Θαυμάστε τι έλεγε ο υπουργός Θαλασσίων Υποθέσεων Γιάννης Διαμαντίδης το Μάρτιο του 2009 για την παραχώρηση του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων στην Κόσκο, την οποία χαρακτήριζε σκάνδαλο.
Διαβάστε την ομιλία του στη Βουλή:
"Ο ελληνικός λαός, τα κόμματα της Αντιπολίτευσης, οι χρήστες των λιμανιών, όλοι έχουμε γίνει μάρτυρες ενός σκανδάλου που συντελέστηκε με αργό και μεθοδικό τρόπο επί χρόνια στο όνομα της δήθεν ανταγωνιστικότητας και στο όνομα της ελεύθερης οικονομίας της ανάπτυξης και του ανταγωνισμού. Ιδού λοιπόν η προίκα, ιδού και οι προικοθήρες.
Στον Πειραιά ο σταθμός εξυπηρέτησης πλοίων εμπορευματοκιβωτίων, το container terminal Ελευθέριος Βενιζέλος, μέσω του οποίου διακινούνται υπό κανονικές συνθήκες 1,6 εκατομμύρια TEU ετησίως τον κατατάσσει στα πρώτα λιμάνια τα ευρωπαϊκά στην διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων και το μεγαλύτερο στην Ανατολική Ευρώπη. Διαθέτει 2 προβλήτες, τον έναν και τον δυο, με συνολικό μήκος κρηπιδωμάτων 2774 μέτρα με 9 θέσεις εξυπηρέτησης πλοίων, ενώ συνολικά η επιφάνεια του σταθμού είναι 900.000 τ.μ. με χώρους απόθεσης 626.000 τμ και ήδη εκτελούνται με προγραμματισμό και κεφάλαια της ΟΛΠ έργα εκσυγχρονισμού και επέκτασης του προβλήτα ένα, τα οποία θα ολοκληρωθούν σε ένα περίπου χρόνο.
Ο βασικός εξοπλισμός του ΣΕΜΠΟ που ανήκει αυτή τη στιγμή στον ΟΛΠ είναι 14 γερανογέφυρες, ένας αυτοκινούμενος λιμενικός γερανός, 68 οχήματα συσκευασίας και μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, 22 γερανοφόρα, 29 τράκτορες και 39 ρυμουλκούμενα. Παράλληλα το επενδυτικό πρόγραμμα του ΟΛΠ για την επόμενη πενταετία προβλέπει ποσό 430 εκατομμυρίων ευρώ για έργα αναβάθμισης.
Η κατασκευή του προβλήτα τρία άγεται όπως διαφάνηκε και από την συζήτηση στην Επιτροπή στις καλένδες. Και αυτό γιατί η μελλοντική προβλήτα τρία είναι ένα αβέβαιο γεγονός. Και στέκομαι στον προβλήτα τρία γιατί είναι το κομμάτι εκείνο της επένδυσης που μέσα από την σύμβαση προβλέπεται να κάνει η COSCO. Η μελλοντική λοιπόν προβλήτα είναι ένα αβέβαιο κατασκεύασμα, σαν το δικαίωμα υψούν, που δεν θα το επιτρέψει η τοπική κοινωνία και η πολεοδομική υπηρεσία της νομαρχίας αφού έχουν πάρει δημόσια θέση για το θέμα αυτό και ο Δήμος Περάματος αλλά και ο νομάρχης του Πειραιά.
Εν τω μεταξύ για άλλη μια φορά η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας και οι αρμόδιοι υπουργοί προσπαθούν εις μάτην να πείσουν όλους ότι αυτή η σύμβαση είναι μια σύμβαση κερδοφόρα και γίνεται για το καλό του τόπου. Σας αναφέρω χαρακτηριστικά αυτά που είπε πριν από λίγο ακόμα και ο κύριος εισηγητής της Νέας Δημοκρατίας: μέχρι σήμερα στο λιμάνι του Πειραιά διακινούνταν 850.000 TEU από το εγχώριο εμπόριο που μαζί με την μεταφόρτωση ξεπερνούσαν το 1,6 εκατομμύρια TEU. Προσέξτε λοιπόν την πτωτική πορεία του λιμανιού που οδήγησε σε μείωση κατά 40% στην αγορά της ανατολικής μεσογείου στην τετραετία 2004-2007. Το 2007 λόγω του τρόπου λειτουργίας του ΟΛΠ έπεσε στα 511.000 containers που αντιπροσώπευαν μόνο το 10% των μεταφορτώσεων της ανατολικής μεσογείου. Δηλαδή, κατηγορεί σήμερα η κυβέρνηση -και ένας από τους λόγους που θέλει να προωθήσει σήμερα αυτή την σύμβαση- γιατί επί των ημερών του ΠΑ.ΣΟ.Κ. δεν λειτουργούσε το λιμάνι, το ΣΕΜΠΟ, σε τέτοιο βαθμό που να είναι ένα μεγάλο λιμάνι ανταγωνιστικό, ενώ σήμερα η κίνησή του στα 4 αυτά χρόνια που κυβερνά η Νέα Δημοκρατία έπεσε κατακόρυφα.
