ΑΠΕΡΓΟΥΜΕ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΞΙΟΠΡΕΠΕΙΑ ΜΑΣ!

ΑΠΕΡΓΟΥΜΕ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΞΙΟΠΡΕΠΕΙΑ ΜΑΣ!

To PEIRATIKO REPORTAZ ΠΑΝΤΑ ΚΟΝΤΑ ΣΑΣ!

Κυριακή 8 Ιουλίου 2012

ΚΩΣΤΗΣ ΜΟΥΣΟΥΡΟΥΛΗΣ: ΕΝΑ ΓΝΩΡΙΖΩ, ΟΤΙ ΤΙΠΟΤΑ ΔΕΝ ΓΝΩΡΙΖΩ!

Προγραμματικές Δηλώσεις Υπουργού Ναυτιλίας και Αιγαίου κ. Κωστή Μουσουρούλη 
 
Δημοσιεύθηκε από tidis την Κυρ, 08/07/2012 - 20:07 
 
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Η θάλασσα είναι πηγή της ζωής μας. Οι ατρόμητες ψυχές της ελληνικής ναυτοσύνης διεθνοποίησαν την εθνική οικονομία, στήριξαν την οικονομική και κοινωνική ανάπτυξη και προσέθεσαν διεθνές κύρος στην Ελλάδα. Κανείς δεν μπορεί να αμφισβητήσει την εθνική μας υπεροχή στις θάλασσες του κόσμου.  Με το αστείρευτο καύσιμο της ναυτικής μας παράδοσης και τώρα, με την αποκατάσταση της σταθερότητας στην εθνική βάση φιλοδοξούμε και μπορούμε να πλεύσουμε προς την ανάπτυξη, με ταχύτητα και ασφάλεια. 

Αυτός είναι και ο λόγος για τον οποίο ο Πρωθυπουργός, με το μυαλό και την καρδιά όπως είπε, αποφάσισε την επανίδρυση του Υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου και την επανασύνδεσή του με το ιστορικό Λιμενικό Σώμα. Μια απόφαση που δικαιώνεται και από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η οποία, αναφερόμενη στην  ανάπτυξη της Ελλάδας, σημειώνει: «Η Ελλάδα, προκειμένου να αξιοποιήσει πλήρως το θαλάσσιο δυναμικό της και να εκμεταλλευθεί τις ευκαιρίες θαλάσσιας ανάπτυξης, πρέπει να αναπτύξει καταλληλότερη διοικητική δομή στον τομέα της ναυτιλίας». 

Σας διαβεβαιώνω ότι στον Πειραιά, το πρώτο λιμάνι της χώρας, που στη σύγχρονη ιστορία του, εποίκησαν πρώτοι από όλους Χιώτες ναυτικοί, θα κάνουμε ό,τι είναι ανθρωπίνως δυνατό, για να ανταποκριθούμε σε αυτή την κορυφαία εθνική πρόκληση, που ισχυροποιεί τη χώρα διεθνώς, αναπτύσσει την οικονομία, στηρίζει την κοινωνία και τους ξεχασμένους νησιώτες. 

Ειλικρινά, αισθάνομαι τιμή για την εμπιστοσύνη του Πρωθυπουργού στο πρόσωπό μου, αλλά και δέος για τις δυνατότητες που ανοίγονται μπροστά μας. Θα τις αξιοποιήσουμε όλες προς όφελος όλων των Ελλήνων. 

Έχουμε πλήρη επίγνωση ότι αυτό δεν θα είναι εύκολο. Οι μέχρι πρόσφατα, πρωτόγνωροι πειραματισμοί έσπειραν δυσπιστία και απογοήτευση σε όλο τον κλάδο. Η ώρα της εμπιστοσύνης και της ελπίδας φτάνει. Αρκεί, να διαγνώσουμε σωστά τα προβλήματα και χωρίς να υπολογίζουμε το πολιτικό κόστος, να δώσουμε αποτελεσματικές λύσεις, αξιολογώντας σωστά την κοινωνική και αναπτυξιακή σκοπιμότητα κάθε μιας από αυτές. Μόνο έτσι μπορούμε να αλλάξουμε δημιουργικά.  


Στην κατεύθυνση αυτή, καλώ και από αυτό το βήμα, όλους τους θεσμικούς φορείς της ναυτικής και ναυτιλιακής οικογένειας σε συστράτευση με συλλογική συνειδητοποίηση της παρούσας κατάστασης και των προοπτικών που ανοίγονται μπροστά μας. Για το σκοπό αυτό Θα εργαστώ σκληρά από τη, δεδομένα προσωρινή, θέση μου. 

Όλοι οι εμπλεκόμενοι, μαζί θα προετοιμάσουμε τις αλλαγές.Ο ανταγωνισμός δεν είναι μεταξύ μας, ή μεταξύ φορέων του κλάδου. Είναι με τη διεθνή συγκυρία, με τα προβλήματα και με το χρόνο, πουπρακτικά είναι ανύπαρκτος. Έντιμα και ανοικτά θα συμφωνήσουμε το πλαίσιο και τις ενέργειες που θα μας επιτρέψουν να πετύχουμε κοινούς, εθνικούς, αναπτυξιακούς και κοινωνικούς στόχους. 

