αναδημοσίευση
ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ: 25/11/2011, 21:39
του Διονύση Βυθούλκα
Σύννεφα στις σχέσεις του Μιχάλη Χρυσοχοϊδη και του Χρήστου Παπουτσή προκαλεί η δημοσιοποίηση από το υπουργείο Προστασίας του Πολίτη του σχεδίου νόμου για την αντιμετώπιση της πειρατείας.
Πηγές του υπουργείου Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας δεν έκρυβαν την ενόχλησή τους λέγοντας χαρακτηριστικά ότι ο κ. Παπουτσής «ανέλαβε από μόνος του την πρωτοβουλία για την σύνταξη και την γνωστοποίηση του νομοσχεδίου και της αποστολής του προς τα άλλα υπουργεία, ενώ υπάρχει συναρμοδιότητα δυο υπουργείων για το συγκεκριμένο ζήτημα».
Από την πλευρά της Κατεχάκη διαβεβαίωναν ότι δεν υπάρχει καμία «σκιά» στη συνεργασία των δύο υπουργών και ότι όλα έγιναν με ορθό τρόπο.Μάλιστα σε ανακοίνωση που είχε εκδώσει το υπουργείο Προστασίας του Πολίτη το μεσημέρι της Παρασκευής αναφερόταν ότι «η αντιμετώπιση περιστατικών πειρατείας που εκδηλώνονται στον χώρο ευθύνης του ΛΣ - ΕΛΑΚΤ, εντάσσεται στην αποστολή του Σώματος, σύμφωνα με ρητή διάταξη του ν.3922/2011, γεγονός το οποίο επιβεβαιώθηκε πρόσφατα σε γνωμοδότηση του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους. Ωστόσο, είναι προφανής και αναγκαία η εμπλοκή του υπουργείου Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας καθ' όσον το θέμα αντανακλά τη ναυτιλία και κατ' επέκταση, την εθνική οικονομία.
Οπως είναι προφανής η εμπλοκή των υπουργείων Εξωτερικών, Εθνικής Αμυνας και Δικαιοσύνης, Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων και Διαφάνειας».
Επίσης, σημειωνόταν στην ανακοίνωση ότι «συμπεριλήφθηκαν τα στοιχεία της σχετικής διάταξης την οποία απέστειλε ο υπουργός Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας κ. Μιχάλης Χρυσοχοϊδης με επιστολή του στον υπουργό Προστασίας του Πολίτη κ. Χρήστο Παπουτσή».
Επιπλέον, τονίζεται ότι μετά από την ολοκλήρωση της διαβούλευσης με τα συναρμόδια υπουργία και την οριστική διαμόρφωση του σχεδίου νόμου «θα συζητηθεί στα πλαίσια του Υπουργικού Συμβουλίου σε πρώτη ανάγνωση, θα ακολουθήσει η δημόσια διαβούλευση και ακολούθως η δεύτερη ανάγνωση στο Υπουργικό Συμβούλιο πριν την κατάθεση στη Βουλή των Ελλήνων για ψήφιση».
Εφοπλιστικοί κύκλοι εξέφραζαν, σύμφωνα με πληροφορίες, τον προβληματισμό τους για σημεία του νομοσχεδίου και δεν έκρυβαν τη δυσφορία τους για το γεγονός ότι ανακοινώθηκε από το υπουργείο Προστασίας του Πολίτη και όχι από το υπουργείο Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας καθώς, όπως έλεγαν, οι συναντήσεις που είχαν για το θέμα είχαν γίνει με τον κ. Μιχάλη Χρυσοχοϊδη.
Μία από τις ενστάσεις τους είναι η πρόβλεψη για καταβολή χρημάτων για την άδεια που πρέπει να εκδοθεί από τον Αρχηγό του Λιμενικού για την παρουσία ενόπλων.
