ΑΠΕΡΓΟΥΜΕ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΞΙΟΠΡΕΠΕΙΑ ΜΑΣ!
To PEIRATIKO REPORTAZ ΠΑΝΤΑ ΚΟΝΤΑ ΣΑΣ!
Σάββατο 3 Απριλίου 2010
ΠΤΩΣΗ ΤΖΙΡΟΥ ΓΙΑ ΤΙΣ ΑΚΤΟΠΛΟΙΚΕΣ ΕΤΑΙΡΕΙΕΣ ....
Σάββατο, 3 Απριλίου 2010
- Πτώση στον τζίρο και ζημιές καταγράφουν οι μεγάλες εταιρείες. Κλειδί για τις ακτοπλοϊκές επιχειρήσεις η ρευστότητα
Της
Α. Καλλή
Ημερησία
Η σκληρή πραγματικότητα για τις τρεις μεγάλες εταιρείες της ακτοπλοΐας αποτυπώνεται στα οικονομικά αποτελέσματα του 2009. Ο τζίρος τους από 791,64 εκατ. ευρώ το 2008, έπεσε στα 727,9 εκατ. ευρώ, μείωση 8,051% και το ποσοστό αυτό δεν θα ήταν ιδιαίτερα σημαντικό αν δεν συνοδευόταν με ζημιές στα καθαρά τους αποτελέσματα και αν δεν είχε προηγηθεί το 2008 σημαντική συμπίεση των κερδών τους σε επίπεδα έως και 80%.
Η ΑΝΕΚ με καθαρές ζημιές 3,8 εκατ. ευρώ παρέμεινε για δεύτερη χρονιά στο «κόκκινο» ενώ σε λίγες μέρες δέχεται «επίθεση» στην σημαντικότερη αγορά της, την γραμμή Πειραιάς-Χανιά, από την Blue Star Ferries. Αυτό σημαίνει ότι αναγκάζεται σε ένα ανταγωνισμό που σίγουρα θα φέρει πόλεμο τιμών και προσφορών σε μία αγορά που ο ετήσιος τζίρος της υπολογίζεται στα 45 εκατ. ευρώ.
Αποτελέσματα
Η Attica Συμμετοχών για πρώτη φορά βρίσκεται στην δύσκολη θέση να ανακοινώσει ζημιές σε οικονομικά αποτελέσματα έτους. Το 2009 έκλεισε για τον όμιλό της με ζημιές 27,45 εκατ. ευρώ ενώ το 2008 είχε προηγηθεί σημαντική μείωση των κερδών του. Η εταιρεία του Blue Star Ferries επίσης σε λίγες μέρες δέχεται σε μία από τις μεγαλύτερες αγορές της, τα Δωδεκάνησα, την «σφήνα» της Hellenic SeaWays -στην οποία συμμετέχει με 33,4% η ΑΝΕΚ- που είχε προαναγγείλει αυτή την κίνησή της από πέρυσι.
Οπωσδήποτε και σε αυτήν την περίπτωση θα πρέπει να αναμένεται έντονος ανταγωνισμός. Η HSW δεν ανοίγει τα χαρτιά της, όμως στελέχη της βεβαιώνουν ότι στην τιμολογιακή της πολιτική θα εντάξει προσφορές για να «χτυπήσει» την BSF. Στα αποτελέσματα του 2009 για τις Μινωικές Γραμμές το «σωσίβιο» ονομάζεται Hellenic SeaWays.
H λειτουργική κερδοφορία της εταιρείας έπεσε κατακόρυφα από τα 24,50 εκατ. το 2008 στα 7,7 εκατ ευρώ. Όμως τα κέρδη της εκτοξεύθηκαν από τα 1,98 εκατ. ευρώ το 2008 στα 42,4 εκατ. ευρώ το 2009 καθώς είχε την τύχη να περιλάβει σε αυτά το συνολικό κέρδος από την πώληση του μεριδίου της στην Ηellenic SeaWays. Μέχρι τον Μάρτιο του 2009 οι Μινωικές Γραμμές είχαν στα χέρια τους μία αγορά με συνολικό τζίρο άνω των 90 εκατ. ευρώ, την γραμμή Πειραιάς- Ηράκλειο και την μοιράζονταν με ένα ανταγωνιστή, την ΑΝΕΚ.
Τζίρος
Όμως o τζίρος αυτός σήμερα εκτιμάται ότι δεν ξεπερνά τα 65 εκατ. ευρώ και οι Μινωικές έχουν αποκτήσει και τρίτο ανταγωνιστή την Attica και το Superfast 12. O πόλεμος προσφορών στον οποίο επιδόθηκαν οι εταιρείες δεν είχε αντίκρισμα στα οικονομικά τους αποτελέσματα και τελικά αναγκάσθηκαν να περικόψουν ορισμένα δρομολόγια προκειμένου να μειώσουν το κόστος διαχείρισης μέχρι να φθάσει η θερινή περίοδος με το μεγάλο ερώτημα πόσο θα επηρεάσει η κρίση της ελληνικής οικονομίας την επιβατική και μεταφορική κίνηση.
Ταμειακά διαθέσιμα
Εν μέσω κρίσης παράγοντες της ακτοπλοΐας πιστεύουν πάντως ότι για όσους έχουν την απαραίτητη ρευστότητα είναι η κατάλληλη ώρα να εγγράψουν «υποθήκες» για το μέλλον. Είτε για να βρεθεί η εταιρεία τους ένα βήμα πιο μπροστά από τις άλλες, όταν η κατάσταση της οικονομίας βελτιωθεί, είτε για να εισπράξουν τη δυναμική τους σε μία μελλοντική συμφωνία που θα ανατρέψει και πάλι το επιχειρηματικό τοπίο.
Είναι χαρακτηριστικό ότι οι εταιρείες προέταξαν αυτή τη φορά στις ανακοινώσεις τα ταμειακά τους διαθέσιμα. Οι Μινωικές έκαναν γνωστό ότι τα ταμειακά τους διαθέσιμα ανέρχονται στα 47 εκατ. ευρώ, ενώ μειώθηκε ο δανεισμός της κατά 82,5 εκατ. ευρώ. Για τον όμιλο της Attica τον Φεβρουάριο του 2010 τα ταμειακά διαθέσιμα ανέρχονταν στα 70,3 εκατ. ευρώ, ενώ ο μακροπρόθεσμος δανεισμός μειώθηκε το 2009 κατά 38,8 εκατ. ευρώ.
ΤΗΣ ΑΓΓΕΛΙΚΗΣ ΚΑΛΛΗ
ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ ΑΠΟ ΤΗΝ "ΗΜΕΡΗΣΙΑ"