν σε προετοιμασία για πανελλαδική, πανεργατική απεργία και σε μαζική συμμετοχή στα συλλαλητήρια του ΠΑΜΕ στις 8 Σεπτέμβρη.