ΑΠΕΡΓΟΥΜΕ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΞΙΟΠΡΕΠΕΙΑ ΜΑΣ!
To PEIRATIKO REPORTAZ ΠΑΝΤΑ ΚΟΝΤΑ ΣΑΣ!
Πέμπτη 29 Ιουλίου 2010
ΠΑΛΙ ΤΑ ΣΑΠΙΟΚΑΡΑΒΑ ΣΤΙΣ ΓΡΑΜΜΕΣ !!!
Σαπιοκάραβα στην ακτοπλοΐα
ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ
www.sofokleousin.gr
Υπουργική απόφαση του Μ. Κεφαλογιάννη άνοιξε την πόρτα στους «πειρατές με τους σκυλοπνίχτες»
Πέμπτη, 29 Ιουλίου 10 , 10:58
Μετά από μία δεκαετία ανανέωσης και εκσυγχρονισμού, το «ρολόϊ» της ελληνικής ακτοπλοϊας γυρίζει πάλι πίσω:
Τη θέση των καινούργιων, άνετων και ασφαλών πλοίων παίρνουν πάλι τα γερασμένα «σαπιοκάραβα» - κυρίως στις άγονες και στις πορθμειακές γραμμές.
Μια απόφαση του Μ. Κεφαλογιάννη, υπουργού Ναυτιλίας στην κυβέρνηση Καραμανλή, έδωσε τη δυνατότητα στους εφοπλιστές να δρομολογήσουν πάλι υπερήλικα πλοία, πουλώντας τα καινούργια που είχαν υποχρεωθεί να ναυπηγήσουν το 1998-2001, όταν θεσπίστηκαν αυστηροί κανόνες για τα όρια ηλικίας των ακτοπλοϊκών σκαφών. 4 στα 10 πλοία είναι άνω των 30 ετών.
Οι συνθήκες ασφαλείας στα θαλάσσια ταξίδια επιδεινώνονται λόγω ανεπάρκειας και ακαταλληλότητας των σωστικών μέσων, όπως και της ανεπαρκούς εκπαίδευσης των πληρωμάτων.
Στοιχεία της ΕΣΥΕ δείχνουν ότι 392 πλοία που πλέουν στο Αιγαίο είναι άνω των 30 ετών. Το «αμόκ» ασφαλείας και ελέγχων που ακολούθησε τη βύθιση του «Σάμινα» με την εκατόμωη θυμάτων, δεν κράτησε πολύ...
Σχεδόν αθόρυβα και χωρίς καταγεγραμμένες αντιδράσεις πέρασε υπουργική απόφαση του Μ. Κεφαλογιάννη η οποία – επικαλούμενη τη συνθήκη της Στοκχόλμης - επιτρέπει σε πλοία άνω των 30 ετών να πλέουν στα ελληνικά πελάγη με απλές επιδιορθώσεις.
Αξίζει να σημειωθεί ότι με αφορμή αυτή την απόφαση μικροί και μεσαίοι πλοιοκτήτες πούλησαν νεότευκτα πλοία τους και αγόρασαν παλαιά μεταχειρισμένα. Αποκόμισαν έτσι μεγάλο οικονομικό όφελος, ταυτόχρονα όμως πολλαπλασίασαν τους κινδύνους για τους επιβάτες.
Τα στοιχεία της Εθνικής Στατιστικής Αρχής δείχνουν ότι από τα 939 πλοία της ελληνικής ακτοπλοϊας –συμπεριλαμβανομένων των πορθμείων - τα 392 είναι υπερήλικα, ενώ η σχέση παλιών/καινούργιων επιδεινώνεται συνεχώς.
Με βάση την καταγραφή που έγινε τον Ιανουάριο 2009, το 42% των πλοίων που μεταφέρουν επιβάτες στις ελληνικές θάλασσες είναι άνω των 30 ετών, το 11% μεταξύ 20-25 ετών και μόλις 180 πλοία είναι νεότερα των 10 ετών.
Άλλη μια πτυχή του θέματος είναι οι αποκαλύψεις της «Κυριακάτικης Ελευθεροτυπίας» για την ανυπαρξία των ελέγχων και την έλλειψη αξιοπιστίας των ελεγκτών καθώς και για αρκετές υποθέσεις που τέθηκαν στο αρχείο με συνοπτικές διαδικασίες.
Είναι άλλωστε γνωστό πως στο «λιμάνι» τα πράγματα είναι σκληρά। Στο ρεπορτάζ της Γεωργίας Λινάρδου στην «Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία» γίνεται σαφής αναφορά σε ανοιχτές-κλειστές υποθέσεις, σε εικονικούς ελέγχους, σύμπλευση συμφερόντων ελεγκτών-ελεγχομένων και πολλά ακόμα.
Αυτή την περίοδο και μέχρι την πρώτη Οκτωβρίου πλέουν στις ελληνικές θάλασσες γερασμένα πλοία τα οποία θα αξιολογηθούν εκ νέου από ανύπαρκτες επιτροπές. Παράγοντες της ναυτιλιακής αγοράς και πανεπιστημιακοί κρούουν καιρό τώρα τον κώδωνα του κινδύνου αλλά χωρίς ανταπόκριση.
Καταγγελίες ελεγκτών για εκβιασμούς και παρεμπόδιση του έργου τους έχουν τεθεί στο αρχείο. Εισαγγελείς και ελεγκτές έχουν βρεθεί «εκτός» με συνοπτικές διαδικασίες.
Περίεργες υποθέσεις
Το θέμα όμως δεν περιορίζεται εκεί.
Η υπόθεση Αγούδημου, η ΝΕΛ και αρκετές ακόμα παραμένουν ανοιχτές.
Αν και οι δυο αυτές υποθέσεις έχουν καθαρά οικονομική χροιά εν τούτοις δεν έχει ανοίξει «μύτη». Δεν είναι τυχαίο άλλωστε ότι οι συναντήσεις της υπουργού ναυτιλίας με τους κκ. Βεντούρη και Αγούδημο έχουν ξεκινήσει από το Φεβρουάριο και η ατζέντα των συζητήσεων δεν έχουν αποκαλυφθεί ποτέ.
Είναι άραγε τυχαίο ότι ο Γ। Αγούδημος αν και υπόδικος (λόγω μη καταβολής δεδουλευμένων) κυκλοφορεί ελεύθερος(;)
Οι μεγάλοι πιστωτές του εφοπλιστή που είχαν αρχικά κατασχέσει τα πλοία του επέτρεψαν να τα δρομολογήσει εκ νέου για να αποπληρωθούν τα χρέη.
Στην υπόθεση ΝΕΛ-Βεντούρη ακόμα και σήμερα δεν έχουν δοθεί απαντήσεις στην άρνηση των ορκωτών ελεγκτών να υπογράψουν τον ισολογισμό της εταιρίας με αποτέλεσμα αυτή να τεθεί εκτός ταμπλό του Χρηματιστηρίου, ενώ ετέθη ξανά σε διαπραγμάτευση προ ολίγων εβδομάδων.
Χ.ΦΡΑΓΚΟΥ
ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