Τουλάχιστον μ’ αυτή τη διαπίστωση που κάνατε παραδέχεστε την ανικανότητά σας να διαχειριστείτε έναν μεγάλο κρατικό οργανισμό. Εσείς είστε, κύριοι της Νέας Δημοκρατίας, που με την πολιτική σας οδηγήσατε τους εργαζόμενους ερήμην των οποίων έγινε αυτή η σύμβαση σε κινητοποιήσεις και απαξιώσατε το λιμάνι και τον ΟΛΠ. Γιατί; Για να το δώσετε πιο εύκολα και με μικρότερο τίμημα.
Εμείς, όμως, πιστεύουμε ότι αυτή η ανεξήγητη εμμονή και σπουδή της σημερινής κυβέρνησης να εκχωρήσει μαζί με το δημόσιο πλούτο και κυριαρχικά δικαιώματα της χώρας σε διεθνείς επιχειρηματικούς ομίλους, δεν αποτελεί μεταρρύθμιση ούτε και επιβεβλημένο οικονομικό σχεδιασμό καθόσον τόσο το λιμάνι του Πειραιά όσο και της Θεσσαλονίκης αποτελούν κερδοφόρους και φερέγγυους οργανισμούς ώστε να μπορούν με ίδια κεφάλαια ή δανεισμό, γιατί έχουν πιστοληπτική ικανότητα να προβούν χωρίς καμία δυσκολία στον εκσυγχρονισμό και την επέκταση των εγκαταστάσεων τους, των υποδομών, αναδομών, τεχνολογικού εξοπλισμού. Υπάρχει βεβαίως και το θέμα της ασφάλειας. Και σήμερα βλέπουμε, κύριε Υπουργέ, δημοσιεύματα στις εφημερίδες που αναφέρονται στο άρθρο 21 για το θέμα της ασφάλειας του λιμανιού όπου ανατίθεται στην COSCO. Όλοι γνωρίζουμε τι σημαίνει αυτό. Στην ουσία καταργείτε το νόμο που εσείς ψηφίσατε το 2007.
Ο επί τριετία, αγαπητοί συνάδελφοι, κοινοβουλευτικός έλεγχος του ΠΑ.ΣΟ.Κ. ως μείζονα αντιπολίτευση για το συγκεκριμένο θέμα με σειρά ερωτήσεων, επερωτήσεων, με κλήσεις Υπουργών στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής είχε σκοπό να αντιληφθείτε ότι έχετε χαράξει λάθος πολιτική που μοιραία θα αποβεί και εις βάρος του δημόσιου συμφέροντος.
Εμείς έχουμε χρέος έστω και αυτή την ύστατη στιγμή, προ της επικείμενης κύρωσης της σύμβασης να διατυπώσουμε τις αντιρρήσεις, τις επιφυλάξεις και τις θέσεις μας που σαφώς είναι διαφορετικές από αυτές της Νέας Δημοκρατίας, γιατί το ΠΑ.ΣΟ.Κ., κύριοι συνάδελφοι, δεν πρότεινε ποτέ όπως ισχυρίζεστε την ιδιωτικοποίηση του λιμανιού. Εμείς κάναμε το θεσμικό πλαίσιο για να γίνουν τα εθνικά λιμάνια ανώνυμες εταιρείες και να εισαχθούν στο Χρηματιστήριο Αθηνών και εισήχθησαν ο ΟΛΠ και ο ΟΛΘ με μοναδικό σκοπό να αντλήσουν κεφάλαια για επενδύσεις και όχι γιατί σκοπεύαμε στην ιδιωτικοποίησή τους. Και το κυριότερο ο έλεγχος και το μάνατζμεντ των λιμανιών έμειναν στο δημόσιο και αυτό έπρεπε να διασφαλίσετε και δεν το κάνατε, τον δημόσιο δηλαδή χαρακτήρα αυτών των οργανισμών για το συμφέρον της χώρας, για το συμφέρον της εθνικής μας ασφάλειας και των εθνικών μας συμφερόντων. Τα λιμάνια, όπως και άλλοι τομείς, όπως οι τηλεπικοινωνίες είναι μείζονας σημασίας για την ασφάλεια της χώρας μας. Εσείς δεν το κάνατε αυτό.
