Διαβάζοντας την ετήσια λεπτομερή έκθεση του International Chamber of
Commerce, Ιnternational Μaritime Βureau για το 2009, σταμάτησα στη σελίδα
που αναγράφεται ότι 1052 Ναυτικοί κρατήθηκαν όμηροι από τους πειρατές,
68 τραυματίστηκαν 8 έχασαν την ζωή τους, 8 αγνοούνται, 4 απήχθησαν,
4 υπέστησαν επίθεση και 14 απειλήθηκαν. Σύνολο 1166 Ναυτικοί θύματα.
Σε άλλη σελίδα διάβασα ότι από τα 406 πλοία, τα οποία ανέφεραν επιθέσεις,
τα 59 ήσαν Ελληνόκτητα, εκ των οποίων τα 9 με Ελληνική Σημαία.
Οι θάλασσες και οι χώρες όπου έδρασαν οι πειρατές και επιτέθηκαν σε 287
πλοία, δηλαδή στα 2/3 του συνόλου 406 αναφερθέντων περιστατικών, ήσαν:
Gulf of Aden 116, Somalia 80, Nigeria 28, Bangladesh 17, Malaysia 16,
Red Sea 15, Indonesia 15.
Ανά περιοχή οι επιθέσεις ήσαν :
Africa 264, S. America 37, Far East 23, Indian sub continent 29, S.E. Asia 45,
Rest of the world 8.
Στον Ινδικό Ωκεανό αναφέρθηκαν 33 επιθέσεις στις οποίες συμπεριλαμβάνονται 13
πειρατείες.
Από τις πιο πάνω 33 περιπτώσεις, οι δεκατρείς συνέβησαν ανατολικά του μήκους
060 μοίρες Ανατολικό, εκ των οποίων 4 πλοία έπεσαν στα χέρια των πειρατών.
Τα λιμάνια και αγκυροβόλια στα οποία αναφέρθηκαν περιστατικά ήσαν :
Chittagong (Bangladesh), Douala (Cameroon), Conakry (Guinea), Port Au Prince
(Haiti), Kakinada (India), Kochin (India), Balongan (Indonesia), Belawan
(Indonesia), Sandakan (Malaysia), Lagos (Nigeria), Callao (Peru), Dar es Salaam
(Tanzania), Puerta la Cruz (Venezuela), Vung Tau (Vietnam).
Το IMB Piracy Reporting Centre έχει βοηθήσει από το 1992 να γίνει παγκοσμίως
γνωστό το πρόβλημα, έχει κάνει καλή δουλειά, καταγράφει, αναλύει και διερευνά
τις επιθέσεις που αναφέρονται.
Το γεγονός ότι στους χρηματοδότες του PRC συμπεριλαμβάνονται και 'Ελληνες
της Ναυτιλιακής μας Κοινότητας, αποδεικνύει την εδώ και χρόνια σοβαρότητα
του θέματος.
Δυστυχώς το πρώην Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας καθυστέρησε να ενεργοποιηθεί
επί του θέματος και στο έγγραφο με το οποίο ενημέρωσε την Ναυτιλιακή Κοινότητα
δεν ήσαν γραμμένες οι συντεταγμένες (γεωγραφικό πλάτος και μήκος) των στιγμάτων
που προσδιόριζαν την Maritime Security Patrol Area στον Κόλπο του Aden !
Αλλά το ανησυχητικό είναι ότι και η σημερινή ηγεσία του διασπασμένου Υ.Ε.Ν.
φαίνεται ότι ακολουθεί τα.... απόνερα του παρελθόντος !
Το επίτευγμα (όχι θαύμα όπως λένε κάποιοι) της παγκόσμιας πρωτιάς της Ναυτιλίας
των Ελλήνων, βασίστηκε και βασίζεται στην ιδιωτική πρωτοβουλία.
Το 2008 το Ναυτιλιακό συνάλλαγμα ανήλθε στα 18 Δις Ευρώ.
Τα πλοία, σεβαστή Υπουργέ κ. Κατσέλη, ταξιδεύουν "Full Ahead" στους ωκεανούς
και στις θάλασσες του πλανήτη, 24 ωρες το 24ωρο, μακριά από την κρατική
βραδυπορία και την δημοσιοϋπαλληλική νοοτροπία.
Μετά τις πρόσφατες πειρατείες στον Κόλπο του 'Αντεν και στον Ινδικό Ωκεανό,
η INTERTANKO (International Association of Independent Tanker Owners),
της οποίας επικεφαλής είναι o Capt. Graham Westgarth, με ανακοίνωσή της
υπενθύμισε στα μέλη της την αξία και την ανάγκη, της εφαρμογής των οδηγιών
Best Management Practices (BMP) και της λήψης μέτρων αυτοπροστασίας, Self
Protected Measures (SPM).
Επίσης η INTERTANKO ανακοίνωσε ότι είναι ευχαριστημένη που η Κυβέρνηση των
Φιλιππίνων καθιέρωσε υποχρεωτική την ναυτική εκπαίδευση κατά της πειρατείας,
η οποία βασίζεται στο (BMP) version 2.
Η Λιβερία επίσης ανακοίνωσε το εκπαιδευτικό της πρόγραμμα κατά της πειρατείας
που βασίζεται στο Best Management Practices (BMP).
Capt. Ν. Πλακάς