Αν συμβαίνει αυτό, τότε ας το μάθουμε για να μην απορούμε κάθε τρεις και λίγο το γιατί δεν ανακοινώνονται οι παραβιάσεις χωρικών υδάτων, όπως αντίθετα συνήθως συμβαίνει σε μια ευνομούμενη χώρα...
Αν όμως δεν συμβαίνει, τότε είναι εύλογο το ερώτημα "γιατί δεν ανακοινώνονται". Για παράδειγμα, μάθαμε ότι την περασμένη Παρασκευή κατά τη διάρκεια της επιχείρησης διάσωσης ενός ιστιοπλοϊκού στην περιοχή του Αγαθονησίου, ΔΕΝ μας είπαν τα επίσημα χείλη ΟΛΗ την αλήθεια.
Παρά το γεγονός ότι μας πληροφόρησαν για την ύπαρξη σκάφους της τουρκικής ακτοφυλακής στην περιοχή, ΔΕΝ μας είπαν και το τι έκανε.
Τι μάθαμε; Και ας βγει κάποιος να το διαψεύσει (υπάρχουν και οι αποδείξεις...).
Στις 13:25 την περασμένη Παρασκευή, ιστιοφόρο με επιβάτες Βέλγους υπηκόους εξέπεμψε σήμα κινδύνου στην περιοχή του Αγαθονησίου. Το Εθνικό Κέντρο Έρευνας και Διάσωσης (ΕΚΣΕΔ) έστειλε στο βοήθειά του Λετονικό σκάφος από το Αγαθονήσι, το οποίο επιχειρεί στο πλαίσιο του FRONTEX. To Λετονικό σκάφος άρχισε να ρυμουλκεί το ιστιοφόρο στις 13:45, προς το Αγαθονήσι, ενώ και ένα πλωτό του Λιμενικού Σώματος πήρε εντολή να καταπλεύσει στην περιοχή, από το Πυθαγόρειο. Τότε εμφανίστηκε στην περιοχή η ακταιωρός TCSG-311, κλάσης KAAN-33, που εδρεύει στο Κουσάντασι, μπήκε στα χωρικά μας ύδατα στις 14:37 και μέσω ασυρμάτου ρώτησε αν θέλουν βοήθεια. Μετά την αρνητική απάντηση το λετονικό σκάφος υπενθύμισε στην ακταιωρό πως βρίσκεται σε περιοχή έρευνας και διάσωσης, δεσμευμένης από το το ελληνικό Κέντρο και δεν θα έπρεπε να βρίσκεται στην περιοχή. Το τουρκικό σκάφος συνέχισε να βρίσκεται δίπλα στο λετονικό καθόλη τη διάρκεια της ρυμούλκησης, μέχρι τις 14:52 και στη συνέχεια βγήκε από τα χωρικά μας ύδατα στις 15:10. Το περιστατικό δεν ανακοινώθηκε από την επίσημη ιστοσελίδα του ΓΕΕΘΑ, όπου αναφέρονται οι παραβάσεις παραβιάσεις του εναέριου χώρου, και τα ναυτικά συμβάντα. Το Λιμενικό επίσημα κάνει λόγο για αβλαβή διέλευση (!) του τουρκικού σκάφους.
Πόσο αβλαβής είναι η διέλευση κύριοι όταν βγαίνει από το Κουσάντασι, πάει στο Αγαθονήσι και καλεί από τον ασύρματο να προσφέρει βοήθεια σε ένα σκάφος το οποίο ήδη ρυμουλκείται; Σε ποιο ναυτικό δίκαιο υπάρχει αυτή η ερμηνεία της αβλαβούς διέλευσης; Θα τρελαθούμε τελείως;
Και με την ευκαιρία ας δούμε τι σημαίνει αβλαβής διέλευση:
Βάσει του Διεθνούς Δικαίου της Θάλασσας όλα τα πλοία, συμπεριλαμβανομένων και των πολεμικών πλοίων, έχουν το δικαίωμα να εκτελούν πλου σε εθνικά ύδατα χωρίς προηγουμένως να έχουν αιτήσει άδεια εκτελώντας αβλαβή διέλευση. Για να θεωρηθεί ένας πλους ως αβλαβής διέλευση προϋποθέτει την τήρηση συγκεκριμένων κανόνων που θέτει το Διεθνές Δίκαιο της Θάλασσας εθιμικό και συμβατικό.
Προϋπόθεση για την αβλαβή διέλευση με βάση τους κανόνες του Διεθνούς Δικαίου της Θάλασσας για τα πλοία, συμπεριλαμβανομένων και των πολεμικών πλοίων, είναι «η διέλευση να είναι συνεχής και ταχεία και να μην εκτελείται άσκοπα, έστω και για αναψυχή, περιπλάνηση μέσα στην χωρική θάλασσα του παράκτιου Κράτους, εκτός εάν συνδυάζεται με πορεία προς ή από λιμένα του εν λόγω Κράτους.
Το πήγαινε-έλα στο Κουσάντασι, η διαρκής παρανομή δίπλα στο ρυμουλκούμενο σκάφος, η ερώτηση μέσω ασυρμάτου για το εάν χρειάζεται βοήθεια και η συνολική πορεία που ακολούθησε το σκάφος της τουρκικής ακτοφυλακής (το οποίο είναι στρατιωτικό και όχι πολιτικό σκάφος) δεν έχουν κανένα από τα χαρακτηριστικά της αβλαβούς διέλευσης.
Άλλωστε τα χαρακτηριστικά της αβλαβούς διέλευσης είναι από τα sos θέματα για τους φοιτητές της νομικής...
I.H.