Κύριε Πρόεδρε, σύμφωνα με τα διεθνώς παραδεκτά πρότυπα πώληση ή εκχώρηση με μακροχρόνια μίσθωση, όπως την ονομάζετε, κάνουν εταιρείες που είναι ζημιογόνες. Οι κερδοφόρες εταιρείες που θέλουν να γίνουν πιο ανταγωνιστικές άλλα μέτρα πρέπει να πάρουν. Πώς όμως να γίνουν πιο ανταγωνιστικές επί των ημερών σας χωρίς προσλήψεις μονίμων υπαλλήλων και λιμενεργατών με χαμηλά αμειβόμενους, ανειδίκευτους συμβασιούχους χωρίς εκσυγχρονισμό του μηχανολογικού εξοπλισμού και χωρίς τις απαιτούμενες μελέτες και τη στρατηγική και με την ίδια την κυβέρνηση και τη πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Ναυτιλίας με την αδιαλλαξία που έδειξαν οι προηγούμενοι Υπουργοί –και οφείλω εδώ να το τονίσω γιατί ο σημερινός Υπουργός είχε διάλογο με τους εργαζόμενους- την αδιαφορία της και την απόρριψη των προτάσεων των εργαζομένων συνεχώς να εξωθεί τους εργαζόμενους σε απεργιακές κινητοποιήσεις ή σε αποχή από τις υπερωρίες χαρακτηρίζοντάς τους μάλιστα ρετιρέ για να τους εκθέσει στην κοινωνία. Τα ρετιρέ των λιμενεργατών τα ξέρατε αφού αυτοί επί πολλά χρόνια εξυπηρετούσαν τις ανάγκες των λιμανιών ικανοποιητικά. Τα ρετιρέ των golden boys γιατί δεν τα καταγγείλατε τόσο καιρό; Το ένα καλό παιδί και το άλλο αποπαίδι; Και πώς να ξεχάσει ο ελληνικός λαός ότι η απεργία του 2006 προκλήθηκε πάλι από τη δική σας αδιαλλαξία. Προκάλεσε ζημιές πάνω από 100 εκατομμύρια δολάρια στον ΟΛΠ και στους μετόχους του.
Θυμάστε ή όχι ότι πολλά ναυτιλιακά πρακτορεία τακτικών ναυτιλιακών γραμμών διέκοψαν γραμμές που ένωναν τον Πειραιά με τις αγορές της Αμερικής, του Καναδά, της Άπω Ανατολής και της Βόρειας Ευρώπης με δραματικά αποτελέσματα για τις εξαγωγές των ελληνικών προϊόντων; Γιατί εάν επηρεάζονταν μόνο οι εισαγωγές θα μπορούσε να πει κανείς ότι αυτό γίνεται ή στοχεύει στο κλείσιμο της ψαλίδας του ελλείμματος του εμπορικού ισοζυγίου. Αλλά, όμως, αυτό είναι αλλουνού παπά ευαγγέλιο. Και τότε οι εταιρείες που φέρονται σήμερα ως διεκδικητές για την εκμετάλλευση και τη διαχείριση των εμπορικών λιμένων τους είχαν εγκαταλείψει. Θυμάστε ότι η COSCO απεφάσισε να διακόψει την εβδομαδιαία σύνδεσή της με την Άπω Ανατολή και τον Πειραιά και παρέκαμψε το λιμάνι στα δρομολόγια από τις 23 Δεκεμβρίου του 2006; Και τώρα εσείς με τους υποτίθεται, πλειοδοτικούς διαγωνισμούς, γιατί στους διαγωνισμούς για το λιμάνι του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης έλαβαν μέρος δύο εταιρείες, που συμπτωματικά και οι δύο ήταν κινέζικες και τελικά η μία στη Θεσσαλονίκη υποχώρησε, προσπαθείτε να μας πείσετε ότι σας ενδιαφέρει πώς θα γίνει ανταγωνιστικό το λιμάνι, αφού πρώτα το απαξιώσατε με την πολιτική σας και το λιμάνι κατρακύλησε πολλές θέσεις κάτω, όπως παραδέχεται και ο εισηγητής της Νέας Δημοκρατίας.
