Το «πράσινο φως» για την πλήρη άρση του καμποτάζ στην κρουαζιέρα για κρουαζιερόπλοια με μη κοινοτικές σημαίες έδωσε χθες το υπουργικό συμβούλιο.
Στην ουσία συμπληρώνεται ο προηγούμενος νόμος που αναγνώριζε υπό προϋποθέσεις το δικαίωμα εκτέλεσης περιηγητικών ταξιδίων και σε πλοία με σημαίες τρίτων κρατών. Νόμος όμως που δεν είχε βρει στην πράξη ανταπόκριση από τις εταιρείες κρουαζιέρας, ώστε να χρησιμοποιήσουν τα λιμάνια μας σαν home port.
Οι εταιρείες είχαν καταθέσει όλο αυτό το διάστημα τους προβληματισμούς τους προς την ελληνική κυβέρνηση για τις προϋποθέσεις που έθετε ο συγκεκριμένος νόμος, με βασικότερη την απαίτηση υπογραφής σύμβασης με το ελληνικό Δημόσιο.
Με τον τρόπο αυτό, σύμφωνα με σύσσωμη την αγορά υπολογίζεται ότι η χώρα μας θα μετατραπεί σε κέντρο της κρουαζιέρας τα επόμενα χρόνια, γεγονός που θα αποφέρει έσοδα ύψους 1,5 δισ. ευρώ.
Κυκλικά ταξίδια
Όπως υπογραμμίζεται στο σχέδιο νόμου τα κρουαζιερόπλοια θα μπορούν πλέον να πραγματοποιούν κυκλικά ταξίδια χωρίς την υποχρέωση σύναψης σύμβασης της πλοιοκτήτριας εταιρείας ή της εταιρείας που εκμεταλλεύεται το πλοίο με το κράτος.
Παράλληλα, διατηρείται η παροχή κίνητρων που δίδονται στις εταιρείες για την απασχόληση Ελλήνων ναυτικών.
Για παράδειγμα, με το νομοσχέδιο δεν καταργείται η απόφαση 59/2010/10 με την οποία καθορίζεται ότι το ποσό της εισφοράς που θα πληρώνουν τα πλοία αυτά μειώνεται κατά ποσοστό 20%, υπό τη ρητή προϋπόθεση ότι η εταιρεία θα απασχολεί Έλληνες ναυτικούς, σε αριθμό που αντιστοιχεί στο 1% του συνολικού αριθμού των μελών του πληρώματος.
Επίσης για όσα μέλη του πληρώματος θα επιδοτούνται οι ασφαλιστικές τους εισφορές.
«Για την περαιτέρω ενίσχυση του επιχειρηματικού κλίματος η πλήρης άρση των περιορισμών στην παροχή υπηρεσιών καμποτάζ συνοδεύεται από την κατάργηση των υφιστάμενων μη ρεαλιστικών απαιτήσεων-προϋποθέσεων, όπως για παράδειγμα η απαίτηση ελάχιστης χρονικής παραμονής ανά λιμένα και η αρχή της αμοιβαιότητας μεταξύ των κρατών», υπογραμμίζεται στο σχέδιο νόμου.
Επίσης στο σχέδιο νόμου προβλέπεται και η ενίσχυση της Επιτροπής Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων (ΕΣΑΛ), σε επίπεδο ισχύος των αποφάσεών της, ενώ προβλέπεται και η επιτάχυνση των χρόνων για την υλοποίηση επισκευών σε λιμάνια.
Ειδικότερα θεσπίζεται νέα ρύθμιση για την απλοποίηση της εκτέλεση επισκευών - συντηρήσεων εντός ζώνης λιμένα οι οποίες δεν τροποποιούν τα γεωμετρικά χαρακτηριστικά και τη μορφολογία των υφιστάμενων κατασκευών.
Προβλέπονται επίσης απλοποιημένες διαδικασίες για τις επισκευές και συντηρήσεις λιμενικών έργων των οποίων έχει ολοκληρωθεί η φάση κατασκευής, καθώς και για επισκευές - επεμβάσεις τοπικού χαρακτήρα φθορών και βλαβών που προκαλούνται από τη συνήθη χρήση, αλλά και έκτακτες καταστάσεις όπως π.χ. φθορές λόγω χρόνου, υποσκαφές (σπηλαιώσεις), βλάβες από πρόσκρουση πλοίων στις εγκαταστάσεις, θεομηνίες.
Τέλος, κυρώνονται αποφάσεις με κανονιστικό περιεχόμενο που έχει λάβει η Επιτροπή Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων (ΕΣΑΛ) και αφορούν λιμενικές ζώνες της χώρας, για την κατοχύρωση των υφιστάμενων αποφάσεων και την περαιτέρω αναβάθμιση του θεσμικού ρόλου της.
Το νομοσχέδιο προβλέπει επίσης την ενίσχυση και ανάπτυξη του θαλάσσιου Τουρισμού και όσων ασχολούνται με τη δραστηριότητα αυτή επαγγελματικά και ως βασική τους απασχόληση. Συγκεκριμένα, προβλέπονται διατάξεις με τις οποίες γίνεται (με τη συμβολή των σχετικών επαγγελματικών ενώσεων) η εκκαθάριση του μητρώου από εικονικώς επαγγελλόμενους την εκμετάλλευση τουριστικών πλοίων αναψυχής, για να επωφεληθούν παράνομα από τα ισχύοντα για τον κλάδο οικονομικά κίνητρα και ιδιαίτερα την μη πληρωμή ΦΠΑ και την απαλλαγή φόρου εισοδήματος.
Στην ακτοπλοΐα
Σε ό,τι αφορά την ακτοπλοΐα προκειμένου να καταστεί σαφέστερο το θεσμικό πλαίσιο για τις «Συμβάσεις ανάθεσης δημόσιας υπηρεσίας», προβλέπει τη δυνατότητα σύναψης συμβάσεων ανάθεσης δημόσιας υπηρεσίας για τις άγονες γραμμές, σε περίπτωση μη εκδήλωσης ενδιαφέροντος για ελεύθερη δρομολόγηση πλοίου.