Βασική προϋπόθεση είναι η ενεργοποίηση, η αναβάθμιση και η βέλτιστη αξιοποίηση του συνόλου του ανθρώπινου δυναμικού του Υπουργείου. Και αυτό θα γίνει στο πλαίσιο μιας κατάλληλης και σύγχρονης οργανωτικής δομής και μιας αποτελεσματικής διοίκησης της λειτουργίας του. 

Είναι γνωστές οι συνεχείς και αλλοπρόσαλλες μεταβολές των τελευταίων ετών και οι επιπτώσεις τους σε κάθε επίπεδο.  Πρώτη μας δουλειά, που ξεκίνησε ήδη, είναι να «μαζέψουμε τα κομμάτια» του Υπουργείου και να προετοιμάσουμε τη νέα αυτή δομή, συνδυάζοντας την αποτελεσματικότητα, με τη μείωση του κόστους λειτουργίας. Το Υπουργείο θα δημοσιεύει Ετήσιο Απολογισμό του έργου του, καθώς και Ετήσιο Ισολογισμό εσόδων-εξόδων. Από του χρόνου θα δημοσιεύει και τον προγραμματισμό του. Η ολοκληρωμένη μηχανοργάνωση είναι επείγουσα προτεραιότητα, όπως και η οργανωμένη υποστήριξη του νομοθετικού μας έργου. 

Ακολούθως, θα αναφερθώ στα θέματα που θεωρώ σημαντικά για τη σημερινή συζήτηση, αναπτύσσοντάς τα σε πέντε, μη ιεραρχημένες, αλληλένδετες ενότητες. Η πρώτη ενότητα αφορά στη ναυτιλία, την ακτοπλοΐα και την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας. 

Πρώτο θέμα. Η ποντοπόρος ναυτιλία, βασικός πυλώνας της οικονομίας μας, είναι ένας πλήρως διεθνοποιημένος κλάδος, με ιστορικά και σύγχρονα παραδείγματα ιδιωτικής πρωτοβουλίας, που παράγει εισόδημα για αυτή τη χώρα και επιδεικνύει, σε σημαντικό βαθμό, την κοινωνική του ευθύνη – διαψεύδοντας τρανταχτά, εκπεφρασμένες πολιτικο-ιδεολογικές αγκυλώσεις. 

Η Ελληνόκτητη ναυτιλία καταλαμβάνει την 1η θέση στην παγκόσμια κατάταξη και ελέγχει το 15% της παγκόσμιας χωρητικότητας. Η Ελληνική σημαία καταλαμβάνει την 7η θέση στην παγκόσμια κατάταξη (2011). Στην παροχή ναυτιλιακών υπηρεσιών του ευρύτερου ναυτιλιακού τομέα απασχολούνται περίπου 200.000 εργαζόμενοι.  Δεν επιτρέπεται να προσβλέπουμε μόνο στη διατήρηση αυτών των επιδόσεων. 

Μεταξύ των ετών 2010 και 2011 ο ελληνόκτητος στόλος αυξήθηκε, όμως τα υπό ελληνική σημαία πλοία μειώθηκαν. Επομένως, προφανής στόχος είναι η περαιτέρω διεύρυνση της ελκυστικότητας του Ελληνικού νηολογίου και της Ελλάδας ως τόπου εγκατάστασης εταιρειών που δραστηριοποιούνται σε όλο το φάσμα της ναυτιλίας. 

Καταρχήν, θα εγγυηθούμε τη σταθερότητα και διαχρονικότητα του Συνταγματικού και Νομικού πλαισίου που διέπει τη ναυτιλία, με στόχο την ενίσχυση της Ελληνικής σημαίας και την προσέλκυση ναυτιλιακών κεφαλαίων. Είμαστε δε αποφασισμένοι, να προχωρήσουμε σε μια νέα ευέλικτη οργάνωση στο πρότυπο της υπηρεσίας μιας στάσης με στόχο την εξάλειψη της γραφειοκρατίας και την αποτελεσματική παροχή υπηρεσιών σε  όλους τους παράγοντες : πλοία, ναυτικούς, ναυτιλιακές εταιρείες, ναυτικούς οργανισμούς, κλπ. 

Για τον Πειραιά, την εθνική βάση όπου πρέπει να χτυπά η καρδιά της ελληνικής ναυτιλίας, στόχος μας είναι η προσέλκυση και ανάπτυξη υπηρεσιών: τραπεζικών, χρηματοοικονομικών, ασφαλιστικών , ναυτιλιακής μεσιτείας, διαχείρισης, κατασκευών, επισκευών και συντηρήσεων πλοίων, διαχείρισης πληρωμάτων, αλλά και υποστήριξης για εναλλακτικές επενδύσεις. Θα εξετάσουμε επίσης τις παραμέτρους για τη μεταφορά μακροπρόθεσμα στον Πειραιά, των «Ποσειδωνίων», της μεγαλύτερης  ναυτιλιακής εκδήλωσης σε παγκόσμιο επίπεδο. 

