ΑΠΕΡΓΟΥΜΕ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΞΙΟΠΡΕΠΕΙΑ ΜΑΣ!
To PEIRATIKO REPORTAZ ΠΑΝΤΑ ΚΟΝΤΑ ΣΑΣ!
Τετάρτη 21 Ιουλίου 2010
ΘΑ ΕΚΜΕΤΑΛΛΕΥΤΕΙ Η ΕΛΛΑΔΑ ΤΗΝ ΕΥΚΑΙΡΙΑ ;
Η ΤΟΥΡΚΙΑ ΕΠΑΝΑΦΕΡΕΙ ΤΟ ΘΕΜΑ ΤΩΝ ΣΤΕΝΩΝ
Η ΕΛΛΑΔΑ ΘΑ ΕΚΜΕΤΑΛΛΕΥΤΕΙ ΤΗΝ ΕΥΚΑΙΡΙΑ;
Για να είμαστε ρεαλιστές , ο κυριότερος λόγος που γέννησε το 1994 την ιδέα - ιδέα του αείμνηστου Νίκου Γρηγοριάδη - της κατασκευής του πετρελαιαγωγού Μπουργκάς – Αλεξανδρούπολη ήταν το πρόβλημα των Στενών του Βοσπόρου.
Άλλωστε και η Συμφωνία μεταξύ των Κυβερνήσεων της Ρωσικής Ομοσπονδίας, της Δημοκρατίας της Βουλγαρίας και της Ελληνικής Δημοκρατίας για Συνεργασία στην Κατασκευή και την Εκμετάλλευση του Αγωγού Πετρελαίου «Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολη».που κυρώθηκε με το Νόμο 3558 / 2007 ( ΦΕΚ 101 Α/14-5-2007 ) στο άρθρο ένα αναφέρει « Με τη Συμφωνία αυτή οι Κυβερνήσεις προτίθενται να δημιουργήσουν μια αξιόπιστη και αποτελεσματική δίοδο μεταφοράς πετρελαίου που θα έχει ως στόχο την αύξηση της ενεργειακής ασφάλειας των χωρών της Ευρώπης και τη μείωση των οικολογικών κινδύνων που συνδέονται με την αυξημένη πίεση των παραδοσιακών οδών μεταφοράς υδρογονανθράκων »
Τα Στενά του Βοσπόρου είναι μεταξύ άλλων και η παραδοσιακή οδός - θαλάσσια έξοδος - του πετρελαίου από τις πλούσιες πετρελαιοπηγές των χωρών της Ευρασίας.
Από τα Στενά , το 1995 , πέρασαν 4284 δεξαμενόπλοια και
το 2007 πέρασαν 10054. Αύξηση 134 % και η αυξητική αυτή τάση συνεχίζεται με τις εξαγωγές του Καζακστάν και του Αρζεμπαιτζάν .
Τα Στενά του Βοσπόρου έχουν μήκος 31 χιλιόμετρα και πλάτος 770 – 1500 μέτρα.
Έχουν ιδιαίτερη σημασία στην ναυσιπλοΐα καθώς τα πλοία που διέρχονται από αυτά πρέπει να αλλάξουν 12 φορές πορεία με στροφές που φθάνουν τις 80 μοίρες και ταχύτητες που πέφτουν και στα 7 μίλια .
Η Τουρκία , το 1993 , επικαλούμενη λόγους ασφάλειας ναυσιπλοΐας ανακοίνωνε ότι από 1-1-1994, θα εφήρμοζε – όπως και έκανε – ειδικό αυστηρό Κανονισμό (Marmara Traffic Regulations) για τη διέλευση των δεξαμενόπλοιων από το Βόσπορο .
Τότε , μετά από έντονες διαμαρτυρίες των χωρών της Μαύρης Θάλασσας και άλλων θιγομένων κρατών (όπως της Ελλάδας λόγω της Ναυτιλίας της ) και της Ρωσίας ( λόγω των πετρελαίων της ) , παρενέβη ο IMO
Έτσι , το 1998 , η Τουρκία ,εξέδωσε νέο Κανονισμό με ελαστικότερες διατάξεις (Marmara Traffic Regulations,Revised Version )
Πολιτικοί αναλυτές ,τότε , εκτιμούσαν ότι η συγκεκριμένη στάση της Τουρκίας για τα Στενά , είχε σκοπό να επιταχυνθούν-όπως και έγινε- οι διαδικασίες για τον πετρελαιαγωγό Μπακού - Τσευχάν ο οποίος σχεδιάστηκε το 1992 , οι πρώτες υπογραφές τέθηκαν το 1993 , άρχισε να κατασκευάζεται το 2002 και άρχισε να λειτουργεί το Μάιο του 2006.
Σήμερα , η Τουρκία θέτει και πάλι το πρόβλημα των Στενών του Βοσπόρου για να εκμεταλλευτεί , προφανώς , την επιτάχυνση των διαδικασιών του νέου πετρελαιαγωγού Σαμψούντα - Τσευχάν .
Όπως έγινε γνωστό , την 1η Ιουλίου 2010 , η Τουρκία κάλεσε στην Κωνσταντινούπολη τις 20 μεγαλύτερες πετρελαϊκές εταιρείες και συζήτησαν τα προβλήματα από τη διέλευση των δεξαμενόπλοιων από τα Στενά .
Ο Τούρκος υπουργός Ενέργειας. δήλωσε μεταξύ άλλων ότι «υπάρχουν δυο εναλλακτικές λύσεις για την παράκαμψη των Στενών .
Είναι οι αγωγοί Μπουργκάς – Αλεξανδρούπολη και Σαμψούντα - Τσευχάν .»
Εμείς στην Ελλάδα , με την πρώτη Ναυτιλία στον κόσμο , θα πάρουμε θέση , επαναφέροντας τη λύση του πετρελαιαγωγού Μπουργκάς – Αλεξανδρούπολη;
Θα επιδιώξουμε να εφαρμοσθεί η θεμελιώδης αρχή της Γεωπολιτικής επιστήμης « της διαφοροποίησης των διαδρομών » και στη μεταφορά του πετρελαίου ή θα προσφέρουμε ένα ακόμη μονοπώλιο στη γείτονα Τουρκία ;
Η δήλωση του υφυπουργού ΠΕΚΑ κ Γιάννη Μανιάτη την 17-7-2010 ότι « ο πετρελαιαγωγός Μπουργκάς – Αλεξανδρούπολη αποτελεί κορυφαία προτεραιότητα της εξωτερικής ενεργειακής πολιτικής της κυβέρνησης και ο συγκεκριμένος αγωγός θα αποτελέσει ένα νέο δίαυλο μεταφοράς πετρελαίου , συμπληρωματικά των Στενών του Βοσπόρου » καθώς και η ανακοίνωση για την επίσκεψη του Έλληνα Πρωθυπουργού επικεφαλής κυβερνητικού κλιμακίου στη Σόφια , την 27 Ιουλίου 2010 , δίνουν νέες ελπίδες για το τεράστιο αυτό έργο .
Ευχόμαστε και περιμένουμε τη θετική εξέλιξη .
Αλεξανδρούπολη 20 Ιουλίου 2010
ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΟΠΟΥΛΟΣ Νικόλαος
Υποναύαρχος ΛΣ (εα)
Πρώην Κεντρικός Λιμενάρχης Αλεξανδρούπολης