Εμείς φυσικά δεν θα συμπράξουμε με τις επιλογές σας αυτές και την καταστροφική πολιτική και θα το καταψηφίσουμε. Σας ερωτώ, όμως: Όλο αυτό το διάστημα που κυβερνάτε, τι έχετε κάνει για την ανάπτυξη των εμπορικών λιμανιών της χώρας μας; Τι σχέδια έχουν γίνει και τι προσπάθειες για τη δανειοδότησή τους, ώστε να γίνουν οι απαιτούμενες επενδύσεις και να μη μιλάμε τώρα για την παραχώρηση των κερδοφόρων τμημάτων τους σε ιδιώτες; Σχεδόν τίποτα.
Να θυμίσω και κάτι άλλο. Δεν ήταν ο προηγούμενος Υπουργός της Νέας Δημοκρατίας του Υπουργείου Ναυτιλίας κ. Κεφαλογιάννης ο οποίος διατυμπάνιζε τη συμφωνία του περίφημου αυτού χρηματοδοτικού πρωτοκόλλου των 3 δισεκατομμυρίων ευρώ με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων για την ανάπτυξη και τον εκσυγχρονισμό των λιμανιών; Τι έγινε με αυτό το περίφημο δάνειο; Αλλάξατε τρεις Υπουργούς Ναυτιλίας και σήμερα είμαστε ακόμη εδώ και συζητάμε για τα λιμάνια, για τη ναυτιλία, για την ακτοπλοΐα που διαρκώς πηγαίνουν από το κακό στο χειρότερο. Βλέπετε καθημερινά τι γίνεται στα νησιά μας.
Εμείς δεν θα είχαμε αντίρρηση να ερχόντουσαν κεφάλαια ιδιωτικά και από την Κίνα ακόμη ή από οπουδήποτε αλλού στη χώρα μας και να συνεργαστούμε ακόμη και με ένα γίγαντα της Άπω Ανατολής. Με ποιους όρους, όμως; Αυτό είναι το ζητούμενο. Με προνομιακές και μονομερείς φοροαπαλλαγές υπέρ της COSCO, που εγείρουν και ζήτημα αθέμιτου ανταγωνισμού σε βάρος του ΟΛΠ, ο οποίος θα λειτουργεί στο προβλήτα 1 με ό,τι προβλέπει η ελληνική νομοθεσία, ενώ ο προβλήτας 2 θα λειτουργεί με τις φοροαπαλλαγές που περιλαμβάνονται στο άρθρο 2.
Βεβαίως γι’ αυτό το θέμα, κύριε Υπουργέ, έχει κατατεθεί ερώτηση από την Ευρωβουλευτή κυρία Κοππά στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή και θα θέλαμε να το ξέρουμε όταν θα είναι ενήμερη η Ευρωπαϊκή Επιτροπή για το θέμα της ιδιωτικοποίησης των λιμανιών ή βεβαίως με παράβαση ενδεχομένως και των ευρωπαϊκών οδηγιών περί κρατικών ενισχύσεων, που ίσως να συνιστούν οι φοροαπαλλαγές αυτές (ειδικές ρυθμίσεις για τις αποσβέσεις, μεταφορές ζημιών σε επόμενες χρήσεις, Φ.Π.Α. κ.ο.κ., χαρτόσημα) όπως άλλωστε το παραδέχεται και η έκθεση της Επιστημονικής Επιτροπής της Βουλής. Αυτό, λοιπόν, είναι το ζητούμενο.
Μας φέρνετε, λοιπόν, σήμερα για κύρωση μια σύμβαση σύνθετου και εξαιρετικού ενδιαφέροντος με προνομιακές ρυθμίσεις φορολογικού χαρακτήρα στο άρθρο 2 για τον ανάδοχο της ΑΕΑΣ, δηλαδή των κινέζικων συμφερόντων της COSCO και επιπλέον για να εξασφαλίσετε αυτές τις φοροαπαλλαγές βάζετε το άρθρο 3 και αναφέρεστε στο διάταγμα του Μαρκεζίνη, το 2687/1953, δηλαδή στο χουντικό πρωθυπουργό της χώρας. Όπως καταλαβαίνετε δεν μπορεί να γίνει αυτό. Δεν μπορούμε σήμερα, στο 2009, να μιλάμε με όρους του 1953.