Με τις πρωτοβουλίες που θα αναλάβουμε, θα στείλουμε ένα ισχυρό μήνυμα στην Ελληνική ναυτιλιακή κοινότητα: ότι, η χώρα και υπολογίζει και επενδύει σε αυτήν. Στη βάση αυτή θα επιδιώξουμε ένα ανοικτό διάλογο με τους εκπροσώπους της, με έναν επιπλέον διπλό στόχο: την ισχυρότερη σύνδεση των κεφαλαίων τους με την εθνική οικονομία και την περαιτέρω απορρόφηση του ναυτικού δυναμικού μας για την αναχαίτιση της ανεργίας στη στεριά. 

Οφείλουμε επίσης να προωθήσουμε και να αναπτύξουμε ισχυρή ναυτιλιακή διπλωματία. Στο πλαίσιο αυτό, αποδίδω μεγάλη σημασία στην εκπροσώπηση στους Διεθνείς Οργανισμούς, της πρώτης στον κόσμο ναυτιλιακής δύναμης, της Ελλάδας, για την προάσπιση των συμφερόντων της χώρας μας αλλά και για τη συνέχιση διεθνών συμμαχιών και τη δημιουργία νέων χρήσιμων για τις άλλες μας πολιτικές. 

Θα επιδιώξουμε επίσης, τη διατήρηση πλαισίου, εντός της Ε.Ε., το οποίο να διασφαλίζει αφενός, την ανταγωνιστικότητα του Κοινοτικού και Ελληνικού στόλου, και αφετέρου, τη δυνατότητα απασχόλησης Ελλήνων ναυτικών στα πλοία μας. 

Παράλληλα, σε επίπεδο ΙΜΟ, θα καταβληθούν προσπάθειες για τη διαμόρφωση νομοθετικού πλαισίου για το θαλάσσιο περιβάλλον και την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας το οποίο να διασφαλίζει ίσους όρους δραστηριοποίησης διεθνώς. 

Στο σημείο αυτό θα τονίσω δυο προτεραιότητες: Την εναρμόνιση με όλες τις Διεθνείς συμβάσεις και την εκπλήρωση των Κοινοτικών υποχρεώσεων που εκκρεμούν, σε όποιο θεματικό αντικείμενο αναφέρονται. Την ανάδειξη στην Ε.Ε. της σημαντικότητας των προβλημάτων που αντιμετωπίζει η ναυτιλία σε παγκόσμιο επίπεδο, όπως η πειρατεία ή η απλούστευση και διευκόλυνση διοικητικών διαδικασιών για τη ναυτιλιακή κίνηση. 

Θα είμαστε σε στενή συνεργασία με την Κυπριακή προεδρία και μην ξεχνάμε πως το Α’ εξάμηνο του 2014 η Ελλάδα θα πάρει τη σκυτάλη της προεδρίας της Ε.Ε. και, ως εκ τούτου, απαιτείται ωρίμανση της θεματολογίας και έγκαιρη προετοιμασία. 

Δεύτερο θέμα. Η ακτοπλοΐα που βρίσκεται σε κρίσιμη, οριακή θα έλεγα, φάση. Η διασφάλιση της εδαφικής συνέχειας της χώρας και του μεταφορικού έργου από και προς όλους τους προορισμούς της νησιωτικής Ελλάδας, επιτρέπει και, ανάλογα, ενισχύει την περιφερειακή ανάπτυξη αλλά και την εφαρμογή νησιωτικής πολιτικής. 

Παρόλο που ο στόλος αναβαθμίστηκε την τελευταία δεκαετία, οι εταιρείες αντιμετωπίζουν σοβαρή κρίση που οφείλεται, μεταξύ άλλων, στην ύφεση και τις αυξημένες διεθνείς τιμές καυσίμων. Επίσης, η έλλειψη πιστωτικών κανόνων κατά το παρελθόν, εμφανίζεται σήμερα ως απειλή.  Αυτονόητοι στόχοι είναι η εξυπηρέτηση των πάγιων μεταφορικών αναγκών και του τουρισμού, καθώς και η καθιέρωση κανόνων που προάγουν τον ανταγωνισμό και διαμορφώνουν ένα ευνοϊκό επενδυτικό περιβάλλον. 

Η προσπάθειά μας θα εστιαστεί στον εξορθολογισμό του θεσμικού πλαισίου, καθώς και του δικτύου με βάση τις πραγματικές ανάγκες. Η υπό ολοκλήρωση μελέτη εφαρμογής του λεγόμενου «Μεταφορικού Ισοδύναμου», θα μας επιτρέψει να καταλήξουμε στα κριτήρια εφαρμογής του, εξαντλώντας τις δυνατότητες που παρέχει το πρωτογενές και το παράγωγο δίκαιο της Ένωσης και οι παρούσες οικονομικές συνθήκες. 

Στην ακτοπλοΐα, ουσιαστικό ρόλο θα παίξει επίσης η αναβάθμιση του Κλάδου Ελέγχου Εμπορικών Πλοίων.
 
Σας ευχαριστώ