kykladesnews.gr
ANΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ
Του Γιωργου Λιαλιου
Την παραπομπή σε δίκη και των 13 κατηγορουμένων στην υπόθεση της βύθισης του Sea Diamond στη Σαντορίνη πρότεινε χθες η εισαγγελέας Πλημμελειοδικών Νάξου.
Με το βούλευμα προς το Συμβούλιο Πλημμελειοδικών Νάξου προτείνεται η απαγγελία κατηγοριών σε βαθμό πλημμελήματος, συγκλίνοντας με την άποψη των εκπροσώπων της Πολιτείας ότι δεν αποδεικνύεται δόλος.
Ταυτόχρονα, τίθεται ισχυρά το ζήτημα των συνεπειών της ρύπανσης και συνεπώς της ανάγκης ανέλκυσης του ναυαγίου, μετά και από σχετική απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας το καλοκαίρι του 2011.
Το 560 σελίδων βούλευμα (αρ. 9/2012) συνέταξε η εισαγγελέας Εύη Σάλμα, γνωστή από την αποκάλυψη του διαχειριστικού σκανδάλου στον Δήμο Μυκόνου και του κυκλώματος στην πολεοδομία Σύρου.
Στο βούλευμα αποτυπώνεται όλο το ιστορικό των δραματικών στιγμών της πρόσκρουσης του Sea Diamond σε ύφαλο κοντά στο λιμάνι των Φηρών (στις 5 Απριλίου 2007) και της βύθισής του (την επομένη) στο Αθηνιό, καθώς και οι βασικές ενέργειες που ακολούθησαν έκτοτε για την αντιμετώπιση της ρύπανσης από το ναυάγιο.Το 560 σελίδων βούλευμα (αρ. 9/2012) συνέταξε η εισαγγελέας Εύη Σάλμα, γνωστή από την αποκάλυψη του διαχειριστικού σκανδάλου στον Δήμο Μυκόνου και του κυκλώματος στην πολεοδομία Σύρου.
Οι κατηγορίες που θα κριθούν από το Τριμελές Πλημμελειοδικείο Νάξου στις 20 Ιουνίου είναι η διατάραξη της ασφάλειας της υδάτινης συγκοινωνίας από αμέλεια, ανθρωποκτονία από αμέλεια κατά συρροή, πρόκληση ναυαγίου από αμέλεια, πρόκληση σοβαρής θαλάσσιας ρύπανσης με πρόθεση κατ’ εξακολούθηση, παράβαση από αμέλεια του Διεθνούς Κανονισμού Αποφυγής Συγκρούσεων και παραμέληση της υποχρέωσης του πλοιάρχου για διάσωση των εγγράφων του πλοίου.
Στο βούλευμα αποτυπώνονται σειρά λαθών και παραλείψεων που οδήγησαν στο τραγικό συμβάν, αλλά και στον κακό χειρισμό του στη συνέχεια, ύστερα από συνεξέταση των απόψεων πραγματογνωμόνων, ειδικών και κρατικών φορέων.
Οσον αφορά την πρόκληση του ναυαγίου, σημειώνεται ότι το πλοίο δεν ακολούθησε την προδιαγεγραμμένη πορεία και πλησίασε περίπου 50 μέτρα από την ακτή του ακρωτηρίου Αλωνική (παρότι γνώριζε ότι στην περιοχή υπάρχουν θαλάσσια ρεύματα που θα μπορούσαν επηρεάσουν την πορεία πλοίου και παρότι έπρεπε να έχει απόσταση διπλάσια του μήκους του πλοίου από βράχια και αβαθή, δηλ. 285 μέτρα).
Σημειώνει μεν ότι ο ύφαλος ήταν αχαρτογράφητος, εκτιμά δε ότι η σύγκρουση θα είχε αποφευχθεί αν λειτουργούσε το βυθόμετρο, αλλά και το ένα από τα τρία ραντάρ του πλοίου. Περαιτέρω, σημειώνει ότι λίγο πριν από το ναυάγιο είχε χαλάσει και επιδιορθωθεί εν πλω (χωρίς να ειδοποιηθούν οι αρχές) η μία από τις 4 μηχανές του πλοίου, με αποτέλεσμα να μην έχει την ίδια συμπεριφορά με τις υπόλοιπες και να επηρεάσει την πορεία του πλοίου.
Το βούλευμα εκτιμά ότι ήταν λάθος κίνηση η απομάκρυνση του πλοίου αμέσως μετά τη σύγκρουση, γιατί επιτάχυνε την εισροή υδάτων.
Μέλη του πληρώματος, της πλοιοκτήτριας και του νηογνώμονα κατηγορούνται για πλημμελή έλεγχο των υδατοστεγών φρακτών του πλοίου, γεγονός που οδήγησε στην κατάκλυση με νερά δύο διαμερισμάτων και το βραχυκύκλωμα των ηλεκτρολογικών συστημάτων.
Τέλος, δύο μέλη του πληρώματος κατηγορούνται ότι δεν έλεγξαν αν είχε εκκενωθεί το 2ο κατάστρωμα, με αποτέλεσμα (όπως φαίνεται) τον εγκλωβισμό δύο Γάλλων τουριστών και τον θάνατό τους (οι σοροί τους δεν έχουν βρεθεί).
Οσον αφορά τις ευθύνες της πλοιοκτήτριας εταιρείας, εκτιμά ότι δεν φρόντισαν την έγκαιρη μετάβαση ρυμουλκών ώστε να μη βυθιστεί πλοίο. Επίσης, κατηγορούνται ότι δεν υπέβαλαν στο Λιμενικό Θήρας τελικό σχέδιο απάντλησης καυσίμων και λοιπών ρυπογόνων ουσιών από ναυάγιο (αν και έγινε επιχείριση μερικής απάντλησης τον Ιούνιο του 2009), ενώ δεν προέβησαν σε ανέλκυση ή απομάκρυνση του ναυαγίου, κάνοντας ειδική μνεία σε σχετική απόφαση-ορόσημο του ΣτΕ...