Κύριε Πρόεδρε, η μεθόδευση για την απαξίωση του Λιμανιού του Πειραιά ξεκινά από την πρώτη στιγμή που η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας και ο κύριος Καραμανλής προσωπικά ανέλαβαν την διακυβέρνηση της χώρας. Για ποιο λόγο άραγε; Προφανώς ήταν μια επιταγή που έπρεπε να καλυφθεί. Μην μας ζητάτε, λοιπόν, να μπούμε εμείς ως τριτεγγυητές σ’ αυτό. Δεν θα γίνουμε συνένοχοι στην κακή πολιτική σας.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, οι μεταρρυθμίσεις δεν γίνονται με λόγια. Απαιτούν πράξεις, απαιτούν όραμα, σχέδιο και θάρρος. Η νέα διακυβέρνηση, όπως αρέσκεστε μετά από πέντε χρόνια να λέτε, έδειξε ότι δεν διαθέτει καμία από τις προϋποθέσεις αυτές και γι’ αυτό εφαρμόζει απλώς κάποια σπασμωδικά και ατελέσφορα μέτρα που τα βαφτίζει τάχα μεταρρυθμίσεις, όπως αυτή η προειλημμένη απόφαση της Κυβέρνησης για παραχώρηση σε ξένους ομίλους των δυο μεγάλων λιμανιών μας, παράδοση άνευ όρων.
Ξέρετε βέβαια ότι εάν είχατε τη στοιχειώδη σοβαρότητα ως Κυβέρνηση, αν είχατε πειθώ και κάνατε διάλογο ουσιαστικό και όχι προσχηματικό με τους εργαζόμενους, εάν δεν σας διέκρινε η προχειρότητα τα πράγματα θα ήταν διαφορετικά. Δεν θα υπήρχαν τέτοιες αντιδράσεις συνδικαλιστών και εργαζομένων. Δεν θα είχαμε επί διετία κινητοποιήσεις σωματείων και ομοσπονδιών. Δεν θα είχαμε αντιρρήσεις ακόμη και από την νομαρχία και από τους δήμους ενδεχομένως. Δεν θα είχαμε την τραγική μείωση της κίνησης στους δυο αυτούς εμπορικούς λιμένες με ζημιά για τους Οργανισμούς και το ελληνικό εμπόριο, τον καταναλωτή και το δημόσιο συμφέρον.
Κύριε Πρόεδρε, το ΠΑ.ΣΟ.Κ. δεσμεύεται ότι θα εξαντλήσει όλες τις νόμιμες διαδικασίες που προβλέπονται τόσο από τους όρους της Σύμβασης όσο και από το ισχύον θεσμικό και νομικό πλαίσιο όσο και από το Ευρωπαϊκό Κοινοτικό Δίκαιο, για να εξασφαλίσουμε τους καλύτερους όρους και τις διασφαλίσεις που θα μπορούσαν ενδεχομένως να προκύψουν για τον ΟΛΠ ΑΕ, για τους μετόχους του, αλλά και εν γένει για την οικονομία και τα εθνικά συμφέροντα της χώρας."
ΚΥΡΙΕ ΔΙΑΜΑΝΤΙΔΗ ΕΞΑΝΤΛΗΣΑΤΕ ΤΙΣ ΝΟΜΙΜΕΣ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΕΣ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΟΡΟΥΣ ΤΗΣ ΣΥΜΒΑΣΗΣ ΚΑΙ ΤΟ ΙΣΧΥΟΝ ΝΟΜΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΚΑΙ ΤΟ ΕΥΡΩΠΑΪΚΟ ΚΟΙΝΟΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ ΓΙΑ ΚΑΛΥΤΕΡΟΥΣ ΟΡΟΥΣ ΚΑΙ ΔΙΑΣΦΑΛΙΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΑ ΣΥΜΦΕΡΟΝΤΑ ΤΗΣ ΧΩΡΑΣ ΜΑΣ;
ΠΕΙΤΕ ΜΑΣ ΕΝΑΝ ΟΡΟ ΠΟΥ ΑΛΛΑΞΑΤΕ ΣΤΗ ΣΥΜΒΑΣΗ ΜΕ ΤΗΝ ΚΟΣΚΟ! ΕΣΤΩ ΕΝΑ "ΚΑΙ". ΟΥΤΕ ΛΕΞΗ ΔΕΝ ΑΛΛΑΞΕ ΣΤΗ ΣΥΜΒΑΣΗ, ΑΝ ΚΑΙ ΕΙΣΤΕ Ο ΑΡΜΟΔΙΟΣ ΥΠΟΥΡΓΟΣ...
Βασίλης Τζήμτσος
ΥΓ ΑΛΛΗ ΜΙΑ ΤΡΑΝΤΑΧΤΗ ΑΠΟΔΕΙΞΗ ΓΙΑ ΤΑ ΛΟΓΙΑ ΤΩΝ ΠΟΛΙΤΙΚΩΝ ΠΟΥ ΣΤΗΝ ΠΡΑΞΗ ΑΠΟΔΕΙΚΝΥΟΝΤΑΙ "ΛΟΓΙΑ ΤΟΥ ΑΕΡΑ"