ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΕΝΩΣΗ ΑΞΙΩΜΑΤΙΚΩΝ Λ.Σ
Jun 26, 2012
Θα μπορούσαμε να τη χαρακτηρίσουμε δικαίωση, θα μπορούσαμε να τη χαρακτηρίσουμε κατάκτηση, εμείς όμως την ανασύσταση του Υπουργείου Ναυτιλίας χαρακτηρίζουμε ως αυτονόητη, λογική προσέγγιση, πρωτοβουλία και απόφαση.
Εξ’ αρχής σταθερά με συνέπεια και επιχειρήματα είχαμε υποστηρίξει ότι η κατάργηση αυτής της δομής του Κράτους αποτελούσε μια λαθεμένη πολιτική επιλογή. Δυστυχώς τότε η φωνή μας ακουγόταν «παράταιρα», ακουγόταν υπερβολική, συντεχνιακή, τι και αν υποστηρίζαμε ότι ανταποκρινόμασταν με επάρκεια, σύμφωνα πάντα με τα πενιχρά μέσα που η πολιτεία μας παρείχε και στους δύο τομείς της δράσης μας, ασφάλεια (ακτοφυλακή) – ναυτιλία (πλοίο – ναυτικός).
Η πραγματικότητα ήταν ότι ένας οργανισμός one-stop shop, ζητούμενο για τον ευρύτερο δημόσιο τομέα, με εξειδικευμένα στελέχη, μεγάλη τεχνογνωσία και εμπειρία, εγκαταλείφθηκε με τη μονομερή πολιτική απόφαση αντιμετώπισης του ενιαίου δόγματος της ασφάλειας του πολίτη και όχι της ναυτιλίας. Σήμερα που οι έως χθες πολέμιοι της αυθύπαρκτης παρουσίας του Υπουργείου Ναυτιλίας προσχωρούν στην «αντίπερα όχθη», δε μπορεί παρά να αποτελεί δικαίωση.
Όλοι πλέον αναγνωρίζουν, πόσο σημαντική ήταν η συμβολή του τότε ΥΕΝ στην ανάπτυξη της ναυτιλίας και κατ’ επέκταση στην οικονομική ανάπτυξη της χώρας αλλά και στην ασφάλεια, όπως και πόσο καθοριστική για τον ίδιο λόγο θα είναι και στο μέλλον.
Μια λοιπόν απλή ανασύσταση δεν θα αρκούσε χωρίς τα αναγκαία συνοδευτικά μέτρα (εκπαίδευση, μετεκπαίδευση, καλύτερη εκμετάλλευση των πόρων του Σώματος, ανθρώπινου δυναμικού και επιχειρησιακών μέσων, εκσυγχρονισμός των μέσων, ανάπτυξη της διακλαδικότητας και της συνεργασίας) για να προχωρήσουμε δυναμικά, αποτελεσματικά με το βλέμμα στραμμένο στο μέλλον.
Απαιτούνται προσεκτικές νομοθετικές πρωτοβουλίες, ώστε να εξαλειφθούν τα όποια αρνητικά του παλαιού ΥΕΝ, αξιοποιώντας παράλληλα και ενσωματώνοντας τα όποια θετικά της προηγούμενης μεταβολής (ΥΠτΠ).
Υπάρχει εξάλλου μία τεράστια διαφορά σε σχέση με το παρελθόν. Έχει ήδη θεσμοθετηθεί από την πολιτεία το Αρχηγείο Λ.Σ.-ΕΛΑΚΤ, ικανοποιώντας διαχρονική αναγκαιότητα και επιταγή τόσο δικιά μας όσο και του συνόλου των στελεχών του ΛΣ. Το νέο θεσμικό πλαίσιο του ΛΣ-ΕΛ.ΑΚΤ. πρέπει να αποσκοπεί στην εκπλήρωση των παραπάνω σύνθετων στόχων. Αναγκαίο προαπαιτούμενο για την εξασφάλιση της επιτυχούς δράσης ενός σύγχρονου σώματος ασφαλείας στη θάλασσα και στα λιμάνια και ενός δυναμικού ελεγκτικού μηχανισμού της εθνικής και διεθνούς ναυτιλίας αποτελεί η ήδη θεσπισμένη οργανωτική δομή του Αρχηγείου, η οποία όμως καλείται σύμφωνα με τα νέα δεδομένα να συνδυάσει και να συγκεράσει:
Α. Στον τομέα της Ασφάλειας:
την αυτοτέλεια εκτέλεσης της αποστολής του,
την οικονομική αυτοτέλεια και τον προγραμματισμό του,
την διατήρηση του προσωπικού του στα μεγαλύτερα δυνατά επίπεδα απόδοσης,
τον διαρκή εκσυγχρονισμό των μεθόδων δράσης του,
την εσωτερική διάδραση και συνέργεια των Υπηρεσιών του,
την διακλαδικότητα με άλλες εθνικές Αρχές Ασφάλειας και τις Ένοπλες Δυνάμεις της Χώρας,
την συμμετοχή του, μέσω του νέου φορέα, στο ενιαίο δόγμα εσωτερικής ασφάλειας, με την διατήρηση της Επιτελικής Μονάδας διακλαδικής συνεργασίας,
την συμμετοχή του στη νέα διακλαδική υπηρεσία των Ευρωπαϊκών προγραμμάτων και συγχρηματοδοτούμενων έργων,
την συμμετοχή του στη δημιουργία ενιαίου κέντρου ηλεκτρονικών υπηρεσιών των Σωμάτων Ασφαλείας,
την συμμετοχή του στη δημιουργία και λειτουργία ενιαίας βάσης λειτουργικής και τεχνικής υποστήριξης εναερίων επιχειρησιακών μέσων,
τη συνεργασία με διεθνείς φορείς ναυτικής ασφάλειας, ασφάλειας ναυσιπλοΐας και προστασίας του θαλασσίου περιβάλλοντος, καθώς και την συμμετοχή σε διεθνή όργανα διαβούλευσης αυτών των ζητημάτων.
