ΑΠΕΡΓΟΥΜΕ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΞΙΟΠΡΕΠΕΙΑ ΜΑΣ!
To PEIRATIKO REPORTAZ ΠΑΝΤΑ ΚΟΝΤΑ ΣΑΣ!
Τετάρτη 18 Αυγούστου 2010
Η ΑΜΕΛΕΙΑ ΣΤΟΙΧΙΖΕΙ
Αλμυρά κοστίζει το... «σωσίβιο»
Η αμέλεια στην τήρηση βασικών κανόνων ναυσιπλοΐας από πολλούς κυβερνήτες ταχύπλοων, εκτός από τους κινδύνους, στοιχίζει πακτωλό χρημάτων στα ταμεία του κράτους
ΤΟΥ ΣΤΑΥΡΟΥ ΜΑΛΑΓΚΟΝΙΑΡΗ
"ΕΘΝΟΣ"
Ενα ταχύπλοο σκάφος, που ταξίδευε από την Κύθνο προς την Πάρο, ζήτησε βοήθεια δίνοντας στίγμα νοτιοανατολικά της Σύρου.
Το παράκτιο περιπολικό σκάφος του Λιμενικού έσπευσε στην περιοχή αλλά δεν βρήκε τίποτα.
Ζητήθηκαν εξηγήσεις και διαπιστώθηκε ότι είχε δοθεί λάθος στίγμα.
Το σκάφος βρισκόταν περίπου 15 μίλια μακριά από το σημείο που είχε αναφερθεί.
Κι όμως το πλωτό του Λιμενικού απασχολήθηκε επί 3 ώρες σε μία επιχείρηση, που θα μπορούσε να είχε τελειώσει σε μία ώρα.
Εκτός από τους κινδύνους που εγκυμονεί ο άσκοπος «εγκλωβισμός» σε έρευνα ενός σκάφους, υπάρχει και σοβαρό κόστος για τα δημόσια ταμεία.
Στη συγκεκριμένη περίπτωση, το κόστος υπολογίζεται στα 3.000 ευρώ.
Οπως εξηγούν έμπειροι αξιωματικοί του Λιμενικού, οι περισσότερες από τις επιχειρήσεις, που καλείται να προσφέρει βοήθεια το Λιμενικό θα μπορούσαν να είχαν αποφευχθεί εάν οι κυβερνήτες των σκαφών έδειχναν περισσότερη προσοχή στην τήρηση βασικών κανόνων, όπως π.χ. να μην κάνουν επικίνδυνους ελιγμούς, που μπορούν να αποβούν μοιραίοι, ή να φροντίζουν να έχουν επάρκεια καυσίμων.
Η αμέλεια στην τήρηση βασικών κανόνων θέτει σε σοβαρό κίνδυνο τον χειριστή, αλλά και άλλους λουόμενους. Παράλληλα, όμως, «γεννά» δαπάνες, που μπορεί να φτάσουν σε υψηλά επίπεδα εάν αναλογιστεί κανένας ότι:
Μία τρίωρη επιχείρηση έρευνας και διάσωσης με τη συμμετοχή ενός παράκτιου περιπολικού, ενός ναυαγοσωστικού και ενός ελικοπτέρου στοιχίζει 9.903 ευρώ βάσει του κοστολογίου που καθορίζεται με υπουργικές αποφάσεις. Εάν, μάλιστα, η επιχείρηση διεξαχθεί Σαββατοκύριακο, το κόστος αυξάνεται κατά 50% και φθάνει σε 14.854 ευρώ.
Τον Ιούλιο το Ενιαίο Κέντρο Συντονισμού Ερευνας και Διάσωσης χρειάστηκε να επέμβει σε 127 περιστατικά. Εάν τα περισσότερα μπορούσαν να είχαν αποφευχθεί, ίσως να είχαμε γλιτώσει πάνω από 200.000 ευρώ...
Διεύθυνση Λιμενικής Αστυνομίας
Εξι «χρυσοί» κανόνες για ταξίδι χωρίς πρόβλημα
Η Διεύθυνση Λιμενικής Αστυνομίας της Γενικής Γραμματείας Ναυτιλίας και Ασφάλειας Ναυσιπλοΐας του υπουργείου Προστασίας του Πολίτη σε μία ενημερωτική έκδοση για τους κυβερνήτες-χειριστές μικρών ταχύπλοων σκαφών συνιστά:
Να μην επιχειρούν πλόες πέραν των προβλεπόμενων, από τις άδειες εκτέλεσης πλόων των σκαφών τους, αποστάσεων.
Να μην αποπλέουν πριν βεβαιωθούν ότι:
α) Ολα τα προβλεπόμενα εφόδια υπάρχουν επί του σκάφους και είναι σε καλή κατάσταση.
β) Γνωρίζουν τη χρήση τους και πότε θα πρέπει να χρησιμοποιήσουν το καθένα αν χρειαστεί.
γ) Η κύρια και τυχόν εφεδρική μηχανή έχουν ελεγχθεί για την καλή λειτουργία τους.
δ) Τα καύσιμα επαρκούν για το προγραμματισμένο ταξίδι.
Σε περίπτωση που υπάρχει οποιοσδήποτε ηλεκτρονικός εξοπλισμός επί του σκάφους (όπως συσκευές VHF, VHF/DSC, EPIRB, RADAR, GPS, PLOTTER), θα πρέπει να είναι πλήρως εξοικειωμένοι με τη λειτουργία και τους περιορισμούς τους.
Να μην ξεκινούν ένα ταξίδι αν, προηγουμένως, δεν έχουν ενημερωθεί για το δελτίο καιρού και τις καιρικές συνθήκες οι οποίες αναμένεται να επικρατήσουν κατά τη διάρκεια του ταξιδιού τους.
Σε περίπτωση που κριθεί αναγκαίο, να μη διστάσουν να αναβάλουν το ταξίδι.
Να ενημερώνουν πάντα τους οικείους τους για τον προορισμό τους και τον προβλεπόμενο χρόνο άφιξης σε αυτόν.
Επίσης, να τους καλούν σε τακτά χρονικά διαστήματα, προκειμένου να ενημερώσουν για την ασφάλειά τους και τυχόν αλλαγές στο πρόγραμμα.
Σε περίπτωση προβλήματος, να παραμένουν ψύχραιμοι, έχοντας σε ετοιμότητα προς άμεση χρήση τον σωστικό εξοπλισμό και παράλληλα να μη διστάζουν να καλέσουν τον αριθμό «108» (Αμεση Δράση Λιμενικού Σώματος) ή τον «Πανευρωπαϊκό Αριθμό Εκτακτης Ανάγκης» «112», αναφέροντας το είδος του προβλήματος που αντιμετωπίζουν, το όνομα του σκάφους, τη θέση (γεωγραφικό στίγμα), τον αριθμό των επιβαινόντων και την αιτούμενη βοήθεια.
Σταύρος Μαλαγκονιάρης
"ΕΘΝΟΣ"