ΑΠΕΡΓΟΥΜΕ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΞΙΟΠΡΕΠΕΙΑ ΜΑΣ!
To PEIRATIKO REPORTAZ ΠΑΝΤΑ ΚΟΝΤΑ ΣΑΣ!
Σάββατο 31 Ιουλίου 2010
ΑΓΟΝΑ ΜΥΑΛΑ ....ΚΑΤΑΣΤΡΕΦΟΥΝ ΤΑ ΝΗΣΙΑ ΜΑΣ !!!
Σε αδιέξοδο για τις άγονες γραμμές
Γράφει: Μανάβης Νίκος
30/07/2010
αναδημοσιευση απο το EMPROSNET
«Πεδίο μάχης» έγινε το Συμβούλιο Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών χθες Πέμπτη.
Η θυελλώδης συνεδρίαση ολοκληρώθηκε στις 4 το απόγευμα.
Οι ακτοπλοϊκές εταιρείες αρνήθηκαν να αποδεχθούν τις προτάσεις των συναρμόδιων υπουργείων για μείωση των μισθωμάτων και για συγχώνευση κατηγοριών πλοίων στις άγονες γραμμές.
Η στάση τους αυτή βέβαια ήταν αναμενόμενη, καθώς η οικονομική τους κατάσταση αντί να βελτιώνεται, χειροτερεύει. Τελικά η συνεδρίαση οδηγήθηκε σε αδιέξοδο και δε λήφθηκε καμμία απόφαση, ενώ το μόνο που συμφωνήθηκε είναι σύντομα να γίνει νέα συνεδρίαση του ΣΑΣ ώστε να προσδιοριστεί το πλαίσιο των διαγωνισμών.
Η γενική γραμματεία Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής είχε θέσει ως στόχο να μειώσει τα μισθώματα κατά 10%. Το υπουργείο Οικονομίας - Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας επεδίωκε να μειώσει κατά 5% τα μισθώματα και παράλληλα να μειώσει τις κατηγορίες των πλοίων, από πέντε που είναι, σε τρεις, ώστε να επιτύχει περαιτέρω μείωση των μισθωμάτων. Το δεύτερο μέτρο εκ των πραγμάτων θα ισχύσει και για τις άγονες γραμμές της γενικής γραμματείας Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής.
Ας σημειωθεί ότι από το υπουργείο Οικονομίας Ανάπτυξης και Ναυτιλίας προκηρύσσονται 20 άγονες γραμμές και άλλες 13 γραμμές προκηρύσσονται από τη γενική γραμματεία Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής.
Το 2010 στον κρατικό προϋπολογισμό είχαν προβλεφθεί κονδύλια ύψους 100 εκατ. ευρώ για την κάλυψη των επιδοτούμενων ακτοπλοϊκών γραμμών, αλλά για την επόμενη δρομολογιακή περίοδο, με την περικοπή των κατηγοριών των μισθωμάτων - με βάση τις ηλικίες των πλοίων - από πέντε σε τρεις, επιχειρείται η μείωση των σχετικών κονδυλίων.
Υπολογίζεται ότι από τον επίναυλο του 3% που υπάρχει σε όλα τα εισιτήρια των πλοίων και στις ελεύθερες δρομολογήσεις, το κράτος εισπράττει περί τα 30 εκατ. ευρώ κάθε χρόνο, με τα οποία καλύπτει ένα μέρος των επιδοτήσεων.
Γνωστές, πλην όμως…
Οι αλλαγές στις προκηρύξεις των διαγωνισμών ήταν γνωστές στις ακτοπλοϊκές εταιρείες από την προηγούμενη συνεδρίαση του ΣΑΣ.
Όμως οι έντονες αντιδράσεις τους είχαν ως αποτέλεσμα το θέμα να πάρει αναβολή και να οριστεί γρήγορα νέα συνεδρίαση.
Οι εταιρείες υποστηρίζουν πως με τη μεγάλη αύξηση των καυσίμων τους τελευταίους μήνες, έως και 80%, η λειτουργία των πλοίων στις άγονες γραμμές θα είναι ασύμφορη. Μάλιστα δεν είναι λίγοι εκείνοι που υποστηρίζουν ότι τα δύο υπουργεία αναζητούν εναγωνίως πλοία για να τα δρομολογήσουν στις άγονες, καθώς τα νέα ουσιαστικά μειωμένα μισθώματα πιθανότατα δε θα προσελκύσουν το ενδιαφέρον των ελληνικών ακτοπλοϊκών εταιρειών.
Διαβούλευση
Σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις, οι δύο πλευρές πρόκειται να έχουν επαφές εκτός Συμβουλίου, προκειμένου να συμφωνήσουν ένα πλαίσιο. Πιθανότατα, όταν θα υπάρξει συμφωνία σε αυτό το επίπεδο, θα προσδιοριστεί και η νέα συνεδρίαση του ΣΑΣ όπου θα συζητηθεί το θέμα.
Το πιθανότερο σενάριο είναι ότι θα γίνουν συγχωνεύσεις δρομολογίων, καθώς είναι ο μόνος τρόπος να μειωθούν τα μισθώματα χωρίς να δεχθούν πλήγμα τα έσοδα των εταιρειών.
Ο γενικός γραμματέας Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής, Δημήτρης Χαλκιώτης, αναφερόμενος στη χθεσινή συνεδρίαση σημείωσε:
«Τις επόμενες ημέρες θα προσπαθήσουμε όλες οι πλευρές να συμφωνήσουμε σε ένα κοινά αποδεκτό πλαίσιο που να μας οδηγεί σε λύση, ώστε άμεσα να προχωρήσουμε τις διαδικασίες της προκήρυξης για τις άγονες γραμμές.»
Αναφερόμενος στο ζήτημα των άγονων γραμμών και τη χθεσινή συνεδρίαση του ΣΑΣ, ο υπεύθυνος του Τομέα Εμπορικής Ναυτιλίας της Νέας Δημοκρατίας, βουλευτής Γιάννης Πλακιωτάκης, είπε: «Είναι απαράδεκτο να μεθοδεύεται η υποβάθμιση, αν όχι η επί του πρακτέου περικοπή δρομολογίων των επονομαζόμενων “άγονων γραμμών”, με αμφισβητούμενο οικονομικό όφελος, το οποίο, άλλωστε, σε κάθε περίπτωση, είναι δυσανάλογο της σπουδαιότητάς τους. Δε μπορεί από τη μια πλευρά να μειώνονται τα μισθώματα των “άγονων γραμμών” και από την άλλη να περικόπτονται οι κατηγορίες των μισθωμάτων με βάση τις ηλικίες των πλοίων.
Κατανοούν τις επιπτώσεις μιας τέτοιας απόφασης; Είναι υποχρέωση της Πολιτείας να παρέχει στους κατοίκους των νησιών τακτική, γρήγορη, ασφαλή, με νεότευκτα πλοία, μεταφορά και να μην τους υποβιβάζει σε πολίτες β΄ κατηγορίας.
ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ ΑΠΟ ΤΟ EMPROSNET