Β. Στον τομέα της Ναυτιλίας:
την υιοθέτηση και ενσωμάτωση, εντός της κρατικής δομής του Αρχηγείου Λ.Σ. –ΕΛ. ΑΚΤ. πέραν των αστυνομικών αρμοδιοτήτων και εκείνων των αποφασιστικών αρμοδιοτήτων, προκειμένου να ανταποκριθεί (το Αρχηγείο) άμεσα και αποτελεσματικά σε θέματα εφαρμογής της διεθνούς νομοθεσίας και να επωμιστεί τον τριπλό της ρόλο ως: χώρας σημαίας, χώρας λιμένα και παράκτιου Κράτους (Flag State, Port State & Coastal State).
Η ναυτιλία, ως κατεξοχήν διεθνοποιημένη δραστηριότητα, ρυθμίζεται κυρίως από υπερεθνικούς κανόνες και πρότυπα πιστοποίησης της τεχνικής καταλληλότητας των πλοίων και της επαγγελματικής επάρκειας των ναυτικών, που η διαχείρισή τους σε εθνικό επίπεδο οφείλει – λόγω μεγέθους, παράδοσης, και σημασίας της ναυτιλιακής βιομηχανίας για την εθνική οικονομία –, να διασφαλίζει γρήγορη και αποτελεσματική αντιμετώπιση των θεμάτων που εμπίπτουν επιγραμματικά στα παρακάτω πεδία ιδιαίτερου ενδιαφέροντος:
1.Νηολόγηση
2. Πιστοποίηση επαγγελματικής κατάρτισης των ναυτικών και ναυτική εκπαίδευση
3. Έλεγχος / διερεύνηση ναυτικών ατυχημάτων
4. Ναυτική Εκπαίδευση
5. Παρακολούθηση διεθνών εξελίξεων και νομοθεσίας
6. Διεθνής εκπροσώπηση στους Διεθνείς Οργανισμούς
7.Ναυτεργασία
Υπό το ανωτέρω πρίσμα, οι αρμοδιότητες των σημερινών Διευθύνσεων Ασφαλείας Ναυσιπλοΐας, Προστασίας Θαλασσίου Περιβάλλοντος, Ναυτικής Εργασίας, Εκπαίδευσης Ναυτικών, Ελέγχου Ασφαλούς Διαχείρισης Εταιρειών και Πλοίων καθώς και των Νηολογίων, οι οποίες είχαν μεταφερθεί στο ΥΠΑΑΝ, πρέπει καταστατικά να υπαχθούν στον αυτό φορέα, ήτοι στο Αρχηγείο ΛΣ - ΕΛΑΚΤ προκειμένου να κατοχυρωθεί μακροπρόθεσμα ο ποιοτικός χαρακτήρας της Ελληνικής σημαίας στο διεθνή στίβο και να αποφευχθεί ο κίνδυνος απώλειας του ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος που διαθέτει έναντι των εταίρων της ΕΕ.
Στην κατεύθυνση αυτή θα συνδράμουμε για την επιτυχία της νέας αυτής προσπάθειας, της πολιτικής ηγεσίας του νέου Υπουργείου.
Για το Δ.Σ.
Ο Πρόεδρος
Δημήτριος ΣΑΪΤΑΚΗΣ
Ο Γενικός Γραμματέας
Σπυρίδων ΠΑΣΣΑΚΟ