Όπως αναφέρεται στο σχέδιο νόμου:
«Για την έκδοση ή την παράταση ισχύος κάθε άδειας καταβάλλεται από τον αιτούντα τέλος:
α) δύο χιλιάδων (2.000) ευρώ, εφόσον η ισχύς της είναι έως τριών μηνών,
β) τριών χιλιάδων πεντακοσίων (3.500) ευρώ, εφόσον η ισχύς της είναι άνω των τριών μηνών»
Από το γραφείο Τύπου του υπουργείου Προστασίας του Πολίτη εκδόθηκε ανακοίνωση-απάντηση στο ρεπορτάζ σύμφωνα με την οποία «κατά το στάδιο της επεξεργασίας των νομοθετημάτων όλοι οι ενδιαφερόμενοι φορείς είναι καλοδεχούμενοι για την παρουσίαση των δικών τους θέσεων και προτάσεων.
Και όλες θα συζητηθούν με σεβασμό στην ειλικρίνεια των πραγματικών τους προθέσεων» .
Στην ίδια ανακοίνωση επισημαίνεται ακόμη ότι «εκείνο που δεν θα γίνει αποδεκτό είναι οι προσπάθειες των νοσταλγών ενός φαύλου παρελθόντος με πρακτικές υπαγόρευσης και επιβολής των νομοθετικών πρωτοβουλιών στους υπουργούς και τις κυβερνήσεις».
Υπενθυμίζεται ότι η Ενωση Εφοπλιστών έχει ως πάγιο αίτημα την επανασύσταση του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας με την ενσωμάτωση του Λιμενικού Σώματος.
Αντιδράσεις και από τους ναυτικούς
Την άμεση απόσυρση του σχεδίου νόμου για τους ένοπλους φρουρούς στα πλοία ζητά η Πανελλήνια Ναυτική Ομοσπονδία καθώς, όπως αναφέρει, «με τον τρόπο αυτό δεν αντιμετωπίζεται η μάστιγα της πειρατείας και η προστασία των ναυτεργατών για ασφαλές εργασιακό περιβάλλον, πράγμα που συνιστά αυτονόητη υποχρέωση του ελληνικού κράτους, αντίθετα αυξάνεται ο κίνδυνος ατυχημάτων, ενώ παράλληλα ασκείται ψυχολογική βία στους ναυτεργάτες από την παρουσία των φρουρών αυτών».
Επιφυλάξεις εκφράζουν και τα μέλη της Πανελλήνιας Ενωσης Πλοιάρχων Εμπορικού Ναυτικού. Μιλώντας στο «Βήμα» ο Γραμματέας Β της Ενωσης κ. Γιώργος Τσουρής επεσήμανε ότι οι ναυτικοί που ταξιδεύουν σε περιοχές όπου εκδηλωθεί περιστατικά πειρατείας είναι δεδομένο πως θα αισθάνονται πιο ασφαλείς με την παρουσία ενόπλων ωστόσο το θέμα είναι «δίκοπο μαχαίρι» .
Οπως σημείωσε, «από τη στιγμή που θα δρουν ένοπλοι αλλάζει ο χαρακτήρας του εμπορικού πλοίου, ενώ θα βρεθούν άοπλοι ναυτικοί μέσα σε πεδίο μάχης».
Ο κ. Τσουρής, σχολιάζοντας το νομοσχέδιο και ειδικότερα το σημείο όπου αναφέρεται ότι «ένοπλοι ιδιώτες φρουροί που παρέχουν υπηρεσίες επί του πλοίο, τελούν υπό την εξουσία του πλοιάρχου και ενεργούν μετά από σύμφωνη γνώμη του, που εκφράζεται αφού ληφθεί υπόψη ο κίνδυνος που απειλείται» αναρωτήθηκε: «Με τι γνώσεις θα δίνει εντολή ο καπετάνιος στον ένοπλο; Και αν η οδηγία του είναι αντίθετη με την κρίση του ενόπλου;» .
Και συμπλήρωσε: «Πλοίαρχος Εμπορικού Ναυτικού είναι, όχι ναύαρχος ή στρατηγός». Για τον Γραμματέα της ΠΕΠΕΝ η λύση δεν είναι η παρουσία ενόπλων στα πλοία αλλά «να πολεμήσουν το κακό στη ρίζα του».